
Het is zover.
Langere tijd gaat het gerucht dat Audi geen plaats meer denkt te hebben voor de TT in zijn modellengamma. Vandaag bij de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering heeft de Nederlandse CEO van het bedrijf, Bram Schot, uitgetekend hoe de toekomst van het model eruit ziet.
Zoals je uit de titel kunt opmaken hebben we weinig hoop voor een opvolger van de Audi TT. Schot heeft tijdens de meeting namelijk uitgelegd dat het merk het een en ander zal veranderen aan zijn gamma. Zo wil het elektrische voertuigen zijn prioriteit maken. 2019 moet het jaar van de verandering worden voor Audi. Dit jaar heeft het de eerste stappen gezet om tegen 2025 liefst 30 elektrische modellen op de markt te brengen, waarvan 20 volledig elektrisch.
Het op gang brengen van dergelijke veranderingen betekent tegelijkertijd ook dat er bepaalde modellen zullen verdwijnen, aldus Schot. Als we de plannen van het merk mogen geloven zal de Audi TT met zijn verbrandingsmotor uit het gamma verdwijnen. Audi heeft daarnaast uitgesproken dat het twijfelt over de toekomst van de R8, al is het nog niet duidelijk of dit model zal verdwijnen.
“For two decades, we have had this young, emotive sports car in our product range: as a coupe and as a roadster. […] In a few years, we will replace the TT with a new emotive model in the same price range: with an electric car.”
Gelukkig betekent het vertrek van de TT niet dat de auto helemaal verdwijnt. Het merk geeft namelijk toe dat de TT vervangen moet worden door een vergelijkbaar model met een elektrische aandrijflijn. Hij zal ongeveer evenveel gaan kosten. Voordat de TT uitgezwaaid wordt, zal Audi nog de zogenaamde Quantum Gray Edition op de markt brengen. Daarbij lanceert het merk deze week een nieuwe manier voor klanten om auto’s online te bestellen.
Wat zou het kappersgilde zich nu aan gaan schaffen?
@osmo: De elektrische opvolger van de TT die Audi in de planning heeft.
@osmo: Supra lijkt een prima vervanger te zijn. Helaas nog niet met 4wd.
@tttijn: Dat is een echte sportwagen.
@karaya: en een TTS of RS niet? Kneus ben je.
@tttijn: nee, dat is een kappersauto met een snellere motor!
@rufctr01: Een kappersauto die meer op rijden gefocust is op alles wat jij ooit zal bezitten
@romeoalfa: je naam doet vermoeden dat je wat meer verstand hebt van auto’s..
Echter, ik hoop dat je begrijpt dat je het over een Audi hebt? Een Audi staat nou niet echt bekend om z’n uitgesproken rijkwaliteiten.
@tttijn: Door er S of RS op te plakken wordt het geen sportauto.
@osmo: Iets minder spannends, waarschijnlijk met Isofix.
@osmo: Welke kapper (op een paar kappers in Amsterdam en ‘T Gooi en Peetoom) kan ik een nieuwe (of recente TT) betalen…?
@e550: wauw, dat is een gekke zin. Scusi!
@osmo: waarom toch altijd “kappersauto”? Ik ken geen kapper met zo’n auto, veels te duur! En by the way wat is jouw auto?
Dus dat nieuwe model wordt een EE?
@acakoning: ET, go home ?
@acakoning: Klinkt in ieder geval wel beter dan E.T.
@acakoning: nooit geweten dat TT stond voor Turbo Turbo…
@720s: dat wist kabouter Wesley al wel.
Het is zwarte dag voor alle kappers. Maar niet getreurd! De nieuwe Z4 is ook helemaal voor jullie!
@jaso013: z4 hiep hiep supra!
De 1e generatie TT is een echte klassieker, een evergreen.
@tazmania:
Een perfecte retro van alle oude kevers en Porsches bij elkaar ..
@tazmania: en zonder dat spoilertje, alleen kon geen mens dat ding toen op de weg houden als je hard reed!
Laat die e-tron gt maar komen alleen dan wel met een brandstof motor
20 volledig elektrische modellen? A1 t.e.m. A9. Q1 t.e.m. Q9, wat voor rommel nog?
E-tron.
Haha mooi man, typisch Audi! Om het model uit te zwaaien, introduceren ze nog even een speciale versie in het grijs.
@berlinetta: mooi grijs is niet lelijk.
@tttijn: Maar grijs is wel saai!
@berlinetta: Nimbusgrijs is dé kleur voor de TT. Met Mokassin bekleding.
@bernoulli: eensch, Daytona ook erg mooi.
Heb het nooit wat gevonden. De 5 cylinder was wel erg lekker.
Ben wel benieuwt hoeveel Audi er jaarlijks verkocht.
Het laatste model vind ik goed te doen, zeker met een potente motor en mooi aangekleed.
@dirkv:
http://www.carsalesbase.com
@lincoln: Bedankt.
Meer 911 dan TT’s dus.
De TT weg is balen, maar als er een goede elektrische vervanger komt dan moeten we natuurlijk niet zeuren. De TT met 5 cilinder zal wel een klassieker worden!
-edit: nutteloze bijdrage-
TTexit
Emotive
/ɪˈməʊtɪv/
adjective
arousing or able to arouse intense feeling.
“animal experimentation is an emotive subject”
synoniemen: inflammatory, controversial, contentious, emotional; Meer
expressing a person’s feelings rather than being neutrally descriptive.
“the comparisons are emotive rather than analytic”
Weer wat geleerd zeg.
AMuS spreekt van een elektrische TT e-tron SUV als opvolger van het huidige model met brandstof motoren.
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/audi-tt-2022/
En dat de r8 ook zal verdwijnen nemen jullie niet mee als nieuws ?
@tborre: staat een regel over in de tekst: Audi heeft daarnaast uitgesproken dat het twijfelt over de toekomst van de R8, al is het nog niet duidelijk of dit model zal verdwijnen.
En daar kan dan weer een nieuw artikle overgeschreven worden.
Maar ik begrijp dus dat ze niet gaan stoppen met de TT…. Want hij wordt elektrisch. Ik vind het een clickbait. :-p
Hm..ik hoop dat de 5 cilinder daarmee niet ook verdwijnt. Dat is niet alleen een erg bijzondere motor, maar ook belangrijk voor Donkervoort.
vind het nog erger dat er een elektrische voor terug komt, laat dan gewoon het hele model vallen… heel de wereld gaat langzaamaan naar de klote met al die EV troep helaas….
Alles aan de stekker, zat eraan te komen…
En als alles straks elektrisch is en iedereen denkt gratis te rijden (want zonnepanelen op het dak), verzint de overheid vast wel een slimme truc om alle voordelen die je denkt te hebben door aanschaf van een EV, daarna keihard de kop in te drukken. Het geld, alsmede het terugverdienen van alle subsidies, moet immers terug verdiend worden. Ik gok op belasting voor het zelf opwekken van stroom.
Krijgen we allemaal Q bejaarde modellen… ☹️ Jammer, nieuwe TT S en TT RS zijn erg mooi namelijk.
Blijft gewoon een golf coupe, mis je niks aan.