• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche Nederland brengt Renndienst Bulli terug

Auteur: Michel, gepost 24 februari 2023 om 15:55 – 11 Reacties

porsche renndienst

Porsche bouwde nooit zelf een bus, maar de donkerrode Porsche Renndienst bussen waren legendarisch en keren nu terug.

Oude tijden herleven. De Volkswagen ID.Buzz is natuurlijk al een revival van de oude Volkswagen busjes van weleer, maar het biedt ook Porsche de mogelijkheid om een icoon uit het verleden te laten herleven: de Porsche Renndienst.

Het is een initiatief van Porsche Nederland die negen Volkswagen ID.Buzz busjes heeft uitgedost zoals de donkerrode Porsche Renndienst-bussen van Volkswagen uit de jaren vijftig, zestig en zeventig. De Renndienst was onlostmakelijk verbonden met de geschiedenis van het merk Porsche en de racerij. De geschiedenis herleeft.

porsche renndienst

Jubileum

De timing is niet geheel toevallig want het sportwagenmerk viert dit jaar zijn 75-jarige jubileum. Met de ID.Buzz linkt het merk op ludieke wijze het heden met het verleden. En dat doe je als je een mijlpaal viert uiteraard.

Uit die rijke geschiedenis zijn de Porsche 904, 908, 910 en de 917 natuurlijk de racelegendes, maar die vijftiger, zestiger en zeventiger jaren is er een grote rol weggelegd voor de Volkswagen Transporter van de Porsche Renndienst. De Bulli was het werkpaard waar de monteurs de onderdelen in bij zich hadden en waar ze zelfs af en toe in sliepen.

porsche renndienst

Historie

Het fabrieksteam van Porsche maakte in 1954 tijdens de Mille Miglia voor het eerst gebruik van de Porsche Renndienst. Omdat Porsche zelf nooit een bedrijfswagen heeft gebouwd was er geen geschikte ondersteuningsauto beschikbaar. Dus werd een Volkswagen Transporter T1 omgebouwd tot een rijdend gereedschapsschuurtje. Inclusief Porsche styling.

porsche renndienst

De originele Renndienst Bulli’s reden honderdduizenden kilometers van circuit naar circuit. Wat er nog over is van de originele werkpaarden staat inmiddels in musea of privécollecties. Oude T1 en T2 bussen worden door liefhebbers omgebouwd in de originele burghundy rode Porsche Renndienst bussen.

porsche renndienst

Nederlands initiatief

De Nederlandse Porsche-organisatie blaast nu de Renndienst nieuw leven in met de negen Volkswagen ID.Buzz 1st personenversies. De Bulli’s zijn voorzien van een 77 kWh batterijpakket en een 204 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft.

Het zijn personenversies, dus geen mobiele werkplaatsen en zullen voornamelijk worden ingezet als shuttlebus en voor promotionele doeleinden.

Dus: mooi verhaal van Porsche over de historie en de cultstatus van de oude Rennsdienst. Mobiele werkplaatsen etcetera. De nieuwe Porsche Renndienst: Shuttle bus voor events.

Niet zo praktisch als het origineel, maar wel leuk natuurlijk om in te spelen op de cultstatus van de originele werkpaarden.

porsche renndienst

Ook interessant!

  • Volkswagen ID. Buzz verkleed als ambulance
    Volkswagen ID. Buzz verkleed als ambulance
  • Volkswagen ID Buzz zoekt het extreme op
    Volkswagen ID Buzz zoekt het extreme op
  • Volkswagen ID Buzz & Multivan rijtest video
    Volkswagen ID Buzz & Multivan rijtest video
  • ID. Buzz GTX krijgt de meeste power van alle ID-modellen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, ID-Buzz, Porsche, transporter, Volkswagen

Vorig bericht: « Max kampioen? Toto Wolff vreest nu al voor Red Bull na eerste tests
Volgend bericht: Officieel over en uit voor zonne-auto van Sono Motors »

Lees Interacties

Reacties

  1. Richmond zegt

    24 februari 2023 om 16:12

    De rode kleur staat hem goed.

    Login om te reageren
  2. rwdftw zegt

    24 februari 2023 om 16:36

    Ik blijf het een heel leuk ding vinden, die ID.Buzz! Dit ziet er ook weer erg goed uit in deze kleurstelling.

    Login om te reageren
  3. Edge zegt

    24 februari 2023 om 16:55

    Heel gaaf! Die oude met die formulewagen in de laadbak vind ik ook erg leuk. Dat zouden ze wat mij betreft straks met de ID.Buzz LWB moeten doen. Doorzagen, laadbak erop en dan bij gebrek aan een F1-auto een 911 RSR of 963 er in.

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      24 februari 2023 om 23:01

      Moeten ze ook iets van een wide body gaan bouwen anders past die 963 of RSR er niet op.

      Login om te reageren
  4. denx zegt

    24 februari 2023 om 16:58

    Leuk gedaan en inderdaad; mooi in het rood.

    Login om te reageren
  5. blogie zegt

    24 februari 2023 om 17:32

    Heel gaaf gedaan. En ondanks dat de BuZz er nu al even is blijft hij aantrekken, dat is een goed teken👍

    Login om te reageren
  6. bmw1cabrio zegt

    24 februari 2023 om 17:46

    Renndienst klinkt ook gewoon lekker.

    Login om te reageren
  7. rollingstoned zegt

    24 februari 2023 om 17:52

    Affengeil!

    Login om te reageren
  8. RickB zegt

    24 februari 2023 om 17:58

    Porsche heeft wel degelijk een bus gemaakt. De Porsche B32, daar hebben jullie op 12 juli 2012 nog een artikel over geschreven.

    Wel een heel mooi idee dit.

    Login om te reageren
  9. flyerbunch zegt

    24 februari 2023 om 18:03

    Zag 10min geleden een donkerblauwe versie, stond ook wat lager en met de grote wielen. Stoer en stond hem wel goed.. leuk!

    Login om te reageren
  10. kooss zegt

    24 februari 2023 om 20:01

    Leuk hoe het design van de velgen verandert tussen stilstand en rijdend. Mooi hoor.
    Jammer dat het F1 avontuur niet (meer) doorgaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North