• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Openbaar Vervoer moet financieel gestimuleerd worden’

Auteur: RubenPriest, gepost 15 april 2020 om 08:46 – 25 Reacties

Openbaar Vervoer

Financiële stimulatie voor het OV zodat er schonere bussen blijven komen, aldus de RAI Vereniging.

In steeds meer steden zie je schonere bussen rijden. Grote steden hebben hier doorgaans ook meer budget voor om met bedrijven te kunnen investeren in duurzame mobiliteit. De RAI Vereniging denkt echter dat investeringen in een schonere vloot door de coronacrisis op een lager pitje komen te staan. Financiële stimulatie moet een handje helpen.

Bij de RAI Vereniging vinden ze dat er financiële stimulatie moet komen zodat duurzame investeren in een schoner OV door kunnen blijven gaan. Door de coronacrisis bestaat de kans dat OV-bedrijven langer door blijven rijden op het huidige (oude) materiaal, aldus RAI Vereniging voorzitter Van Eijck.

Concessieperiode

Het zit zo. OV-bedrijven die het OV in een stad en/of regio uitvoeren investeren aan het begin van een concessieperiode in schoon en zuinig materieel. Met deze is er sprake van een looptijd van 10 tot 15 jaar. Gedurende deze periode schrijft men het materieel af. In de OV concessies wordt uitvoering gegeven aan vastgelegde akkoorden voor een schoner milieu in een stad of regio.

Door de coronacrisis bestaat volgens Van Eijck de kans dat bedrijven die concessieperioden naar voren schuiven. Zo stellen ze investeringen uit naar schoner materieel uit. De RAI Vereniging wil een financiële stimulatie vanuit de overheid. Zo kunnen OV bedrijven blijven investeren in schonere oplossingen. In Nederland komen jaarlijks zo’n 300 tot 600 nieuwe bussen op de weg. Als de concessietermijnen verlengt gaan worden valt deze productie deels of zelfs volledig weg, aldus de RAI Vereniging.

Ook interessant!

  • Beginnende automobilisten waren vaker de sjaak
  • Jongeren die rijden zonder rijbewijs neemt toe
  • Onderzoek tegen Renault voor sjoemelen met diesels
  • Schetsen Volkswagen Multivan openbaar gemaakt

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

bus, Carmageddon, Coronavirus, geld, milieu, openbaar-vervoer, Steven-van-Eijck

Vorig bericht: « Meer jonge mensen omgekomen in het verkeer
Volgend bericht: Groei op Nederlandse wegen niet langer aan de orde »

Lees Interacties

Reacties

  1. christian85 zegt

    15 april 2020 om 09:28

    Financiële stimulatie hier, stimulatie daar, ik denk dat we volgend jaar met z’n allen meer belasting moeten gaan betalen

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      15 april 2020 om 09:37

      Ik denk dat je blij moet zijn dat je nog belasting mag betalen. Ik hoop elk jaar weer zoveel mogelijk belasting te mogen betalen, maar als ZZP’er is dat toch best spannend deze tijden. En dat geldt ook voor een hoop anderen die hun baan verliezen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        15 april 2020 om 09:51

        @Dizono: dat is niet wat hij bedoelt volgens mij…

        Login om te reageren
        • christian85 zegt

          15 april 2020 om 11:29

          @lekbak: nee inderdaad. De financiële steun zal ongetwijfeld teruggehaald worden door de overheid dus daarom denk ik dat we volgend jaar meer belasting moeten gaan betalen

          Login om te reageren
      • mercedesclsfan zegt

        15 april 2020 om 10:24

        Dus als je 100% afdraagt ben je de gelukkigste man ter wereld.

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          15 april 2020 om 11:18

          Nee, maar als ik meer belasting betaal, betekent dat ook dat ik meer verdiend heb.

          Login om te reageren
          • brammetjedeb zegt

            15 april 2020 om 12:18

            @Dizono: zo redeneert mijn adviseur ook…

            Login om te reageren
      • gregorius zegt

        15 april 2020 om 10:59

        Het klinkt lullig.
        Maar eerst worden mensen ZZPer zodat ze meer geld overhouden aan het eind van de maand. Nu is het wat lastiger om werk te krijgen; want ja, er is minder werk en nu schreeuwen de ZZPers moord en brand.
        Maar daar hebben de ZZPers toch allemaal voor gespaard denk ik dan?

