Officieel: dit is de Skoda Kamiq

Auteur: , 53 Reacties

Hoera. Een nieuwe crossover.

Jullie waren nog niet klaar met al die SUV’s en crossovers toch? Mooi, want Skoda introduceert de Kamiq. Het is het derde model in Skoda’s SUV-bommenoffensief. Eerder waren daar de Kodiaq en de Karoq. SEAT ging Skoda al voor met de Ateca, Arona en Tarraco. Ik ga niet eens uitrekenen hoeveel SUV’s en crossovers de Volkswagen Groep de afgelopen vijf jaar heeft uitgepoept. Het is om duizelig van te worden. Wel een leuk idee voor een drinking game.

Goed, de Kamiq dus. Een crossover die zijn genen deelt met de SEAT Arona en de Volkswagen T-Cross. De auto komt met vijf motorvarianten op de markt. Het begint met een 1.0 driecilinder TSI met 95 pk en 175 Nm koppel, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Diezelfde motor is leverbaar met 115 pk en 200 Nm koppel en een zesversnellingsbak of 7-traps DSG. Het voorlopige topmodel is de 1.5 TSI met 150 pk en 250 Nm koppel. Komt met een zesbak of DSG. Dieselliefhebbers komen aan hun trekken met de 1.6 TDI, goed voor 115 pk en 250 Nm koppel. De laatste variant -die je nooit in Nederland gaat zien- is de 1.0 G-TEC op aardgas (CNG). Deze motor levert 90 pk en 160 Nm koppel.

De Kamiq heeft een wielbasis van 2,6 meter en beschikt over 400 liter bagageruimte. Door de achterbank plat te gooien is er maximaal 1.395 liter beschikbaar. Niet volladen als je hebt gekozen voor de 1.0 TSI met je kekke private lease contract. Je komt de parkeerplaats van de IKEA niet meer af met die driepitter.

De kleinste crossover van Skoda is op de Autosalon van Genève voor het eerst te zien. Prijzen en beschikbaarheid volgen in een later stadium.



53 reacties

Waar Peugeot laat zien hoe je auto’s voor Ja Modaal mooi en origineel vormgeeft bewijst Skoda het tegendeel.

Ongetwijfeld erg goede auto’s maar zó saai.

btw die achterlampen lijken van de Fiat Tipo geleend
Ok, ik weet officieel niet meer welk merk binnen VAG welke SUV/Crossover heeft en bij de namen kan ik er niet meteen een model of grootte bij bedenken.
@gulli: amateurtje ;)
@chriscross: eerder ongeïnteresseerdje, mea culpa 😊
@gulli: van sommige fans van sommige autofabrikanten mag men niet ongeïnteresseerd zijn…

sterker nog je moet die auto’s…

mooi, bijzonder, super, geweldig, het beste etc. etc vinden 😉
@gulli: mea Cupra!
@gulli: Aan de namen kan ik nog wel herkennen bij welk merk ze horen, maar ik weet niet meer welk model bij welke naam hoort. Zal vast komen door mijn geringe interesse voor crossovers.
Ik had al het gevoel dat ik nog een bepaald soort auto in het straatbeeld miste, en voila!
Een stuk mooier dan de andere uit het VAG-concern. Voorkant doet wel wat Citroën-achtig aan. C4- cactus? En vol beladen met 1.0 druepittertje 95pk is best te doen hoor. Vergelijk het eens met vroeger
@maussieknip: ja toen was alles traag. Nu ben jij de gene die de file veroorzaakt
@kennone: hebben jullie allemaal standaard boven de 200pk?
@kennone: ik ben een Fries die 7 jaar in de randstad heeft gewoond en nu weer in Friesland woont. Het is echt heel erg opvallend om het verschil in tempo van de auto’s te zien. In de randstad moet ik met mijn focus 1.6-je tot 3000rpm doortrekken, en ondertussen de voet stevig planten, om mee te komen bij een verkeerslicht. Thuis kan ik rustig het nieuwe rijden toepassen, zoals iedereen. Als ik rij zoals in de randstad ben ik het kruispunt over voordat de ander in de twee zit (wat ik meestal toch doe). Woon je dus op het platteland dan voldoet elke motor wel in zo’n auto. Woon je in den Haag dan heb je de zwaarste nodig om bij de Ikea weg te komen…
@kennone: haha, stap eens bij me in de auto zou ik zeggen, dan merk je dat dat erg meevalt
@maussieknip: Als je geen enkele ambitie hebt om jezelf te verplaatsen naar een andere plek dan is het inderdaad nog wel te doen.
@berlinetta: valt echt reuze mee, de 95 pk driepitter die ik had ging nog onder de 10 seconden naar 100km/h en tikte op de teller 190 aan. In de bergen van zuid-Frankrijk volgeladen met 3 kids en bagagekoffer op het dak minderde hij niet eens vaart en trok het met gemak.
@maussieknip: Wat is/zijn kids?!
@monsieurleloure: kinderen misschien?!
@maussieknip: noem ze dan ook zo :-)
@maussieknip: had direct dezelfde gedachte. Neusje van C4 Cactus.
Ik moest metreen denken aan en Maserati, vraag me niet waarom..leuk design
@mk7r: omdat de SUV van Maserati ook lelijk is..?
Leuke wagen!
Een Citroën neus, maar dan getekent met een lineaal.
@arnoldh: idd geïnspireerd door citroën

maar bij de schoonheidschirurg heet zo iets:

Het spijt ons zeer maar bij uw Nosejob is er helaas een complicatie opgetreden 😂

mmm dan vind ik de Citroën mooier maar da’s persoonliji
En ja hoor, weer een VAG MQB-hok voor de babyboomgeneratie. Ik vind zo’n Skoda Scala best te pruimen hoor, maar wat een gedrocht op wielen is dit!
Ik kan niet wachten op de actie persplaten waar je allerlei hippe jonge mensen ermee op het strand rijden en met surfplanken in de weer ziet.
Want dat soort mensen worden natuurlijk helemaal wild van dit canta-rode fwd hok.
Zoveelste kip in de schuur… saai, burgerlijk en niet sexy. Perfect voor Diederick, 40 jaar, dochter en een zoon, leeft lekker in de sleur, ‘S avonds nog ff ruziën met de vrouw om niks, daarna met mazzel goedmaak (*) en de volgende ochtend weer braaf naar kantoor. Eens per jaar naar Landal Greenparks…. en de zondagen bij de schoon familie op koffie.

Toch mooi wat zo’n duizend in een dozijn scoda bij mij oproept….
@ontploffer: meh, mensen die Diederick heten rijden Volvo of een auto van een Frans merk.
@str8six: noemen we Diederick voortaan Dirk.
@ghost: dat past een stuk beter inderdaad.
@ontploffer: als je bedekt dat het meerendeel vd samenleving bestaat uit dit soort mensen (waar niets mis mee is overigens) kon Skoda nog wel eens gaan scoren met deze auto.
Ik behoor niet tot het meerendeel vd samenleving maar zou me best in deze auto kunnen verplaatsen.
@imaginenl: daarom produceert VAG momenteel zoveel van dit soort kneut. En wees blij! Ik hoor er gelukkig ook niet bij.. haha ;)
Een kruising tussen een Skoda Fabia die iets hoger op de poten staat en een Citroën C4 Cactus. Zal ws vooral gekocht worden door mensen die een ‘leuke’, kleine crossover met enigszins hogere instap willen maar verder niet op willen vallen.
Ergens op deze wereld hoor je @casperh zachtjes huilen omdat er weer een nieuwe crossover bij is…
Geeuw, niet echt spannend…vind ik. Eigenlijk best wel lelijk ook. Onsamenhangende neus.
Wanneer komt Porsche met een betaalbare crossover voor de gewone man? Nu heel VAG elkaar kloont, mogen zij niet uitblijven.

De minican, de instap Porsche.
Het dashboard lojkt wel gestolen uit een Insignia, maar dan met een tablet er op geplakt.. Ik weet eigenlijk niet waarom me dit stoort, want niks aan dit hok lijkt origineel of innovatief.
Nu wil ik ook een knotje
Leuk wegwerpautootje, 4 jaar private leasen en uitwonen en daarna naar de volgende.
De driepitter, zeker die met 115 pk en 7-traps DSG, zal een heel fijn rijdend autootje zijn, en perfect transport zijn voor veel mensen. Niet alles moet spannend zijn.
@Onehp: Inderdaad, prima als ‘transport’, goed verwoord. Maar het oog wil soms ook wat, toch?
Wat moet je ongeloofelijk saai zijn als je voor zo’n 1.0 3 pitter kiest…
Man-o-man wat een ongelooflijk fantasieloos ding. De Kodiaq heet wassen en je krijgt een Karoq, en was je nog iets beter dan hou je deze Kamiq over..
En dan te bedenken dat alle Skoda’s ook nog eens heerlijk erg veel delen (ook in de styling) met de hokken van VW. Dodelijk saaie boel dit.
@w0o0dy: mijn autocorrectie is weer in vorm vandaag.
Wat een middelmaat, poeh poeh, soort Audi A3 sportback van Skoda. Al die crossovers van Seat, Skoda en VW zijn niet om aan te zien. Maar het verkoopt..dat zegt veel over de smaak van de grote gemene deler
Qua formaat is dit dus eigenlijk de opvolger van de Yeti.
Hoeveel weegt dit? 1.0 motor lijkt me echt veel te klein
Van buiten, is er eigenlijk niks mis mee. Niet heel origineel maar voor een Skoda is het toch wel frivool. Alleen die treurnis in het interieur. Zwart met zwart met zwart. Dat straalt alleen maar goedkoop uit. Ik ben erg van de rode auto’s, houd van leven, van kleur en wil niet in zo’n treurnis zitten.
Volgens Autoweek heeft dit ding 9 cm meer wielbasis dan zijn VW en Seat tegenhangers T-Cross en Arona en is hij van binnen zelfs ruimer dan de Karoq. Dat zijn wel zaken die zwaar meetellen voor Dirk met zijn twee boomlange kinderen.
Kamiq, is dat niet zo’n dorp in de provincie Utrecht? 🤔
Hooen ze nou dat alle Japanse autobouwers Kamiq-aze gaan plegen?
Wat blijven die losse schermen op het dash toch een armoe.
Kopie Karoq, geen meerwaarde op de markt denk ik zo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).