• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Op vakantie met een EV? Check deze 5 tips

Auteur: RubenPriest, gepost 26 juli 2019 om 13:18 – 62 Reacties

Op vakantie met een EV? Check deze 5 tips


De autovakantie zal wellicht anders verlopen dan je gewend bent.

Voor de eerste keer op vakantie met een elektrische auto? Spannend! Hier in Nederland is alles wel goed geregeld met betrekking tot bijvoorbeeld laadlocaties. Over de grens kan dat anders zijn, hoewel het laadnetwerk in Europa sterk groeiende is. Je hoeft helemaal niet angstig te zijn om een roadtrip te maken met een elektrische auto. Sterker nog, het kan behoorlijk rustgevend zijn. In dit artikel geven we 5 tips om je maximaal voor te bereiden op een autovakantie met een elektrisch voertuig.

1. Check de bandenspanning
Kijken of er genoeg olie in het reservoir zit en een eventueel een jerrycan meenemen is er niet meer bij met een elektrische auto. Dit betekent niet dat de auto totaal geen voorbereiding vraagt. Kijk goed naar de bandenspanning en welke spanning de autofabrikant adviseert. Een verkeerde bandenspanning kan invloed hebben op de actieradius en dat is zonde als je een lange reis voor de boeg hebt.

2. Pas je route aan
Met een benzine- of dieselauto zijn er tankstations in overvloed. Op dit moment is dat met een elektrische auto nog wel anders. Op snelwegroutes geen probleem, maar in de bergen kan dat anders zijn. Pas je route goed aan om te voorkomen dat je met een lege accu komt te staan. Als je eenmaal de route hebt uitgestippeld, is het handig om een aantal apps te gebruiken voor de beschikbare laadpunten in de omgeving. Newmotion, Smoov en Chargemap zijn zeker aan te raden. Deze apps geven exact aan welke laadpunten beschikbaar zijn, met welk laadvermogen en wat de kosten van een laadsessie zijn.

3. Kijk van tevoren waar de laadpalen zijn
Een cruciaal vervolgpunt is om te kijken waar de laadpalen op jouw route zijn. Tesla’s helpen je calculeren, maar niet elke elektrische auto heeft zo’n handig hulpsysteem. Goed onderzoek doen kan geen kwaad. Je kunt beter teveel laadpunten op je route markeren dan te weinig. Daarnaast is het goed om van tevoren te bekijken welke laadpassen je nodig gaat hebben. Ook hier geldt: beter teveel laadpassen op zak hebben dan te weinig. Bij sommige leveranciers kun je kosteloos een laadpas aanvragen. Aanraders zijn laadpassen van Newmotion, E-Flux en Plugsurfing.

4. Maak er een relaxte rit van
Vanuit Nederland in één ruk knallen naar Zuid-Frankrijk of Italië met koffie of energiedrankjes in je mik is er niet bij met een elektrische auto. Het rijden in een EV vergt een relaxte houding. Met een constante snelheid hoeft de batterij minder hard te werken. Ben je in Duitsland en vloer je het stroompedaal dan is het heel snel gedaan met je actieradius en dat is zonde.

5. Onderneem huiswerk voor je bestemmingen
Als je van tevoren al weet waar je naartoe gaat dan helpt het om huiswerk te doen. In dit geval niet waar de toeristische trekpleisters zijn, maar hoe het zit met de laadmogelijkheden. Bij je hotel of accommodatie, maar ook in het dorp of de stad van bestemming. Wellicht vallen de laadmogelijkheden tegen en loont het om eens verder te kijken naar een gunstige bestemming voor je elektrische auto. Fijne elektrische auto’s voor een vakantietrip zijn onder andere de Tesla Model 3 en de Hyundai Kona Electric.

Met dank aan: Mobility Service

Ook interessant!

  • Kunnen we straks in Spanje EV's leegrijden?
  • Energievoorschot
    Energievoorschot niet altijd een zegen voor EV-rijder
  • Top 10 leaseauto's van 2021
    Top 10 leaseauto's van 2021
  • Wat gebeurt er als jij je leaseauto inlevert?
    Wat gebeurt er als jij je leaseauto inlevert?

