Autoblog advies: BMW én 911-vervanger voor €100.000

Auteur: , 127 Reacties
BMW 528i - Porsche 911 Carrera S

Ook met dit soort dilemma's helpen we graag.

Uiteraard hebben ook vermogende mensen te maken met problemen. Relatief gezien mag het niet van belang zijn, maar in absolute zin maakt het de situatie er niet altijd makkelijker op. Zo is dat ook het geval met Autoblog-lezer Diederik. Hij zit namelijk met een heel erg groot probleem, want hoe moet hij zijn huidige wagenpark vervangen? Laten we eerst eens beginnen met zijn wagenpark voor te stellen: een BMW 528i van de F11-generatie en een Porsche 911 Carrera S (997). Daar is niet veel mis mee, naar onze mening.

Maar Diederik wil toch graag wat nieuws. Hij belieft graag een snelle en ruime auto met het liefst (minimaal) zes cilinders. Hij heeft al gekeken naar twee auto’s van merken die al in zijn garage staan. De eerste is een BMW 5 Serie (540i Touring) en de tweede is een Porsche Cayenne. Op zich prima auto’s, maar Diederik wil weten wat er nog meer te krijgen is naast die twee Teutonen. Maar natuurlijk, dat zoeken we graag voor je uit.

De wensen en eisen van Diederik in een tabel:

Huidige /vorige auto's:BMW 528i Touring (F11) + Porsche 911 Carrera S (997)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 100.000
Jaarkilometrage:25.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Tijd voor een nieuwe auto
Gezinssamenstelling:4 volwassen
Voorkeursmerken /modellen:Duitse merken
No-go modellen / merken:Franse auto’s

Het gaat om een compleet nieuwe auto ditmaal. Daarom doen we dit advies even anders dan anders. Want de prijs van een nieuwe auto is makkelijk te vinden: die zoek je gewoon op. Iedereen weet echter dat een vanafprijs slechts het begin is. Daarom hebben we geprobeerd om met de aanbevelingen van vandaag zo dicht mogelijk bij het budget te komen, een ton in euro’s in dit geval. Niet alleen ter vermaak, maar ook om aan te tonen dat de ene auto van een ton de andere niet is.

Audi SQ5
Vanafprijs: € 96.130
Je zou denken dat je in de showroom van Audi alle kanten op kan met maar liefst 100.000 Eckermen. Nee, absoluut niet. De ruimste optie met een beetje power en een zespitter is de Audi SQ5 (rijtest). In principe is er niet veel mis met de SQ5. Het is een prima crossover met een aangename 3.0 zescilinder turbomotor. Qua ruimte houdt het niet over, maar achterin zit je beter dan in een gelijkwaardige S4 (rijtest). Aangezien het een ‘S’-model is, is de uitrusting iets beter voor elkaar dan bij de gewone Q5 (rijtest). Maar stel je er niet teveel van voor. Een setje leuke velgen, een aangenaam kleurtje, lederen bekleding en een ‘Pro-Line’ pakket (met items die een beetje Kia al standaard heeft) doen de prijs al naar 110.000 euro opdrijven. Dat is prima, maar niet voor een auto die ‘op zich wel aardig is’.
De afgebeelde Audi SQ5 is optioneel voorzien van metallic lak en kost rijklaar € 98.701,00

Audi SQ5 (2018)

BMW 540i (G30)
€ 70.713
De standaardkeuze en niet zonder reden. Het is moeilijk om de splinternieuwe 5 Serie (rijtest) te negeren, want het is waarschijnlijk de beste keuze. De motor is een juweeltje: de zes-in-lijn is uiterst gecultiveerd en levert vermogen en koppel te over. Meer heb je absoluut niet nodig; dit is nog echt ouderwets genieten. Als bonus wordt je getrakteerd op een aangenaam geluid dat alleen een zes-in-lijn kan voortbrengen. De 540i is standaard niet super-luxe uitgevoerd. Alle nodige veiligheids-features zitten er wel op, maar items om de auto op smaak te brengen zijn (prijzige) opties. De vanafprijs van de 540i valt relatief mee, dus je kan een M-Sportpakket, High Executive pakket en een paar opties bestellen en je zit nog steeds flink onder het budget. De 5 Serie Touring (rijtest) met dezelfde motor is aanzienlijk duurder: een 540i in Touring-uitvoering is automatisch een xDrive. Of je dat wenst is een twee, maar de Touring wordt er wel aanzienlijk duurder van. Nadelen: de 5 Serie is een beetje gewoontjes. Persoonlijk zou ik er zelf niet mee zitten, maar de andere auto’s in deze lijst hebben net even wat meer smoel.
De afgebeelde BMW 540i is voorzien van een aantal pakketten (High Executive, M-Sport, Audio et cetera) en kost rijklaar € 86.170,00

