Parbleu! Franse staatskas flink gevuld door wetswijziging

Auteur: , 53 Reacties

De term 'roverheid' zal snel een Franse vertaling krijgen.

Kleine vakantie-anekdote: ondergetekende ging afgelopen vakantie, net zoals velen, per auto naar Zuid-Frankrijk. Duizenden kilometers over de Autoroute later was het de beurt aan zo’n 75 kilometer provinciale wegen. De navigatie van de auto gaf aan dat er 90 gereden mocht worden, maar de borden zeggen veelal 80 kilometer per uur. Vreemd, want op de Fransen zelf was ook geen peil te trekken. Zoals bekend rijden die wat ‘nonchalanter’ dan wij, dus die drukken je gewoon weg als je geen 90 rijdt.

Wat blijkt: sinds 1 juli dit jaar is 80 kilometer per uur de nieuwe maximumsnelheid. Verder lag de deurmat bij thuiskomst niet vol met spamme, maar dat blijkt in Frankrijk zelf anders te zijn. Je zou zeggen dat als bij ons op grote media het nieuws zich verspreid, het in Frankrijk al helemaal duidelijk moet zijn dat er een verandering plaatsvindt. Zo wordt niet iedereen direct bekeurd als ze even moeten wennen.

De cijfers ontkennen dat echter. De Franse krant Les Echos meldt dat de premier van Frankrijk een nieuwe begroting opstuurde voor 2019, waarin een toename geschat wordt voor de inkomsten van snelheidscamera’s in Frankrijk. Deze zou in 2019 oplopen tot meer dan 1,2 miljard euro, een toename van 50% ten opzichte van 2016. Dat is voor een groot deel te wijten aan het bewust of onbewust negeren van de snelheidsverlaging. De verlaagde limiet is kennelijk niet bij iedereen doorgedrongen.

Overigens wil de premier wel duidelijk maken dat de verandering te maken heeft met de verkeersveiligheid, niet met het vullen van de staatskas. Bijna 3.500 mensen lieten het leven bij verkeersongevallen in 2017 en de overheid is er actief mee bezig om dat te verminderen. De combinatie van de lagere limiet en strengere controles zorgt ervoor dat er een hoop extra verkeersboetes zijn uitgeschreven in 2018. Op zich goed, ware het niet dat het extra geld in de spaarpot een beetje ongelukkig overkomt.



53 reacties

tja hoe dom ben je wanneer je de navigatie meer gelooft dan je ogen
@dees: “Ga rechtdoor over de rotonde”
@sanderp: laatste keer dat ik wat dwars over de rotonde ging was het volgens de popo ook al niet goed 😂
@bischero: welk navigatiesysteem heb jij dan?
@dees: ik bedoel meer dat het tegenspreken van twee hulpmiddelen (borden en navi) en de rijstijl van de locals voor nogal wat verwarring zorgt.
@720s: Snap het wel. Maar dat anderen te snel rijden mag nooit een excuus zijn en de navigatie moet je nooit blindelings geloven.
Dus altijd de borden geloven.

@Sanderp
Of toen de navigatie het verschil niet kende tussen de veerboot en brug en mensen gewoon het water in reden.
@dees: het was ook niet als excuus bedoeld, de boetes uit Frankrijk waren dit jaar niet op de provenciale wegen ;)
@720s:
“Provencialez”?
@720s: het is echt klote rijden op die Franse provinciale wegen. Om de zoveel meter weer een andere snelheid. Voor je het in de gaten hebt rijdt je ergens te hard en het staat er vol met flitspalen. De boete komt ook erg snel binnen. Vanuit Italië kan het meer dan een jaar duren voor een prent ons land bereikt, vanuit la douce is het binnen een maand al feest; dat betekende twee boetes vlak achter elkaar dit jaar ;-)
@hotze: klopt, Fr en De hebben ze zo op je mat liggen. Duurde 20 dagen ofzo, mijn ouders kregen gister nog een Italiaanse prent van 26 april binnen…

We hadden dit jaar een huurbak (Hyundai i20), geweldig karretje overigens. Maar in een poging de reis in 12 uur te doen (Montélimar-Groningen) was 130 niet de streeksnelheid zeg maar. In totaal 6 keer geflitst, waarvan eentje in Duitsland. De navi gaf een vreemde binnendoorweg aan, maar dat leverde wel op dat ik twee Urussen op een trailer tegenkwam ;)

