Prijzen Duitse dieselauto’s dalen als een malle

Auteur: , 123 Reacties

Tja, dat was te verwachten.

Prijzen Duitse dieselauto's dalen als een malle

Nu de dieseldiscussie wederom stevig aan het pieken is, beginnen de effecten zich langzaam maar zeker te uiten. Nadat de Duitse milieuorganisatie DUH eerder een belangrijke rechtszaak had gewonnen, zagen we de afgelopen dagen allerlei items voorbij vliegen die direct te verbinden zijn aan de uitspraak van de rechter. Inmiddels blijkt het onderwerp steden en staten te hebben gepasseerd, om regelrecht naar de nek van de dieselauto’s zelf te grijpen.

Dankzij de ogenschijnlijk onvermijdelijke dieselban die een groot aantal steden in zal voeren, zit de waarde van dieselauto’s in een flinke daling. Sterker nog, na een rondvraag van het Duitse onderzoeksbureau ZDK onder 1.800 autobedrijven, blijkt dat tweedehands auto’s ondertussen ruim de helft minder waard zijn dan de catalogusprijs. Een ander onderzoek, van een Duitse universiteit, spreekt zelfs van een waardedaling van 2.000 euro op gebruikte auto’s sinds de heisa is begonnen. Daarbij schijnt er voor praktisch iedere dieselauto, zelfs waarvan de motoren aan de Euro 6-norm voldoen, geen koper meer te vinden te zijn.

De waardedaling van gebruikte Duitse dieselauto’s zou zelfs dusdanig heftig zijn dat Volkswagen en Audi dealers voor hun toekomst moeten gaan vrezen. Dit terwijl de dealers allerlei manieren hebben verzonnen om het kopen van een dieselauto toch aantrekkelijk te maken. Echter zijn het juist deze regelingen, waarbij bijvoorbeeld garanties worden gegeven bij inruil van een dieselauto, die nu een enorm gevaar vormen. Door de onvoorziene waardedaling moeten de dealers de verliezen zelf incasseren, wat op grote schaal kan leiden tot een opdoeking van de zaak. (Bron: Auto Bild)



123 reacties

Ik vind het goed dat diesels gaan verdwijnen. Het is jammer voor de mensen die een dieselauto fijner vinden rijden dan een benzine-auto, en het is jammer dat er meer per kilometer betaald moet gaan worden voor de veelrijders, maar de lucht is in sommige steden (o.a. Brussel) echt niet te harden door die dingen.
@jochempie:

De lucht in Brussel is hedendaags het schoonst sinds 700 jaar ..
@lincoln: Dus? Wellicht worden er in Spanje het laagste aantal stieren voor leedvermaak ingezet sinds 700 jaar. Moeten we daar tevreden mee zijn?
@lincoln: Jij rijdt duidelijk niet elke dag met de fiets door Brussel…
@jochempie: Nou in België is diesel tegenwoordig duurder dan benzine.
@berlinetta: Ook in de wegenbelasting? Want je verbruikt natuurlijk wel veel minder. Hier in Zwitserland is diesel ook duurder dan benzine, maar je betaalt gelijke wegenbelasting.

Zwitsers kiezen bovenmatig veel voor benzine, omdat ze de brandstof kunnen betalen..
@jochempie: Ook jammer voor de mensen die straks hun baan verliezen door inkrimping.
@e34m5touring: Die gaan wel weer wat anders doen. Beroepen komen en gaan, 99% van alle beroepen die ooit hebben bestaan, bestaan niet meer. En toch zijn we welvarender dan ooit.
@Jochempie: Ja ik vind het ook super dat in de transportwereld alle vrachtwagens op benzine gaan rijden…
@venividivici: En de (stads)bussen…
@trustmeiamanengineer: Bussen rijden in de randstad allang niet meer op diesel. Allemaal LPG nu.
@mopar: echt? Nog nooit van gehoord…
@Onehp: in utrecht rijden ze grotendeels op LPG. Zal wel alleen hier zijn dan.
@venividivici: Aaah, terug naar die goeie, oude tijd.
@venividivici: Ik vind het super dat vrachtwagens die op diesel rijden in de toekomst hun lading aan de rand van de stad afgeven aan een elektrische vervoerder die het naar het eindpunt brengt.
@jochempie: Maar gaat je dat een betere luchtkwaliteit brengen? Moderne direct ingespoten benzine motoren stoten fijnstof uit (veel meer dan diesels) en die hebben daar een filter voor nodig (hoewel binnenkort verplicht zijn er nog maar weinig merken die het aanbieden). Ik ben van mening dat er een dieselhetze gevoerd wordt maar het probleem veel verder gaat, alle moderne brandstof motoren stoten veel te veel uit. Ook benzine motoren. Je kunt dus op je klompen aanvoelen wat er gaat gebeuren, hebben we de diesel uitgeroeid dan is de luchtkwaliteit niet beter (want nog steeds al het verkeer met vervuilende verbrandingsmotoren) dan zijn de benzines aan de beurt. Het is eigenlijk slimmer om eerst de benzinewagens door electrowagens te vervangen en daarna de diesels, qua vervuiling en verschil in actieradius (en daarmee acceptatiegraad) bereik je daarmee het snelst het gewenste resultaat.
@mashell: Dat zou inderdaad het beste zijn. Als het al technisch mogelijk is om iedereen aan de elektrische auto’s te krijgen. Plus accu’s zijn ook een klein beetje vervuilend natuurlijk.

