• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Op deze plekken moeten jullie allemaal 30 km/u gaan rijden!

Auteur: RubenPriest, gepost 22 oktober 2025 om 12:58 – 12 Reacties

Nog even en we kunnen de auto wel wegdoen.

Geintje natuurlijk, maar er is een belangrijke reden voor de Fietsersbond om de noodklok te luiden. Maar liefst 162 basisscholen in Nederland zijn ronduit gevaarlijk voor kinderen. Vinden ze. Waarom? Er is geen fietspad rondom die scholen, terwijl er wel ruimte is voor het autoverkeer.

De kinderen moeten zich dagelijks tussen de auto’s bewegen, soms in gebieden waar 50 km/u de maximumsnelheid is. Wat de Fietsersbond betreft gaan al die wegen van 50 naar 30 km/u. Volgens het onderzoek van de Fietsersbond fietsen elke dag ruim 36.000 basisschoolkinderen over zulke 50-wegen richting hun klaslokaal. Levensgevaarlijk, vinden ze bij de bond. Daarover bericht de NOS.

Het probleem ligt ook voor een deel bij de ouders. Ouders brengen hun kind geregeld met de auto naar school. Dat zorgt weer voor meer auto’s rondom de scholen, wat de veiligheid niet ten goede komt. Het gevolg: nóg meer drukte en chaos, waar auto’s, fietsers en lopende kinderen elkaar in de weg zitten. De vicieuze cirkel is compleet.

In 90 van die 162 gevallen is er wel een schoolzone ingesteld, met gele borden en waarschuwingen voor overstekende kinderen. In de praktijk blijkt dit niet het gewenste effect te hebben. Vaak geldt in zo’n zone slechts een adviessnelheid, automobilisten mogen er dus nog steeds 50 rijden als ze dat willen.

De Fietsersbond wil daarom een duidelijke regel: 30 km/u rond scholen, zonder mitsen of maren. Dat zou niet alleen veiliger zijn, maar ook helpen om het autoverkeer terug te dringen. Of we verplaatsen alle scholen naar Amsterdam, het 30-walhalla van Nederland. Maar dat is ook niet echt een oplossing hè.

De meeste onveilige scholen bevinden zich in stedelijke gebieden. Rotterdam spant de kroon met tien scholen langs gevaarlijke wegen, gevolgd door Almelo (zeven) en Dordrecht (zes). Aan de andere kant van het spectrum is het platteland een stuk veiliger: in provincies als Drenthe, Friesland, Gelderland, Flevoland en Groningen liggen geen basisscholen direct aan een 50-weg. Zuid-Holland doet het dan weer het slechtst, met 28 van dit soort locaties.

Of het daadwerkelijk tot een landelijke verlaging van de snelheid komt, is nog maar de vraag. Maar of u even rustig aan wil doen rondom de scholen. Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Deze stad (niet Amsterdam) heeft 0 verkeersdoden dankzij 30 km/u
  • Verloskundigen krijgen massaal boetes in Amsterdam door 30 km/u
  • Volgende keer weer volgas
    Pas op: je kunt nu overal geflitst worden op een 30 km/u weg
  • Officieel: we mogen weer 130 rijden!

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

fiets, kinderen, onderzoek, school, Verkeer

Vorig bericht: « Ferrari van bekende eigenaar wordt alwéér geveild
Volgend bericht: Politie pakt oplichters die Ferrari ‘kochten’ met valse cheques »

Lees Interacties

Reacties

  1. petroldrinker zegt

    22 oktober 2025 om 13:44

    of gewoon de kids met de auto brengen, probleem opgelost

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 oktober 2025 om 14:07

      Dat levert de maatschappij niet zelfstandige obesitas kinderen op… Als de kinderen niet meer met de auto gebracht (mogen) worden zou dat veel verkeer bij de scholen schelen. Luie ouders maakt luie kinderen.

      Login om te reageren
  2. pyrat zegt

    22 oktober 2025 om 14:10

    Ik snap niet waarom ze geen 40 km/u zones doen, ik vind 50 soms idd te hard bij veel fietsers en woonwijken met spelende kinderen. Maar soms is 30 km/u echt te zacht, maar goed effect zal wel hetzelfde zijn bij 40 of 30 limiet.

    Login om te reageren
    • marcus zegt

      22 oktober 2025 om 17:29

      Als je met 50 geraakt wordt is er grote kans dat je het niet overleeft. Met 40 is die kans nog steeds te hoog. Bij 30 is het waarschijnlijk dat je overleeft. Daarom 30kmh als standaard en niet 40.

      Ben het trouwens met je eens dat 30 echt wel heel langzaam is. En de meeste fatbikes / wielrenners gaan ook harder dan dat…

      Login om te reageren
  3. De Fiets zegt

    22 oktober 2025 om 14:17

    Ik wil voorstellen dat gemotoriseerd verkeer rondom zulke scholen verboden wordt. Breng je kinderen met de fiets naar school of fiets samen naar school.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      22 oktober 2025 om 14:46

      Er zijn veel mensen die daarna gelijk door moeten naar werk wat niet op fietsafstand is. Wat is dan je voorstel?

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        22 oktober 2025 om 16:20

        Rond schooltijd is het chaos rond de scholen die ik ken. Er zijn er die op de fiets komen en gaan, en dan zijn er nog legio die gebracht en gehaald worden met de auto. Die mix is het probleem. Jonge kinderen zijn nog niet zover ontwikkeld dat ze gevaar goed kunnen inschatten en ouders hebben altijd haast want moeten naar werk.

        Een oplossing zou zijn om de stromen te scheiden zodat de kinderen die te voet en met de fiets komen niet in de buurt van de gehaaste automobilsten hoeven komen. Dat moet uiteraard wel kunnen. Ik heb overigens ook een school in de buurt die eigenlijk alleen te voet en met de fiets bereikbaar is. Moet je als ouder direct door naar je werk dan zal je een andere school moeten kiezen want je komt niet voor de deur met een auto.

        Login om te reageren
        • jaso013 zegt

          22 oktober 2025 om 16:47

          Probleem is al zo oud als dat er scholen en auto’s zijn. Wat ik veel zie bij onze school welke midden in een woonwijk ligt is dat er legio ouders met de auto komen die allemaal in die wijk wonen en idd doorrijden naar het werk. Laten we daar eens beginnen. Dan is het grootste gedeelte van het probleem opgelost. Je kunt prima de fiets opspringen en ff op en neer om vervolgens de auto te pakken. Als tijd de issue is dan vertrek je 5 minuutjes eerder naar school. Het is gewoon luiheid en gemakzucht. Niets meer en niets minder. Ja, er zijn ook ouders die verder weg wonen maar dat zijn er echt heel weinig.

          Login om te reageren
      • De Fiets zegt

        22 oktober 2025 om 17:39

        Neem de tijd en fiets dan terug naar huis om de auto te pakken. Of beter, pak de trein.

        Login om te reageren
  4. nofxke zegt

    22 oktober 2025 om 18:34

    Is in België al jaren. Rond elke school zone 30 en niet meer dan normaal

    Login om te reageren
  5. Mini Joe zegt

    22 oktober 2025 om 21:16

    Gewoon alle kinderen een auto geven, onder de +/- 12 jaar zijn ze toch niet strafbaar. Heb je ook geen problemen meer met al die wandelaars en fietsers

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 oktober 2025 om 08:49

      Hmmm. Interessante out of the blue box oplossing.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North