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, lease, lijstjes, mobility-service-nederland, opladen, top5, Vakantie

Vorig bericht: « ABT geeft de Golf GTI TCR wat hij nodig geeft
Volgend bericht: De Nederlander die in ieder geval dit weekend gaat winnen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. chriscross zegt

    26 juli 2019 om 13:32

    Ik mis nog de belangrijkste tip; doe het niet

    Login om te reageren
    • fransananas zegt

      26 juli 2019 om 13:35

      @chriscross: vermoeiend

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        26 juli 2019 om 13:38

        @fransananas: sommige mensen nemen liever een enorme baal hooi mee om Salinero onderweg nog wat eten te kunnen geven terwijl ze zelf de herberg in duiken.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      26 juli 2019 om 14:00

      @chriscross: kan prima en de voorbereiding is 5 minuten werk als je abetterrouteplanner.com gebruikt. Al hoewel je met meer onderzoek werk wel voordeliger en/of sneller op locatie kan zijn.

      Login om te reageren
      • chriscross zegt

        26 juli 2019 om 14:26

        @flutterby: weet je wat het is, het is gewoon heel persoonlijk. Ik heb gewoon geen zin om zoveel actie te ondernemen en onderzoek te doen alvorens ik op vakantie kan. Als ik nu met de auto ga zorg ik dat ie volgetankt is, banden op juiste spanning zijn en alles goed geladen is. Meer dan dit wil ik niet doen. Maar ieder z’n hobby.

        Login om te reageren
        • mcshine zegt

          26 juli 2019 om 14:49

          @chriscross: Dan kom je niet verder dan Luxemburg. Je moet op diezelfde tank ook weer terug. Weet je wat het is, als ik thuis van mijn oprit vertrek wil ik gewoon niet ook nog eens langs een tankstation gaan. Ik wil naar de vakantiebestemming, en heb geen zin om te tanken of om 60€ te betalen voor maximaal 30 minuten tijdwinst.

          Login om te reageren
          • Vanquish zegt

            26 juli 2019 om 15:13

            @mcshine: Weet je wat het is, mensen zijn allergisch voor veranderingen. Niemand wil de tijd die je bespaart op olie meten en vullen, landkaarten opsnorren en de motor opwarmen besteden aan het opstarten van een navigatiesysteem die automatisch laadpunten langs de route laat zien.

            Login om te reageren
        • flutterby zegt

          26 juli 2019 om 15:44

          @chriscross: Dus jij tikt voordat je in de auto stapt niet even de bestemming in een routeplanner? Dat lijkt mij toch bijzonder spannend om zonder enige kennis in de auto te stappen naar Zuid Frankrijk of Italië. Persoonlijk vind ik het wel fijn om in grote lijnen te weten welke steden ik voorbij kom en hoe de bestemming eruit ziet.

          Login om te reageren
  2. gove zegt

    26 juli 2019 om 13:35

    nu weet ik het zeker, mobility service heeft aandelen autoblog, kan niet anders, die lui komen vaker op de homepage dan tesla,

    o.t. als het zo’n armoe thuis is dat je met de ev op vakantie moet sla dan gewoon een jaartje over,

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      26 juli 2019 om 13:44

      @gove: Autoblog heeft een partnerschap met Mobility Service Nederland. Net als dat we in het verleden een partnerschap hadden met Autotrack, Marktplaats, Autoscout24 etc. Mede zonder dit soort initiatieven is het (gratis) lezen van autonieuws, 7 dagen in de week, van 07:00 tot 21:00, niet mogelijk. Maar voor sommige mensen gaat voor niets de zon op blijkbaar.

      Login om te reageren
      • gove zegt

        26 juli 2019 om 13:50

        @rubenpriest: wordt ook gewardeerd begrijp me nie verkeerd :)

        Login om te reageren
        • RubenPriest zegt

          26 juli 2019 om 13:56

          @gove: gelukkig maar!

          Login om te reageren
      • sudbina zegt

        26 juli 2019 om 17:06

        @RubenPriest: ik vind het dan ook prima; echter moet je dat wel kenbaar maken naar mijn idee.

        Schrijf we dan bij dat het een advertorial is en geen journalistiek onafhankelijk stuk..