Het zijn niet de moderne diesels (euro 4 en hoger) welke de meeste roet en dergelijke de lucht in tuffen. De auto’s van 15 jaar en ouder zowel benzine en diesel stoten veel meer uit.
@rw1994: alf we het over moderne diesels hebben dan hebben we het over euro 6 en hoger. Euro4 is oude meuk.
@mashell: Euro 5 dan, euro 6 is niet zo heel veel schoner dan euro 5 hoor.
@rw1994: het verschil euro 5 naar euro 6 is groter dan het verschil euro 4 naar euro 5
@zjonnie: Het verschil is zo groot dat er massaal wordt gesjoemeld. In de praktijk dus weinig verschil!
@mashell: Je vergeet de giftige NOx gassen die voor zure regen en smog zorgen en niet giftige CO2. Diesels afschaffen is een logische keuze als je naar het totaal plaatje kijkt en niet alleen blindstaart op fijnstof dat uit de uitlaat komt van een voertuig. 90% van de fijnstof komt niet uit de uitlaat maar van allerlei andere dingen van de auto waarvan rubber de grootste oorzaker is. Daarom produceert een Tesla Model S meer fijnstof dan lichte kleine benzine auto [1]. Elektrische auto’s zijn dan niet per definitie beter qua fijnstof in de stad als alternatief voor benzine.

Transport sector zal niet gauw voor benzine kiezen maar eerder voor CNG en LPG en deze is veel schoner qua NOx en fijnstof. Hoewel de totale fijnstof die een auto maakt niet significant zal verkleinen verbeter je stadslucht qua ozon aantasting wel drastisch. Stadsbussen rijden steeds vaker op aardgas en met deze nieuwe wetgeving zal dat een vereiste worden in bepaalde steden. Technisch liggen benzine, LPG en CNG motoren dicht bij elkaar en ombouw is eenvoudig. Al met al een logische keuze om te stoppen met Diesel.

