• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Oudste overlevende Porsche moet 20 miljoen opbrengen

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 14 mei 2019 om 16:57 – 22 Reacties

Afbeelding Oudste overlevende Porsche moet 20 miljoen opbrengenAfbeelding Oudste overlevende Porsche moet 20 miljoen opbrengenAfbeelding Oudste overlevende Porsche moet 20 miljoen opbrengenAfbeelding Oudste overlevende Porsche moet 20 miljoen opbrengenAfbeelding Oudste overlevende Porsche moet 20 miljoen opbrengenAfbeelding Oudste overlevende Porsche moet 20 miljoen opbrengenAfbeelding Oudste overlevende Porsche moet 20 miljoen opbrengenAfbeelding Oudste overlevende Porsche moet 20 miljoen opbrengen

Oudste overlevende Porsche moet 20 miljoen opbrengen
Hét bewijs dat de Porsche 911 stiekem een Volkswagen Kever is.

Onder leiding van Adolf Hitler was Nazi-Duitsland de aanstichter van talloze gruwelen. In die periode profiteerde de Duitse autoindustrie echter optimaal van het grenzeloze optimisme en de daarbijbehorende financiële steun. Voor Ferdinand Porsche was het dus een prima moment om zijn droom van een lichte, sportieve versie van de KdF-Wagen – de voorloper van de Volkswagen – te verwezenlijken.

Het idee om een extreme versie van de KdF-Wagen te ontwerpen kreeg extra tractie toen de overheid een 1.500 kilometer lange race besloot te organiseren. De sprint van Berlijn naar Rome moest de kracht en efficiëntie van de Duitse Autobahn onder de aandacht brengen, maar moest eveneens fungeren als het decor van de onthulling van de KdF-Wagen.

Ferdinand Porsche kreeg vervolgens de opdracht drie raceversies van de volksauto te maken, die deze flinke afstand konden verteren. Het resultaat was in feite naamloos, maar stond intern bekend als de Type 64. De auto werd in Zuffenhausen gebouwd en had lichtgewicht aluminium plaatwerk en afgedekte wielen om de snelheid te bevorderen. Het ontwerp van de auto werd grotendeels overgenomen uit de luchtvaart, geen vreemde zet voor die tijd. In tegenstelling tot wat tegenwoordig regelmatig gebeurt in dergelijke gevallen, liet Porsche destijds de aandrijflijn en ophanging hetzelfde. Althans, de viercilinder had in dit geval ongeveer 35 pk, een kleine 10 pk meer dan de KdF-Wagen.

De bedenker van de Type 64 kreeg enkele weken voordat de race plaats moest vinden slecht, doch niet geheel verrassend, nieuws te horen: er was een oorlog uitgebroken. Als gevolg ging de race niet meer door, maar dat was voor Porsche niet het ergste. Nee, door de oorlog was het niet langer nodig het project af te maken. In plaats daarvan werd het geld gebruikt voor militaire machines.

Porsche liet zich niet weerhouden door deze tegenslag en besloot op eigen houtje door te zetten. Binnen een jaar hadden zijn werknemers de drie exemplaren in elkaar geknutseld. Hoewel het ontwerp niet verder werd aangepast, kreeg de Type 64 een ander doel: hij zou de basis vormen voor toekomstige sportauto’s van het bedrijf.

Dit laatste is de een van de redenen dat de auto vandaag de dag een fortuin kost. Zonder de Type 64 was er namelijk geen Porsche 356 gekomen, om nog maar niet te spreken over de 550 en de latere 911. In zekere zin is het prototype de blauwdruk voor latere modellen van de inmiddels zo succesvolle sportwagenfabrikant. Hoewel je daar in feite geen prijskaartje aan kunt hangen, denken de mensen van RM Sotheby’s dat de auto in de buurt van 20 miljoen op zal leveren. Zit het veilinghuis er niet naast met zijn voorspelling, dan wordt de oudste Porsche tevens de duurste Porsche.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche
  • Nederlandse gelimiteerde Porsche 992 Special!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferdinand-Porsche, geld, Klassiekers, occasion, Porsche, veiling