        Login om te reageren
        • probono zegt

          26 juli 2019 om 18:24

          @sudbina: moest wel even lachen om je opmerking. We hebben echt enorm andere verwachtingen van een blog website zo te lezen….

          Login om te reageren
        • flutterby zegt

          26 juli 2019 om 19:23

          @sudbina: journalistiek ga je hier niet aantreffen, accepteer het.

          Login om te reageren
      • joost1234 zegt

        26 juli 2019 om 18:42

        @RubenPriest: Is ook helemaal logisch, prima, en geen probleem, zolang het maar duidelijk gecommuniceerd wordt en er eerlijkheid in artikelen over is.

        Login om te reageren
  3. jpvdb zegt

    26 juli 2019 om 13:39

    Wat een ellende allemaal. Als je toch al zo’n linkse rakker bent, ga dan gewoon lopen, scheelt je al dat huiswerk.

    Login om te reageren
    • emping zegt

      26 juli 2019 om 20:46

      @jpvdb: dan is er juist nog meer huiswerk nodig, maar dat is iets voor lageropgeleide…

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    26 juli 2019 om 13:43

    Ach, we kunnen er van alles van vinden, feit is wel dat het nu vele malen beter geregeld is dan we 5 jaar geleden hadden kunnen bedenken. Kan je palen van te voren nog reserveren? Het lijkt mij namelijk zo vervelend als je maar 30 minuten moet snel-laden, maar wel 2 uur moet wachten voor dat er een paal vrij is…. Of kan je zien hoe druk het bij welk station is, zodat je een station eerder of later pakt om wachttijden te voorkomen?

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      26 juli 2019 om 13:50

      @dutchdriftking: bij Tesla zie je dat in je routeplanner.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        26 juli 2019 om 14:22

        @pramm: Kan je daar van alle stations zien hoe druk ze op dat moment zijn? Serieus handige feature!

        Login om te reageren
        • porsche928 zegt

          26 juli 2019 om 14:44

          @dutchdriftking: tenzij een mongool met een F150 alle plaatsen blokkeert. Maar in principe is een Supercharger waar noet geladen wordt vrij.

          Login om te reageren
        • pramm zegt

          26 juli 2019 om 14:51

          @dutchdriftking: Daarin kan je van alle Tesla Supercharger zien hoe de bezetting is en hoeveel laadpunten er zijn.

          Login om te reageren
  5. pramm zegt

    26 juli 2019 om 13:49

    Al meerdere malen met de ev naar zuid Frankrijk. Gewoon in 15 uur naar St Tropez. Punt 1, Das niet anders dan met een willekeurige andere auto.
    Punt 2. Hoezo, de routeplanner geeft keurig netjes aan hoe ik op bestemming moet komen, inclusief laadlocaties, laadduur etc
    Punt 3. Zie punt 2.
    Punt 4. Idd. Relaxed in 15 uur doorrijden. Dus ca 1 uurtje langer maar met autopilot als hulp er bij wel zo relaxed.
    Punt 5. Huiswerk… Hoezo, er zijn meer dan 1 miljard keer meer stopcontacten in Europa dan dat er aan pompstations zijn. Ieder stopcontact zorgt er al voor dat wanneer ik na de lange rit ergens aan kom, ik op locatie prima rond kan. Een nachtje laden en er zit al weer 150km in de accu.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      26 juli 2019 om 14:03

      @pramm: spot de Tesla rijder! Voor andere EVs is het flink wat meer uitzoekwerk. Abetterrouteplanner.com is een goed begin, ook voor Tesla rijders aangezien Ionity met €8 per sessie goedkoper en voor Model 3 rijders ook sneller laad.

      Login om te reageren
  6. harrie zegt

    26 juli 2019 om 13:54

    Gelukkig hebben we in de comments weer allemaal deskundigen die nog nooit een EV hebben gereden.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    26 juli 2019 om 13:56

    Ik wil best electrisch rijden, een kleinere actieradius dan mijn diesel kan ik accepteren, maar dat gedoe met een stapel laadpassen en meerdere laadpaalzoekapps zie ik niet zitten. Eén laadpas en

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 juli 2019 om 13:57

      @mashell: één laadpaalzoekapp, meer zou niet nodig hoeven zijn. De markt is hier dringend aan consolidatie toe.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      26 juli 2019 om 14:05

      @mashell: Tesla snapt dat wél.