[1] https://www.autoblog.nl/nieuws/elektrische-autos-zorgen-niet-meer-voor-minder-fijnstof-87059
@bassx: Maar NOx is met Adblue inspuiting eigenlijk helemaal geen probleem meer. Voor het fijnstofprobleem is een overgang naar CNG en LPG geen oplossing (en natuurlijk is LPG zo goed als dood en CNG zet niet door). We moeten als het om de lucht te doen is gewoon van die verbrandingsmotoren af. En dan het liefst van de benzine als het eerste. Die kunnen best net zo schoon worden als een moderne diesel maar dat vereist dezelfde maatregelen als de diesels van nu. Pleisters plakken dus. Als je dat al wilt kun je dat beter op de duurdere en meer economische dieselmotoren doen.
@bassx:
Zure regen, was -wederom- één grote leugen
Olie is trouwens al 15 jaar op, ook zo’n dooddoener uit de jaren zeventig.
En bomen hebben we ook niet meer.
@Jochempie: ga bloemschikken man.
@vervaerencas: Oeh, iemand is getriggerd!
@Jochempie: laat me raden, jij hebt nooit diesel gereden?
@lawewing77: Mis.. M’n pa rijdt in een best fijne diesel, en ik heb als privé-chauffeur en als Pon-auto-van-de-trein-afrijder gewerkt. Ik denk dat ik ongeveer vijftig verschillende modellen met een dieselmotor heb gereden.
@jochempie: voornamelijk op koude motor, krijg je geen goede indruk natuurlijk ;)
@jochempie: zou je dit 18 maand gelden ook geschreven hebben?
@wimof: Ik heb er nooit wat mee gehad, maar nu het actueel is durf ik er ook voor uit te komen. Diesels meuren, voelen lui aan, klinken voor geen meter, hebben een kleine powerband en zijn alleen maar goed voor een laag verbruik. Een paar extreme voorbeelden als een M550D of een Q7 V12 TDI daargelaten, maar Jan en alleman in hun Kia Ceed 1.7 diesel rijden het alleen maar vanwege de centen. Koppel is ook geen argument meer, met de huidige zwik benzinemotoren.
@jochempie: Net wat je zegt, alhoewel een 1.4 tdi in een A2 rijdt beter dan de 1.4 benzine.
Moet toegeven dat een kleine driecilinder 1.0 l mij nog moet overtuigen.
Mijn T4 Diesel heeft 400.000km (zonder een probleem) en geeft niet de indruk dat hij de brui eraan gaat geven.
7.8l Vpower diesel van Schell, geen zwarte rook, ik denk dat hij het nog aanvaardbaar doet .
@wimof: Ik zou ook een TDI in een A2 nemen, maar dat is enkel omdat de auto met de atmosferische motoren niet vlot genoeg is. Sowieso is de A2 een wondertje der techniek.
@jochempie: Indeed, heb een 90pk gehad, 5 liter, 50.000 km tussen de olieverversingen en niks bijvullen.
Helaas was die slippende Sprinter groter (niet sterker).
Als er “onderzoekers” en universiteiten bij de conclusie zijn betrokken ..
Dan is exacte wetenschap ver te zoeken ..
Kapitaal vernietiging die de regering zou moeten opvangen ipv de gevolgen zomaar bij het volk neer te leggen.
@goodolddays: Dat kapitaal is reeds vergaard door de hoge heren bij VAG en consorten doordat er middels goed sjoemelen goed geboerd kon worden. Waarom zou het volk voor die kosten op moeten draaien?
@karhengst: laat ons stellen dat de klant heel blij was met hun politiek.
@karhengst: VW is het kopstuk, maar quasi alle onderzoeken tonen aan dat VW één van de beste in de klas is qua werkelijke NOx uitstoot, dus eigenlijk zijn het vooral de meeste andere fabrikanten die er enorm veel meer aan verdiend hebben doordat voornamelijk VW het zwarte schaap is. De EU en nationale regelgevers zijn net zo schuldig, emissietesten in de realiteit bestaan al 20+ jaar en ze wisten maar al te goed wat de resultaten daarvan waren, maar nu zijn ze maar al te blij dat de gemakkelijk (media) gemanipuleerde burger voornamelijk één bedrijf de zwarte piet maakt… terwijl de huidige situatie 100% het resultaat is van een ondoelmatige regelgeving.
@goodolddays: Ja, en straks gaat iedereen zeker huilen omdat hun benzine auto niks meer waard is geworden vanwege al die elektrische auto’s? Dat heet dan zeker ook kapitaalvernietiging?

Het zijn gewoon marktverstoringen, en daarbij schrijven mensen gewoon af en vallen er helaas “slachtoffers”.
Ik vind het eigenlijk wel mooi als die VAG-dealers hun biezen kunnen pakken. Ze hebben het voor een groot deel zelf veroorzaakt dus dan mag je wat mij betreft ook ophoepelen met je stinkdiesels.
@berlinetta:

Wil soms nog wel eens een benzine of lpg lucht ruiken ..
Maar werkelijk nooit diesel ..
@berlinetta: redelijk eenzijdig argument. Uiteraard zijn het alle merken die diesels verkopen die hier uit eindelijk last van gaan krijgen. Ook wat betreft het sjoemelen was niet alleen VAG de schuldige..
@simonferrari: Je legt nou juist de kracht van het argument uit.
Ja, VAG viel als eerste door de mand.
Ja, de anderen hebben ook grenzen overschreden.
Daarom is deze ontwikkeling zo mooi: Je bent als merk precies zo hard de Sjaak als dat je jezelf van diesel afhankelijk hebt gemaakt.
En ja, daarin liep VAG voorop. Overigens ook in die zin dat ze tot vandaag toe meer en lompere technieken inzetten dan de rest. Dus als zij de extra klap pakken: Des te beter.
@mout: Daar geef ik je gelijk in. VAG heeft zichzelf afhankelijk gemaakt van dieseltechniek. Dat ze door toepassing van ‘meer en lompere’ technieken een harde klap mogen opvangen hoeft dan van mij weer niet. Ik persoonlijk geef nog altijd de voorkeur aan een VAG diesel t.o.v. een Frans, Italiaans, Chinees of Amerikaanse diesel. Maar ik begrijp je standpunt.