Vorig bericht: « Suzuki Katana vs Katana – de video
Volgend bericht: Smart’s laatste auto met verbrandingsmotor is één groot vraagteken »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    14 mei 2019 om 17:21

    Pfff, die hep geneens LED…

    Login om te reageren
  2. theblazerunner zegt

    14 mei 2019 om 17:28

    Waar hebben ze dit vandaan getoverd dan?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      14 mei 2019 om 17:44

      @theblazerunner: Barn

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      14 mei 2019 om 18:01

      @theblazerunner: Peterson automotive museum, in LA.
      Het lijkt verder duidelijk dat er sws 1tje niet meer bestaat.
      En of er nou nog eentje in de handen van Porsche is, is een beetje onduidelijk.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        14 mei 2019 om 18:10

        @gregorius: wacht, er zijn er toch 2.
        Er is een Duitse; dat is een ‘originele’. Van Porsche en daarna een coureur geweest.
        En een Amerikaanse, die gebouwd is met part van (voornamelijk) de 2 donor auto’s.

        Login om te reageren
      • justsomebody zegt

        14 mei 2019 om 18:59

        @gregorius: jazeker die staat in het porsche museum in stuttgart

        Login om te reageren
  3. vvti zegt

    14 mei 2019 om 17:33

    Zal wel richting Japan gaan voor 40 miljoen.

    Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    14 mei 2019 om 17:42

    Seinfeld zal deze auto dan wel kopen

    Login om te reageren
  5. hassani zegt

    14 mei 2019 om 17:51

    Is dat een klok daar rechts in het dashboard?

    Login om te reageren
  6. competition102 zegt

    14 mei 2019 om 17:55

    Moet die dan niet naar het Porsche Museum??

    Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      14 mei 2019 om 19:00

      @competition102: daar staat er al een direct als je binnekomt loopt je er op af

      Login om te reageren
  7. fromtheg zegt

    14 mei 2019 om 18:07

    Porsche zal zelf ook wel meebieden. Als je ziet hoeveel winst ze maken is deze investering in heritage een druppel op een gloeiende plaat.

    Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      14 mei 2019 om 19:01

      @fromtheg: waarom er staat er al een bij hun in het museum in stuttgart

      Login om te reageren
  8. monsieurleloure zegt

    14 mei 2019 om 18:26

    Voor zo’n platgeslagen kever bied ik 3 rooitjes

    Login om te reageren
  9. jeroenwz zegt

    14 mei 2019 om 19:22

    Er staat er ook één in het museum Prototyp In Hamburg:
    https://prototyp-hamburg.de/wp-content/uploads/2018/11/1939-Porsche-Ty-64-Automuseum-PROTOTYP-Hamburg-Copyright-Thomas-Goerny-1800×800.jpg

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      15 mei 2019 om 10:48

      @jeroenwz: Heeft die nu Angel Eyes? COOL!!

      Login om te reageren
  10. hetzwartesaabvandefamilie zegt

    14 mei 2019 om 19:49

    Prachtig!

    Login om te reageren
  11. Arnoud zegt

    14 mei 2019 om 20:12

    Altijd gedacht dat er nog maar één exemplaar overgebleven was. Maar volgens de Duitse versie van Wikipedia zijn er inderdaad twee. Één in Hamburg en de andere dus het onderwerp van dit artikel.

    Login om te reageren
  12. ghost zegt

    14 mei 2019 om 20:21

    Heh? Deze lijkt helemaal niet op een kever..volgens mij is dit geen echte Porsche..

    Login om te reageren
  13. escort77 zegt

    14 mei 2019 om 21:16

    20 miljoen, en dan 50 euro extra voor de velgen op foto 16

    Login om te reageren
    • les3vents zegt

      15 mei 2019 om 18:53

      @escort77: jetcars?

      Login om te reageren
  14. Alfarobert zegt

    15 mei 2019 om 11:04

    20 miljoen en dan bladert de verf eraf,bekleding stinkt muf deuken in de afdekplaten voor de wielen,etc.Nee dank je.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North