Porsche geeft “911R-beleggers” fikse veeg uit de pan

Auteur: , 23 Reacties

En uw scribent blijkt een profeet te zijn.

Ruim een jaar geleden werd de Porsche 911R(ijtest) onthuld. Deze versie bevatte alle features die de Porsche-adept enthousiast maken: een handbak, een atmosferisch blok met 500 pk en géén clowneske spoiler als op de GT3 RS. Het apparaat werd in een oplage van 991 stuks gebouwd die alleen aan de happy few werden verkocht. Bij Ferrari kijken we er niet van op, bij Porsche ligt dat anders.

En dat blijkt! We schreven eerder al dat men helemaal niet blij is met het feit dat de 911R, misschien wel de ultieme Porsche van de 991-generatie, in veel gevallen als belegging werd gebruikt en niet als de sublieme rijdersauto die het volgens velen is.

De introductie van de nieuwe 991 GT3 Mk.2 zorgde dan ook voor gefronste wenkbrauwen, want deze versie werd weer leverbaar met een handbak. De voorgang was enkel te bestellen met PDK. Bovendien is de nieuweling zonder spoiler te bestellen. Twee van de bijzondere eigenschappen van de 911R was dus een stuk minder bijzonder geworden en dat is niet goed voor de waarde van de auto.

Porsche-baasje Andreas Preuninger is zich er dan ook van bewust dat toekomstige gelimiteerde modellen door sommigen minder snel gekocht zullen worden, maar dat zal hem Wurst wezen. Sterker nog: het is onderdeel van de strategie die Porsche volgt!

“If you’re flipping cars, then I think it’s understandable that you won’t get on the list for the next car if we have more demand than supply. It’s not a punishment but a strategy: to supply the cars to the customers who will really use them. I think that’s just fair.”

Dan nog even terug naar de eerste regel in dit bericht, want waar slaat dat op? Op dit artikeltje natuurlijk! Geen dank. (via: Car and Driver)



23 reacties

Dingen worden achter elkaar geflipt ..
Krijgen nergens een kenteken ..

Porsche is de laatste 15 jaar echt een zwartgeld spaarpotje geworden ..
De klassiekers misschien nog wel meer dan die nieuwe meuk ..

Tuurlijk moet je als autoboer dan net doen of je daar nix mee te maken wil hebben ..
@lincoln: ben benieuwd hoe lang het duurt voordat je nu weer iemand op je dak hebt die je een azijnpisser noemt, prietprater, whatever. Overigens erg vermakelijk, dat wel
@camber24:

Tis immers ook raar dat iemand een Porsche leased/koopt met geld ..

Terwijl je die dingen gewoon kan afrekenen met je hart en ziel ..
@lincoln: als jij graag voorover gebukt staat kan je hem misschien ergens wel afrekenen zondet geld….
@lincoln: nouw…. een BX sport, die wordt betaald met Polaroid. Ook een soort van Hart en Ziel.
Het siert Porsche dat ze dit doen. Ik zeg chapeau!
Leuk dat ze het zo doen! Het is natuurlijk wel één grote marketingcampagne voor de merkbeleving. Een merk dat veel geld verdient en nog meer kan verdienen, maar de merkbelevenis voorop stelt. Dat creëert aanzien.
Waarom nou weer zwart geld @lincoln? Er zijn ook gewoon mensen/ondernemers die het heel goed doen en dit uitgeven aan oa auto’s!
@napo: Als je veel geld hebt doe je het niet persè goed. Ken aardig wat ondernemers die aardig wat geld verdienen, maar wel paar keer gescheiden zijn, belasting hebben ontdoken, bak gezeten etc… Dan doe je het in mijn ogen niet goed. Tegenwoordig vinden mensen belangrijker dat geld hebt dan een mooie/fijne/aardigr personlijkheid. Die auto’s en al dat geld neem je niet mee.
@shadowbroker: Ohja..excuses voor mijn slechte getyp..
@shadowbroker: Maar Napo zegt helemaal niet dat je het per se goed dat als je veel geld verdient.
@shadowbroker:

Klopt, is echt iets van de laatste jaren.

In de middeleeuwen, onze Gouden eeuw en tijdens de industriële revolutie stonden fatsoen, aardigheid en het maatschappelijk belang op 1.

Dat het behoorlijk wat geld en macht opleverde was een fijne bijkomstigheid.

Toch?
@napo: Het is algemeen bekend dat dure autos erg geliefd zijn om eenvoudig zwart geld wit te wassen. Dus de redenering van Licoln is zo gek nog niet.
Volgende keer graag het winnende loterijnummer. Dank, @MauritsH
@napo @lincoln heeft gewoon gelijk, er wordt ongelofelijk veel geflipt(ik begin inmiddels een groot jeukgehalte te krijgen van dat woord) En Porsche doet nu boehoe en probeert zich te profileren als degene die dit een halt toe wil brengen maar heeft dit uiteindelijk van mijlenver aan zien komen.
En daarop juist geanticipeerd om wat spoilers weg te halen en de PR fabriek hun zegje te laten doen.
@noosaheads: Wat ik bedoel te zeggen is niet; “Porsche geeft beleggers een fikse veeg uit de pan” maar Porsche trekt zijn keutel in zodat er wat minder te vegen is.










;
Tamelijk ongemotiveerde stellingname van Porsche daar ze zelf ook wel weten dat de vraag naar gelimiteerde modellen nooit zal afnemen, tenzij je wilt geloven dat ze er niet tegen opzien met een productie overschot te blijven zitten.
Met welk idee heeft Porsche de 911R dan op de markt gebracht dan? Het is toch raar dat je een model in gelimiteerde oplagen verkoopt en even later kan je met wat vinkjes op de optielijst dezelfde specs verkrijgen.
Ook al kocht je de 911R niet als investering, maar om te scheuren. Dan heb je toch +/- 50k teveel betaald voor het “limited” zijn.
Waarom hebben ze de 911R in eerste instantie gelimiteerd gemaakt?
Ze zijn de oorzaak van de hele situatie, meer dan de uiteindelijke kopers (of verkopers?).
@granturismos: volgens mij heeft Porsche de vraag onderschat, zien ze nu een goede afzetmogelijkheid die ze willen benutten.
Daarmee benadelen ze wel de mensen die een 911R als belegging hebben gekocht en dat lossen ze nu op door die beleggers de schuld te geven.
@hehe: De vraag onderschatten lijkt mij iets waar een merk met kan uitpakken, “naar aanleiding van de onverwachte en waanzinnige populariteit…”.
Maar met de Duits weet je natuurlijk nooit 😏, fouten toegeven ligt daar misschien wat moeilijker.
Fout op fout:
– begerig zijn naar een Porsche
– een 911 in een bepaalde trim als iets unieks zien
– een auto als belegging kopen
Uit de quote bovenin lees ik een soort niet-oprechte linksheid, namelijk dat men uit een soort altruïsme een tweede generatie lanceert voor hen die er nog geen hebben. “wel zo eerlijk”. …terwijl het allemaal zo doorzichtig is. Bovendien pretendeert men dat het een soort recht is om een Porsche te rijden, waar het meer een (kostbaar) stuk hobbyïsme is. Het is niet simpeler dan een product aan de man brengen omdat een bedrijf nou eenmaal inkomsten moet hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).