Opel lanceert, zoals aangekondigd, een nieuwe compacte vijfdeurs stadsauto die met zijn 1.0 Ecotec de strijd in het A-segment aan moet gaan. Dit is de Karl.
Met het vertrek van Chevrolet uit Europa mist moederconcern General Motors een auto die op prijs kan concurreren in het A-segment. Dit wordt nu opgevangen met de Karl, een budgetmodel dat is vernoemd naar de zoon van Opel-oprichter Adam. In hoeverre het model een Opelficering van de Chevrolet Spark is weten we niet, maar het lijkt ons niet dat de ingenieurs helemaal zelf een compleet nieuwe auto hebben ontwikkeld.
De Karl komt in eerste instantie op de markt met alleen een 75 pk-variant van de 1.0 Ecotec driecilinder, en heeft met 3,68 meter lengte pakweg de afmetingen van een Corsa uit de jaren ’80. Hij komt beschikbaar met opties als Hill Start Assist, Lane Departure Warning, en een stadmodus waarin de besturing lichter wordt.
Opels kleinste komt in de zomer van 2015 op de markt, over de productielocatie (Eisenach, Zaragoza of Korea) schijnt nog te worden gesteggeld.
Update: de bouw gaat plaats vinden in Korea, en de introductie vindt plaats in maart, op de salon van Genève.
dimi zegt
En nu ga ik elke keer als ik deze auto zie, op zijn Rick Grimes keiluid KAARRLLLL roepen.
exotic zegt
@dimi: CORAAL!!
9000cse zegt
Zoals de foto laat zien: Leuk voor leuke meisjes……. Maar wat moeten WIJ ermee?
dimi zegt
@9000cse: Leuke meisjes kopen die niet.
harrie zegt
@dimi:
Inderdaad, leuke meisjes rijden Mini of een 500. Hierin rijden meisjes met teddyberen op de hoedenplank en een BMI probleem.
monaco zegt
@harrie: bmi probleem, foto modellen bedoel je dus? ;-)
roppp zegt
@harrie: die mevrouw op de foto heeft geen BMI-probleem hoor!!
parker zegt
@harrie: ja, en een plat provinciaals accent
oxymoron zegt
@parker: Platte accenten hoor je alleen in de grote steden. In de provincie is het “karakteristieke eigenheid”.
aventadorsv zegt
@9000cse: Volgens mij bestaan er geen leuke meisjes van 65 . Wat ’n bejaardenkar
Senne zegt
Nee, gewoon nee.
Tonnie zegt
13 in een dozijn auto zeg. De tering.
lennnb zegt
Leuk karretje, ziet er fris uit tov de up-drieling. Ben benieuwd wat de prijs gaat doen.
moveyourmind zegt
Wat een ouderwetse verlichting. Niet eens ledstrips vóór en de achterlichten zien er ook uit alsof het tien jaar geleden ontworpen is…
Zo mooi kan verlichting dus zijn! Hopelijk volgen meerdere fabrikanten het voorbeeld van Opel en wordt de trend van steeds opzichtiger wordende verlichting doorbroken.
arii zegt
Zulke auto’s zouden verboden moeten worden
gtwillem zegt
‘Met het vertrek van Chevrolet uit Europa most GM een model uit het A segment’
Ehh, er is toch die Agila? Kan mij niet herinneren dat ie uit productie is gehaald. Dit is toch gewoon de opvolger?
oxymoron zegt
@gtwillem: Agila was een aangepaste Suzuki Splash. Die wordt al en poosje niet meer gebouwd en dus is ook de Agila wijlen. Bovendien werkt Opel niet meer met Suzuki samen; die plaats is ingenomen door Daewoo dat eigendom is van GM.
tupperware zegt
Zien we hier nu een Opel Getz of een Hyundai Karl?
Ik ben het spoor even kwijt..
