Het Britse JBR Capital, dat zich bezighoudt met de financiering van exclusieve auto’s, heeft gekeken welke auto’s van de afgelopen 10 jaar de beste investering zijn gebeleken. En de slechtste.
Ze hebben daarbij als uitgangspunt dat de auto’s tijdens de Autosalon van Genève gelanceerd moeten zijn. Nu zijn er afgelopen 10 jaar heel wat nieuwe auto’s gepresenteerd op de Geneefse autoshow, dus dat is een redelijk brede selectie.
De juiste investeringen
De winnaar is de Lamborghini Veneno uit 2013, waar slechts drie exemplaren van gebouwd zijn. Voor deze Veneno moest maar liefst 3,6 miljoen euro neergeteld worden (2,6 miljoen pond). Om dit even in context te plaatsen: voor dat bedrag kon je ook 15 Gallardo’s kopen. De investering in Gallardo’s was echter een slecht plan geweest, want de Veneno is inmiddels flink gestegen in waarde. De auto zou nu bijna 8,5 miljoen euro waard zijn (7,3 miljoen pond), wat neerkomt op ongeveer 2,5 keer de initiële investering (180% stijging).
Ook de Ferrari LaFerrari is een goede investering gebleken (eveneens uit 2013). De auto is nu 2,4 miljoen pond waard, terwijl je ém in 2013 voor 1,15 miljoen pond kon kopen (109% stijging). De Koenigsegg One:1 (2014) verdubbelde tevens in waarde. Daarnaast zijn auto’s als de Pagani Zonda Cinque (54% stijging), de Porsche Cayman GT4 (31% stijging) en de McLaren P1 (27% stijging) goede investeringen gebleken.
De slechte investeringen
In dit geval kunnen we de Maserati Quattroporte als winnaar aanwijzen. De auto zou (in vergelijking met 2013) nu 71 procent minder waard zijn.
Ook slecht: de waarde van een Bentley Continental Supersports daalde met 54 procent. Tevens zijn de Bugatti Chiron (2016) en de Ferrari F12 Berlinetta (2012) volgens JBR Capital vooralsnog geen goede investeringen. De prijzen liggen nu respectievelijk 12 en 17 procent lager dan bij de introductie. In het geval van de Chiron is dat nog enigszins begrijpelijk, aangezien de auto relatief nieuw is (in 2017 werden de eerste exemplaren uitgeleverd).
De rest van de slechte investeringen zijn onder andere de Aston Martin V8 Vantage S (45% daling), de McLaren 650S (37% daling), de Jaguar F-Type SVR (32% daling), de nieuwe Honda NSX (22% daling) en de Rolls-Royce Ghost (Series II, 18% daling).
Meer lezen? Check ons artikel met investeringstips: deze auto’s stijgen in waarde!
elemento zegt
Mclaren 620s bijv koop je om te rijden. Anders zou je p1 moeten nemem
dees zegt
Vrij logisch. De auto die volgens hun een slechte investering zijn zijn autos waar veel mee word gereden.
Een Quatroporte met een paar ton op de teller is geen zeldzaamheid.
De autos die in waarde stijgen zijn zeldzamer en worden bijna nooit gereden
hehe zegt
@dees: als je met een auto een paar ton gaat rijden is het geen investering maar een gebruiksvoorwerp.
Als mijn auto in 6 jaar tijd 12% afschrijft zoals die F12 in de tekst, vind ik dat erg weinig. Maar als je het puur voor de investering koopt is het wel slecht. Ik koop een auto als vervoermiddel
kennone zegt
Wat dacht je Van een Renault ongeacht welk model. Sowieso een slechte inverstering?
Dutchdriftking zegt
@kennone: Zal Ricciardo er ook zo over denken?
torsen zegt
@kennone: Clio V6 en de Sport spider.
mperformance zegt
@torsen: En die Clio RS 182 Trophy die te koop staat voor 20.000
jupke zegt
@kennone: Een auto uit de VAG groep?
boomhauwer zegt
@kennone: Renault Clio Williams.
bmwe46m3balling zegt
Jammer ik dacht dat het artikel over tweedehandse auto’s ging misschien dat jullie zo’n artikel ook kunnen maken ergens deze of volgende week?
gregorius zegt
Beetje RS6 uit 2013 heeft ook zo 60-70% afgeschreven.
niex zegt
Zon f type svr die mag er nog s komen…
cossiekiller zegt
Straks nog een CLS Shooting Brake 63AMG Brabus met 700pk en 1150Nm te koop zien staan op het interweb. Lichte vracht (België), dus geen inschrijving en maar 125 € taks per jaar met 2 zitplaatsen.
Nieuwprijs een dikke 2 ton, nu met 45000km en 4 jaar oud voor 70k te koop.
Om hem nu te kopen is het misschien nog geen slechte deal…
toyotaprius zegt
Een auto-investering voor mijn vriendin.. Een rijverbod…
jeroenwz zegt
Boring! Ik heb wel eens gehoord dat auto’s zijn gemaakt om te rijden. Raar joh. Degene die me dat vertelde zit inmiddels in een gesloten inrichting. Gelukkig maar. Want iedereen koopt toch een auto om in een verwarmde garage te zetten en te wachten tot hij meer waard is?