Omslagpunt elektrische auto is nabij

Auteur: , 130 Reacties

Jazeker, het loont al heel erg snel om elektrisch te gaan rijden.

Volkswagen ID

Toen ondergetekende de autojaarboeken aan het doorspitten was op jonge leeftijden, waren elektrische auto’s bijna niet aan de orde. Heel af en toe zag je een concept voorbij komen. Een reguliere auto, maar dan met een elektrische motor erin.

Qua vermogen stelde het vaak niets voor en de actieradius was al helemaal om te huilen. Ook de laadtijden waren niet mals: voor die beperkte actieradius moest je ‘m ook nog eens een week ofzo aan de stekker leggen. Als klap op de vuurpijl waren ze extreem zwaar en onpraktisch, omdat de accu’s alle ruimte innam. Oh, en dan de prijzen. Heel soms werd zo’n EV in beperkte productie genomen. Voor 4 keer de prijs van de uitvoering met conventionele verbrandingsmotor reed je elektrisch. Iets dat bijna niemand deed.

Mercedes-Benz Elektro-Antrieb (S123) '82

Fast forward naar 2019. De elektrische auto is niet alleen geaccepteerd, ze zijn ook cool, snel, prestigieus en behoorlijk bereikbaar. Volgens Volkswagen is het omslagpunt nu veel dichterbij gekomen. Dat vertelt Reinhard Fischer, hij is Senior Vice President van de Volkswagen Group aan Automotive News Europe.

Volkswagen e-Golf - e-Up '19

Doordat Volkswagen zélf de initiators zijn van dieselgate, moesten ze enorme inhaalslag maken met een range aan elektrische auto’s. Op dit moment blijft de keuze beperkt tot de e-Up! en de e-Golf, maar binnenkort komt er een geheel nieuwe ‘ID’-familie aan van elektrische Volkswagens. De ID3 wordt binnenkort onthuld. Volgens Fischer is het omslagpunt tussen een verbrandingsmotor en een auto met elektromotor nu dichterbij dan ooit. In financieel opzicht zullen de kosten ongeveer gelijk zijn.

Volkswagen ID

De ID3 is een elektrische auto die getoond wordt op de IAA. De auto moet een milieuvriendelijk alternatief zijn op de Golf TDI, aldus de VW-baas. Dat is opmerkelijk, want het waren zijn voorgangers die jarenlang volhielden dat een Golf TDI een veel duurzamer alternatief was op duurzame auto’s als de Toyota Prius en Nissan Leaf.



130 reacties

Nu nog de volgende slag maken: EVs veeeel lichter (en toch veilig) maken, want een Tesla Model 3 met een accupakket dat 5 keer zoveel weegt als de meestal enig inztittende (de bestuurder) is lariekoek, en maakt ze nodeloos duur.
Marketinggebrabbel, waar Volkswagen ongeevenaard in is.
@tge1: zo moeilijk kan het niet zijn…Andere fabrikanten snappen marketing niet?? Knap heur!!👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
@tge1: En in de zijlijn bouwen ze fantastische wagens, niet op critikeren, gewoon proefrijden.
En zodra het omslagpunt zover is dat iedereen aan de elektrische auto is gegaan gaan de accijnzen op stroom en het toeleveren van stroom uit zonnepanelen aan het stroomnet omhoog. Zijn we er toch weer in getrapt!
@rhellema: Trap er niet in !
@rhellema: jup, is idd ook al aangekondigd…dus wacht nog maar even.
@ghost: @pielemuis: daarom blijf ik de komende 15 jaar nog lekker fossiele brandstof verstoken.
@rhellema: jij trapt er dus in op het moment dat het moet en je dus eigenlijk alle kansen om goedkoper in te stappen bewust gast missen. Heel slim!
@joerek:
dan stap ik pas in ja. Dan is de techniek namelijk veeeeeeel goedkoper en betaal ik niet te veel voor mijn EV zoals iedereen die nu instapt wel doet! Wat zei je ook al weer over slim?
@rhellema: Wat denk je dat komende 15 jaar gaat gebeuren met de beprijzing van het rijden op brandstof. Gaat alleen maar duurder worden gemaakt.
@fanboy: heb ik nog tijd zat voor om dat af te wachten, jij betaalt nu al teveel.
@rhellema: Haha ik heb drie brandstofauto’s. Ik betaal zeker teveel, want ik kan er maar in 1 tegelijk rijden.
Maar ben het eens met de strekking dat omslagpunt zo goed als hier is. Vooral uitgaande van nieuw kopen of lease.
En private lease zal hierdoor alleen maar harder gaan vermoed ik. Als iedereen voor 200 euro zo’n Seat Mii met 300km bereik op de oprit kan hebben staan, al is het als 2e auto of niet.
@rhellema: Ook daar zijn behapbare oplossingen voor. En jawel, ook die kosten geld.
@enrique: dit zorgt er allemaal wel voor dat het verschil tussen rijk en arm vergroot word. Heb je geld dan kan je geld besparen, heb je geen geld dan moet je alleen maar meer betalen omdat je de investering niet kunt dragen.
@lekbak: daarom zie ik sociale huur allemaal voorzien worden van zonnepanelen en straks ook zonder meerprijs van het gas terwijl de middeninkomens hun eigen huis voor 10 tot 30k mogen gaan verbouwen tegen een “aantrekkelijk” rentetarief.