Wat ik me dan wel weer afvraag; zijn mega-bedrijven (zoals VAG) niet in staat regelgeving m.b.t. diesel en waardedaling tegen te houden? Lijkt me toch dat ze een aardige invloed kunnen uitoefenen door de omvang van een dergelijke onderneming.
@simonferrari: Ik kan stellig stellen dat de klant er absoluut geen problemen had met de uitvindingen van VW.
Veel vermogen, lekker soepelen een superlaag verbruik en ze kregen er nog een oerdegelijke diesel bovenop.
Ik wil mijn klanten geen eten geven die de reeds ingebouwde reinigingssystemen er willen uithalen.
En NU, hebben we het lucht gezien.
Hoe noemen we dat?
@wimof:

Selectieve verontwaardiging ..

Had toch benieuwd geweest naar de overheids maatregelen als ze zich niet door PON in hun corrupte aars hadden laten naaien ..
@lincoln: ik weet niet hoe jullie dat bekijken, ik in Belgiê heb geen Pon wel een andere invoerder, zij zijn altijd de winners geweest maar dat heeft weinig te maken met mijn standpunt.
Toen ik, volgens hun mening iets te sterk voor mijn standpunt uitkwam hebben ze mij doodleuk, hoe noem je dat, bedankt.
Ik heb een (volwassen) kijk op de autowereld, bezeten door techniek.
Al lang begrepen dat dealers de melkkoe bij uitstek zijn, tenzij zij er de hoeken serieus afrijden, dan zijn ze winnaar.
Helaas, voor mij zat ik niet zo in mekaar.
@Lincoln kun je alsnog een hint naar je tijdsbeeld geven.(aub)
@wimof: Mij hoor je ook niet klagen met m’n VAG diesel ;)
@simonferrari: Maar het gaat me alleen even om het opdoeken van de VAG-dealers als gevolg van hun gesjoemel. Dat andere merken er ook last van gaan krijgen en waarschijnlijk ook hebben gesjoemeld, dat laat ik even buiten beschouwing.
@berlinetta: Zo te horen ben je geen groot VAG fan? XD

Van mij mogen ze de gevolgen van gesjoemel best ondervinden door een sterke waardedaling in hun diesel-voertuigen. Echter, afhankelijke VAG dealerbedrijven toewensen dat specifiek zij de klap moeten vangen lijkt me niet reëel. Eerder dat de hoge heren bij VAG 99,9% van hun loon inleveren of iets dergelijks, dat lijkt me meer op z’n plaats.
@simonferrari: Hoeveel heeft VW nu reeds betaald.
@wimof: Waarschijnlijk voldoende. Ik blijf er bij dat het degelijke goede diesels zijn. Maar voor manipulatie mag een bedrijf gestraft worden. Dealers mogen in mijn ogen daar niet de dupe van worden.
Diesel vs benzine: het gevecht tussen vies op één plaats en overal vies. Benzine stoot meer CO2 uit waardoor de hele aarde dikker in de CO2 ligt en opwarmt. Diesel stoot meer fijnstof uit waardoor op een plaats waar veel diesels komen de buurt smerig is. Als je dit wilt fixen in het voordeel van de wereld zul je voor de minimale CO2 uitstoot moeten gaan en iets moeten doen zodat het vuil wat een diesel uitstoot meegenomen kan worden in de auto zelf (wat het roetfilter al doet voor roet). Er is de geweldige techniek ACCT (ammonia creation and conversion technology) die met AdBlue werkt maar of dat de markt op tijd gaat halen voordat de range van batterijen langer is dan de dieselrange is de vraag.
@dare2think: Maar al die roetfilters en dat Adblue-spul zal ook weer allemaal gefabriceerd en verscheept moeten worden. Dat gaat ook weer ten koste van het milieu. Ik vraag me dan ook wel eens af in hoeverre zo’n roetfilter nou echt goed is voor het milieu als je alle omstandigheden meerekent.
@berlinetta: Het roetfilter wordt natuurlijk schoongebrand elke 1000 km en omdat roet lijkt op iets als C4H8…. levert dat uiteraard ook meer CO2 uitstoot op. Misschien dat de uiteindelijke CO2 winst daardoor weer tegenvalt. Al dat roet wil je natuurlijk niet in je luchtwegen, maar géén roetfilter is wel beter voor de doorstroming rond de motor bij veel korte ritten..
@dare2think: de hoeveelheid roet is qua gewicht echt niks (paar 100g/1000km) als je bedenkt dat er iedere kilometer minstens 100g CO2 uitgestoot wordt (waar C 12 delen van 44 molgewicht is). Korte afstanden zijn slecht voor alles en iedereen. Mechaniek, roetfilter, andere emissies bij koude motor, en gebrek aan beweging die de chauffeur/passagier anders psychisch en fysiek positieve diensten had verleend…
@dare2think: Dit is wel heel simpel gesteld. Al sinds jaar en dag zijn er alternatieven voor de smerige diesel.
Even los van het feit dat we in de toekomst toch allemaal elektrisch gaan rijden. Je kon al sinds begin deze eeuw hybride rijden. Dan rijdt je net zo zuinig als diesel, maar veel schoner. En dan is er natuurlijk nog LPG.