Uiteindelijk duurde de reis 13 uur en 10 minuten. Laatste stuk op de A31 de laatste tank benzine helemaal leeg gereden met gemiddeld 175 km/h. Geweldige reis verder.
@dees: borden zijn leidend, niet het navigatiesysteem.
Dat weet toch iedere pannenkoek?
Zou handig zijn als de verkeersregels eu-wide hetzelfde zouden zijn..
@brutaalaapje:
Zeker. Maar dan hoor je vanuit alle krochten en uithoeken van de EU alweer het EUSSR, dictatuur, etc gelul opstijgen. Hoe handig het ook zou zijn, de tijd is er gewoon niet rijp voor in deze tijden van Brexit en nationalisme. Want blijkbaar is autonomie belangrijker dan duidelijkheid. Het zal vast ooit geregeld worden, maar dan moet het politieke klimaat eerst even veranderen.
@BrutaalAapje: idd. Alles duitse regels.
@BrutaalAapje: aaaah, vandaar de Brexit! Ik snap t nu pas…
Was vantevoren netjes aangekondigd en overal vermeld. Snap dit artikel niet zo. Begin Juli was TomTom ook netjes geüpdatet. Mijn navigatie gaf gewoon 80 aan wat vorig jaar 90 was.
Ik kreeg een boete van 1 km/u te hard uit frankrijk deze zomer. Die valt in de categorie snelheidsovertredingen van minder dan 20 km/u te hard. Als ik dat wist had ik wat steviger doorgereden.
Trayeurs de vaches latières
Wat dat betreft net Nederland dus 100 130 120 80 130km/h
@thomasthomas: Dat ontgaat je niet wanneer je je met het verkeer bezig bent ipv….
@werf76: 1 je teveel…
@thomasthomas: en 110 als het regent, net als in Nederland waarin ook hele volksstammen 110 op de snelweg rijden…
@mashell: niks mis met 110km/h rijden. Cruise control aan en laat maar stationair verder pruttelen.
@sameshitdifferentday: van alles mis mee. Het is de meest onhandige snelheid om je op de snelweg mee voort te bewegen, 20 sneller dan de vrachtwagens en 20 langzamer dan het overige verkeer. Je moet dus wel vrachtwagens inhalen maar rijdt dan wel altijd in de weg. Het is de snelheid met de hoogste treiterfactor.
@mashell: Wat stel je dan voor? Je omschrijft het namelijk als een prima middenweg naar mijn idee. Wat jij irritant ogenschijnlijk vindt zijn de mensen die dit op snelwegen met twee rijstroken doen, eens!
@mondeoscti202: splaakgeblek
@mondeoscti202: wat ik voorstel is dat je ofwel net als de vrachtwagens 90 gaat rijden ofwel net als de andere personen wagens 130. Gewoon doen wat de anderen doen en niet zelfs wat lopen te verzinnen.
Het probleem namelijk is dat de middenweg helemaal niet prima is.
Op een weg met drie rijstroken middenop blijven rijden is ook niet prima, als je dat met 110 doet dan haal je het maximale treiter resultaat. Dat is namelijk de einige reden die ik kan verzinnen waarom je zoiets onhandigs zou willen doen.
In Nederland zijn 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120 en 130 allemaal snelheden die als maximaal snelheid gebruikt worden. Maar 110 niet! Het is dus vanuit de wetgever al duidelijk gemaakt: het is niet de bedoeling ooit 110 te gaan rijden!
@mashell: Daarin zijn we het dan oneens, als iedereen dezelfde snelheid rijdt krijg je bijzondere situaties. Nederland is naar mijn weten ook het enige land waar er veel mensen zijn die zo nodig altijd de maximale snelheid moeten rijden, en dan het liefst 134 op de cc. Dat vindt ik irritant, en verzin ik niet.
@mondeoscti202: Omdat de max veelal al laag zat is. Maar kom eens naar Duitsland. Hele volksstammen die vMax + 20 + marge rijden, dus typisch Nederlands is het echt niet. Met 110 naar links komen onder het motto “ik heb het recht langzamer te rijden” daarentegen wel.