Voor de echte arme wordt gezorgd en de rijken zorgen wel voor zichzelf terwijl de middeninkomens krom de hoogste relatieve belastingdruk hebben.
@flutterby: lol, zonnepanelen? Dat is dan 45 euro per maand meer huur aub!

En nog gewoon enkel glas overal hè!!!! Geloof mij maar, sociale huurders worden het aller meest uitgemolken!
@lekbak: als dat €45 aan stroom bespaard…
@flutterby: Bij de één wel, de ander niet (de daken staan oost/west, de panelen aan de west kant). Maar als ze dubbel glas hadden gezet waren de stookkosten wel gehalveerd. Op deze manier ben je namelijk totaal niet groen bezig. Stap 1 is altijd minder verbruiken, daarna pas zelf op gaan wekken. Maar de woningbouw kan wel lekker subsidie krijgen voor die panelen die betaald worden door de huurders.

Woonfriesland, waar het hier om gaat, is de grootste criminele organisatie die ik ken. Ik heb mijn huis van hun gekocht (alle buren zijn nog huurders) en zelfs ik word al helemaal gek van ze. Laat staan als je afhankelijk bent van die lui voor je huis.
@lekbak: overal!!1!
@lekbak: Hahaha, kreeg zo’n folder in de bus… bedrijf zou de investeringen doen en ik hoefde die dingen alleen maar te huren. Kostte meer dan dat ik aan elektriciteit kwijt ben per maand.
@flutterby: Zo goed is de positie niet voor de sociale huurder. Iedere upgrade is meer huur betalen.
@rhellema: dan ga je toch rode stroom tanken?
@rhellema: Ik verwacht een wildgroei aan zonnepanelen die niet op het vastnet zijn aangesloten. Toch nog heerlijk gratis opladen die auto.
@rhellema: die gaan sowieso omhoog, dat doen ze elk jaar al….. net als de accijns op brandstof.
Echter het voordeel is dat je zelf stroom kunt maken, off the grid en je kunt het dan meteen opslaan in je auto dus je hoeft niet eens een battery pack te kopen als je toch twee EV’s hebt staan. hoef je dus geen accijns af te dragen
Stekkerauto’s zijn niet de toekomst. Het elektriciteitsnet kan dat helemaal niet aan.
@baklava: Die redenering klinkt logisch maar diverse stroomleveranciers zijn daar niet zo bang voor. Bovendien is het een niet onoplosbaar probleem. Vooral geen reden om niet door te gaan met elektrisch vervoer.
@enrique: Exact. Houd niet van mensen die roadblocks als onoverkomelijk beschouwen.
@enrique: https://www.parool.nl/amsterdam/netwerkbedrijf-alliander-stad-is-hard-op-weg-naar-een-stroominfarct~b74c497c/
@baklava: Dat is wel enkel een probleem (als het daadwerkelijk zo’n groot probleem is) in de stad nu.
https://www.autointernationaal.nl/2017/08/zorgt-opmars-elektrische-auto-problemen-op-elektriciteitsnet/ hier is weer te lezen dat TenneT zich niet zo heel druk maakt en leveranciers van stroom al helemaal niet. Het is een transitie die we doorgaan. Dat het moet gebeuren is wel duidelijk. Zoeken naar oplossingen in plaats van schreeuwen dat het nimmer gaat lukken is een stuk effectiever.
@enrique: nee dit is in elke stad, dorp een probleem.
@bitd: Dus zoeken we naar een oplossing. Dat doen mensen nu eenmaal.
@enrique: ja die heet waterstof.
@bitd: Dat is geen oplossing voor ons elektriciteitsgebruik in zijn algemeenheid.
Daarbij produceer je alsnog een enorme stapel CO2 als je waterstof produceert middels gas, of gebruik je eigenlijk een onrendabele hoeveelheid elektriciteit. Het hele concept rondom waterstof is prachtig maar het is echt niet de heilige graal helaas. Ook dat heeft haken en ogen, waaronder de verkrijgbaarheid waar iemand anders het over heeft in de comments.
@enrique: zal een combi worden, maar nu zijn er minder dan 1000tankstations in Nederland ipv paar miljoen laadpalen. Het gaat om schaalbaarheid, realiteitszin en vooral, voor de eindgebruiker; gemak!
@bitd: hoeveel stopcontacten heb jij thuis?
@joerek: ja was het maar zo makkelijk…. gaat om het totale vermogen wat je gebruikt.
@bitd: te inefficient, te gevaarlijk. Waterstof gaat hem voorlopig niet worden.
@mashell: klopt, maar als mensen dat perse willen: Waarom niet? Altijd beter dan diesel of benzine.
@mashell: rijden we nog ff door op reguliere brandstof
@bitd: Om waterstof te produceren is er heel veel elektra nodig, verder is de productie niet zo schoon als je zou denken.
@HZW: je kan elektriciteit opslaan en of het heel schoon is maakt niemand blijkbaar wat uit, want groene stroom bij een verbruik die ca 3x hoger ligt gaat ook niet echt werken.
@bitd: zoek eerst eens op hoe waterstof op industriële schaal geproduceerd wordt alvorens onzin uit te kramen.
@johnwaters: zie mijn comment hierboven en mocht je het vies vinden, dan blijven we gewoon brandstoffen gebruiken. Totdat er betere alternatieven zijn dan een zware accu die miljoenen aansluitingen nodig heeft.
@bitd: waterstof is helemaal geen goede oplossing voor mobiliteit, en zeker niet voor personenwagens. Het is duur, technisch ingewikkeld, zorgt voor onderhoudskosten die bij EV niet meer nodig zijn, inefficiënt vergeleken met direct laden van een accu zoals bij EV.
EV is perfect, mits je de knop in je hoofd om hebt gezet. Je laadt waneer je parkeert.