En je vergelijkt CO2 versus fijnstof/NOx. Echter vervuilen je longen niet van CO2. (we produceren zelf ook CO2)
Van al die andere ellende wordt je ongezonder van.

Men gooit die twee dingen altijd over elkaar heen, milieu / broeikaseffect en volksgezondheid.
@fanboy: ik ken geen auto met LPG die net zo zuinig is als een diesel.. en met een Outlander of GTE (hybride) dezelfde range als een diesel?? Volgens mij heb je te lang boven de uitlaatgassen van een diesel gehangen.
@heat59: Je noemt twee slechte hybride implementaties om diesel verbruik goed te praten?
Die twee auto’s zijn gewoon onzuinig zodra die alleen maar op benzine lopen.
Een Atkinson hybride (zonder plugin) is sinds dag 1 al net zo zuinig als een diesel

LPG is niet zuiniger per liter nee, wel goedkoper en veruit het schoonste van alle brandstoffen.
@fanboy: sorry voor mijn dubbele reactie
@heat59: wel als je een lpg tank onder je PHEV hangt, dan is je range behoorlijk groot icm benzine.
@kobus1967: PHEVs nog zwaarder maken. Is dat eigenlijk wel zo’n goed idee?
@fanboy: ik ken geen auto met LPG die net zo zuinig is als een diesel.. en met een Outlander of GTE (hybride) dezelfde range als een diesel?? Volgens mij heb je te lang boven de uitlaatgassen van een diesel gehangen.
@fanboy: Ik probeer ze juist te scheiden door wat ik net zei. Los daarvan als reactie op jou verhaal: ben je nog nooit met zijn allen slaperig geweest in een ruimte zonder voldoende ventilatie? Juist, dat was CO2. De CO2-concentratie heeft wel degelijk effect op de mens. En ja, de aarde neemt een flinke hoeveelheid méér CO2 op door de gestegen CO2-concentratie maar wij produceren meer met zijn allen.
@dare2think: Sorry maar CO2 is niet schadelijk voor de mens. Voor binnen ventilatie is CO2 slechts een indicatie. Dat is omdat het megaduur is om daadwerkelijk beschikbare zuurstof te meten.
Zelfs het menselijk lichaam heeft de adem reflex (bij lang adem inhouden) op het CO2 niveau staan, terwijl het opzoek is naar zuurstof. Zuurstof is gewoon heel lastig te meten.

Maar mondiale CO2 niveau’s van rond de 400ppm zijn niet erg, sterker nog dat wordt gezien als zeer schone lucht voor binnenklimaat.

Heb zowel met de ademtechnieken gespeeld als CO2 sensoren voor binnen.
@dare2think: stop! Moderne diesels hebben allemaal een fijnstoffilter en stoten amper fijnstof uit. Moderne direct ingespoten benzine motoren stoten (omdat ze nog geen filter hebben) juist veel meer fijnstof uit. Mits voldoende Adblue wordt gebruikt is diesel met afstand de schoonste brandstof.
@mashell: thanks voor de info ;)
Een M550d voor de prijs van een Up!
Elk nadeel hebt zijn voordeel..
@spylegion: “Enjoy it while it lasts”

Een paar “mooie jaren” voor tweede hands luxe diesel limo’s. Maarja, die schrijven ook bij de Nederlandse eigenaar nog harder af dan normaal. En vrij snel stopt de nieuwe aanwas omdat er geen diesel meer verkocht wordt in Duitsland (over een tijdje)
En in Nederland gaat de wegenbelasting al omhoog op oude diesels, en gaat natuurlijk alleen maar erger worden. Straks heeft iedere provincie hoofdstad een milieuzone.
@fanboy: en als de diesels snel afnemen op de Nederlandse wegen….dan kan ik je een ding garanderen: de wegenbelasting op benzine auto’s gaat stijgen. Links om of rechts om de staat zal zijn belastingen innen.
@slickrick: De benzine auto is het volgende slachtoffer. Pas als de brandstofauto’s allemaal grootendeels zijn weggevaagd zal de wegenbelasting weer helemaal terug zijn (op volledige hoogte) bij de elektrische auto.
@spylegion: een beetje Up! GTI doet dan ook al 20K zag ik laatst.. zo komen ze hard bij elkaar ja
@spylegion: Dat gezegd hebbende lijkt het me, voor land en burger, belangrijker dat er een serieus plan van aanpak komt voor de bevindingen van het EASAC (EASAC is formed by the national science academies of the EU Member States, Norway, and Switzerland, to collaborate in giving advice to European policy-makers.)