PeugeotGTI zegt
Kijk, dat is tenminste een Opel zoals we ze gewend zijn. Saai, suf en lelijk. Hier zijn vast meer kopers voor te vinden dan voor de Adam.
lowbird zegt
Een Opel op Seat-velgen.
TimD zegt
Ik zie een Kia picanto vauw in de klep !
filip696 zegt
@timd: Ja klopt! Het eerste wat mij opviel!
tjopstick zegt
@TimD: Een vauw?
TimD zegt
@tjopstick: sorry ik bedoel vouw
sleepyj zegt
Roept een gevoel op die een opel niet zou moeten oproepen. “Hyundai” niet dat de auto erg lelijk is, maar zeker geen hoogstandje.
dirkiii zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
1audi1 zegt
Ik vind hem er leuk uitzien. Is dat raar?
potver7 zegt
Waar menig Aziatische auto nog niet zo lang geleden duidelijk geïnspireerd was op Europese ontwerpen, lijkt het er nu op dat de rollen omgedraaid zijn. Als dit geen poging is om Kia- en Hyundai-rijders een Opel-showroom in te krijgen, dan weet ik het niet meer.
oxymoron zegt
@potver7: Ding komt van Daewoo, dus logisch een Aziatisch aandoend ontwerp. Is niet erg; ze hebben veel suces met die kleintjes.
mazdarx zegt
Is er een ongeschreven regel dat zulke A-segmenters saai moeten zijn ofzo? Want dan is Opel zeker geslaagd!
Ach jeh, wij zijn met zn alle de doelgroep ook niet van zulke conservenblikjes, ik zal mijn oma eens vragen wat ze er van vind.
LittleIdiot zegt
Ah, het kenteken voorspelt de gemiddelde reactie van de andere weggebruikers.
JagID3Merc zegt
Men nemen de oude Corsa. Stopt deze in de droger en vervolgens in de kleddingpers. Voilla nieuwe auto.
granlusso zegt
Ben ik nou de enige die hem best aardig vind?
Het is een A-segment auto hè, en dit ziet er toch behoorlijk goed uit. Of willen jullie zeggen dat iedereen hier liever in een Up rijdt, als jullie moesten kiezen?
sergio72 zegt
Plak er Hyundai i20 op en je ziet geen verschil. Saai dus.
135i zegt
Geen LED aan de voorkant, wat achterhaald…. :)
biohazardracer zegt
En nu die adam eens vervangen door een 3-deurs karl…. zou die misschien wat van opknappen
sjamp zegt
Spark of een nieuwe auto?
Ik snap dat die Karl niet de moeite is om eens goed te kijken, maar als ik 2 seconden de tijd neem.. en ik kijk naar:
De aansluiting van deur -> A-stijl
De vorm van het voorscherm: aansluiting voorbumper en A-stijl
Deurgreep achterdeur aan de C-stijl
Grootste verschil dat ik kan ontdekken: De plaats van de radio antenne: voor op ’t dak, of achterop ’t dak..
http://www.autoblog.nl/gallery/Opel/Karl_2015/Opel-Karl-2015-002.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/Chevrolet_Spark_LS%2B_1.2_%E2%80%93_Frontansicht,_26._Juni_2011,_Mettmann.jpg
oxymoron zegt
@sjamp: Welnee, was toch bekend dat de Karl een variant op de Spark was? Wij krijgen de Spark hier niet geleverd. En in Engeland gaat hij geloof ik Vauxhall Viva heten.
freezzr zegt
Wat een suf ding man. Dit wordt net zo’n denderend succes als de Adam.
Laat ze nou gewoon eens ballen hebben en een megahip veel te hip karretje ontwikkelen en noem ‘m Kadett.
e36m3gt zegt
Ziet er beetje uit als een Hyundai i10 aan de achterkant weinig origineel dus… Zoals alle opels
mrgg zegt
Als ze nou beginnen met een brute GSI uitvoering, dan krijgt deze auto gelijk een andere imago.
Doe je dat niet, dan heb je duidelijk bejaarden en niet hippe dames als doelgroep.