• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opel Zafira krijgt een 200 pk sterk downsizeblok

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 oktober 2013 om 17:58 – 49 Reacties

Lekker boeken met je Zafira Tourer


Ziehier het ideale compromis als je veel jongt, en van je vrouw een licht gemotoriseerde, praktische MPV moet kopen. ‘Ja schat, er ligt slechts een superefficiënte 1.6-motor in’.

Opel werkte de afgelopen tijd aan een flinke verjongingskuur van zijn motoren, en toont daar nu de resultaten van. Voor het eerst begeeft het zich op het terrein van de efficiënte driepitters, maar de focus blijft toch voornamelijk op de viercilinders liggen.

Deze nieuwe generatie SIDI-motoren is 1.6 liter groot, en wordt zowel in diverse modellen geleverd. De meest potente benzinemotor, met maar liefst 200 pk en 300 Nm (in overboost) maximaal, krijgt sowieso een plekje in de Zafira.

Met het verdwijnen van de Zafira OPC is dit nu de meest potente benzinegestookte familiecontainer uit Rüsselsheim. Dieselaars kunnen altijd nog kiezen voor de Bi-CDTI met 195 pk/ 400 Nm.

Cijfertjes van de nieuwe 1.6: 0-100 km/u in 8,9 seconden, van 80 tot 120 km/u (5e versnelling) in 8,3 seconden, een topsnelheid van 225 km/u en een verbruik van 7,0 liter per 100 km (164 g CO2 per km).

Ook interessant!

  • Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
    Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
  • Dit is de sufste Opel OPC van Marktplaats
  • Jongste Astra OPC
    Jongste Astra OPC van Marktplaats: dit is 'm!
  • Opel Rocks-e: 8 pk en vanaf 15 jaar te rijden
    Opel Rocks-e: 8 pk en vanaf 15 jaar te rijden

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

motor, mpv, Opel, zafira

Vorig bericht: « Kabinet gaat noordkant A’dam te lijf met extra asfalt
Volgend bericht: ‘Elon Musk kocht de Lotus Esprit-onderzeeër’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. erce zegt

    17 oktober 2013 om 18:01

    200pk en dan toch maar in 8,9 seconde naar de 100?

    Login om te reageren
    • diesel78 zegt

      17 oktober 2013 om 18:05

      @erce: omdat ’t een zwaar hok is?!

      Login om te reageren
    • darrock zegt

      17 oktober 2013 om 18:09

      @erce: voor een vierkante doos op wielen niet zo slecht hoor..
      Qua frontaal oppervlak en gewicht is ie nou eenmaal een beetje in het nadeel, en 200pk en 300nm is nu ook weer niet zo veel..

      Login om te reageren
    • pagani86 zegt

      17 oktober 2013 om 18:10

      @erce: misschien wat te maken met een zwaardere auto en minder koppel?? Zou ik denken.

      Login om te reageren
      • erce zegt

        17 oktober 2013 om 18:27

        @pagani86: Dat denk ik. Mijn 520d (ook niet de lichtste op aarde) heeft “slechts” 184 pk, maar gaat in 8.1 naar de 100. Wel 380nm koppel, dus dat zal het wel zijn

        Login om te reageren
    • slimshady zegt

      17 oktober 2013 om 18:12

      @erce: slecht zeg die cijfertjes!

      Login om te reageren
    • roller79 zegt

      17 oktober 2013 om 18:23

      @erce: ik meen mij te herinneren dat de eerste Zafira OPC in 8,2 sec naar de 100 ging…

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      17 oktober 2013 om 21:55

      @erce: Snel zat met moeders ernaast aan het FB en de koters in de kinderzitjes…

      Login om te reageren
  2. wouteraerox zegt

    17 oktober 2013 om 18:03

    Doe mij toch maar de OPC van de vorige generatie
    Tijdje terug een week mee rondgereden, en wat een lekkere bak was dat
    Gek is dat je helemaal niet merkte dat die wagens zo groot zijn

    Login om te reageren
  3. 9000cse zegt

    17 oktober 2013 om 18:03

    Ik vraag me toch steeds vaker af, hoe het zit met de levensduur van die kleinere maar zeer potente motoren.

    Login om te reageren
    • nickjdeg zegt

      17 oktober 2013 om 22:36

      @9000cse: zeer kort, de 1,4tfsi van Audi/Volkswagen gaat max 150.000 kilometer mee daarna is het blok eigenlijk gewoon op. En na ongeveer 20.000 gaat het blok olie zuipen als een gek.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        17 oktober 2013 om 22:43

        @nickjdeg:
        Tja, nu noem je ook een merk op zeg.
        Ik ken 700cc turbo blokjes die na 1,5 ton nog als een dolle lopen en geen druppie olie verbruiken. Het kan dus wel.

        Login om te reageren
        • 9000cse zegt

          18 oktober 2013 om 01:34

          @tupperware:
          Nou even serieus! Bedoel jij echt een auto? Zo ja, van welk merk?