https://easac.eu/press-releases/details/new-data-confirm-increased-frequency-of-extreme-weather-events-european-national-science-academies/
Als je doorhebt dat een Containerschip net zo vervuilend is als wel 50 miljoen auto’s.
Gaan de milieuzones echt niet helpen.
Wel zoveel dealers welke hun deuren kunnen sluiten 🙄


@yipikaye:

Daar zou ik graag eens de onderbouwing van willen zien.
Dus dat 1km varen even vervuilend is als 1km rijden met 50 miljoen auto’s.
@yipikaye: een containerschip bevindt zich niet veel in het centrum van een stad. De vervuiling is lokaal.
@jochempie: dat is hypocriet, niet voor mijn deur.
Trouwens niks nieuw.
Een diesel is supergoedkoop, dus iedereen koopt een diesel, zeker in België.
@wimof: Niet voor wiens deur dan ook, zo’n containerschip.
@jochempie: Er is een totale ommekeer, toen ik destijds opmerkingen daarom maakte, werden de schouders geheven
Ondertussen is NIMB een zeer ingeburgerd begrip
@wimof: Ik ben bekend met not in my back yard, net alle andere Nederlanders overigens. We hebben namelijk wel eens wat gesteggel over windmolens en luchthavens.
@jochempie: Mag ik nog een opmerking maken. Iedereen heeft hier baat bij gehad.
De koper investeerde in zijn wagen.
De dealer verkocht destijds die wagen met 0.5% winst
Over de invoerders zwijgen we, zij wonnen altijd.
Maar wie gaat die noodzakelijke ommezwaai betalen, ik heb wel een idee, maar dit is niet eerlijk.
Ik ga het even in de gaten houden voor een flinke diesel uit Duitsland! Lekker man.
@maxhunter: ja ik was ook al aan het kijken gelijk op autoscout.de. zouden de priizen van benzine occasions nu stijgen door de groeiende vraag ?
Een M550d Touring lijkt me wel een leuke wagen. Ik hoef in Nederland toch (ook) nergens in een stadscentrum te zijn met de auto.
@trustmeiamanengineer: Voila, dat is wat we bedoelen.
De diesel sterft uit en hoe er is dat? De populariteit er van was nogal omstreden. Benzine was zo duur dat we naar vrachtwagenbrandstof uitweken. Hier in Europa dan. Diesel personenauto’s zijn daarom ook een typisch Europees fenomeen. Opgedrongen door diezelfde Duitse fabrikanten, die nu in het verdomhoekje zitten.
@jorden: Het ironische is dat men in het buitenland (op een paar landen na) hun neus ophaalden voor diesel in een personenwagen omdat het smerig werd gevonden. Er zijn zelfs landen waar dit altijd al verboden was (mochten alleen vrachtwagens en bussen op diesel)
@jorden: de fransen zijn de kampioenen is diesels rijden en diesel bouwen. Ik denk dat je stelling dus niet klopt.
@mashell: Ja de Fransen vinden vooral zichzelf ergens goed in. De Franse autoindustrie heeft er toch echt minder furore mee kunnen maken dan de Duitsers. Maar mijn stelling is dat dieselauto’s een opgedrongen fenomeen binnen Europa is. Waarvan de oorsprong ligt in het vinden van een alternatief voor de hoge brandstofprijzen
Toch blijf ik het enigszins krom vinden dat de burger alsmaar de dupe is van de milieumaatregelen.

Als het in dit tempo door blijft gaan, ben je dadelijk meer kwijt aan milieubelastingen dan aan je hypotheek.

Over 10 jaar verkrijgbaar..de milieuhypotheek.

Ik snap dat ze deze auto’s willen weren, maar dit is gewoon het verschuiven van problemen. Die auto’s rijden uiteindelijk ergens anders rond.

Ben ook van mening dat er meer winst te behalen valt in de vervoer- en transportsector (lees: boten, vliegtuigen en vrachtwagens) en fabrieken dan bij de gewone burger.

