Wat was het toch een mooie tijd.
Van alle merken die er in de afgelopen 20 jaar zijn bijgekomen, is Pagani een van de meest indrukwekkende. Het is bijzonder knap hoe zij vanuit het niets zijn opgeklommen naar een positie die bóven Ferrari en Lamborghini staat. Dat zijn sportwagen merken. Supercarbouwer Pagani is meer een boutique-supercar merk. Een Ferrari is een geweldig confectiepak, bij Pagani is alles op maat.
Toch lijken ze ergens de kwijt geraakt te zijn. Ze kwamen erachter dat enorme protserigheid en kitsch enorm goed scoort bij puissant rijke mensen. De laatste serie Zonda’s en Huyara’s zo bizar opzichtig dat de lijn tussen kunst en kitsch wel héél erg dun wordt.
Dat wordt nog eens pijnlijk duidelijk als we over de stand van Pagani lopen. Daar staat namelijk een Zonda C12 te schitteren. Jazeker, de auto waar het allemaal mee begon voor Pagani. Een van de pre-productiemodellen (chassisnummer 001) werd helemaal naar originele specificatie teruggebouwd. Dit om het 20 jarig bestaan van het merk te vieren. Letterlijk tot op het laatste bouwtje is alles volgens originele specificatie.
Dat betekent dus een Supercar met enorm weinig vermogen. De motor is immers een 6.0 V12 uit de SL600, goed voor 394 pk. Een beetje getunede Polo heeft dat tegenwoordig ook. Maar het is vooral het design dat ons verblijd: zó kan het dus ook, Pagani.
Een V12 met nog geen 400 pk. Wat een tijden. Tegenwoordig moet je het doen met een vierpitter onder de kap als je dat vermogen wil.
@berlinetta: en dat rijd een stuk minder prettig dan die V12. Serieus een fijn blok. Een aantal keer mee mogen rijden in de S600????
@berlinetta: ?
De voorloper in een nieuwe restomod trend?
@galverink: gewoon ‘resto’ dan toch?
Wat staat dat ding er schitterend bij zeg.
Met achterlichten uit de auto style cataloog. Werden destijds ook in campers ingebouwd
Blijft gaaf dat ze dit gedaan hebben. Geen interieur foto’s beschikbaar?
Pff, zo zou ik ‘m willen.
Het feit dat deze auto er nog steeds niet gedateerd uitziet geeft maar eens aan hoe hoog het niveau van design bij deze auto is.
@autogeak: grappig, juist bij de achterkant vind ik het er bijzonder gedateerd uit zien. Maar goed, ik heb de Zonda altijd al een opzichtige praalwagen met super kitch interieur gevonden. Niet een serieuze sportwagen.
@mashell: Vind het ook niet echt een serieuze sportwagen meer een speeltje van rijken voor rijken
Waarom hebben bv Porsche en Ferrari een betere “standing”…
Sportheritage!
@wahltiroler: Beetje een understatement. Het is precies hoe meneer Pagani de auto zelf verkoopt. Ook leuk in de documentaire Apex hoe de eigenaren Koenigsegg en Pagani over elkaar praten.
Zie het al voor me dat je met een polo’tje WRC dit ding aan de kant drukt op ze Autobahn. Gaat hem sowieso niet worden natuurlijk maar het idee is wel lachen ?
De mooiste zonda is nog steeds de F, al dan niet als Roadster.
Dit is Echt prachtig,huidige supercars ziin vaak Te Overstyled
Maar 394pk in zo’n auto is echt een andere beleving dan een getunede golf