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            18 oktober 2013 om 08:33

            @9000cse:
            U is toch wel bekend met het begrip Kei-car?
            Die maken al sinds jaar en dag gebruik van dat soort blokjes.
            Die naaimachientjes schoppen er probleemloos specifieke vermogens boven de 100pk/l uit.
            Downsizing hoeft dus niet per definitie gelijk te staan aan onbetrouwbaarheid.

            Login om te reageren
  4. andy8908 zegt

    17 oktober 2013 om 18:06

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. laulau zegt

    17 oktober 2013 om 18:06

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. renezzzz zegt

    17 oktober 2013 om 18:10

    7,0l/100km…. best wel veel! Of is hier het realistische verbruik genoteerd?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      17 oktober 2013 om 18:22

      @renezzzz: Ondergetekende had even last van cognitieve dissonantie (‘elke Zafira-rijder rijdt diesel’) en maakte van de benzinemotor een dieselblok.

      Is inmiddels hersteld, nu maar hopen dat niemand het door heeft.. :s

      Login om te reageren
      • mout zegt

        17 oktober 2013 om 18:53

        @sir_smokalot: Ik denk dat we je nog lang door zullen hebben:
        opel-zafira-krijgt-een-200-pk-sterke-downsize-diesel-62430

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          17 oktober 2013 om 19:04

          sssssstt…
          Iedereen maakt fouten, maar dit is wel een hele grove. Mea maxima culpa.

          Login om te reageren
          • renezzzz zegt

            17 oktober 2013 om 19:20

            @sir_smokalot: Ah, benzine, dan klinkt dit weer onrealistisch laag ;o)

            Login om te reageren
          • oxymoron zegt

            17 oktober 2013 om 20:41

            @sir_smokalot: Sst, kijk ook eens naar de tweede alinea, over een terrein dat zich op een terrein begeeft. :-)

            Login om te reageren
            • sir_smokalot zegt

              17 oktober 2013 om 20:49

              @oxymoron: Terreinception

              Login om te reageren
          • mashell zegt

            17 oktober 2013 om 22:15

            @sir_smokalot: Opel maakt het je ook wel lastig, SIDI klinkt gewoon als een diesel naam.

            Login om te reageren
    • RickS zegt

      17 oktober 2013 om 18:46

      @renezzzz: indien dat de fabrieksopgave is zal het realistische verbruik denk ik rond 1 op 10 a 11 liggen. Iets wat ik met m’n 1998 v70 t5 automaat ook kan redden… (241 pk, 330 nM, 0-100 in 7,4 sec.)

      Login om te reageren
      • patrickae86 zegt

        17 oktober 2013 om 21:27

        @RickS: dan moet je de t5 niet al te vaak lekker laten roffelen denk ik :p
        Mijn s40 t4 haalt ook amper 1 op 10..

        Login om te reageren
        • RickS zegt

          18 oktober 2013 om 11:34

          @patrickae86: ik KAN het redden, maar ik zeg niet dat ik dit altijd doe ^^ Als ik rustig met het verkeer mee jakker schakelt de automaat bij 2000 toeren, lekker zuinig dus. Als ik de automaat in de sportstand zet en een beetje doortrap zit ik zo op 1 op 5…

          Login om te reageren
  7. laulau zegt

    17 oktober 2013 om 18:23

    Ik heb geen vertrouwen in die SIDI-motoren.. Opel kennende zal het wel weer ruk zijn..

    Login om te reageren
    • arjontje zegt

      17 oktober 2013 om 18:45

      @laulau: Heb je er al mee gereden.
      Hoe zo Opel kennende zal het weer ruk zijn. De meeste Opel motoren zijn ontzettend betrouwbaar. Het enige punt is je moest ze altijd rijden zo als je met een motor om moet gaan. Hoger dan 2000 toeren houden.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        17 oktober 2013 om 18:53

        @arjontje: Want anders slaat hij af zeker?

        Login om te reageren
        • arjontje zegt

          17 oktober 2013 om 19:04

          @alcantara: Nee. Dan merk je dat de motor er zin in heeft. En trekt de motor goed door. Onder de 2000 toeren is er niemand thuis. :P

          Login om te reageren
      • laulau zegt

        17 oktober 2013 om 20:11

        @arjontje: Ze vallen me gewoon tegen.. ze mogen dan misschien betrouwbaar zijn, overtuigen doen ze me niet.

        Login om te reageren
        • arjontje zegt

          17 oktober 2013 om 20:39

          @laulau: In welk opzicht vallen ze jou tegen. Niet om je af te vallen maar ben nog al nieuwsgierig.

          Login om te reageren
          • laulau zegt

            17 oktober 2013 om 21:05

            @arjontje: Laat het duidelijk zijn dat ik niks tegen Opel heb.. Heb voor mijn Mercedes een Astra 2.0 dti gehad.. o zo traag maar wel betrouwbaar..

            Ik heb laatst in een Insignia 195pk diesel gereden en het lijkt wel alsof hij maar 150 pk en 300nm heeft.. Dan vind ik mijn E270 10x beter/fijner rijden. Maar zal wel persoonlijke voorkeur zijn.

            Login om te reageren
  8. alcantara zegt

    17 oktober 2013 om 18:24

    9 secondes naar de 100 betekent nog steeds een ondergemotoriseerde slome bak.

