
Dankzij een nieuwe batterij.
Volkswagen gaat de e-Up!, de volledige elektrische variant van de compacte hatchback, vernieuwen. De Duitse autofabrikant presenteert de vernieuwde e-Up! op de IAA in Frankfurt, later dit jaar. Tot nu toe was de e-Up! nooit echt een serieuze kandidaat voor onder andere de zakelijke rijder, want de elektrische Volkswagen komt met een actieradius van slechts 160 kilometer. En dat is de actieradius op papier. In de praktijk is dit met een beetje doorrijden en een blazend aircootje nog minder.
De Duitsers zeggen sterke verbeteringen in petto te hebben voor de nieuwe e-Up! Specificaties willen ze nog even voor zichzelf houden. Ook de prijs zal pas in een later stadium bekend worden gemaakt. Wel laten ze weten dat de batterijcapaciteit bijna twee keer zo groot zal worden. De huidige elektrische up! heeft een 18,7 kWh accupakket. Met het nieuwe accupakket mikt Volkswagen op een actieradius van 250 kilometer.
De vernieuwde e-Up! moet begin 2020 bij de Nederlandse showrooms staan. Het is nu al mogelijk om reserveringsmogelijkheden te bespreken met de Volkswagen-dealer. De huidige e-Up! kwam in 2014 op de markt. In datzelfde jaar zag ook de e-Golf het licht. De IAA in Frankfurt is van donderdag 12 september tot en met zondag 22 september in de Duitse zakenstad.
Vervang Skoda voor VW en je weet alles wat je wilt weten over de accu en range:
https://www.autoblog.nl/nieuws/skoda-onthult-ook-de-citigoe-iv-124816
Reserveringsmogelijkheden voor een Up, nog voordat de prijs bekend is. Hé, VW. De DDR is voorbij hè, er is nog wat te kiezen.
@jochempie: reserveren is inderdaad heel erg DDR maar maar ook heel erg hip, het hoort om een onduidelijke reden een beetje bij een electrische auto. Past mij persoonlijk totaal niet, pas als ik prijs en configuratie ken een weet hoe de wagen rijdt, dan pas wil ik me als geinteresseerde laten registreren. Als een wagen bijvoorbeeld slechte stoelen heeft (en dat komt helaas nog steeds voor) dan ben ik in 5 minuten de showroom uit.
De gemiddelde Europeaan rijdt 38 km per dag, dus met die range zit het wel goed.
Er zijn altijd wel van die figuren die over de wintersport beginnen de jammeren, alsof je dat met een up! doet.
Ben vooral benieuwd naar de prijs.
@JanJansen: Als je dat met een Up doet heb je inderdaad Down. 250 is prima voor dit gebakje lijkt me
@fmgarcia: aaah, daarom koopt iedereen vrijwillig (zonder subsidie) gelijk dit geweldige produkt. Zelfde logica als melden dat 100km/uur een belachelijke snelheid is voor een auto als men gemiddeld maar ~1 km/uur door het jaar rijdt (10,000 km/8760 uren voor de spijkerzoekers).
@waterisnat: 8784 in 2020, 2024 enz.
@janjansen: Inderdaad, vaak zal dit een boodschappen auto zijn of een auto om naar je werk te rijden wat niet al te ver weg is. Dan is dit natuurlijk prima. De prijs zal denk ik nogal tegenvallen.
@evdw: Gokje: citigo vanaf een 17.000€, Seat vanaf 16.000€ en quo met meer uitrusting vanaf een kleine 20.000€ of nog minder.
@JanJansen: dit is werkelijk de domste opmerking die je kunt maken wat betreft range van een ev. Het bewijst perfect dat jij niet nagedacht hebt over die opmerking.
Wat doe je met een auto? Boodschappen, woon-werkverkeer, op bezoek bij vrienden 100km verderop, dag uitjes naar de andere kant van het land, vakantie. Een kleine range is geschikt voor slechts boodschappen en woon-werkverkeer. Voor al die andere dingen moet je dus een andere auto kopen. En een auto is geen paar schoenen. Een auto is te duur om voor elke gelegenheid een andere te hebben. Dat je er niet mee op wintersport kunt is niet zo belangrijk, maar je wilt echt gewoon met de auto naar vrienden of familie 100km verderop kunnen. Kan dat niet dan is het geen volwaardige auto.
@lekbak: je kunt makkelijk 100 km ermee rijden. Misschien moet je eens een x achter t stuur gaan zitten van zo’n ding en zelf ervaren ipv alleen maar negatief erover uitlaten zonder praktijk ervaring.
@maotje: ik heb het tegen iemand die het over range heeft en dan gemiddeldes erbij haalt als argument dat de range genoeg is. Dat is zo bijna onbegrijpelijk kortzichtig dat ik moeite heb om het in woorden uit te drukken. Gemiddeld betekent notabene per definitie dat er ook vaak mèèr word gereden dan dat.
Dat zo’n up! best prima rijdt dat geloof ik best. Maar die range was echt veel te weinig, en is met die nieuwe ook nog gewoon krap. Je betaalt er namelijk nog steeds gewoon een hele hoop geld voor. 400 opgegeven km’s is in de winter met wat mazzel 250 km op de snelweg. Dan kom je nog ergens, maar minder dan dat maakt een auto gewoon incompleet.
@lekbak: je kent toch wel het verhaal van die statisticus , die was verzopen in een rivier die toch echt gemiddeld maar anderhalve meter diep was!
@lekbak: ik heb oom gewoon 1 paar schoenen
Benieuwd wat de prijs gaat doen. Het huidige model heb ik dan ook nog nooit gezien op de weg, niet zo gek met 160km range en een vanafprijs van 25.000euro….
@reistje: ze zijn er wel, maar meestal voorzien van bedrijfslogo’s.
@reistje: Beter kijken, oog voor detail hebben en niet op de snelweg maar in de stad zoeken. Ik zie ze aardig vaak.
dus de nieuwe eUp! gaat eindelijk het rijbereik van de eerste generatie in de praktijk krijgen nu.
Rij er sinds kort mee voor de werkgever. (Thuiszorg). Daarvoor nog nooit elektrisch gereden Prima karretje voor stadsverkeer! Vooral hoe snel zo’n elec. karretje accelereert, geweldig. :D
@156v6power: in 13 sdc naar de 100 vind jij indrukwekkend?!
Zo. De e-up krijgt zowaar een soort van actieradius.
Nou nou. Poeh poeh. Hou me tegen!
Tja voor Jan modaal meer dan prima natuurlijk. Maar we willen hem eigenlijk niet hebben…