
Laat 2035 maar komen!
De harde EU-deadline voor de benzinemotor van 2035 wankelt steeds meer. Onder druk van de Europese autobranche en andere lobbyisten zijn de regels voor de CO2-boetes veranderd, maar vooralsnog blijft de uitfasering van 2035. Vreemd genoeg is dat voor veel Europese benzinerijders geen probleem.
De afgelopen jaren vraagt Shell aan duizenden autobezitters om een enquête in te vullen. Ook dit jaar werden er ruim 15.000 respondenten gevonden, waarvan 2.509 uit Nederland. Uit het onderzoek komen een aantal bijzondere uitkomsten.
Uitfasering van de benzineauto
In de onderzoeksresultaten splitst Shell de respondenten in EV-rijders en non-EV-rijders en in het continent waar ze vandaan komen. Van de Europese niet-EV-bezitters geeft 44 procent aan dat ze achter de uitfasering van de verbrandingsmotor staan. Bij de Amerikanen is dit 46 procent. Van alle voorstanders van de verbanning houdt 56 procent vast aan zijn standpunt als EV’s duurder blijven dan benzine- of dieselauto’s.
Willen al die ICE-rijders dan ook overstappen naar een EV? Nee. 41 procent van de Europese benzineslurpers overweegt een EV bij de volgende auto. In 2024 was dat nog 48 procent. De grootste reden hiervoor is de prijs. Onder Amerikaanse niet-EV-rijders is er nog minder behoefte aan de switch: 31 procent overweegt een EV als volgende auto (vorig jaar 34 procent).
Europese EV-rijders ook niet helemaal tevreden
Over het algemeen is het sentiment voor elektrische auto’s bij de overstappers een stuk rooskleuriger. 61 procent maakt zich minder om met een lege batterij te komen te staan dan een jaar geleden. 91 procent overweegt opnieuw een EV te kopen. Steeds minder EV-rijders hebben er een benzineauto naast. 54 procent van de Europese EV-bezitters heeft alleen de elektrische auto (vorig jaar 49 procent). In China is dat percentage al 89 procent.
Waar een deel van de elektrofielen nog over valt, is de laadstructuur. Maar net iets meer dan de helft (51 procent) vindt dat het laadnetwerk het afgelopen jaar is verbeterd in Europa. Maar 17 procent vindt dat je bij het openbaar opladen waar voor je geld krijgt. Dat zijn veel minder EV-rijders dan in Amerika (71 procent) en China (69 procent).
Hoe de EV-bezitters aankijken tegen de vakantierit en de actieradius wordt niet gevraagd. Als je het AB-redacteur @RubenPriest vraagt, is er geen reden meer om over de range te zeuren.





Shell enquete. Wie tankt er vaak bij Shell? lease met tank pas rijders me dunkt. Beetje biased ook weer? Of niet. Tabk er al jaren niet meer sinds ik geen lease auto meer heb.
Zo kun je elk onderzoek wel afkeuren of niet. elk onderzoek heeft een belanghebbende.
Zou je denken? Ik zou juist denken dat leaserijders door hun wagenparkbeheer worden opgeroepen vooral goedkoop te tanken en het juist de particulieren zijn die bij de dure Shell tanken vanwege de “reinigende werking” en zo hopen nog duurdere reparaties te voorkomen.
Geen bronvermelding @Basleesberg?
Nu wel @Lambrusco
Zou zelf ook wel op een EV over willen stappen. Probleem is dat ik dan een goed bruikbare EV wil, dus 60 a 70kWh accu minimaal, en moet snel kunnen opladen. Die EV’s beginnen bij wat, 45k ofzo. Heb ik niet, ga ik ook niet aan een auto uitgeven. 2ehands EV’s die dit kunnen dan, begin je bij 20k voor een beetje mooie exemplaren, stuk schappelijker. Maar voor 10k of minder stap je in een goede benzine auto. 5k of minder is te doen, ik kan het weten. Dus rij ik nog benzine.
Beetje kortizchtig? Ik bespaar ieder jaar 6000€ in kost brandstof vs elektriciteit. Nu hangt dat af val welke auto je vergelijkt en aantal km en hoe je (thuis) kunt laden, maar kijk aub verder dan enkel de aankoopprijs…
6000 euro besparen per jaar omdat je electrisch rijd ipv op benzine? Laten we even rekenen. Een benzineauto die 1/15 rijd en een benzine prijs van 1.85 tegen een electrische auto die 15 kWh/100 km tegen een stroomtarief van 0.25/kW. Je moet 70.000km per jaar rijden om hiermee een verschil van 6000 euro te bereiken.