Waterstof kan wel een goede oplossing zijn voor andere toepassingsgebieden zoals utiliteit.
De enige reden dat waterstof wordt gepushed als oplossing voor mobiliteit is omdat de grote industriële partijen hier wel brood in zien omdat ze deze technologie beter kunnen monopoliseren en er veel subsidie te halen valt voor partijen die grote waterstofcentrales willen/kunnen bouwen.
@subzero079: aanvulling: Evt. voor de transportsector en 24 uurs diensten zoals taxi’s zou waterstof ook een goed alternatief zijn.
@enrique: “Dat het moet gebeuren is wel duidelijk” Het moet niet, niet voor het klimaat en ook niet voor de oliereserves.
@tierelier: Laten we het er voor het milieu op houden dat we dan blijven geloven wat we zelf geloofwaardig achten.

Verder kun je er van vinden wat je wilt maar we gaan met z’n allen hard de kant op van elektrisch en autonoom rijden. Ik zie het niet gebeuren dat het autonome verkeer op benzine blijft rijden want de mens die vervoerd wordt gaat echt niet uitstappen om dat ding vol te gooien met peut, er is geen tankstation dat weer bemand gaat tanken en een autonome auto gaat dat nooit zelf doen. De wereld is constant in verandering, we blijven simpelweg niet op fossiele brandstoffen rijden.
@enrique: Deze hele hype, want dat is het, is alleen te danken aan de linkse media, linkse politie en alle andere bedrijven stichtingen investeringsmaatschappijen die er baat bij hebben. Het is de toekomst niet, wind en zonnenergie gaan hem nooit worden, zelfs met grotte accu’s kom je tekort. De EV is zwaar onhandig, vooral voor iemand die in een grote stad woont, dit hele ponzi scheme valt over een aantal jaar in elkaar. Er is hieraan niks innovatiefs wat beter is dan wat we nu allemaal hebben, het wordt voortgestuwd door een grote leugen die klimaatcrisis heet.
@tierelier: Waar baseer je je statements op? Daar ben ik oprecht benieuwd naar.
@tierelier: Wat een hoop nonsens krabbel je hier neer zeg. Een elektro motor is gigantisch veel efficiënter dan een brandstof motor. Zoek eens op hoeveel procent van je brandstof vergaat als warmte bij een benzine of diesel auto.
Rijd eens in een elektrische auto en je wilt niet meer terug. Direct koppel, heerlijk soepele acceleratie waar geen enkele automaat met fossiele brandstof in de buurt komt. Stil. En ja ze kunnen prima sportief zijn.
@martijn_vangammeren: Dus? Fantastisch die warmte, vooral in een koude winter. En ja ik rijd zo nu en dan de auto van mijn werkgever een EV.
@tierelier: landen die zelf geen olie reserves hebben gaan wel over op iets anders. China bijvoorbeeld. Die blijven echt geen geld naar buiten. En Europa kan dat ook niet veel langer blijven doen. Tot nu toe ziet electrisch er het beste uit als alternatief, maar er moet nog wel het een en ander verbeterd worden. Zo kan het zijn dat er niet genoeg grondstoffen zijn voor de huidige batterijen. Of er komt iets anders, of ze worden drastisch beter. Opladen zal veelal thuis zijn, of bij anderen thuis op basis van zonne energie via lokale panelen. Electriciteit in Nederland kan misschien ook niet alleen middels zon en wind, maar dan is er nog kern energie (misschien ooit kernfusie). Maar benzine heeft veel problemen en zijn langste tijd gehad: kosten (complexe motor met veel onderhoud), co2 uitstoot, paar landen met reserves die al het geld vangen. Ik heb zelf een EV en wil best toegeven dat opladen op lange trips niet makkelijk is als een benzine auto. Maar we proberen het en hopen daarmee nieuwe ontwikkelingen te stimuleren. En ik geef ook toe dat die wel nodig zijn. Maar met benzine autos hebben we daar tientallen jaren op gewacht maar de enige doorbraken … loodvrij, hybrid. Nog meer? Ik heb goede hoop dat elektrisch meer doorbraken zal hebben. En of die energie nu via zonnepanelen, windmolens of kern-xxx geproduceerd wordt. (Nederland ljkt me wat druk bevolkt om dit middels zonnepanelen en windmolens te kunnen oplossen. Maar we zien het wel.)
