• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Originele GT500 Super Snake reïncarneert na 50 jaar

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 18 mei 2018 om 11:02 – 11 Reacties

Afbeelding Originele GT500 Super Snake reïncarneert na 50 jaarAfbeelding Originele GT500 Super Snake reïncarneert na 50 jaarAfbeelding Originele GT500 Super Snake reïncarneert na 50 jaarAfbeelding Originele GT500 Super Snake reïncarneert na 50 jaar

Originele Shelby Super Snake reïncarneert na 50 jaar
Welkom, oude vriend.

Geheel onbedoeld krijgt deze week langzaam maar zeker een uitermate fijn Shelby-tintje. Nadat we eerder spraken over de bijzonder zeldzame racewagen en vanochtend de ‘nieuwe’ Shelby Series 2 te zien kregen, is het ditmaal wederom raak met de continuering van de ’67 Shelby GT500 Super Snake. Shelby American Inc. besluit de wagen na 51 jaar opnieuw te maken, in een gelimiteerde oplage van tien stuks.

Hoewel we, of in ieder geval ik, staan te juichen om het project, is het tamelijk merkwaardige zet van de Amerikaanse autobouwer. De originele Shelby GT500 Super Snake was namelijk een uniek prototype dat de productielijn nooit heeft gezien. De wagen werd in 1967 door Carroll Shelby gemaakt om op hoge snelheden banden te kunnen testen. Nadat de wagen ronduit spectaculair bleek te zijn, vroeg één van zijn werknemers, Don McCain, of ze de wagen niet in gelimiteerde oplage op de markt moesten brengen. Na flink wat wikken en wegen, kwamen ze tot de conclusie dat het project te duur zou zijn en werd het in de ijskast gezet.

Nu, 51 jaar nadat de wagen voor het eerst ten tonele verscheen, gaat Shelby de wagen alsnog in productie nemen. De tien exemplaren zijn gebaseerd op originele Mustangs uit 1967. Het betreft overigens geen smerige slopertjes, maar complete en nette bolides, inclusief de VIN’s. De wagens worden volledig gestript, zodat ze omgebouwd kunnen worden tot Super Snake. Onder de kap vinden we een ‘race-inspired’ big block, 7-liter V8 die in de praktijk goed is voor 550 pk. Schakelen doe je zelf, middels een heerlijk authentieke handgeschakelde vierbak. Het monsterlijke apparaat kost tenminste 249.995 dollar.

Je zou kunnen zeggen dat Shelby een beetje aan de haal gaat met de ideeën van de inmiddels beide overleden Carroll Shelby en Don McCain, maar dan heb je het goed mis. Het tweetal droomde al jaren van een dergelijk project en ontwierp ieder tien platen met daarop hun handtekening. Uiteraard zijn deze in de tien Super Snakes te vinden.

Ook interessant!

  • Shelby Super Snake Speedster
    Shelby Super Snake Speedster wil jij op je oprit hebben
  • Ford Mustang Shelby GT500 rijtest
    Ford Mustang Shelby GT500 rijtest video
  • Geef je Mustang Mach-E leasebak de Shelby behandeling!
    Geef je Mustang Mach-E leasebak de Shelby behandeling!
  • Shelby GT500KR
    Nieuwe Shelby GT500KR heeft 913 pk voor 55 mille

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

carroll-shelby, Ford, gt500, mustang, shelby, super-snake

Vorig bericht: « Vanaf vandaag kun je geen Porsche meer bestellen
Volgend bericht: Nederlands bedrijf bouwt Tesla rouwauto »

Lees Interacties

Reacties

  1. mennok zegt

    18 mei 2018 om 11:09

    Onwijs gaaf, dergelijke projecten. Net als wat Jaguar laatst heeft gedaan met de D-type. Zou leuk zijn als meer merken dit gaan doen.

    Login om te reageren
  2. eferrari zegt

    18 mei 2018 om 11:13

    Dit lijkt me super interessant voor alle merken! Andere kant als Mercedes nog 10 300 SL Gullwing bouwt of Ferrari nog 10 250 GTO’s wat doet dit met de waarde van de huidige klassiekers

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      18 mei 2018 om 11:26

      @eferrari: dit is denk ik net wat anders, omdat zoals ik het begrijp er nooit meer exemplaren dan het prototype gebouwd is. Verder met je eens, nog een tiental 250 GTO’s zou de markt verstoren. Die nieuwe zouden wss een andere status krijgen. Niet “the real thing”

      Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    18 mei 2018 om 11:14

    Toch een van de weinige Amerikanen waar ik echt warm van word. Wat een schitterende machines zijn dit!

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    18 mei 2018 om 11:31

    Shelby die ouwe oplichter, de hele opzet van de iconische Shelby Mustang is gejat van het Britse Alan Mann racing. Die stuurden een door hen aangepaste Mustang terug naar de VS, alwaar Shelby zag hoe die Britten de voorwielophanging veranderd hadden en de Mustang tot racewagen hadden weten om te toveren.
    Vergeet niet dat wij in Europa destijds gewoon armoedzaaiers waren vergeleken met die Amerikanen, voor hun keiharde $ konden ze hier zo’n drie keer zoveel meuk kopen als thuis.
    Een andere Ford huistuner (volgens mij Holman-Moody) had ruzie gekregen met Ford en werden de deur gewezen en voila, het begin van ‘de legende’van de Shelby Mustangs.
    Het schijnt zelfs nog zo te zijn dat je bij Holman – Moody een nieuwe GT 40 kunt bestellen omdat ze nog stapels nieuwe onderdelen hebben liggen.
    Hier de link naar Alan Mann racing.
    http://www.alanmann.co.uk/

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      18 mei 2018 om 20:39

      @desjonnies: Holman Moody heeft wel epische auto’s gebouwd. Falcons als voorlopers van de Mustang. Dikke Fairlanes met deels glasvezel bodies, nota bene Galaxies om mee te racen. In de NKHTGT reed dacht ik zo’n Galaxie mee, geen porem tussen kleine Engelse sportwagentjes :D

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        18 mei 2018 om 20:49

        @davelepeef:
        Thanks.

        Login om te reageren
  5. jorden zegt

    18 mei 2018 om 12:32

    Neh… Het is gewoon raar om het verleden tot leven te wekken. In feite is het ook een veel te duur primitief stuk techniek. Maar omdat bejaarde schildpadden het staal met hun tong hebben uitgeklopt kost het een vermogen.

    Login om te reageren
  6. cossiekiller zegt

    18 mei 2018 om 19:24

    De auto zoals Eleanor eigenlijk had moeten zijn.

    Login om te reageren
  7. cossiekiller zegt

    18 mei 2018 om 19:25

    P.s. Ik zou er onmiddellijk eentje bestellen als het geld op m’n rekening stond!

    Login om te reageren
  8. toyotafortuner zegt

    19 mei 2018 om 03:32

    Wow. Wat een ding zeg! Wat een gaaf apparaat!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North