BMW 540i (G30, 2018)

Infiniti Q70 Hybrid Premium Executive
€ 75.375
Een buitenbeentje, deze Infiniti. Op zich wel terecht, want deze auto voldoet voornamelijk aan de eisen die gesteld worden in Azië en de Verenigde Staten. Dat kun je ook zien aan het uiterlijk: een kloeke auto met veel ronde vormen en veel chroom. Ergens maakt dat deze auto wel cool. De enorme Q70 scoort op een paar punten erg goed. De ruimte is meer dan uitstekend, het comfort staat op een zeldzaam hoog niveau en de uitrusting is super: eigenlijk zit alles erop. De prestaties zijn eigenlijk meer dan in orde. Sterker nog, we moesten dit even dubbelchecken: deze Infiniti gaat gewoon in 5,3 seconden naar de 100 km/u en dendert door naar een begrensde 250 km/u. Enige nadeel: standaard ligt er 18″ onder, die fraaie 20″ velgen zijn af-fabriek niet te bestellen. Kan de dealer vast wel voor je fiksen als accessoire.
Deze afgebeelde Infiniti Q70 Hybrid Premium Executive is voorzien van alle opties die we konden aanvinken en kost rijklaar: 83.090

Infiniti Q70 (2018)

Jaguar XF-S
€ 98.350
Wil je iets meer lol achter het stuur, dan moet je even kijken naar deze Jaguar. De XF (rijtest) is typisch zo’n auto die er op de plaatjes wel OK uitziet, maar in het echt serieus fraai is. De korte overhang, de lange wielbasis, die gestrekte daklijn: dit is gewoon een mooie auto. Voor een ton is het mogelijk om te kiezen voor een ‘S’, deze is een stuk duurder dan ’30t’, maar dat is stiekem een viercilinder. De XF-S heeft een dikke V6 met mechanische compressor, goed voor 380 pk. Met die extra paarden is de Jaguar XF-S niet eens zo veel sneller dan de Duitser tegenstrevers, maar biedt de auto wel een unieke beleving. Vaak wordt gezegd dat het interieur niet op het niveau is van een Mercedes en dat klopt ook, maar veel scheelt het niet en het is allerminst storend.
De afgebeelde Jaguar XF-S heeft geen opties en kost rijklaar: € 100.870

Jaguar XF-S (2018)

Lexus GS450h F-Sport Line
€ 86.145
De Lexus GS is een schromelijk onderschatte auto. Mede daardoor wordt de auto niet vaak meegenomen op shortlist van potentiële klanten. Dat is heel erg zonde, want de GS is een uitstekende keuze. Ook als competente sedan stelt de auto niet teleur, volgens (veelal buitenlandse) media minimaal op het niveau van de Duitsers. Zelfs Wouter was er erg over te spreken tijdens deze rijtest. Sterker nog, hij raadde eerder aan om naar een ‘reguliere’ GS te kijken in plaats van een GS-F, die zichzelf dankzij zijn atmosferische motor compleet uit de markt prijst. Het uitgebreide navigatiesysteem is nogal wennen, maar hey: het zit er in elk geval standaard op! Sterker nog, eigenlijk zitten alle opties er wel op. Die relatief hoge prijs lijkt zich dus wel te rechtvaardigen.
De afgebeelde Lexus GS450h F-Sport heeft alle mogelijke opties (het glazen dak dus) en kost rijklaar: € 90.195,00