@wilbertdg: Fossiele brandstoffen is waar de hele economie op draait… Zonder fossiele brandstoffen zit jij waarschijnlijk volgende week thuis zonder werk. “Benzine heeft zijn langste eind gehad” Ha! Voor de Co2 hoef je het alvast niet te doen.
@tierelier: Zit je in de olie? ik zou het alleen al fijn vinden dat er geen vachtwagens meer vanaf de depots naar de tankstations hoeven te rijden, wist je dat dat in de meeste gevallen 1 a 2 keer per dag word gedaan. En dat keer het aantal tankstations in Nederland is al een gigantische uitstoot!
@enrique: ooh jawel. De netbeheerders weten dondersgoed dat er werk aan de winkel is. Ze volgen de ontwikkelingen nauwkeurig om die reden! Alleen ze zullen geen nee zeggen, het is natuurlijk wel allemaal omzet.
@lekbak: Dat begrijp ik volledig. Wat wij ons vervolgens moeten afvragen is of het erg is dat we aan de energieleveranciers betalen in plaats van oliemaatschappijen. Dat het netwerk in de stad verouderd is en niet toereikend voor massaal gebruik van elektriciteit (voor wat voor doeleinden dan ook) zal gerust zo zijn. Daar twijfel ik niet aan. Het hele netwerk is niet ingericht op een miljoen plus mensen die in de stad willen wonen. Toch willen we dat blijkbaar met z’n allen. Reden om het maar niet te doen?
@enrique: ik woon op het platteland, daar weet ik heel zeker dat het stroomnet het ook niet aan kan. Een dorp verderop, waar mijn ouders wonen is een proefdorp voor gasloos wonen. Daar doen ze er wat aan omdat ze er dikke subsidie voor vangen. Maar overal moet de schep in de grond, niet vandaag maar gister.
@lekbak: precies. Maar waarom dan telkens al die klaagzangen of dat het het net het zo moeilijk aan kan? Ze zouden moeten investeren, uitbouwen en trotse persberichten uit moeten geven dat ze er straks helemaal klaar voor zijn. Ze lijken nu vooral een beetje niks te doen en de kat uit de boom te kijken. Maar of we nou electrisch gaan rijden of niet, of we nou van het aardgas af gaan of niet we zullen in de toekomst meer electriciteit gaan gebruiken en waarschijnlijk zelfs heel veel meer. Dus niet aarzelen maar investeren.
@mashell: dat is dus het hele probleem. Ze weten al vele jaren dat ze moeten investeren, ze weten al enkele jaren dat ze heel binnenkort de boel moeten upgraden. Maar doen? Niks daarvan. Dat maakt het een probleem dat het net het niet aan kan.

Ik ga ervan uit dat we straks heel veel stroomuitval gaan hebben. Gezien de generator toch al in de schuur staat (uit de hand gelopen hobby) heb ik afgelopen week offerte laten maken voor een nieuwe meterkast die we nodig hebben. Mèt generator aansluiting. Bij ons blijft het licht wel branden, maar ik vermoed dat we de enige zijn.
@lekbak: Wij hebben een dieselaggregaat , als je die start vergaat de wereld. We hebben hem wel in gebruik op de bouw, na 10 minuten komen de buren met haspels aangesneld. Scheelt weer diesel (-;
@lekbak: Zoals ik laatst ook al tegen @mashell zei, het is baarlijke nonsens dat netbeheerders niet investeren. Sterker nog, ze investeren meer dan ooit. Ik kan het weten, want ik werk voor een (dochteronderneming van een) netbeheerder…

Iedereen bij ons zit tot over z’n hoofd in het werk. Er zijn alleen domweg niet genoeg mensen om het allemaal te bouwen; zowel engineers als technici/monteurs (uitvoerenden). En ook toeleveranciers, aannemers hebben het stervens druk. Nog afgezien van componenten die sowieso een lange levertijd hebben. Enig idee wat bijvoorbeeld de levertijd is van een 150/20 kV 80 MVA transformator? Vast niet…