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        26 juli 2019 om 14:58

        @flutterby: Nee, ook tesla snapt het niet. Ook tesla doet maar een beetje waar het zelf zin in heeft. Op zich niet zo’n probleem als je een tesla rijd maar het werkt het verkrijgen van een Europese of zelfs wereldwijde standaard wel tegen.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          26 juli 2019 om 15:45

          @robert110: Tesla staat open voor samenwerking, alleen niet voor aanpassingen. Ze zijn daarvoor te druk met auto’s bouwen en ontwikkelen.

          Overigens lijkt het erop dat Mercedes ook de boel goed voor elkaar heeft met de EQC.

          Login om te reageren
    • pramm zegt

      26 juli 2019 om 14:39

      @mashell: Voor mijn vakanties gebruik ik minder betaalpassen, laadpassen, apps of wat dan ook voor mijn EV dan die enkele betaalpas die ik gebruik wanneer ik de rit doe met een conventionele auto.
      En voor publiek laden in Nederland kom ik prima uit met 1 laadpas.

      Login om te reageren
    • aikon1694 zegt

      26 juli 2019 om 18:46

      @mashell: 1 laadpas.. heet dat niet een betaalpas? Waarom werkt dat niet bij ev’s? Ik kan echt alles kopen met mijn laadpas van de Rabo

      Login om te reageren
  8. ab1963 zegt

    26 juli 2019 om 14:15

    Tip 6: zorg dat op de berg leeg is, lekker gratis opladen bij de afdaling!

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      26 juli 2019 om 19:00

      @ab1963: je moet alleen wel eerst betalen om boven te komen.

      Login om te reageren
  9. baklava zegt

    26 juli 2019 om 14:28

    Op vakantie gaan doe je met het vliegtuig.

    Login om te reageren
    • erik64 zegt

      26 juli 2019 om 15:22

      @baklava: Ja is een goed idee.
      https://www.nu.nl/binnenland/5970789/honderden-nederlanders-nog-thuis-of-vast-in-buitenland-door-schiphol-storing.html

      Login om te reageren
  10. thestino zegt

    26 juli 2019 om 14:35

    Bandenspanning correct krijgen is toch niet zo simpel, naargelang de warmte fluctueert deze bij mijn banden enorm, soms meer dan 0,5bar verschil!

    Login om te reageren
    • tazmania zegt

      26 juli 2019 om 14:52

      @thestino: koud meten, daarna een stuk rijden, en dan weer meten/bijvullen of juist lucht er uit laten als je het echt goed wilt doen.

      Login om te reageren
    • frederik zegt

      27 juli 2019 om 06:54

      @thestino: Altijd meten en vullen bij koude banden.

      Login om te reageren
  11. dappers zegt

    26 juli 2019 om 14:50

    Dit doet me een beetje denken aan trips van Londen naar Europa in mijn RX8: Actiradius van 260km op een 60 liter tank, althans, als je rustig rijdt. Altijd genoeg olie and 2takt premixmiddel achterin en een route plannen met 98+ stations, want je wil natuurlijk wel af en toe langs de 10.000 vlammen.

    Ironisch eigenlijk, dat mijn vlammenspugend skeef-monster, dat niet te rijden is in traag verkeer, me heeft klaargestoomd voor electrisch rijden…

    Login om te reageren
    • alexepstein zegt

      26 juli 2019 om 15:05

      @dappers: Een rx8 met een gillende wankel motor is nog leuk. Het hele process kun je als vakantie zien. Een EV is gewoon een inferieur product die je wordt aangenaaid door de klimaat maffia

      Login om te reageren
  12. alexepstein zegt

    26 juli 2019 om 15:03

    “Vanuit Nederland in één ruk knallen naar Zuid-Frankrijk of Italië met koffie of energiedrankjes in je mik is er niet bij met een elektrische auto” Case closed, meer werk, en stress waarschiinlijk geen airco en zuinig rijden. Wat mensen allemaal niet doen om je die kut ev aan te naaien.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 juli 2019 om 15:28

      @alexepstein: je maakt een beetje de indruk alsof je teveel energiedrankjes in je mik hebt gegooid.

