Oostenrijk en Nederland naar rechter tegen Duits tolplan [updated]

Auteur: , 29 Reacties

Twee van Duitsland's negen buurlanden stappen gezamenlijk naar de Europese rechter om de tol des doods te bevechten.

tolpoort

Is het vechten tegen de bierkaai? Eerder vandaag vertelden we je over de prijzen van het Duitse tolvignet. Voor het goedkoopste vignet dat goed is voor tien dagen cruisen door Duitsland betaal je twee-en-een-halve Euro. Eerder bleek al dat mensen die alleen over regionale wegen rijden helemaal geen tol hoeven te betalen. Goed nieuws dus voor diegenen die in de grensstreek wonen en wel eens over de grens piepen voor een tankje goedkope peut of iets dergelijks.

De plannen waarover we al schreven in de zomer van 2014 hebben dus al veel van hun tanden verloren, zou je zeggen. Maar politieke pitbulls minister Melanie en haar Oostenrijkse collega Jörg Leichtfried zijn nog steeds niet tevreden. De twee gaven vandaag aan dat zelfs als de Europese Commissie akkoord gaat met het voorstel, zij zich daar niet bij neer zullen leggen. Jörg en Melanie stappen in dat geval naar de Europese rechter. Hun collegae uit België en Denemarken, twee andere buurlanden van Duitsland, hebben al aangegeven dat ze zich mogelijk bij het tweetal zullen aansluiten mocht het zover komen.

Volgens bronnen in Die Heimat is er een akkoord op handen tussen de Duitse Bundes-minister van verkeer Alexander Stobrindt en EU-commissaris Violeta Bulc over de tol. Vanavond geven die laatsten gezamenlijk een persconferentie. Zie jij het wel zitten om zo’n vignet te kopen, koop je liever een stukje Autobahn, of heb je een goede manier ontwikkeld om tolpoorten te ontwijken? Laat het weten in de comments.

UPDATE: Het is officieel, de Europese Commissie heeft de plannen van de Duitsers goedgekeurd. Melanie gaat de daad bij het woord voegen en samen met haar Oostenrijkse collega aankloppen bij de Europese rechter. Kom maar op met die popcorn.



29 reacties

Waarom er zo op tegen. Van mij mogen ze hetzelfde systeem ook in nederland invoeren met al het buitenlandse verkeer op de nederlandse weg
@arnoldh: omdat het tegen de Europese basis gedachte van vrij verkeer van personen en goederen in gaat. Ook is het wegennet in staatseigendom. Vrachtwagens veroorzaken bijna alle schade aan de weg, die hebben al maut, dat levert miljarden op. Nu nog een keer de PKW Maut invoeren is gewoon buitenlandertje pesten.
En als Nederlanders moeten we wel tegen zijn, het onzalige idee is bedacht door Horst Seehofer, de koning van Beieren die zich ergerde aan de Nederlandse caravans op de wegen in Beieren.
@mashell: Tot aan de laatste zin kon ik je prima volgen. Ik kan die man echter geen ongelijk geven.
@stradale888: +100 punten amen. Inhalende vrachtwagens naast caravans omdat ome Henk met op de bijrijdersstoel tante Annie op hun jaarlijks zeer gevaarlijke avontuur zijn, zouden ze dit jaar die oh zo gevaarlijke Duitse autobaaaan wel weer overleven? Onderweg naar hun Tour de Alpen. Om weer heerlijk te spazierennn….. “Henk waarom proaten die Duitsers toch gèn nederlahaanddssss”
@mashell: ik irriteer me ook aan die caravans
@dirkiii: zullen we dan ook maar een vignet voor Duitsers invoeren? Nu de A12 ten oosten van Utrecht nagenoeg volledig uit 2x 3 rijstroken bestaat, zie ik ze ook weer gaan: óf berekenend met 110 over de middelste rijbaan (want o, o, o, wat zijn die snelheidsboetes in Nederland toch onbeschoft hoog), of aso opduwend over de linker. Die rechter rijstrook wordt hoe-dan-ook niet benut. Je ziet ze haast denken: nur für LKW’s…En vanmiddag nog, bij Ede, zag ik ze ook weer vrolijk onder de rode kruizen door schieten, weil wir daß nicht gewusst haben… Eén groot “Fick dich” naar de Nederlandse automobilist en z’n overheid.