Tegenover je gestelde 1/15, dan is zelfs een basis Model 3 een enorme rijdersupgrade, daar zou ik zelfs voor bijbetalen….
Mijn benzinealternatief doet iets van 1/6 met mijn rijstijl….
Je voorgestelde 6000 euro per jaar besparen is gewoonweg niet realistisch. Tuurlijk kun je keuvelen over de exacte cijfers. 0,25 cent/kw is ook laag. Met een beetje openbaar of snelladen zou je hier ook 0,50 cent/kw voor kunnen rekenen.
Een benzinealternatief van 1/6 is dan echt serieus slecht voor woon-werk verkeer. Als jij 1/6 rijd met een benzine auto haal je de 15kWh ook niet met een electrishe wagen.
En een Basis model 3 een rijdersupgrade noemen op een autoplatform? Ga je mond spoelen.
Nou ik rij 15k per jaar, 1 op 13, dus 1150 liter. Is wat, 2000 euro per jaar aan benzine? Stel EV rijden scheelt de helft.
En, vanochtend kwam ik bij mijn auto, heeft er iemand tegenaan gezeten. Dikke streep zwarte lak en krassen in mijn achterdeur. Dat is ook 1 van de redenen dat ik geen dure auto wil.
Nog pakweg 5 jaar wachten dan.
1 op 13 overigens, zo heel leuke bruikbare benzine lijkt dat me niet dan…
Het is niet omdat je met een ICE rijdt dat je ook petrolhead bent. Veel mensen beseffen niet wat de overgang allemaal met zich meebrengt. Verlies arbeidsplaatsen, minder rijtaks betekent voor de overheid het verlies van inkomsten elders zoeken onder de vorm van nieuwe of verhoogde belastingen. Weer een enquête die niets betekent.
Begrijpelijke reactie maar wel wat conservatief. Onze geschiedenis hangt aaneen van technologische revoluties die banen hebben gekost en nieuwe banen hebben opgebracht. Ooit werkte bijna de helft van de mensen in de landbouw. Vandaag zorgt een handvol machines voor voedselproductie. Robotisatie zorgt ervoor dat er slechts een fractie van de arbeiders nu het werk moeten doen van vroeger. Grote bedrijven en banken hebben veel minder administratieve profielen nodig door betere automatisatie en ICT. En toch is niet iedereen werkloos, er zijn gewoon andere jobs in de plaats gekomen.
En dat gaat net hetzelfde zijn met ev’s, die kan je niet tegenhouden.
Voor landen als Duitsland, die heel afhankelijk zijn van autoproductie en export, lijkt het misschien veiliger om het oude model te blijven verdedigen maar dat is net het grootste risico. Als we vasthouden aan verouderde technologie terwijl de rest van de wereld razendsnel vooruitgaat in EV’s, dan dreigt een nog hardere klap. Dan verdwijnt niet alleen een deel van de banen, maar mogelijk de hele europese sector. Wie koopt er immers straks nog een auto op fossiele brandstof, als een elektrische auto binnenkort op alle vlakken een veel beter alternatief is.
Die stoomtrein van vroeger krijg je ook nu nergens meer verkocht.
Helemaal juist.
Idem is waar voor de 2e hands waarde van je benzine/dieselauto. Als die nu nog even goed is, eenmaal dat de elektrische auto breed doorslaat dankzij én goedkoper, en handiger (want laden kan echt overal) en prima rijkwijdte, bovenop dat het reeds veel beter rijdt voor de overgrote meerderheid en veel lagere energiekosten, dan worden alle brandstofautos kouder dan Antarctica. Op een paar heel bijzondere exemplaren na dan.
Maar je Casio horloge, je Sony Ericsson T68i of je Canon compacte digitale camera zijn allemaal niks meer waard…
Een electrische auto is niet zowel goedkoper als handiger. Want laden kan misschien overal, maar wel tegen exorbitante prijzen. Onderaan de streep zijn de energiekosten voor electrish rijden vergelijkbaar met de plofmotor. Het stukje belastingen is de enige reden waar een kostenvoordeel zit voor electrish rijden, maar dat staat op de tocht.
Beter rijden is ook relatief, een benzine auto rijd ook goed, dit is voor vrijwel niemand een argument om over te stappen naar een EV. Sterker nog, de hang om toch nog een (laatste) leuke benzine auto met 6 of 8 cilinder te kopen is ook actueel.