      Login om te reageren
  13. tge1 zegt

    26 juli 2019 om 15:11

    Bedankt voor de tips, maar ik ga er niets mee doen. Zojuist is er hier weer een andere benzinegestookte auto gekocht.

    Login om te reageren
    • tierelier zegt

      26 juli 2019 om 15:43

      @tge1: Niet te vergeten een paar lijntjes. hi ha ho

      Login om te reageren
  14. kennone zegt

    26 juli 2019 om 15:14

    Punt 6. Regel een diesel of benzine hok??

    Login om te reageren
  15. erik64 zegt

    26 juli 2019 om 15:28

    Nu ga ik meerdere keren per jaar met de cabrio roadtrips maken waarvan 1 ongeveer 5 a 6000 km is.
    Ik ga dan overal binnendoor en wil niet 1 meter over de snelweg rijden.
    Volgens mij ga je dan toch echt redelijke problemen krijgen als ik dat met een ev ga doen.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      26 juli 2019 om 16:13

      @erik64: Is te zien hoe snel je rijdt. Als je bv constant 30 km/h zou rijden, kun je misschien wel 1000 km uit je accu halen. Niet realistisch uiteraard, maar mijn punt is dat het in jouw geval misschien geen slecht idee is, omdat je de snelwegen wilt vermijden. Wel je oplaadpunten goed inplannen.

      Login om te reageren
  16. tierelier zegt

    26 juli 2019 om 15:47

    Maar stel je bent met 4 personen met wat bagage, en je rijd ergens op een snelweg met veel hellingen… die actieradius gaat naar de @@$%$#. Dan is het niet meer om de 200km even 20 min bijladen. Eerder om de 100km

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      26 juli 2019 om 16:13

      @tierelier: ja en met 3 caravans erachter zelfs om de 50km!!!!11!

      Login om te reageren
      • alexepstein zegt

        27 juli 2019 om 00:24

        @harrie: is niet raar toch met 4 personen en wat bagage op vakantie?

        Login om te reageren
      • tierelier zegt

        27 juli 2019 om 01:42

        @harrie: En de hond, en fietsenrek en koelbox en trailer met jetski’s

        Login om te reageren
    • weetikveel zegt

      26 juli 2019 om 17:15

      @tierelier: klimmen en dalen is voor een ev efficiënter dan voor een brandstofauto.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 juli 2019 om 06:59

      @tierelier: jij klinkt als een man met ervaring, not.

      Login om te reageren
  17. joki zegt

    26 juli 2019 om 18:44

    Wij reden Gent-Bordeaux met gemiddeld verbruik van 5,5l/100km diesel. Drie keer 20 min gestopt en gemiddelde snelheid van Ongeveer 120 Km/u. Wagen volgeladen en 4 personen aan boord. Ik vind dat een mooie prestatie van vooral de wagen. Daarom vraag ik een extra advertentie voor de VW Arteon. Het allerbelangrijkste was: geen stress onderweg want;” Zodra we rijden is het vakantie!”

    Login om te reageren
  18. amersfoorter zegt

    26 juli 2019 om 19:02

    Ik reed in 1999 met de golf 4 TDI (90 pk) echt in een streep naar calella. Wat een tijden

    Login om te reageren
  19. kruij zegt

    26 juli 2019 om 20:11

    Na 3 jaar met een tesla wil ik niet meer met een fossiele auto, dit is veel relaxter.

    Login om te reageren
  20. mwti zegt

    26 juli 2019 om 23:03

    Armoede

    Login om te reageren
  21. mwti zegt

    26 juli 2019 om 23:07

    Ik ben met een Range Rover Sport met caravan in 6 uur naar zuid Frankrijk gereden. Gemiddeld 160km/u incl. tanken en pauzes.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 juli 2019 om 07:01

      @mwti: wilde je zo graag uit die auto of ben je levensmoe?

      Login om te reageren
  22. Shaw zegt

    27 juli 2019 om 16:49

    Dit is toch geen autoRijden!? Snap echt niet dat er zoveel auto”liefhebbers” zo tesladeptish zijn. Nee, tot het moment dat 700km met 160km/h kruissnelheid mogelijk wordt, houd ik het zóveel liever bij een MB 220 CDI Combi

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North