Gelukkig heeft de (regionale) Duitse wetshandhavers al aangekondigd niet actief te controleren op die vignetten. De winkeliers in de grensstreek zien de bui al hangen als ze dat wel deden…
@RRRobert: de gemiddelde Duitser op de linkerbaan in Nederland luistert ook niet naar Die Flippers, eerder naar dit; https://youtu.be/f_9aBToEp6Y
@arnoldh: Dit soort systemen , zeker als ze zo worden uitgevoerd als in Duitsland het plan is zijn belachelijk omdat ze volgens meerdere onafhankelijke berekeningen geen geld opleveren. De kosten verbonden aan de uitvoering en handhaving zijn groter dan de baten. Daarnaast heeft het een sterk negatief effect op de economie in je grensstreek.
Als ik hier kijk, waar ik woon, dan zie je dat Nederlandse bedrijven voor een substantieel deel draaien op omzet van Duitse klanten. Er wordt ook over en weer over de grens geadverteerd.

Dus we kunnen de hele discussie over 1 Europa en die over of gebruikers moeten betalen gewoon vergeten omdat dat al niet meer relevant is als het systeem in de basis al niet klopt.

Daarnaast nog dit: Nederland heeft meebetaald aan de Bundesautobahn 31en alleen daarom al is het onredelijk om ons te vragen nog een keer te betalen!
@dracae:
Dat duurt hooguit twee jaar en dan gaan de prijzen in het geniep iedere keer weer een stukje omhoog.
De wegen zullen nauwelijks verbeterd worden omdat de Duitse Staat monopolist is voor de wegen en .
het wegbeheer
Dit gedrag is inherent aan monopolisme
De situatie in Frankrijk is bv dat de péages eigendom zijn van particuliere bedrijven als een SANEF die voor perfect onderhoud zorgen.
In het Noorden van Frankrijk ooit in een sneeuwstorm gereden met de vrachtwagen en er reden drie sneeuwschuivers cq strooiwagens voor de hele colonne voertuigen om de weg schoon te maken.
Dat komt omdat je in Frankrijk altijd het alternatief hebt om over de Route Nationale te rijden, de staatswegen die over het algemeen tegenwoordig ook in uitstekende conditie zijn.
In Frankrijk betaal je overigens al eeuwen lang de motorrijtuigenbelasting in de brandstof.
Vreemd genoeg kunnen ze daar voor dat geld de wegen wel onderhouden, terwijl we hier nog eens extra worden gepakt !
@desjonnies: Duitsland heeft het tarief onder druk naar beneden geschroefd, maar al voor die tijd, toen de plannen nog veel hogere bedragen inhielden kon het niet uit volgens o.a. Duitse studies, dus zelfs als de prijzen flink stijgen dan kan het nog niet uit…
Dit plan is niet ingevoerd omdat het een slim plan is, omdat ze betere wegen willen of omdat het geld gaat opleveren, het is gewoon een ‘ payoff’ voor de Beierse coalitiepartner.

Als Nederland dit gaat invoeren dan zal het een handels en distributieland als ons nog meer schaden dan Duitsland. Er zijn genoeg andere havens dan Rotterdam die staan te trappelen om een stuk van de business over te nemen.

Overigens vind ik het Franse systeem anders omdat er fatsoenlijke alternatieven zijn, dat die wegen wel goed zijn en de Duitse niet is volgens mij meer een kwestie van keuzes en ‘ politieke filosofie’ dan van geld.
@arnoldh: en in België ook, die trage hollanders van de baan.
Ik heb het er wel voor over, als het tenminste baustellen vrij is.
Beetje overdreven voor 2,50.
@kilum: dat is natuurlijk wat ze willen, maar binnen een paar jaar is het €10, en zo drijven ze de prijs op
Mooi dit lijkt mij ook een princiepe-kwestie.
Ik wil als euroburger helemaal geen administratieve + financiele bariiere om door Duitsland te rijden.