Nu nog niet goedkoper, maar om pakweg 5 jaar is het wel zo, ik spreek over de toekomst he. Idem met laden. Kun je thuis laden op nachttarief echt veeel goedkoper reeds vandaag. En dat kan voor een breder publiek opgelost worden in de toekomst.
Voor gewoon transport rijdt een EV veel beter dan een saaie benzine. Koppel, stil, trillingsvrij, geen vertraging op het gas, eigenschappen die voorheen geprezen werden bij een limosine, een luxe BMW of een Rolls-Royce. Hoeveel mensen rijden een echt leuke 6 of 8 cilinder dagelijks naar hun werk etc? En wat kost dat dan in benzine?
Speeltje voor erbij is iets anders, die koop je wss toch niet nieuw want als het nieuwe spul is toch zo leuk niet, het artikel gaat om nieuwe auto’s om 10 jaar….
Ahja je zegt het nu zelf ook, electrish rijden is niet goedkoper… Over 5 jaar wel? We gaan het zien… wie dan leeft wie dan zorgt.
Een EV “veel beter dan een saaie benzine”. Mijn perspectief is exact tegengesteld. Zo’n electrishe wagen bied precies niks qua rijbeleving, het is puur een mobiliteitsoplossing. En ik weet niet wat voor benzine auto jij recent gereden hebt, argumenten als geluid en trillingen zijn niet echt relevant. Het is niet dat Wouter met oorkappen op in de testauto’s zit toch.
Verlies van arbeidsplaatsen is iets goeds, we hebben personeelstekort in belangrijke sectoren als de bouw en de zorg. Fijn als overbodige fabrieksarbeiders daar naar ongeschoold kunnen worden. De belastingen op electriciteit zijn al hoog en de regering Rutte was zelfs wat te gretig de belasting kortingen voor EV’s aan het afbouwen. Maar de voordelen van EV rijden zijn enorm, veel minder energie per kilometer nodig, geleidelijke omschakeling op duurzame energie mogelijk, geen uitstoot in de woongebieden, niet langer afhankelijk van terrorisme financierende olie sheiks en het rijdt nog lekkerdef ook! Mensen die brandstof blijven verstoken vanwege angst, vakantie of de caravan god, vergeef het hen want ze weten niet wat ze doen.
Weer een enquette die niks betekend omdat de meesten die zo een enquette invullen geen idee heeft wat voor haken en ogen de uitfasering van de ICE heeft voor de EU werkplekken etc.
“Van de Europese niet-EV-bezitters geeft 44 procent aan dat ze achter de uitfasering van de verbrandingsmotor staan.” je weet nu al welke kant deze lui op stemmen….
Jonge hoe bang voor verandering ben je. Veel mensen kunnen gewoon in Europa aan EV’s blijven werken. En de monteur die er wel uit vliegt? Kan de rest van zijn leven als elektricien aan de slag. Stroomnet verzwaren, meterkasten opwaarderen, laadpalen plaatsen, ga zo maar door.
Volgensmij ben je gewoon zelf bang omdat je zelf in de petro werkt. Ik ga niet in een slechtere auto blijven rijden voor jou baan hoor, ik pak straks een 800v EV.
Dus om werkplekken in stand te houden moeten we ICE blijven rijden? Misschien moeten we dan ook alle computers en robotten en lopende banden afschaffen en terug gaan coach building en de smits. alles met de hand doen. maar dat hoeft dan ook weer niet zeker.
Fervent benzinerijder hier, maar dat concept is gewoon niet houdbaar. Hopelijk is er tegen 2035 een volwaardig alternatief dat op hoofdlijnen hetzelfde te gebruiken is als mobiliteitspropositie. Want in dat opzicht vind ik een ICE of PHEV auto nog steeds ideaal: ultieme flexibiliteit.
Volgens mij kunnen ICE’s en Ev’s makkelijk naast elkaar bestaan.
De wereld is groter dan noordwest-europa hoor.
Om 9 jaar denk ik dat er nog maar veel weinig mensen nog een nieuwe benzine of dieselauto willen kopen. De ontwikkeling gaat zodanig snel dat enkel nog heel specifieke modellen aantrekkelijk zijn, en geen enkele voor dagdagelijks transport wat uiteindelijk toch voor pakweg 97% van alle auto hun hoofdzakelijke functie is.
Ook al zijn er mensen die zelf nog steeds een benzine/diesel willen, dan is het waarschijnlijk financiële zelfmoord want niemand anders zal die willen kopen. Of misschien juist wel als het iets bijzonder is en er een effectief verbod is later.
Dat verbod is overigens op auto’s die C02 uitstoten van een uitlaat, hoeft dus niet per se BEV te zijn…