En dan heb ik het nog niet over vergunningstrajecten, wijzigen van bestemmingsplannen, enz. gehad. Daar val je helemaal van van je stoel (en daar heb je netbeheerder dus geen invloed op). Dus roepen/zeiken vanaf de zijlijn is makkelijk, maar in de praktijk is het allemaal niet zo makkelijk…
@baklava: Wat dacht je van een elektriciteitsnet… van de toekomst?
@baklava: Ik ben het helemaal met u eens maar men wil het niet geloven. We zullen vast een paar hele dure studies nodig hebben van vooraanstaande universiteiten en/of ingenieursconsultantbureau’s om de wereld duidelijk te maken te maken hoeveel geld nodig is om de bestaande infrastructuur gereed te maken voor massaal stekkerautogebruik. Ik houd mijn hart vast!
@iphonistvongates: Weet je wat het is? Vervoer is niet gratis. Er zijn ook extreem veel kosten gemoeid bij het aanleggen van alle fossiele tankvoorzieningen. Jij en ik willen van A naar B en dat kost geld. Dat heeft altijd geld gekost en dat zal het ook altijd blijven doen. Blijven hangen in het verleden is in ieder geval niet de oplossing, dat moge duidelijk zijn.
@iphonistvongates: weet je. Toen de eerste auto’s in het straatbeeld verschenen waren er geen tankstations, geen snelwegen, geen garagebedrijf op iedere hoek van de straat, etc. Je benadert de problemen van morgen met de oplossingen van nu. Zo werkt de wereld niet.
@iphonistvongates: Jezus man, dit doen we elke paar decennia. De wereld ergens voor gereed maken is gewoon routine.
@baklava: toen de eerste benzine auto kwam was benzine ook onpraktisch want het moet van heel ver komen en er moet maar net een tankstation in de buurt zijn. Langzaam is het geëvolueerd tot waar we nu zijn.

Elektriciteit is een stuk makkelijker, want in principe is het net berekent op de piek en deze piek kan ‘S nachts ook bereikt worden. Nog even los van wanneer de batterijen van auto’s ook gebruikt gaan worden om pieken op te vangen. Zelf heb ik dagelijks maar 40% nodig en de rest kan prima gebruikt worden om het net te ontlasten.
@baklava: Nee, nu niet laat staan als er straks “duurzaam” volledig opgewekt moet worden. Hoe wil je als iedereen een EV heeft gaan laden? savonds zonder wind of zon aan de laadpaal met zen allen. En dan buiten met snelladers wordt het helemaal een chaos als iedereen zon ding heeft. In Amsterdam door alle ev taxi’s merk je dit al. Hier zie ik geen toekomst in en persoonlijk wil ik het ook niet.
@tierelier: Schotland haalde met hun windturbines in een half jaar stroom voor twee jaar op. Natuurlijk moet dat opgeslagen worden nu ging dat naar de rest van het UK.