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          15 april 2020 om 11:17

          Soms zijn mensen ook ZZP’er omdat het werk wat ze willen doen niet kan in loondienst. Of omdat ze er min of meer toe gedwongen worden. Geld is zelden de reden dat mensen ZZP’er worden.

          Login om te reageren
          • christian85 zegt

            15 april 2020 om 11:33

            @Dizono: onzin. Veel zzp’ers willen ook gewoon eigen baas zijn en begrijp me niet verkeerd, dat is een mooie uitdaging maar daar komt ook een stukje bedrijfsrisico bij kijken. Sorry maar ik word misselijk als ik hoor dat bijvoorbeeld tandartsen bijgestaan willen worden, leveren ze dan ook hun auto van een halve ton in? Ik ken geen tandarts in mijn omgeving met een middenklasse auto.

            Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            15 april 2020 om 12:26

            Het is inderdaad wel zo dat sommige bedrijven voor bepaalde functies alleen zzp’ers aannemen, maar dan maakt zo iemand toch alsnog zelf de keuze om dat wel of niet te doen? Dan aanvaard je dat risico ook in mijn ogen. Wil je toch graag de zekerheid van loondienst, dan zul je wat anders moeten kiezen. Niemand dwingt je om die functie als zzp’er te verrichten.

            Let wel: ik vind het prima dat zzp’ers steun krijgen hoor. Niemand zag dit aankomen en niemand heeft hierom gevraagd. Het is natuurlijk wel een beetje krom dat zzp’ers nu opeens hun handje omhoog houden terwijl ze in goede tijden geen bijdrage leveren aan het sociale vangnet in NL. Daarbij moet ik ook opmerken dat het de overheid is die deze situatie zo heeft gecreëerd en hopelijk is nu ook duidelijk dat we in NL van een groot deel van de zzp’ers af moeten. Dat is een groep niet niet crisisbestendig blijkt te zijn.

            Login om te reageren
          • lekbak zegt

            15 april 2020 om 12:42

            @Dizono: geld is meestal de reden dat mensen zzp-er worden. De kunst en cultuur sector is echt niet de grootste hoor. Ik ben zelf ook (deeltijd) zzp-er. Puur en alleen vanwege het geld, net als al mijn collega zelfstandigen in mijn branche.

            Login om te reageren
        • crashingduke zegt

          15 april 2020 om 12:59

          @gregorius: Er zijn verschillende redenen, dat je ZZP-er wordt. Denk aan een beroep, dat niemand 40 uur per week nodig heeft, schilder, tandarts, fotograaf. Ook zijn er beroepen, waarvan werkgevers het ineens handiger vonden om opdrachtgever te worden. In mijn geval speelt mee, dat ik geen diploma’s heb. Dus in vaste dienst kom ik niet, “Wij hebben alleen mensen in dienst met minimaal HBO niveau”, maar als freelancer ben ik welkom. Dat gezegd hebbende, ja als freelancer moet je zorgen, dat je een tijd kan overbruggen. Alleen is de situatie nu zo uitzonderlijk, dat je je kan afvragen of je daarop had kun voorbereiden. Voor sommige branches geld een verbod om te werken. In dat geval is logisch dat je gecompenseerd wordt. In andere branches ligt ook alles stil, maar is dat niet vanuit overheidswege opgelegd. Zou je ook een compensatie kunnen overwegen. En die compensatie is niet meer, dan bijstandsniveau. Niet om te klagen, maar als je €10k omzet gewend bent, ga je liever weer aan het werk. Kortom we zitten met een situatie die niemand heeft zien aankomen en waar niemand rekening mee had kunnen houden.

          Login om te reageren
  2. fanboy zegt

    15 april 2020 om 09:35

    Het gaat toch mooi? Alle steden hebben inmiddels een begin gemaakt, en dat zal vast verder gaan.
    Ik denk dat vooral in steden de elektrische bussen rijbereik geen issue is en ook gewoon veel goedkoper in gebruik gaan zijn, en dan is het gewoon een zakelijke beslissing.
    Vervolgens eisen de steden straks alleen nog aanschaf van emissieloze bussen.
    Buiten de steden is het toch minder een issue, de uitstoot en het lawaai.

