Originele GT500 Super Snake reïncarneert na 50 jaar

Auteur: , 11 Reacties

Welkom, oude vriend.

Geheel onbedoeld krijgt deze week langzaam maar zeker een uitermate fijn Shelby-tintje. Nadat we eerder spraken over de bijzonder zeldzame racewagen en vanochtend de ‘nieuwe’ Shelby Series 2 te zien kregen, is het ditmaal wederom raak met de continuering van de ’67 Shelby GT500 Super Snake. Shelby American Inc. besluit de wagen na 51 jaar opnieuw te maken, in een gelimiteerde oplage van tien stuks.

Hoewel we, of in ieder geval ik, staan te juichen om het project, is het tamelijk merkwaardige zet van de Amerikaanse autobouwer. De originele Shelby GT500 Super Snake was namelijk een uniek prototype dat de productielijn nooit heeft gezien. De wagen werd in 1967 door Carroll Shelby gemaakt om op hoge snelheden banden te kunnen testen. Nadat de wagen ronduit spectaculair bleek te zijn, vroeg één van zijn werknemers, Don McCain, of ze de wagen niet in gelimiteerde oplage op de markt moesten brengen. Na flink wat wikken en wegen, kwamen ze tot de conclusie dat het project te duur zou zijn en werd het in de ijskast gezet.

Nu, 51 jaar nadat de wagen voor het eerst ten tonele verscheen, gaat Shelby de wagen alsnog in productie nemen. De tien exemplaren zijn gebaseerd op originele Mustangs uit 1967. Het betreft overigens geen smerige slopertjes, maar complete en nette bolides, inclusief de VIN’s. De wagens worden volledig gestript, zodat ze omgebouwd kunnen worden tot Super Snake. Onder de kap vinden we een ‘race-inspired’ big block, 7-liter V8 die in de praktijk goed is voor 550 pk. Schakelen doe je zelf, middels een heerlijk authentieke handgeschakelde vierbak. Het monsterlijke apparaat kost tenminste 249.995 dollar.

Je zou kunnen zeggen dat Shelby een beetje aan de haal gaat met de ideeën van de inmiddels beide overleden Carroll Shelby en Don McCain, maar dan heb je het goed mis. Het tweetal droomde al jaren van een dergelijk project en ontwierp ieder tien platen met daarop hun handtekening. Uiteraard zijn deze in de tien Super Snakes te vinden.



11 reacties

Onwijs gaaf, dergelijke projecten. Net als wat Jaguar laatst heeft gedaan met de D-type. Zou leuk zijn als meer merken dit gaan doen.
Dit lijkt me super interessant voor alle merken! Andere kant als Mercedes nog 10 300 SL Gullwing bouwt of Ferrari nog 10 250 GTO’s wat doet dit met de waarde van de huidige klassiekers
@eferrari: dit is denk ik net wat anders, omdat zoals ik het begrijp er nooit meer exemplaren dan het prototype gebouwd is. Verder met je eens, nog een tiental 250 GTO’s zou de markt verstoren. Die nieuwe zouden wss een andere status krijgen. Niet “the real thing”
Toch een van de weinige Amerikanen waar ik echt warm van word. Wat een schitterende machines zijn dit!
Shelby die ouwe oplichter, de hele opzet van de iconische Shelby Mustang is gejat van het Britse Alan Mann racing. Die stuurden een door hen aangepaste Mustang terug naar de VS, alwaar Shelby zag hoe die Britten de voorwielophanging veranderd hadden en de Mustang tot racewagen hadden weten om te toveren.
Vergeet niet dat wij in Europa destijds gewoon armoedzaaiers waren vergeleken met die Amerikanen, voor hun keiharde $ konden ze hier zo’n drie keer zoveel meuk kopen als thuis.
Een andere Ford huistuner (volgens mij Holman-Moody) had ruzie gekregen met Ford en werden de deur gewezen en voila, het begin van ‘de legende’van de Shelby Mustangs.
Het schijnt zelfs nog zo te zijn dat je bij Holman – Moody een nieuwe GT 40 kunt bestellen omdat ze nog stapels nieuwe onderdelen hebben liggen.
Hier de link naar Alan Mann racing.
http://www.alanmann.co.uk/
@desjonnies: Holman Moody heeft wel epische auto’s gebouwd. Falcons als voorlopers van de Mustang. Dikke Fairlanes met deels glasvezel bodies, nota bene Galaxies om mee te racen. In de NKHTGT reed dacht ik zo’n Galaxie mee, geen porem tussen kleine Engelse sportwagentjes :D
@davelepeef:
Thanks.
Neh… Het is gewoon raar om het verleden tot leven te wekken. In feite is het ook een veel te duur primitief stuk techniek. Maar omdat bejaarde schildpadden het staal met hun tong hebben uitgeklopt kost het een vermogen.
De auto zoals Eleanor eigenlijk had moeten zijn.
P.s. Ik zou er onmiddellijk eentje bestellen als het geld op m’n rekening stond!
Wow. Wat een ding zeg! Wat een gaaf apparaat!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).