
De beleidsmakers komen hun belofte na en helpen de Europese autofabrikanten!
Laat ik je maar meteen uit de droom helpen: nee, de 2035-regels zijn niet veranderd. Tegen die tijd mogen nieuwe benzine-, dieselauto’s en hybrides nog steeds niet meer verkocht worden. Tenminste, als de auto’s met plofmotoren enkel op eFuels rijden mag het weer wel. Het Europees Parlement komt de auto-industrie nu tegemoet door de regels rondom CO2-normen te versoepelen.
De versoepeling kan op veel steun rekenen. Van de 573 Europarlementariërs stemden 458 leden voor, 101 tegen en 14 onthielden zich van hun stem. Het Europees Parlement ziet dat de autosector in ons continent ”kampt met de gevolgen van snelle technologische veranderingen en toenemende concurrentie” en is daarom bereid om te schipperen.
Waar helpt het Europees Parlement mee?
Je kunt je misschien nog wel herinneren dat autofabrikanten gestraft werden met geldboetes voor de CO2-uitstoot en dat de merken vervolgens EV-fabrikanten lieten opdraaien voor de boetes in ruil voor keiharde pegels. Die normen worden nu aangepast.
Bij de huidige regels kijkt de EU aan het einde van het jaar naar de CO2-uitstoot en schrijft daar een boete voor uit. Na het aannemen van de tegemoetkoming werkt het als volgt. Het Europees Parlement schrijft: ”De voorgestelde wijziging biedt fabrikanten de mogelijkheid om aan hun verplichtingen voor de jaren 2025, 2026 en 2027 te voldoen door het gemiddelde te nemen van hun prestaties over de periode van drie jaar in plaats van elk afzonderlijk jaar.”
Oftewel, in plaats van een jaarlijkse boete kijkt de EU pas naar drie jaar wat je gemiddeld per jaar hebt uitgespuwd aan CO2 en berekent op basis daarvan een bonnetje uit. Je kunt dus in 2025 nog een heel stel benzine- en dieselauto’s bouwen om vervolgens in 2026 en 2027, de uitstoot wat te temperen met EV’s en hybrides.
Wel steeds minder CO2-uitstoot
Fabrikanten moeten wel in de gaten blijven houden dat de grens waarboven boetes komen steeds strenger wordt. Tussen 2025 en 2029 moeten autobedrijven jaarlijks 15 procent minder CO2 uitstoten dan in 2021. Vanaf 2030 tot en met 2034 moet de CO2-reductie zelfs 55 procent minder zijn dan in 2021 om in 2035 uit te komen op 100 procent minder uitstoot. Dat wordt nog een hele kluif.
Natuurlijk is er tegengeluid
De Europese pleitbezorgers van schoon verkeer, Transport & Environment zijn tegen de aangenomen regels. Zij stellen dat dit de vooruitgang op het gebied van emissievermindering kan belemmeren en investeringen in de EV-transitie, met name in laadinfrastructuur, kan temperen. T&E waarschuwt dat de EU hierdoor verder kan gaan achterlopen op China.
In 2026 houdt de EU evaluatiegesprekken met autofabrikanten en laadnetwerkbeheerders. Als de beleidsmakers het nodig vinden, veranderen ze de regels weer. In de tussentijd moet de Europese Unie er ook nog voor gaan zorgen dat we van onze crossoveritus af komen en weer kleine auto’s gaan kopen.
Foto: Audi RS 6 Avant 2020 gespot door @bwizzle97 via Autoblog Spots





Ik denk dat de 100% datum 2035 nog opgeschoven gaat worden naar 2040 of verder. Toch totaal niet haalbaar.
@kennone hoezo niet haalbaar? Er zijn al meerdere merken met een volledig elektrisch model aanbod. Voor zowel stadsauto’s tot bestelbusjes zijn er prima EV alternatieven. Enige belemmering is vaak de dure aanschaf, maar je ziet in bijvoorbeeld Noorwegen dat als je die drempel als overheid wegneemt er al 90% nieuwe EV’s op kenteken worden gezet.
2035 is echt heel ver weg.
Ja en Noorwegen heeft een staatsfonds van 1.5 triljard, dus dat is appels met peren vergelijken. Dat geld heeft de rest van Europa niet, verder zijn er nog heel veel landen die heel erg ver achterlopen met elektrisch rijden , de gemiddelde inwoner simpelweg geen geld heeft om een electro wagentje aan te schaffen. 2035 gaat het nooit worden.
Staatsfonds is totaal niet relevant. De kosten van een ev nieuw liggen niet veel hoger meer dan van een regulier model. Je bent ook niet verplicht om nieuw te kopen. Je mag gewoon tweedehands kopen. En heb je geen geld moet je fietsen.
@audirs3 Buiten de discussie of letterlijk alle use cases voor ICE nu afgedekt kunnen worden door EVs is er een nog grotere drempel. De afgelopen 10 jaar wil Den Haag ons al van het gas af en EVs rijden en het is alleen maar erger geworden.
Intussen klagen de netbeheerders best hard over een elektriciteitsnet dat de druk nu al amper tot niet aankan en worden er nog steeds vooral pleisters geplakt zonder langetermijnvisie.
Verwacht jij dat de komende 10 jaar dit alles opgelost is? En da’s alleen nog maar Nederland, er zijn meer Europese landen die tegen dezelfde problemen aanlopen.
Heb sterk de indruk dat T&E gelijk gaat krijgen… China krijgt een nog grotere voorsprong.
EV’s verbieden, ICE terug op waarderen en zo zet je China een hak en kost het geen miljarden euro’s voor de fabrikanten en belastingbetalers. Tenslotte is de automobiel nog geen halve % van de wereldwijde CO2 uitstoot verantwoordelijk. Men gokt op het verkeerde paard.
Je begrijpt er niets van. Het aandeel van verkeer in de totale CO₂-uitstoot verschilt per land en regio, maar globaal gezien is verkeer verantwoordelijk voor ongeveer 20% tot 25% van de wereldwijde CO₂-uitstoot.
Lees https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport
Zie jij verkeer als auto’s op de weg, of tellen vrachtwagens en andere vormen van transport zoals boten en vliegtuigen ook mee?
@ouwedibbes83.
Alles telt mee. Maar natuurkundig gezien is het gewoon het eenvoudiger om een auto op batterijen te laten rijden dan een vliegtuig op batterijen te laten vliegen.
LOL!!
Europese autoindustrie probeert op alle mogelijke manieren hun ice melkkoe te houden. China en Korea lachen in hun vuist!
Eigenlijk valt de tegemoetkoming me nog mee, geen gewijzigde normen overall, maar een verschuiving. Natuurlijk helpt dat op de lange termijn de industrie echt nul, die krijgt straks hooguit nog ergere boetes. Bij eerdere versoepelingen en uitstel werden de investeringen in schonere tech ook meteen afgeschaald. Meer ruimte om nu zonder directe gevolgen door te gaan op de oude voet betekent over 2-3 jaar eens kijken en dan klagen dat de industrie zo gestraft wordt.