Als er miljarden naar de fossiele industrie gaat waarvan we weten wat dat doet voor de wereld kun je dat best investeren in een beter alternatief.
@martijn_vangammeren: Wat precies het probleem is, bij een heleboel wind creëer veel energie, en bij geen wind 0. Zelfde liedje bij zonepanelen, een variabele energieproductie die niet zonder back up kan functioneren. Wat een nog grotere probleem wordt als je de hele wagenpark elektrisch wil maken.
@tierelier: Kom op Tierelier, niet zo opzichtig in de denial blijven hangen.
@tierelier: Wind op zee is er altijd en we hebben zee. “Nieuwere” generaties zonnepanelen hebben geen direct zonlicht nodig maar gewoon licht om te werken. Die zijn zelfs op de Orkney eilanden groep rendabel om te hebben. Maar daar maken ze vooral gebruik van wind omdat zee en stromingen daar. Enkel probleem is het opslaan voor dit moment van zeer grote hoeveelheden energie. Al zijn ook daar oplossingen voor zoals bijvoorbeeld Tesla in Australië en zo worden er nog een paar gebouwd.
@baklava: TenneT is daar niet zo bang voor, maar mensen aan de verjaardagstafel praten daar wel naar.
@laptom: die willen graag een paar miljard ontvangen om te gaan graven, aansluitkosten omhoog en vangen maar
@baklava: Vertel het niet verder, maar toen de eerste auto’s kwamen, lagen er plots niet overal autostrade’s !
@baklava: Automobielen op benzine zyn niet den toekomst. Apothekers kunnen dat helemaal niet aan…
Elektrisch of niet, toch blijf ik die W123 het ‘coolst’ vinden.
Nooit, never, jamais, Nunca koop ik mij een elektrowaggie. Ik ben er echt geen fan van en zal ze resolut weigeren. En ja ik luister mijn albums ook liefst op vynil, mijn favoriete rapper is mos Def en de wagen waar ik het vaakst met rijd is er één uit 1989. Leve oldschool.
@shiva: Dan hoop ik niet dat je ooit besmet raakt met hiv. Dan kan je helaas niet worden geholpen.
@fmgarcia: maakt niet uit. Net zoals zo ongeveer iedereen met AIDS in de jaren ‘tachtig gaat hij dan gewoon dood. Recalcitrant zijn is ook een kunst.
@shiva: stuur je je reacties op Autoblog per briefkaart in?
@pielemuis: da’s een goeie
@shiva: Toch leuk, iemand die zijn woon-werk-verkeer nog per paard doet en zijn huis verlicht middels kaarsen.
@koeberg: … en zijn behoefte in een tonprivaat, de was doet in het plaatelijke stroompje, water zelf uit de put gaat halen met een emmertje, telefoneert met een vast toestel met een draaischijf, zijn eigen geit melkt…
@koeberg:
nee ik ben niet tegen technologie, gewoon een fan van simpele techniek, van design en het analoge. Ik ben elektromechanicus van opleiding met specialisatie in plc sturingen en al mijn oldies zijn gerestomod. Ik ben dus zeker geen Amish. Ik sleutel gewoon graag zelf en ben geen kamer plant die hunkert naar de hoogste normen van comfort. Ik zou een auto zonder stuurbekrachtiging kiezen boven een moderne elektrische stuurbekrachtiging om dat ik baangevoel boven comfort kies, ik verkies simpele analoge tellers boven een iPad boven je stuur vol met fantasietjes. Een elektrische wagen lijkt mij niets om dat net al de emotie weg is, een krakende en piepende rammelbak heeft zoveel meer charme als een stille Tesla, perfectie is het saaiste wat er bestaat.
@shiva: Mos Def is een serieus goede rapper. Ik heb ‘m vorig jaar gezien in Paradiso, samen met Talib Kweli en Vincent Maseo van De La Soul. Heel erg gaaf. Die kunnen het nog steeds ;-)
@willeme Een week aan de accu leggen? :p
Het omslagpunt is pas bereikt als de actieradius, laadtijd en aanschafprijs 1 op 1 gelijk zijn. Niet eerder.
@stuko: dan zijn we vlakbij toch? 300km in 30 uur laden voor 30000 euro kan nu al bijna met een of andere Kia denk ik? ;)
@sudbina: ik laad mijn 55 liter brandstoftank toch echt sneller vol dan 30 uur, en daar kom ik ook verder mee dan 300 km.
@sirprize: Dat is een non-argument, and you know it. Als je een benzinepomp zou hebben op elke parkeerplaats waar je je auto laat stilstaan, dan zou je ook nooit meer naar de benzineboer gaan. En dan zou het je niets kunnen schelen als de benzine er met een druppelteller in ging. Na een paar uur zou er toch genoeg inzitten om weer een dag verder te kunnen. De snelheid van laden is alleen van belang voor wie écht veel rijdt, dag in, dag uit, zonder de auto tussendoor te parkeren. Die groep is bijzonder klein. Maar het is wel die groep die het meest lawaai maakt, en doet alsof ze superbelangrijk is. Dat is dus niet zo.
@BaRa: dat is niet helemaal zo. Als je incidenteel lange stukken rijdt moet je dat ook kunnen. Snellaadstations zijn cruciaal voor de infrastructuur voor de ev. Maar ook je thuislader moet toch wel enige capaciteit hebben.
@sirprize: in ons geval sluiten wij de Tesla model 3 om 23 uur aan op onze laadpaal en om 7 uur in de morgen is de accu weer helemaal vol. Zo’n 450 km range… aansluiten van kabel duurt 30 seconden. Dat haal ik biwt met onze benzine auto want ik heb geen benzinepomp op de oprit…
@rogers: biwt = niet
@rogers: Als ik om 23:00 m’n auto volgooi bij de pomp heb ik binnen 3min 580km range. Als ik hem dan 7u s’ochtends start heb ik dat nog steeds. Altijd zo’n non argument, als ik zou willen kan ik elke dag de auto aftanken en vol vertrekken elke ochtend. Net als jij met je Model 3. Voordeel voor nu, ik hoef em niet elke dag vol mee te nemen want als t echt nodig is heb ik met 3-5min weer 580km range. Jij niet.
@e34m5touring: de tijd die het kost om naar de pomp en terugrijden moet je wel meetellen. Ik geen benzinepomp op de oprit. Als ik in het dorp tank(veel te duur) kost mij het tanken in totaal 10 minuten… Ga ik bij onze Duitse vrienden tanken zelfs 30 minuten.
@rogers: ik heb een tankpas en betaal bijtelling; dus waar ik tank is qua kosten en locatie irrelevant.

Qua tijd is het wel een dingetje; dagelijks rijd ik toch wel ruim 200km. Minimaal 100, max 500 op een dag.