Wanneer er niemand gehinderd wordt is er uiteraard niks mis mee. Lekker relaxed op de A2, en bij een limiet van 100 niet hoeven te remmen.
Waze. Altijd. Overal.
Voor het eerst boetevrij door Frankrijk gekomen. Coyote bedankt!
@miezemiez: zeer interessant. Wat is coyote?
@loserboi932: een (betaalde) flits community. Ik heb voor vertrek een 15 daags gratis probeerversie gedownload en het werkt geweldig. Ik had zowel flitsmeister als coyote aan staan, maar je merkt al gauw dat flitmeister nihil werkt in het buitenland, terwijl Coyote zelfs de mobiele fliters bij (tijdelijke)wegwerkzaamheden in de database had staan. Tot 3x toe voorgekomen dat een fransman vlak voor mijn neus geflitst.
@miezemiez: nice! Bedankt voor de info. Ik ga het ook downloaden bij m’n volgende vakantie. FM laat inderdaad nogal wat steekjes vallen in het buitenland.
Weet niet welke route jij rijdt, maar Zuid-Frankrijk is nog geen 1500 km…
@vroaaar: hij rijdt Mercedes, dus die grote boog om Parijs zal het dan verklaren..
@vroaaar: gewoon via Delfzijl naar Narbonne, de standaard route. Als je niet in Drenthe woont kom je gemakkelijk boven de 1500km.
@mashell: toch knap dat je op een afstand van nog geen 1500 km dan duizenden kilometers over de Autoroute rijdt…
@vroaaar: Vanaf Dokkum naar Monaco is 1547km met de auto
@sanderp: da’s nog steeds geen DUIZENDEN kilometers over de Autoroute…
@vroaaar: vanaf Luxemburg naar Montelimar was 500 km, dat weer terug is ook 500, plus 2×200 naar Marseille. Geen duizenden, maar dat is semantisch ;)
Tja Europa hé
Vorige maand op vakantie geweest in Frankrijk met de caravan. Heb wel 20 opgeblazen/verbrande/beschilderde flitspalen gezien
Snif, waar is de tijd gebleven dat ik ’s nachts op een autoroute in le milieu du nowhere 2 uur lang 180 op de cruisecontrol kon rijden, afdalend naar het Rhonedal de prachtige schuingelegen bochten met 140 door laveerde met mijn 159, de ene flits na de andere mogen ontvangen, rond Bordeaux op de autoroute heel de tijd op de matrixborden 78-XK-DH trop vite! zag verschijnen.
Jullie mogen allemaal meutenteuten over je navigatie en de Vitesse Max, maar er was ooit een Goddelijke tijd dat de Franse pliessie geen bekeuringen naar ’t buutenland opstuurde.
Frankrijk was het meest geweldige land om hard te rijden, boven Parijs de A1 af richting Amiens/Rouen/Le Havre, de weg was doodstil, ik had een 911 Porsha toen en de Gendarmerie moest snelheidsovertreders staande houden, foto’s maken was wettelijk verboden.
Eén keer gepakt en er was nog goed mee te praten ook.
Later verschenen er bruine borden die vermelden dat er weleens een flitspaal kon staan, ga maar van je gas af, want dan staat ie er, gegarendeerd!
Ik rijd nooit te hard in Frankrijk. Ik gingen een paar jaar geleden op wintersport met een maat van me. Hij in een Audi S4 (b8) en ik met de honden in m’n oude stoomboot Range Sport. Dus hij knalt er gelijk van door en zegt:”ik zie je daar wel.” En ik heb meerdere pitstops moeten doen voor de dogs. Sta ik een paar uur later in dezelfde file als hij en kom ik eerder aan omdat hij nog moest tanken op het eind.
Moraal is: 200 vs 130 scheelt niet zoveel als velen denken. De andere factoren zoals files ed spelen een veel grotere rol.
Goed verhaal. Lekker kort.
@loserboi932: ik heb anders een tripje zuid frankrijk en weer terug in 1 dag gedaan. 1900km, vertrokken om 6 uur sochtends, thuis om 8 uur savonds. Inclusief wat meetings en een uitgebreide lunch op de bestemming. Dat was echt niet gelukt als we braaf 130 hadden gereden.
@towi1989: als ik meetings heb waar dan ook in de EU of VS betaalt de baas business class tickets. Ik ga toch niet m’n rijbewijs riskeren voor een werkgever.
@towi1989: aaaah de geur van onzin in de ochtend… Love it!!
Gewoon NIET naar Frankrijk gaan. Voor het weer hoef je het niet meer te doen tegenwoordig.
Ik weiger al een tijdje om Frankrijk aan te doen. Laatste 10 jaar 1x geweest, naar Lille weliswaar. Als die Fransen stug door blijven praten in hun eigen onverstaanbare taal, blijf ik dat land boycotten.
@ghost:
Ik vind jou altijd wel een aardige gozert, die een fantastische auto heeft, maar dit is wel een 100% kul-argument.
@desjonnies: haha, dankje. Insgelijks (met meerdere auto’s meen ik) maar voor de goede orde dit was niet al te serieus hoor.
Ik heb afgelopen vakantie door hartje Frankrijk gereden en in die regio stikt ‘t van de (nu) 80 wegen. Ik heb ook nog nooit zoveel flitskasten op één dag gezien. Het verbaast mij niets dat er flink wat figuren daar met een mega plaat voor hun kop rondlopen; ben er meermaals met de dood bedreigd door vrachtwagenchauffeurs die meenden dat je daar toch echt 90 mocht. Seinen met hun lampen en 0,5m afstand houden terwijl je op je navigatie al 81-82 rijdt. Wat een gladiolen! Ik hoop dat ze hun deur niet meer open krijgen van de stapels brieven.
Het is daar ook op allerlei manieren gecommuniceerd naar de mensen. TV besteedde er 100000x aandacht aan op het journaal. Enorme borden langs de weg om het duidelijk te maken. *zucht*
Ik ken genoeg Fransen om te weten dat ze ook ‘expert’ kunnen zijn in ontkennen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).