Kijk, dat is nog eens lekker wakker worden.
Het mag geen verrassing heten dat BMW een homerun heeft geslagen met MINI. Uit de mislukte samenwerking met Rover wist BMW het stiefkind MINI mee te kapen. Daar zagen de Duitsers nog wél brood in. Hoe het is afgelopen weet iedereen. MG Rover ging failliet, terwijl MINI juist enorm groeide. Aanvankelijk met enkel de MINI hatchback. Later kwamen er grotere varianten bij. Tsja, ook bij hippe directiesecretaresses en Personal Assistants groeit het gezin weleens.
De MINI Clubman was de eerste MINI voor Starbucks-bezoekers en MacBook Air-eigenaren met voortplantingsdrang. Al in 2007 was er een ‘stationwagon’-variant van de MINI Clubman R55 generatie. Nou ja, stationwagon: in principe was het een iets minder onpraktische hatchback. Op dit moment zitten we op de tweede generatie MINI Clubman (F54) en we hebben goed nieuws: deze is gefacelift!
De vorige stamt alweer uit 2015, dus hoogtijd voor een update. MINI begint in het persbericht in elk geval goed door te beginnen dat de nieuwe Clubman een ‘veelzijdige 5-zitter’ is. Dat is een goede! Het is slechts een facelift, dus alle dimensies zijn exact gelijk gebleven. Het is nog steeds een relatief krappe auto.
In technisch opzicht gebeurt er verder weinig. Men kiezen uit drie benzinemotoren en drie diesels. Het begint met een driecilinder benzinemotor met 102 pk, die MINI de One Clubman noemt. De Cooper Clubman staat een trede hoger en heeft dezelfde driecilinder, maar dan met 136 pk. Topper aan het firmament is de peperdure Cooper S Clubman, die is gezegend met een 2.0 viercilinder met 192 pk. Die laatste is uit te rusten met vierwielaandrijving, ALL4 genaamd. Tevens introduceert MINI alvast de John Cooper Works Clubman. Deze heeft standaard vierwielaandrijving en zal later op de markt verschijnen.
Bij de dieselmotoren zien we een gelijke verdeling. Instappen doe je met de One D Clubman, met een 116 pk sterke driecilinder. Een stapje hoger staat de Cooper D Clubman met 150 pk. De snelste diesel is de Cooper SD Clubman met maar liefst 190 pk. Ook deze laatste is uit te rusten met vierwielaandrijving.
De grootste wijzigingen betreffen het uiterlijk van de auto. De voorkant is wat opgefrist, mede dankzij een nieuwe grille en LED koplampen. Tegen meerprijs is op sommige uitvoeringen het mogelijk om LED-mistlampen te bestellen. Aan de achterkant heeft de Clubman standaard LED-achterlichten. Als je in de buidel tast, zijn ze in ‘Union Jack’-design.
Verder zien we de gebruikelijke facelift kenmerken. Er zijn nieuwe kleuren en lichtmetalen velgen leverbaar. In het interieur is er meer keuze uit nieuwe lederen bekledingen en interieuroppervlakken. De infotainment is ook aangepakt. In de nieuwe MINI Clubman ben je nu veel beter ‘Connected’ dankzij MINI Connected. Daarmee ben je nog beter connected. Hallo Duitsland, was gibt?
Als laatste kondigt MINI nog een serie nieuwe accessoires aan. De meest recente toevoegingen aan het assortiment zijn nieuwe designelementen in Night Jack-design. Denk aan de spiegelkappen waarop subtiel de Britse vlag is verwerkt. Verder zijn er tal van stickers, roosters en badges achteraf te monteren.
Weinig vernieuwend. Als je mij had gezegd; “dit is de huidige generatie”, dan had ik je ook direct geloofd.
@ghost: er is ook weinig mis met de huidige generatie.
@awesome: eens. Dat hoor je mij ook niet zeggen.
@ghost: maar awesome wel…
@ghost: dat is toch bijna altijd met een facelift?