Electrisch zou mogelijk moeten zijn, maar is mij nog teveel gedoe. Daarbij denk ik dat accuautos een tussenstation zijn en we uiteindelijk op waterstof of iets dergelijks gaan eindigen.
@sudbina: personenwagens hebben uiteindelijk maar beperkt energie nodig. Ik verwacht dat 90% van de auto’s gewoon elektrisch gaat zijn. Waterstof is namelijk ook maar een accu, maar dan vloeibaar en minder efficiënt.

Waarschijnlijk noodzakelijk voor vrachtwagens en scheepvaart, omdat die domweg teveel energiebehoefte hebben voor in een accu (en vooral om op te kunnen laden met een draadje). Een enkeling zal misschien met een waterstof personenwagen rijden omdat die altijd extreem veel rijdt. Maar 100 tot 500km afwisselend kan prima met een gewone accu. Nu is het technisch al mogelijk met de duurste tesla, dus over een paar jaar zal het ook relatief betaalbaar zijn.
@rogers: Ik heb 4 pompen op 5min van mn woning. En ik woon in een klein gat in de grond in Gelderland. En dan nog, in 10min pomp jij geen 580km range in die Model 3.
@rogers: succes onderweg naar je vakantiebestemming, of in de file. Doei!
@stuko: De term ‘omslagpunt’ gaat over kosten. En dan ook niet alleen de aanschafprijs. Als u persoonlijk aanvullende eisen aan uw auto hebt, dan is dat uw goed recht.
@stuko: Dat noemen we pariteit. Ik heb begrepen dat in deze context de weegschaal tilt richting de stekkerauto.
Met zulke beperkte productieaantallen nu al bijna het omslagpunt te pakken… Dat is met recht indrukwekkend te noemen. Nu nog actieradius, want de meeste binnenlandse ritjes doe ik toch met de fiets of de trein.
@Jochempie: Exact dit. Ik hoop dat onder ons, een beetje niveau zit, en dat hier even lachend tegen aan gekeken wordt om vervolgens je dag te vervolgen. Zelfde onzin als dat het klimaat slechter wordt zoals al die linkse rakkers je continue proberen wijs te maken.
@st220: Ik was niet sarcastisch.
@jochempie: leuk voor jou, maar ik zie mezelf toch niet het jaar rond 52km om 05:00u afleggen met de fiets.
@johnwaters: Het is één van de redenen waarom ik naar mijn werk ben verhuisd. Beter voor het milieu, beter voor de portemonnee, beter voor het lichaam.
Er is niks met het millieu of klimaat, de laadtijden zijn kut, de actieradius is kut. En kwa emotie ontbreekt er een motorgeluid. Mensen die een EV cool vinden zijn dan ook meestal technerdjes die Elon Musk aanbidden.
@alexepstein: tanken is ook kut. Hoge kosten zijn kut. Elon Musk is cool en ik ben geen technerd. Misschien is de wereld wat minder vlak dan je denkt.
@alexepstein: Vrijwel alle klimaatwetenschappers zijn het met je oneens, en je weet dat. Maar wellicht denk je ook dat Tupac en Elvis nog leven, en dat 9/11 een inside job was.
Ik kan m’n hele leven nog elektrisch rijden, voorlopig genieten we dus nog van ouderwetse peut….
Omslag punt van kosten zal misschien dicht bij zijn, omslagpunt van aanschaf nog steeds niet.
Zo’n ID3 gaat ook gewoon € 50K kosten in Nederland.
@hzw: VW houdt zelf vol dat 30k het streven is ;-)
@willeme: je hebt een Golf 1.0 en een Golf GTI. Er zullen ook variaties in prijs en specificaties van de ID3 komen natuurlijk. Net als dat we niet boos zijn op BMW dat er nog geen 318i van het nieuwe model is, hoeven we ook niet boos te zijn op VW als de eerste ID3 niet meteen de goedkoopste variant zal zijn.
Ik heb de indruk dat het publiek nogal veeleisend is als het op electrische wagens aankomt, daar verwacht men de hoogste specificaties voor de laagste prijs meteen beschikbaar. Iets wat fabrikanten als VW en Tesla ook in de hand werken door vroegtijding getallen als 30k en 35k te noemen.
@mashell: ben ik het mee eens. Als het om elektrisch rijden gaat is ineens alles een probleem terwijl dat voor andere dingen niet geldt waar dat ook van toepassing is.
Dat er nog mensen in deze kolder geloven. Ongelooflijk.
Autoblog zou berichten over elektrische auto’s niet eens moeten plaatsen. Ik ga er vanuit dat deze site voor liefhebbers bedoelt is. Dit heeft niks met auto’s te maken. Dit heeft alleen met politiek te maken.
Ook mensen die spreken van een ‘omslagpunt’ wanneer ze een auto gaan kopen zouden niet op een liefhebbers website moeten komen. Die mensen zijn eng. Ga gewoon weg. En niet met de auto want dat is duur.