    Login om te reageren
  9. ferry832 zegt

    17 oktober 2013 om 18:35

    0 naar 100 zegt mij niet zoveel. 0 naar 200 vind ik veel belangrijker en juist daar liet het vorige model OPC het liggen. In een test van Autoweek ging die van 0 naar 200 in ruim 48 sec en dat is echt niet snel voor een auto met 200 pk. Waarschijnlijk wordt de luchtweerstand hem boven de 100 teveel.

    Een snelle auto trekt juist na de 100 hard. 0 naar 100 cijfertjes zijn vaak alleen maar leuk op een verjaardag.

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      17 oktober 2013 om 18:42

      @ferry832: ja, wat dat betreft maak je het helemaal als je de 0-200 tijden kent…

      Login om te reageren
      • ferry832 zegt

        17 oktober 2013 om 20:20

        @C220AMG: Ik snap je wat ironische ondertoon maar waarom maak je het wel dan als je de 0 tot 100 tijden kent ?

        Van 0 tot 100 scheelt maar enkele seconden bij de sportieve auto`s. Van 0 tot 200 scheelt vaak veel meer. Maar goed het is allemaal niet echt belangrijk. Veel belangrijker of een auto je aanspreekt of niet. Zelfs al zou de Zafira van 0 tot 200 in 4 seconden gaan dan nog wil ik er niet dood in gevonden willen worden.

        Login om te reageren
        • Yeelen zegt

          17 oktober 2013 om 20:38

          @ferry832: Alleen ben je met de 0-200 in de echte wereld niet zo veel, 0-100 gebruik je wel eens (als je een leuk stoplicht weet staan), maar bij 0-200 zit je allang aan rijbewijs-kwijt-snelheden die je niet vaak kunt maken. En al zeker niet met een Zafira, bij super-/hypercars ga ik akkoord met je punt.

          Login om te reageren
        • C220AMG zegt

          17 oktober 2013 om 21:47

          @ferry832: ach, weet je de sprint tijden zijn leuk en aardig, maar iedereen met een bak vermogen en koppel kan daar mooie tijden neerzetten. Als je het dan toch over performance hebt, dan gaat het toch over veel meer dan een stukje rechtdoor rijden denk ik. Maar die discussie is denk ik al vaker gevoerd hier, heel topic laatst nog aan gewijd meen ik me te herinneren. Dat het niet over vermogen enzo gaat maar meer om de beleving en het weggedrag van een auto.

          Login om te reageren
  10. mout zegt

    17 oktober 2013 om 18:51

    Potent ben je in elk geval, als je een auto vol-jongt.

    Login om te reageren
  11. toyotafortuner zegt

    17 oktober 2013 om 20:13

    Klinkt niet verkeerd. Maar toch idd maar liever een Zafira OPC in het blauw. Hoewel de huidige generatie Zafira’s prachtig zijn.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      17 oktober 2013 om 20:18

      @toyotafortuner: same here. Voordeel van het blok van vorige generatie Astra OPC en Zafira OPC is dat die makkelijk 80 pk extra vermogen kan leveren met minimale aanpassingen.

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        17 oktober 2013 om 20:22

        @ej20g: Not bad. Tja, jij kan het weten met je Opel achtergrond van de familie (was het?)

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          17 oktober 2013 om 20:28

          @toyotafortuner: correct haha. Die blokken zijn behoorlijk sterk, laatst stond er een blauwe Astra OPC te koop met 321 pk en iets meer dan 440 Nm koppel. Die was volgens mij best snel verkocht. Volledig aangepakt kan er ook rustig 600 pk gedraait worden al wordt dat zelden gedaan.

          Login om te reageren
          • toyotafortuner zegt

            17 oktober 2013 om 20:34

            @ej20g: Dang! Lekker :D Tof hoe je vaak je Jappen/Opel kennis deelt. Kudos.

            Login om te reageren
            • ej20g zegt

              17 oktober 2013 om 20:46

              @toyotafortuner: ik praat graag over mijn passie.:) Stiekem heb ik naast Subaru’s nog een andere (stille) droom en dat is om een Astra F sedan (begin jaren ’90) te hebben met de 3.2-liter V6 uit de Omega B2. Dan wel met ongespoten bumpers en wieldoppen. Ik heb al GSI’s gezien met de 3.0-liter V6 en die zijn ontzettend snel (211 pk standaard). Dromen, dromen…

              Login om te reageren
              • arjontje zegt

                17 oktober 2013 om 20:51

                @ej20g: toch was ik voor de X30XE gegaan. Zijn net wat sterker dan de Y32SE. En met wat aanpassingen erg fel :). Mijn broer had een 3.0 MV6 met andere nokkenassen en gechipt.

              • ej20g zegt

                17 oktober 2013 om 21:30

                @arjontje: jep, daarvoor zou ik normaal ook gaan. Het verschil het er echter in dat de meeste mensen de 2.5-liter uit de Vectra of de 3.0-liter uit de Omega gebruiken (motorcodes van Opel ben ik niet zo in thuis). Juist daarom zou ik graag de 3.2 willen pakken, die wordt zelden gebruikt.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North