@emping: ja.
mooi dat ze die lijkenwagen deuren achter hebben gehouden
De enige leuke Clubman van dit millennium was de R55..
@Jochempie: Deze reeks stoort het mij dat ze 2 setten achterlichten hebben. De remlichten en pinkers zitten in dat onderste balkje ?♂️
@tortuga: Dat is helaas verplicht in de VS. Daar mogen de achterlichten niet op bewegende delen zitten.
@OverSoft: Ja de q5 heeft dit ook maar dan werken die onderste pas als de koffer open is. Opel Insignia heeft het van binnen (vorige generatie) doe het dan zo.. zou veel mooier zijn ( persoonlijk)
@Jochempie:
Vind ik ook.
Was echt een leuk ding om te zien.
Is het ‘connected’ systeem eindelijk touchscreen (buiten de smartphone)? Dit ipv draaiknop bediening. Uiterlijk is gewoon logische update nadat de standaard Mini al eerder werd opgefrist. Niets wereldschokkend eigenlijk. In de VS blijkt Mini de helft van hun auto’s gepersonaliseerd af te geven, dit is naast de standaard opties dmv het JCW programma.
@flyerbunch: touchscreen zit al in mijn 2017 clubman, dus zal bij deze ook wel zo zijn.
Wat kost dat tegenwoordig? Een Cooper S Clubman?
@berlinetta: vanaf 40K en reken maar dat je hoger uitkomt… de optielijst is bijna eindeloos.
@punicaoase: Ik had de vanafprijs nog wat hoger verwacht eigenlijk, maar als je bedenkt dat je met wat opties al tegen een halve ton aan zit dan is het toch wel veel geld. Ik denk dat concurrenten auto’s in huis hebben die praktischer zijn en misschien wel 15k goedkoper. Wellicht niet zo snel, maar dan nog.
Het lijkt er op dat deze foto’s gemaakt zijn in Rotterdam
@vondick: ook in Rotterdam is ongebruikelijk aan de linkerkant van de weg tegen het verkeer in te parkeren. En het is daar nog steeds associaal om in een cafe te gaan zitten met een koptelefoon op.
@mashell: Toch zie ik de Maastoren
@vondick: uiteraard. Je ziet een overschot aan fietsen, typische Nederlandse straatnaamborden en een gebouw met het uiterst Nederlandse woord Australië er op.
@mashell: Dat pand met Australië op de gevel staat aan het Handelsplein in Rotterdam.
Ik zie ook verschillende gebouwen van de Wilhelminapier in Rotterdam.
@vondick:
Klopt, foto 3 en 4 staat café Loos op.
Ik vind de pre-facelift led-lampen achter ‘rustiger’ en daardoor veel mooier. Verder is er echt bijna niks veranderd, motorisch al helemaal nul.
Heb wel eens een ritje gemaakt in de Works variant met 230 pk. Viel me erg tegen voor een auto van 55K: voelde gewoon niet snel en banden- en windgeruis op de snelweg waren echt afknapper… hij klonk wel lekker (veel knetters en plofjes)
@punicaoase: Voor wat betreft snelheid ben je mogelijk verwend, want de JCW (laat ik voor de R56) spreken is redelijk vlot. Sportstand, kick down en gaan met de skelter !
Mini Brexit edition
Mijn vrouw heeft de Clubman Cooper S met de vorige generatie LED achterlichten. Deze vind ik voorlopig nog steeds mooier (terwijl ik de ander Union Jack achterlichten op de hatchbak echt geweldig vind). De nieuwe ledringen om de koplampen (helemaal rond) vind ik wel mooier, Wellicht aftermarket beschikbaar. Ontzettend fijne auto overigens. Hiervoor had ze een Countryman Cooper S en dat was best leuk, maar de 1.6 motor was eigenlijk net niet toereikend voor de Countryman (en de kwaliteit van het interieur veel minder dan dat van de huidige Clubman).
Je moet connected zijn man! https://www.dumpert.nl/mediabase/6378462/095e5fbe