Maar ach, zoals het er nu naar uitziet, draait het uiteindelijk allemaal om geld.
@unknown234: uiteindelijk is er geen schone lucht meer. Daar draait het om lijkt me. Dat deze aarde nog wat langer meegaat en er later ook nog mensen kunnen wonen
@unknown234: vrachtwagens zijn al langer een stuk properder, al helemaal per vervoerde kg, dan automobielen. Hun emissieregelgeving is ook stukken strenger en moet blijven werken, niet enkel als ie nieuw is. De euro 6 is echt schoon in vergelijking.
Op een vliegtuig kan je geen katalysator zetten, maar de motoren zijn ook stukken properder geworden. Het grote probleem bij vliegtuigen en scheepvaart is de zwakke wereldwijde regelgeving (FN?), om deze beide echt schoon te maken moeten de regels wereldwijd aangescherpt worden. Mag dan ook dringend gebeuren. Geen kwestie van of het ene of het andere, maar van alle sectoren moeten properder worden.
nou meteen allemaal een Diesel halen in Duitsland! onee daar komt een mooie klap geld boven op nog dankzij onze roverheid
Geld geld geld. Daar heeft alles mee te maken. Problemen verschuiven zijn de regeringen van alle landen zo goed in. Wat gebeurt er met die diesels die ze hier niet meer willen… die gaat gewoon elders op de wereld rijden hoor. Links om of rechts om. De uitstoot ervan komt toch wel
Ik heb nog een fijne C320 CDI Estate (2008) voor de liefhebber te koop. Vast genoeg liefhebbers van dikke diesels hier dus laat het bieden maar beginnen.
@pordon: Van een oud vrouwtje geweest?
@pordon: Met gratis rookpluimen bij het doorhalen zeker ..
Jep daarom wacht ik nog ff met het kopen van gebruikt dieseltje. De dealer op de hoek heeft speciaal een medewerker aangenomen om twee keer per dag de prijzen naar beneden aan te passen, op al die onverkoopbare stinkers…
Goed nieuws! Kan ik eindelijk mijn semi droomauto kopen voor 1500 euro: Audi A6 Avant 3.0 biturbo TDI Competition
@stuko: semi droomauto, dat is iets wat je nooit wil.
Paar jaar geleden; ‘legaal’ Diesel auto’s kunnen kopen.

Anno 2018 en volgende : Diesels zijn ‘illegaal’…. en geen hulp geboden…..
Ik zie de auto verkopers al weer denken als je je dieseltje komt inruilen. Die gaan we er eens flink onder doortrekken.
Lekker, mooi even voor een dikke 123d shoppen daar dus.
Het draait alleen nog maar om geld. Deze hele onzin heeft niks met het milieu te maken. Op vele andere vlakken is veel meer milieuwinst te pakken. Maar dat gaat ten koste van de financiën van de hoge heren.
Mijn handel met Diesel auto’s exporteren naar Duitsland ligt compleet stil. Ik ben nu op zoek naar geschikte benzine auto’s en ga komende week met 4 electrische auto’s naar de tuv. Volgens mij moeten de dealers dus niet zeuren maar inspelen op de behoefte van de klant. Als de Audi en VW dealers dat eerder hadden ingezien, hadden ze lekker kunnen scoren met zuinige TSI auto’s ipv gegarandeerde restwaardes op diesels waarbij ze de restwaarde niet onder controle hebben. Ze hadden hun vingers daar al eens eerder aan gebrand rond 2010.
@siemi: Mee eens. Er waren toch genoeg signalen.
@fanboy: Heb jij sinds 2010 nog een diesel gekocht.
Na 42 jaar heel kortbij in dienst kan ik stellen dat de koper een diesel wilde kopen, ook al had ik het hem uit zijn willen praten.
Het enige wat je VW kunt verwijten is dat ze een mooi diesel aanbod hadden.
En niks anders.
Mochten er geen kopers zijn waren er geen diesels, deze situalie is een panieksituatie.
Ook al ben ik sinds jaren bewust van het probleem.
Maar zo werkt het niet.
@wimof: Ik doelde meer op de handel (handelaren maar ook diesels). Het geldt ook voor de consument, dat ben ik met je eens. Maar dat is toch iets minder erg dan de handelaar die een zootje diesels heeft staan.
Ik begrijp wat je zegt, van dichtbij ook gezien, dat iemand een diesel ging kopen toen net de pleuris uitbrak rondom sjoemelverhaal. Ik heb ze verteld dat het nogal invloed kan hebben op de afschrijving, waar je pas later achter komt. En, gezien het een klein motortje was, de motor nog wel eens verder geknepen kon gaan worden, of andere onduidelijkheden die je nog niet kon inschatten. Maar toch kopen.
Zou eigenlijk eens moeten vragen of die software update gedaan is.