Lexus GS450h F-Sport

Mercedes-Benz CLS450 4-Matic
€ 96.998
Als je een 911 en een grote D-segmenter inruilt op één auto die alles moet kunnen, zou je denken aan een Panamera. Helaas, helaas, zelfs de meest standaard-uitvoering met instapmotor en achterwielaandrijving zit al ver boven de ton. De CLS is een ander uitstekend alternatief uit Stuttgart. Eerste voordeel: de auto is compleet nieuw (hier op video). Dat lijkt een vreemd voordeel, maar bij dit soort fashion-statements is het leuk om de eerste te zijn. De auto is gebaseerd op de techniek van de Mercedes-Benz E-Klasse (rijtest), maar hoogstwaarschijnlijk een stukje sportiever afgestemd, iets waar Mercedes-Benz telkens beter in wordt. Nadeel: de uitrusting is redelijk karig en de opties zijn duur. Voor 100.000 euro koop je niet veel CLS. Een andere optie is om te kijken naar een Mercedes E400 of een E43 AMG voorraadauto.
Deze Mercedes-Benz CLS450 4-Matic is voorzien van metallic lak en kost rijklaar: € 99.356

Mercedes-Benz CLS450 4-Matic (2018)

Porsche Macan S (
€ 95.258
De enige nieuwe Porsche in het budget met plaats voor vier volwassenen. De Macan (rijtest) wordt nog wel eens verguisd vanwege het feit dat het een crossover is. Accepteer je dat dit nu eenmaal de situatie is, dan kun je niet anders concluderen dat de Macan in zijn klasse de beste is. Om deze auto simpelweg ‘Q5 met Porsche-logo’ te noemen, is te kort door de bocht. Deze Macan S heeft nog een Porsche motor met een PDK-bak. Ook heel erg Porsche is de afstemming van het onderstel en de remmen. Dit is een auto waarmee je echt een goed potje kunt sturen. Er zijn sportsedans die minder sportief zijn dan deze Macan. Ook hierbij geldt: de Macan is kaal uitgerust en de opties zijn erg duur.
De afgebeelde Porsche Macan S is voorzien van wielnaafafdekking met gekleurd Porsche embleem en kost rijklaar € 99.987

Porsche Macan S (2018)

Volvo S90 T8 Twin Engine R-Design
€ 71.165
Ja, we hebben het gelezen. Je wilde graag een zescilinder. Minimaal. Dat is ook begrijpelijk, want een zespitter geeft nu eenmaal meer rust. Maar een elektromotor geeft nóg meer rust. De Volvo S90 (rijtest) is op papier een uitstekend alternatief: dik 400 pk, uitstekende prestaties en zeer ruim. Nog een voordeel is dat de prijzen net even wat vriendelijker zijn. Voor dik 70 mille koop je een R-design. Deze is standaard een stuk completer uitgerust dan de Duitse tegenstrevers. Doe je daar nog een lading opties overheen, zit je nog steeds dik onder de ton. Op die twee cilinders na is het heel lastig om te zien waar die 20 mille extra bij de concurrentie voor nodig zijn.
De afgebeelde Volvo S90 T8 R-Design is voorzien van alle opties én pakketten die aangevinkt konden worden en kost € 92.835

Volvo S90 T8 AWD R-Design

YOLO: Doe het niet! Vervang alleen de BMW
Zo’n 10-12,5 mille bijlappen na verkoop van de 528i
Natuurlijk is het leuk om te dagdromen wat je kunt kopen voor een ton. Zoals je kunt zien valt het eigenlijk een beetje tegen. Zeker als je voor je voorkeur gaat (Duits), dan is de keuze gewoon karig. De 5 Serie is een topper, maar bij de andere Duitsers ben je enorm veel geld kwijt voor uiterst kale auto’s. Het is niet zo dat ze enorm waardevast zijn: op alle auto’s zul je flink afschrijven en je mag blij zijn als je na drie jaar en 75.000 km nog de helft terugkrijgt. Reken er in ieder geval niet op. Juist als je niet Duits gaat zijn er opties waar je wel waar voor je geld krijgt. Dus laat een ander de afschrijving doen. Ten eerste: het is zeer onverstandig om op dit moment een 997 Carrera S te verkopen. Die zijn nu het minste waard. Niet dat je over twee jaar het dubbele krijgt, maar de prijzen zijn nu op hun laagst. Desnoods zet je hem in een loods, zo’n 911 kun je altijd wel verkopen. De 997 generatie is ook zeer gewaardeerd in tegenstelling tot de 996. Prima investering die je al hebt gedaan.