    Login om te reageren
  3. Joris24 zegt

    15 april 2020 om 09:45

    Dat ligt aan de voorkeur van de steden inderdaad… In Utrecht reden tot een paar jaar geleden bijvoorbeeld veel bussen op gas. Vrij goed voor het milieu. De gemeente, onder leiding van Groenlinks, besloot bij de nieuwe concessie te kiezen voor nieuwe bussen op diesel. Ter compensatie bedachten ze dan maatregelen als terraswarmers en BBQ’s verbieden.

    Als ik dan op station Sittard alle elektrische bussen met infrastructuur zie (ja, andere schaal, maar dat maakt weinig uit), dan kan het blijkbaar wel – men moet alleen de knip willen trekken. Wat mij betreft faseren ze OV op diesel zsm uit in de stad, bussen rijden in veel steden frequent door stadscentra.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      15 april 2020 om 10:52

      @Joris24: De gemeentes Sittard en Utrecht zijn inderdaad niet echt te vergelijken, maar vervoerder Arriva rijdt niet enkel in in de binnenstad van Sittard met hun elektrische bussen. De helft van de vloot is inmiddels elektrisch, en die bussen worden door heel Limburg ingezet, zowel op de korte trajecten als op de langere streekafstanden.

      Login om te reageren
  4. rulefollower zegt

    15 april 2020 om 10:15

    Met 1,5 meter afstand – openbaar vervoer zal het er inderdaad heel anders moeten gaan uitzien.

    Login om te reageren
  5. frank2b zegt

    15 april 2020 om 10:53

    Je kunt zo’n bus toch gewoon wat vaker door de wasstraat trekken?
    Wordt-ie ook schoner van. Hoeft geen vermogen te kosten.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      15 april 2020 om 11:23

      @frank2b: lol ?

      Login om te reageren
  6. ericd zegt

    15 april 2020 om 10:53

    Gistermiddag zag ik een verlengde bus rijden, dus met zo’n hamonicastuk tussen de delen… met één passagier aan boord. Openbaar vervoer en taxibedrijven als Uber zouden moeten samenwerken, om vervoersmodaliteiten (zoals dat met een mooi woord heet) en vervoersvraag op elkaar af te kunnen stemmen. Grote bus voor woon-werk verkeer, kleinere voertuigen voor als er minder vraag is. Hier een staatje hoe rampzalig een batterijbus uitpakt als er maar een paar mensen moeten worden vervoerd. https://1.bp.blogspot.com/-g5EgSNrI3AI/Xore_JtCksI/AAAAAAAAKzQ/JIM-zWY12YYDRLUFnLSmgX4gA7ZeJBMPgCLcBGAsYHQ/s640/evolution%2B%25282%2529.jpg

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      15 april 2020 om 12:25

      is een serieus goed punt. Een meer dynamisch systeem zou denk ik ook het proberen waard zijn. Meer, kleine, bussen tijdens de spits, minder, kleine, bussen in de avond.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 april 2020 om 14:33

      Grapjas, je noemt Uber een taxibedrijf. Misschien zag je die bus aan het eind van de ronde en zat die bij vertrek juist redelijk vol maar eigenlijk denk ik niet dat je in het tijdperk “blijf thuis!” bezettingsgraden van bussen moet gaan meten en beoordelen.

      Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    15 april 2020 om 11:03

    Of, als staat, verbiedt je bedrijven (niet de steden die het zelf doen) ‘vieze’ bussen te kopen en laat ze maar hun dikke dikke reserves aanspreken om schone bussen aan te schaffen.
    En als ze dat niet willen, zorg je dat dat bedrijf nooit meer een bid zal winnen om OV te verzorgen.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    15 april 2020 om 11:39

    Tja, er rijden momenteel een stuk minder bussen, en er zitten ook nog eens veel minder mensen in. Ze gaan dus langer mee en de afschrijving kan dus over meer jaren verdeeld worden. Dat de investering voor de nieuwe schone bus dan uitgesteld wordt is toch niet zo gek?! En als deze investering dan een jaar later in een nóg schonere bus gedaan wordt gaan we er alleen maar op vooruit.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 april 2020 om 14:34

      Uiteraard is wat je zegt economisch en qua duurzaamheid heel zinvol maar een branche organisatie die de verkoop van nieuwe voertuigen vertegenwoordigt ziet dit natuurlijk heel anders.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North