Anyway, ze willen er mooi wat jaartjes in rijden en dat zal ook prima gaan, maar ik verwacht niet dat hij daarna nog veel waard is. Terwijl het voorheen ook 1 van de argumenten was om dat soort auto’s te kopen.

Ik heb zelf overigens wel een diesel camper, wat ook geen succes is met milieuzones. Maar daar valt nog wel mee te leven, en afschrijving is nogal koffiedik kijken. Het is een wat zeldzamer ding en heb hem zelf opgebouwd dus valt toch niks zinnigs van te zeggen.
Dit kom je al van mijlenver aan zien komen. Voor mij de reden om eind vorig jaar een plug-in ipv een diesel te kopen.
@healey: EIND vorig jaar dat is niet mijlenver.
Ik ben inmiddels wel een beetje klaar met dat milieu, volksverlakkerij. laat die dikke diesels hier maar heen komen :)
@apekool: zucht… met al dat gezeik gaat het niet over het milieu. Het gaat over volksgezondheid.
Die hele sjoemelaffaire is juist volksverlakkerij.
@fanboy: https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2016/5/effect-milieuzone-utrecht-minder-fijnstofuitstoot-maar-bijdrage-aan-verbeterde-luchtkwaliteit-vooralsnog-niet-aangetoond/

volksverlakkerij, dom sentiment en ‘gezondheid is god’ maken de dienst uit. Laten we ons vooral focussen op dingen die wel belangrijk zijn ipv arbitrair politiek geleuter over wat grammetjes co2/nox whatever. geneuzel..
@apekool: Ah, maar zo te zien ben je wel met me eens dat het nu ineens om volksgezondheid gaat en niet om milieu?

Eerlijk gezegd, de milieuzones die we hier de laatste tijd hebben, laten nog massaal diesels binnen van 2002 en later. Want ja, die zijn zo lekker schoon. Ahum.
Dus ja verwacht je dan dat het echt helpt?

Maar goed, ga maar vertellen dat die milieuzones onzin zijn, tegen de mensen die de roet van hun ramen poetsen midden in de stad.
@fanboy: milieu en volksgezondheid zijn logisch verbonden, dat is niet waar het om gaat. Waar het om gaat is het sentiment van ‘goed bedoelendheid’ maar totaal ineffectief zijn waar het gaat om daadwerkelijk resultaat. De enige uitkomst is dat er arbitraire systemen van regeltjes en bureaucratie worden opgetuigd.
Helemaal als je dit in het licht van zogenaamde klimaatdoelen ziet. de luchtvaart en zeevaart kun je niet aanpakken want concurrentieposities. Dus gaan we met zn allen elkaar als burgertjes zitten pesten en degene die het meest meetbaar zielig is krijgt wat regeltjes toegeworpen en kan tevreden en genoegzaam toezien hoe ‘de boze diesel als kop van jut’ buiten moet blijven. daarom dus ‘non discussie’ en volksverlakkerij.
Ondertussen sterven de vogels op het platteland uit in Duitsland en Frankrijk.
Door gebruik van pesticiden waardoor er minder insecten zijn, mono cultuur en ruilverkaveling waardoor er veel bossages verdwijnen.
Dit kan een veel groter probleem opleveren dan al die tyfusauto’s.
Maar daar kan de politiek geen zieltjes mee winnen omdat vogels geen belasting betalen en geen stemvee zijn.
Het hele vervuilings gezeik van he auto, valt bij deze verwoesting van fauna en flora overigens geheel in het niets.
Heel dat milieu gezeik is populistische bangmakerij wat gekd oplevert.
Milieu is dank zij windmolens de beste business om in te zitten.
Een modern soort religie, veel zeiken over plastic in de oceanen, er somber over praten om er vervolgens geen donder aan te doen.
En vooral naar de ander wijzen.
@desjonnies: ik koop al voor 80%(!) pesticidenvrij voedsel. En als ik je vertel dat de grootste fractie plastiek in de oceanen komt van autobandenslijtage, ga jij nu iets veranderen aan je autorijden?
Als men wil kan men de auto’s met gemiddeld 3 liter verbruik de baan op sturen maar ze maken liever motoren waar je meer dan 220 km/h mee kan rijden dan zuinig. Alsof er nog landen zijn die een snelheid hoger dan 130km/h toelaten ( behalve enkele auto-banen in Duitsland), maar we weten waarom.
Dit jaar maar gaan kijken voor een leuke 535d dan!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).