Porsche 911 Carrera S (997)

Dus wat dan te doen: koop een groot slagschip. Dat kan van alles zijn: 7 Serie, S-Klasse, XJ of Lexus LS. Even struinen op AutoTrack leverde bijvoorbeeld deze Audi A8 4.2 FSI quattro op. In deze auto heeft iemand anders al de afschrijving voor je gedaan. Je krijgt echt heel veel waar, voor relatief weinig geld. Want 30 mille voor een topklasser met dik 350 pk, vierwielaandrijving en een lading elektrische gadgets is eigenlijk geen geld. Helemaal niet als je je bedenkt dat deze A8 (rijtest) minder dan een ton heeft gelopen. Ten opzichte van je eigen 528i heb je een aanzienlijk luxere, ruimere en snellere auto. Het is een beetje afhankelijk van de staat, kilometers en uitvoering van je huidige 528i, maar met een beetje mazzel hoef je slechts 10 – 15 mille bij te betalen. Houd je dik 80 mille in de pocket. Besteed je dat uit aan een grondige onderhoudsbeurt voor de A8 en de 911 + een goede poetsbeurt en je hebt misschien wel de ideale garage. En voldoende cash voor onderhoud, onvoorziene kosten en diverse vakanties. Plus een nieuwe sauna. De kinderen kunnen nu wél naar het IVA. En een diamanten halsband voor Bommel de Golden Retriever. Iedereen blij!

Audi A8 3.2 FSI quattro (2010)

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



127 reacties

27-1-2018, de dag dat YOLO de meest verstandige keuze opleverde, heerlijk
@undifined1: ik zou zeggen verkoop de bmw en hou de 911.
Ga 5 jaar in een starlet rijden en koop en dan een auto van een ton bij.
@hplh: dan wel de Glanza.
@undifined1: 100% eens Yolo is de beste keuze!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ga voor een Range Rover Velar
Ik zou ook echt de 911 houden en er een ducktail op plakken. Verder een toffe snelle youngtimer er naast. E39 M5 ofzo
@kennone: vergeet de booskijkers niet jonguhhh!!
@hplh: en de DTM uitlaat!! Meej dubbele pijp k*t!!
Inderdaad dilemma: als je porsche zou moeten vervangen (niet doen) dan zou ik amg gt nemen.

Bmw : nieuwe g30 540i mooie keuze.
@elemento: Zeker, wij hebben ook een 540i nu, als opvolger van de 528i. Sedan, geen touring want wouden achterwielaandrijving. Een erg fijne auto en de motor is echt geweldig. Altijd koppel en verslavend om hem de toeren in te jagen!
@woot: ‘wij’? Je bedoelt je vader? 😂
@henk_he: Precies, Henk!
@henk_he: “wouden”? Voltooid Pleistocenische Tijd?
@BaRa: iemand die “wouden” schrijft kan alleen maar een kind zijn.
@henk_he: So what?
100K budget + inruilwaarde van de 2 auto’s. Of incl? Beide auto’s brengen ook geld op. Dus de beste man zal om en nabij de 175K te besteden hebben.