Ik wil vrij kunnen reizen, daar is die hele E.U. om begonnen toch?
@martinus:
Nee
Die is er tegenwoordig om bedrijven als Siemens ons dit soort systemen door de strot te drukken dankzij hun uitstekende lobbyisten.
Ik heb bewondering voor de Britten die het hele zootje uitgekotst hebben.
Nu met Trump staan ze, in tegenstelling tot de Obama kliek ineens vooraan in de rij wat de VS betreft !
Mijn woon-werkverkeer bevijd zich tussen Enschede en Winterswijk. In de spits is het via de Duitse regionale wegen bijna een half uur sneller, ben dus blij dst de regionale wegen buiten schot blijven! Die ene keer dat ik op een Duitse snelweg rijd op weg naar vakantie ofzo mogen ze van mij best 2,50 euro hebben..
Een meter autobahn kopen op een weg van 50 km tussen 2 afritten. Dan 100 meter voor de afrit een tolpoortje plaatsen. EUR 10 of 50 km binnendoor rijden. Dat zal ze leren.
Ik snap dat ze het aanvechten maar speelt Oostenrijk dan niet een beetje heilig boontje? Zij hebben immers al jaren een vignetplicht. Wat is het wezenlijke verschil anders?
@gulli: Het snelwegennet in Oostenrijk wordt niet met belastinggeld onderhouden en aangelegd. Het is dus net als in Italië en Frankrijk in handen van een bedrijf die de wegen aanlegt en onderhoud. De duitse tol gaat -als het doorgaat- door de regering geïnt worden. Maar de regering kan dat geld dus ook stiekem voor andere dingen gaan gebruiken/misbruiken. En we weten nu eenmaal dat duitsers niet te vertrouwen zijn.
@musclecar: helder, bedankt :)
Toll…
Nu België nog hun tol plan, naast het vrachtverkeer, voor personenauto’s en NL is ingesloten door uitzuigers!
@venividivici: Wees gerust, komt eraan. Onze vrienden van de N-VA, die belastingverlaging preken, doen er alles aan om de burger uit te zuigen…
Het gaat toch zo goed met Duitsland (economisch), alleen is het land nagenoeg failliet en is er dus geen (belasting) geld voor de infrastructuur!.
Overigens hebben die Oostenrijkers wel kilo’s boter op het hoof’
Volgens mijn simpele herinnering was Oostenrijk één van de eerste landen die een tolvignet hebben ingevoerd voor buitenlanders, al zal dat de reden voor hen uiteraard “anders” zijn geweest.
Iets van de loze kreet van doorvoerland.
Ieder land in de EÜ is een doorvoerland, ik denk zelfs dat wij, in Nederland en België de meeste doorvoer hebben.
Doorvoer beperkt zich namelijk niet tot vrachtwagens maar doorvoer gaat JUIST over zeeschepen die onze havens aandoen om goederen, bestemd voor andere landen te laden en te lossen.
Zo is Rotterdam de grootste Duitse haven als je het op de keper gaat beschouwen en is Antwerpen een goede tweede.
Dus zouden wij nog veul en veul meer Tol, Maut, péage en ander geld kunnen heffen.
Totdat…………….ze onze havens gaan mijden als de pest.
Ik vraag mij af, die handhaving, hoe gaat dat werken? Is dat vignet gewoon een normale sticker zoals in Zwitserland, of is deze voorzien van een chip/kenteken registratie? In het laatste geval voelt het veel meer als Big Brother.
@rickknows: Duitland kennende zal de bevolking dat niet zomaar pikken, hechten daar een stuk meer waarde aan privacy t.o.v. Nederland.
M’n baas betaald de Duitse én Nederlandse wegenbelasting van m’n Duitse leaseauto. Hij vraagt alleen nu wat contributie terug!

Zonder dollen, de Nederlandse belastingdienst heeft ook boter op z’n hoofd, die vragen, wanneer ik als Nederlands belastingplichtig persoon in een Duits gekentekende auto rijd, de volle BPM en jaarlijkse wegenbelasting direct, dus niks geen termijnen of kwartalen. Gesproken over benadeling, andersom is er geen sprake van.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).