@joeyamg: Elektrische auto’s zijn óók auto’s waar mensen van kunnen houden. Ik bijvoorbeeld. Ik houdt meer van een Tesla Model 3 dan van een BMW 3 serie. En ik houd ook van een v12, 5cyl of andere gave motoren, maar dat wil niet zeggen dat elektrische auto’s gemegeerd moeten worden.
@joeyamg: Ja dit hoort in Groen7 thuis.
@joeyamg: dit is een site voor auto liefhebbers, niet voor geld over de balk gooi liefhebbers. We hebben het dus over auto’s. Kantelpunten zijn er altijd al geweest, bij benzine vs diesel en bij benzine vs LPG. Rijden is leuk, economisch verantwoord rijden nog veel leuker. Degene die geld wil verbranden die rijdt maar maar een Amerikaanse pickup truck op benzine, want LPG stinkt en gas is om op te koken.
We kunnen realistisch zijn, binnen nu en 10 jaar is elke auto die nieuw te koop elektrisch. Of we willen of niet, we moeten wel want er zal geen andere keus meer zijn. Brandstof auto’s zullen kapot belast en weggepest worden. Gelukkig gaan de ontwikkelingen qua actieradius snel, verbetert de infrastructuur snel en rijdt een elektrische auto nu al lekkerder en soepeler dan een V12. Het wordt best een mooie toekomst.
@joeyamg: Zie mijn reactie hieronder!
Beste Joey (naar ik aanneem!),
Voor zover ik me kan herinneren, ben ik ruim 6 jaar geleden eens per toeval op AB terecht gekomen en vond het van meet af aan een aardige site voor autogekkies. Niet vanwege de uitgebalanceerde auto-journalistieke begaafdheden van de scribenten (daarvoor zijn er binnen- en buitenlandse sites, die gedetailleerder en objectiever zijn, maar waarvan de naam alhier bijna niet meer zonder eeuwige ban genoemd mag worden ;-)), maar vanwege de soms best wel leuke artikelen over bijzondere auto’s en de reacties daarop. Ze noemen zich ook niet voor niets: “Dé autosite voor petrolheads”. (Is natuurlijk óók alleen maar marketinggebral om zich van andere te onderscheiden), maar goed.
Als uitgesproken autoliefhebber, die zijn sporen in die wereld inmiddels verdiend heeft, heb ik de term “petrolheads” niet beter kunnen vertalen dan in “autogekkies”. Waarom? Omdat het op deze site sinds langere tijd alleen nog maar schijnt te gaan om enorm presterende, buiten het bereik van de (meeste) lezers liggende, benzine gulpende, absurd onnodig groot gemotoriseerde en buitensporige vehikels gaat, die de hemel in geprezen worden. Ik noem het niet anders meer dan puberale, natte jongensdromen in plaats van artikelen voor autoliefhebbers. Volgens mij moet dat ook de reden zijn, waarom de beste reaguurders hiervan al enige tijd geleden afscheid hebben genomen.
Maar waarom nu mijn lange reactie op jouw comment? Gewoon, omdat jouw reactie werkelijk kant nog wal raakt! Waarom zou AB niet over EV’s mogen berichten? Ik denk, omdat jij er zelf een aversie tegen hebt! Maar zijn mensen, die er zich wel voor interesseren daarom geen autoliefhebbers meer? We zitten met z’n allen in een tijd, waarin de technische ontwikkelingen ontzettend snel gaan! Het is nauwelijks nog bij te houden! Maar wat zeg jij? Op autogebied wil ik bij het oude blijven! Maar ook die wereld verandert! Waarom zijn de grootste en belangrijkste autoproducenten dan bezig met een inhaalslag? Zijn die echt allemaal dommer dan jij?
Ik zal je eens wat vertellen: Ik kom nog uit de tijd dat er nog stoomlokomotieven reden. Enorme, geweldig indrukwekkende kolossen, waar ik urenlang met bewondering naar kon kijken. En het rangeerterrein van Venlo stond er vol mee! Maar deze werden vervangen door elektrische treinen: Stil, sneller en ontzettend veel minder vervuilend! En, naar ik aanneem, ken je ze wel! Zou jij ze weer in willen wisselen voor die krengen uit lang vervlogen tijden? En zo is het ook in de automotive-wereld! Accepteer nou maar, dat je ook autoliefhebber kunt zijn zonder vast te houden aan oud aandrijfmeganisme. Ook al wordt die indruk op AB niet gewekt. Maar daarom behoren artikelen over EV’s hier wel degelijk thuis!
Bovenstaande reactie is bedoeld voor @joeyamg
@9000cse: Mooie reactie. Dank daarvoor.
snap niet dat er hier een heel topic over een uitspraak van vw is. Wie neemt VW nu nog serieus?
@sonnybonds: Gewoon, het is ff slecht weer en zo ….
Trolly auto’s? Zoals de trollybussen in Arnhem?
Dichtbij voor mensen die elke 4 jaar voor 40k een nieuwe auto kopen of voor 500 leasen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).