In dat geval een bomvolle RS 4
@prop: hij wil ruimte voor 4 volwassenen. Erg klein als je een beetje bagage mee wil nemen.
@henk_he: een RS4 avant is te klein voor 4 volwassenen en een beetje bagage? Daar denken plofkrakers juist heel anders over..
@rikus: die jatten RS6’jes volgens mij niet de RS4….
@maartenoosterbaan: misschien wat vaker op Autoblog kijken…
@rikus: nou ben tot 2012 terug gegaan en kom volgens mij toch net iets meer RS6 berichten tegen die gejat zijn en er de ramkraak verdenking is. Maar van beide zijn er zo’n 4 berichten waar het echt duidelijk was dat het echt een ramkraak was….dus het is echt niet vaker een RS4 op AB dan een RS6….en het is niet mijn schuld dat die krengen zo op elkaar lijken ;-)
@maartenoosterbaan: maar goed, ze gebruiken de RS4 wel. Niet alleen, zoals jij beweert, RS6jes.
@prop: Gewoon dikke e63 estate
Macan 6 cilinder is erg kaal als het onder de 100k moet. Metallic lak kan je al vergeten. Ook met de 540, je zit sneller dichter bij een ton, dan je hier voorrekend. En liever een 540, dan een macan 4cilinder. Audi heeft geen 6 cilinder in een A6, de S5 is trager en niet vergelijkbaar met een 5. Ik heb veel vergeleken..maar uiteindelijk dus 540i gekocht.
@haroldv: kan me niet voorstellen dat een S5 echt veel trager is. Ook behoorlijk rap hoor. Je hebt trouwens wel nog 6-cylinder diesels in de A6
@ko4n: als je een diesel zou willen…maar dat is niet het geval
@haroldv: een s5 is vergelijkbaar snel, zo niet sneller dan een 540i.
@haroldv: Nieuwe a7 geen optie? Voor een ton helemaal vol en dikke zescilinder
@kareljansen: was idd een optie, maar was nog uit toen ik in de markt was. Overigens is ‘vol opties’ ook bij audi een rekbaar begrip.
@haroldv: bij de Macan heb je geen ruimte. Bij de BMW zo’n 30 mille. Dat is in principe meer dan voldoende. High Executive, M-Sport pakketje, grotere wielen en nog een paar losse opties en je zit nog steeds dik onder de ton.
Of de yolo, of de Volvo, alleen dan se S door een V vervangen ;)
@jvthof: eens
@jvthof: liever sedan
Wat is er mis met een Panamese?
@coffeecup: Panamera dus … autocorrect
@coffeecup: De nieuwprijs, kennelijk.
@karhengst: oja…
@karhengst: Jaguar F-pace, BMW 440 gran coupe, Audi S5 5d in dat geval. Maar ik persoonlijk zou de afschrijving aan iemand anders overlaten en zoeken naar bouwjaar 2017.
@coffeecup: Een Thaise kan beter masseren.
De Porsche zou ik ook houden en ging voor een mooie station kijken. Een Mercedes, BMW of een Jag zou mijn voorkeur hebben.
Mooie yolo keuze maar 100.000 is serieus geld voor een leuke auto
@rob5nismo: vond ik ook al. Niet in verhouding tot wat je ervoor terug krijgt. Doe mij dan maar een net, goed onderhouden exemplaar waar de kop af is en een s2000 ernaast ofzo
Goed advies op het laatst, ik zou het opvolgen!
Ik zou voor een dik aangeklede Volvo s90 gaan, prachtauto…
… De 911 wordt hier onder de reaguurders regelmatig verguisd als zijnde de Hyundai i10 van sportwagenland of platgeslagen kever genoemd. Maar heeft iemand er een dan wordt er geroepen: houden…
@Original_Arnoud: Dat ben ik niet met je eens. Denk dat de negatieve reacties je gewoon meer bijblijven.
Zo hypocriet zijn we hier niet hoor.
@Original_Arnoud: ja als je hem al hebt heb je er ook al voor betaald..
@Original_Arnoud: ik heb de 911 nooit verguisd
Ik mis de Alfa Romeo Giulia QV al is die iets boven prijs.
@kevinova: 120k..als je hem aankleedt. Geprobeerd, maar Alfa wilde hem niet verkopen, heb 2x om een proefrit gevraagd, zou terug gebeld worden…wat nooit is gebeurd…tja..
@haroldv: U was in de markt voor een Alfa van 120k? Aangezien dat niet gelukt is, ben ik wel benieuwd wat je uiteindelijk gekocht hebt.
@rikus: een 540i. Een M3 was te extreem (geluid in de auto) op lange ritten. 550…te duur.
@haroldv: Nice. Fijne auto, zo’n 540i.
@kevinova: precies. Wel naar gekeken, maar boven het budget
Wat een geld zeg, voor die saai (kale) Duitse hokken…. de YOLO lijkt me de enige juiste keus. Of anders een van de Japanners, of nog even lekker doorsparen een jezelf trakteren op een Alfa Romeo Giulia Q.
@trustmeiamanengineer: als afschrijving je niet deert ja
@henk_he: De afschrijving op die duitsers is minstens zo hoog, al dat extra geld dat de opties daar kosten om hem een beetje normaal aan te kleden, ben je zo kwijt
Ik zou voor de 540i gaan!
Een 977 wegdoen en een SUV kopen. Manmanman.
Ik zou beide wagens blijven rijden, heb zelf niet zo’n moeite met eerste wereld problemen.
@jack_abarth: Inderdaad. Niets mis met een F11, zo geweldig is de G30 ook niet. Misschien nog 1-2 jaar rijden, dan jong gebruikte 540i kopen en 911 natuurlijk houden. Geen enkele auto uit het genoemde rijtje gaat beter zijn dan de combi F11+997 dus waarom moeilijk doen?
@jack_abarth: daar rijdt hij gevoelsmatig al 100 jaar in, het leven is te kort om zo lang te rijden. En al helemaal als het geld na al die jaren werken (en niet uitgeven aan auto’s) over de plinten klotst…
Pfff altijd maar Audi Audi Audi
@730ld: Tsja, voor 100.000 budget en de vraag naar Duits komt Audi (net als BMW en Mercedes) snel bovendrijven ;-).
@730ld: ik heb haast gezworen om geen enkel.VAG groep auto voor mijn deur te plaatsen… ik had audi a3 2.0 tdi 8p en audi audi a6 3.0.tdi Ellende …. toen kort bmw 535d gehad geen problemen…. daarna audi a5 weer gezeik met ketting en bak…. daarna alfa romeo gt ( voor korte duur , bleef die toch 1 jaartje zonder problemen) ik rij nu volvo xc60 d5 stage 3 rica ( 260pk) In 2 jaar tijd 120.000 km geen gezeik. Naast dit heeft vrouw bmw 330d 258pk ( wat een genot) nu ben ik op jacht gegaan 535d of 550d
Voor zes zescilinder staat lijkt een Mercedes sprinter me een goede optie.
@hannibal: wat een fantastisch mooie Nederlandse zin braak ik uit. Ik slaap nog even verder
Importeer gewoon 1 auto. Jeep Cherokee Trackhawk. Voor het groene moreel ook nog 2 cilinders minder!
@fmgarcia: die heb je niet op kenteken onder de 2 ton
Wat dacht je van een CLS 63 amg schooting brake
@philippeamg: vreselijk dik. Maar kan je daar met 2 Hollandse volwassen inzitten achterin?
Uit het rijtje zou ik de Jaguar kiezen, of misschien de Porsche.

