
Want het alternatief, openbaar vervoer, wordt de nek omgedraaid…
Nou nou, niet meteen weer zo tendentieus… De nek omgedraaid… Allereerst, dit geldt natuurlijk niet voor de randstad. Daar is het openbaar vervoer goed geregeld en is nagenoeg elke hoek goed bereikbaar. Voor de rest van Nederland is dat een stuk lastiger.
De afgelopen jaren zijn er heel wat buslijnen naar het platteland verdwenen. Onrendabele lijnen zijn opgeheven en de forenzen zitten gewoon netjes in de auto in de file naar hun werk.
Forse bezuiniging OV
Autorijden wordt steeds duurder en dat betekent dus meer inkomsten voor vadertje staat. In dat opzicht is het niet zo raar dat de overheid je liever in de auto dan in de trein of bus wil hebben.
Dus heeft het kabinet een forse bezuiniging ingeprijsd voor het OV. Maar liefst 335 miljoen euro moet er bezuinigd worden op het openbaar vervoer. Dat geld gaat er natuurlijk niet af waar de trein, bus en tram stampvol zit. Daar wordt namelijk geld verdiend.
Reizigersvereniging Rover klimt op de barricades tegen de bezuiniging. Ze hebben namelijk per provincie laten berekenen wat er nodig is om de bezuiniging te realiseren. De resultaten van die berekeningen zijn flink slikken, aldus Rover-directeur Freek Bos.
In sommige provincies zien we bijvoorbeeld dat de bezuinigingsopdracht pas gehaald wordt wanneer er op zondag geen enkele bus meer rijdt. Met deze plannen worden we echt jaren terug in de tijd gezet en komen onze doelen op het gebied van klimaat en bereikbaarheid steeds verder van ons af te staan.
Freek ziet het somber in
Snijden doet lijden
Om te voorkomen dat er na 19 uur en op zondag straks geen bussen meer rijden buiten de randstad, komt Rover in actie. Onder de noemer “snijden doet lijden” protesteert de reizigersvereniging tegen de geplande bezuinigingen.
Wij zijn geen complotdenkers, maar het lijkt er bijna op dat de overheid ons terug in de auto wil jagen… Niks uitroeien van het autobezit!
Je ziet dit in alle bedrijfstakken en diensten waarbij onze overheid middels aanbestedingen concessies uitgeeft: elk nieuw meerjarig contract moet tegen minder geld worden aangenomen dan het voorgaande. En dat gaat al 20 jaar (of langer) zo. Maar wat blijkt nu; in deze ‘race naar de bodem’ zijn we nu op een punt gekomen dat de potentiële uitvoerenden zeggen “bekijk het maar”. Daarmee komen zorgtaken en voorzieningen (die in de eindverantwoording nog steeds een overheidstaak zijn) steeds meer in de knel. En dan kan diezelfde overheid dit maar op één manier oplossen: een nieuwe tender uitschrijven met méér geld in de pot.
Het resultaat van al deze regellzucht, aanbestedingen en vercommercialisering:
– OV wordt afgekloven
– Het Nederlandse wagenpark wordt steeds ouder
– Het wenselijke wagenpark (bijtellingstoppers) worden massaal geëxporteerd
– Niemand schreef zich in voor een windpark op zee omdat het niet meer rendabel was
etc etc etc.
Als je je als overheid gecommiteerd hebt aan een klimaatdoel dan moet je niet de middelen om dat doel te halen wegbezuinigen of onbereikbaar maken. Dat gaat zo niet werken. Maar ja, alleen bij nieuwe zaken wordt het milieu betrokken. Als het gaat om een eenvoudige bezuiniging let niemand op het milieu. Ja er rijden op zondag geen bussen meer. Dat is een milieu winst. Iedereen die buiten de randstad moederdag gaat vieren pakt de 20 jaar oude auto.
De regering doet niet aan klimaat doelstellingen, alleen aan klimaatkapotdoelstellingen
Ik heb precies hetzelfde gelezen op feesboek, in de besloten groep aluminium-hoedjes.
Minder bussen = minder uitstoot. De overheid is briljant. Elke kilogram stikstofbesparing wordt door zowel de overheid als burger als erg belangrijk gezien, dus dat wordt nu gerealiseerd, en is het weer niet goed. De bussen rijden toch zo goed als geheel leeg in gehuchten.
Tenzij je midden in een stad woont en nooit buiten de rand gaat kan je gewoon niet zonder auto.
Ook in de randstad is het op veel plekken gewoon slecht gesteld met het OV. In veel kleinere dorpen buiten de steden is het vaak pas rond 7 uur de eerste bus en tussen 10 en 15 uur is het siësta en na 21 uur kunt u weer de benen nemen. Dus ook daar kun je niet zonder auto.
Ps: siësta is niet overal, soms rijdt er om de 1,5 uur nog een bus
Rover. Mooie naam voor mensen die op kosten van “de ander” van A naar B willen.
Hoe kun je nu bezuinigen op iets wat je totaal niet op de rit hebt. Openbaar vervoer, gezondheidszorg, onderwijs, etc. Goed bezig daar
Waar het OV buiten de randstad volledig wordt uitgekleed, gebeurt er ook binnen de Randstad van alles hoor. Fijnmazige buslijnen worden steeds meer vervangen door doorgaande buslijnen die weliswaar heel vaak rijden, maar dan alsnog stampvol zitten, en ben je niet zelden 15-20 minuten aan het lopen om bij de dichtsbijzijnde bushalte te komen. En je moet dus heel veel overstappen om ergens te komen waardoor het OV niet zelden de langzaamste en minst betrouwbare manier is om van A naar B te komen.
Nou woon ik midden in de randstad, in een buurgemeente van Amsterdam. Mijn vorige werkgever zat 11 km verderop, ik kon er zonder overstappen met de bus komen en voor de deur uitstappen – maar zelfs fietsen was sneller. Er zijn bestemmingen in Amsterdam (zoals een universiteitscampus in A’dam Oost, hemelsbreed 8 km van mijn huis) die ik lopend bijna sneller bereik dan met het OV…
Ik ben absoluut geen OV-hater, maar vind wel dat het rendementsdenken in het OV de laatste 20-30 jaar veel te ver is doorgeschoten.
Ik woon buiten Amsterdam (want kinderen, en behoefte aan tuin en ruimte en een behapbare koopprijs) maar werk in centrum A’dam. Allemaal randstad. Met OV doe ik er nu al 2x zo lang over, mits alle aansluitingen werken (wat zelden zo is). Zelfs met file.
A klasse met een Smart outfit. Weer eens wat anders. Kek karretje.