Even iets ruimer gekeken, dan zou ik zelf nooit een nieuwe auto kopen tenzij ik écht geld over had.
Twee of drie jaar oud en je shopt in een totaal andere klasse, met een paar centen over voor de eventueel hogere onderhoudskosten.
Kia Stinger misschien? Weet alleen niet of die binnen het budget zit.
@audiisthebest: teveel BPM
Gezien de 5 station zou ik zeggen ga voor een V90 ;)
Iets speciaals maar familie vriendelijker.
Ik denk aan een Maserati Ghibli
Gewoon nog even wachten en dan volgend jaar de nieuwe Toyota camry bestellen.
@toyotavenray: Of de nieuwe avalon ;)
@redbeams: mooie auto alleen die komt niet naar Europa. En de camry wel
@toyotavenray: Camry ook niet hoor maar import is goed te doen ;)
@redbeams: jawel. Die komt in 2019 in Europa. Net als de nieuwe auris en Corolla sedan. En eind 2018 komt er een facelift aygo. En een facelift voor de rav4.
@toyotavenray: Is dat al zeker van de camry want ik dacht eerder een gerucht.Als het definitief is mogen ze de avalon ook hierheen halen :)
Ik ga blindelings voor een nieuwe Ghibli of een jong gebruikte Quattroporte.
@wouteraerox: dat moet je zeker blindelings doen, want als je je ogen open doet val je achterover van de droevige afwerking en kwaliteit
@slickrick: haha touche koning.
De Yolo!
De 528i inruilen voor een M550d, Range Rover (sport) of Jaguar XJ. 911 houden.
100k en dan nog een Duitser zonder alle opties….. Dan zou ik gewoon een segment lager shoppen en niet alleen blind voor Duits gaan!
Wat een standaard lijst voor een standaard mens.
Boeiend..
Zoals al genoemd is het eigenlijk onbegrijpelijk waarom je deze twee auto’s zou inruilen op een uit het lijstje. Maar misschien gaat de aanvrager verhuizen en kan hij nog maar een auto parkeren? Dan zou ik een jong gebruikte Panamera zoeken. Enige auto die je ermee kan verzoenen dat je een 5-serie en een 911 hebt verkocht…
Giulia QV. Zonder na te denken
@clarkson: te duur
Of een kia stinger? Genoeg over om leuk vol te hangen met opties.
@niggelll: o sorry genoeg over valt toch tegen ben ik bang. Wel mooie auto
@niggelll: ja inderdaad. Zie je tegenwoordig heel veel. Ex-BMW/Porsche rijders die overstappen op Kia.
@rikus: Ik zie een Diederik ook niet vol trots de sleutels van z’n nieuwe Kia op de bar droppen. His loss.
@silverarrow: Diederik ook echt…whahahah
@rikus: eens moet de eerste zijn. Net als met een Tesla
@rikus: klopt… misschien via lease… maar meesten komen van koude kermis terug en nemen weer bmw
@niggelll: Aaaand we have a winner!!!!


Je hebt eigenlijk volkomen gelijk. Voor 99.500 heb je een volgepakte Stinger GT met Twin Turbo V6. Voldoet in principe aan alle eisen (het hesign is Duits ;))
Het is onnodig om er bij te vermelden dat je liever geen Franse auto wil. Ik kan namelijk geen Franse auto bedenken die aan je criteria en budget zou voldoen.
@rikus: de duurste Franse auto is de DS7 denk ik?
2e hands aston Martin rapide👌🏻
911 houden en 528 inruilen om een 540i of e500
Nu Panamera 4S uit 2015:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/porsche-panamera-4s-pdk-automaat-benzine-grijs-39aa37bd-ec3c-458b-b662-dca266bfa4f7

Ondertussen paar jaar doorsparen voor (nu) nieuwe Panamera
Range Rover, E-klasse, s-klasse, cls, GLS,…
Waarom nieuw en niet een jahreswagen uit Duitsland? Heb je opeens veel meer auto’s voor het budget.
@tysson: helemaal eens
@tysson: dat zijn toch dealerdemo’s? If so, dan zou ik dat niet zomaar doen. Iedereen die erin preof heeft gereden is er niet altijd even zuinig mee
@tysson: Klopt, ik ga ook zeker voor een tweedehands. Nooit fan geweest van ‘1ste eigenaren afschrijving’. De bmw en de porsche zijn beide een jaar later als tweedehands gekocht.

Ik ben ook van plan om de auto in juni/eind 2018 aan te schaffen. Ik heb dus nog eventjes de tijd om rond te snuffelen en het YOLO advies, waarschijnlijk, op te volgen.
Ruil de BMW in voor een nette Mercedes R 500. Heb je veel ruimte, luxe, fijne motor, geld over en bovendien hou je de 911 er gewoon heerlijk naast.
Out of the box en geen 6 cilinders: Tesla Model S 75D met Premium pack en leer.
100000 euro en dan nog niet genoeg om wat opties aan te vinken. Het is eigenlijk te gek voor woorden maar he een hoop mensen zijn nou eenmaal gevoelig voor die sleutel op de bar dus ze betalen het toch wel 😂😂😂
Ik was voor een mooi gebruikte Porsche Panamera gegaan.
Alpina B3s touring?

Net iets exclusiever, net iets beter, net iets sneller…
Een gebruikte M3, vorige generatie M5 zijn de enige auto’s binnen het budget die beide kunnen vervangen!

Of misschien toch, sorry allemaal, een Tesla?
De BMW doen.
Yolo: Stelvio QV!!
Iets in de trant van een Charger Hellcat of Ford F150 Raptor ofzo misschien?

Zelf zou ik denk ik toch bij range rover terecht komen denk ik of wellicht een Bentley Flying Spur van een paar jaar oud?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).