• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pas op: waterstofbestelbussen van Stellantis zijn brandgevaarlijk!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 12 november 2025 om 15:58 – 5 Reacties

Citroën, Opel en Peugeot adviseren: parkeer je bus vooral NIET binnen!

Goede ideeën met goede bedoelingen kunnen helaas later minder goede ideeën blijken. Een goed voorbeeld daarvan zijn de waterstofbusjes van Stellantis. Het zwaardere vervoer kan hierdoor elektrisch op pad zonder lang stil te hoeven staan bij een laadplein. Ideaal toch? Niet echt, zo blijkt later.

Stellantis heeft dan ook het besluit genomen om te stoppen met de waterstofontwikkelingen. ”De waterstofmarkt blijft een nichesegment, zonder vooruitzichten op economische duurzaamheid op middellange termijn”, zei Stellantis-topman Jean-Philippe Imparato hierover.

Van de problemen van waterstof – het gebrek aan infrastructuur, grote kosten en gebrek aan ”aankoopprikkels” – is er nog een belangrijke factor die waterstof tegen zit. Het spul is best brandgevaarlijk. Nu is benzine dat ook, maar we zijn al een flinke tijd bezig met benzinemotoren en niet met waterstoftanks. Zodoende is het ook niet gek dat het een keertje fout gaat.

Laat het dan nou net mis gaan bij de partij die niks meer met waterstof te maken wil hebben. Stellantis heeft een terugroepactie afgekondigd voor de waterstofuitvoeringen van de Citroen Jumpy, Opel Vivaro en Peugeot Expert. Ook Nederlandse werkbussen worden geraakt, zo lezen we bij de RDW.

Probleem met waterstofbestelbussen van Stellantis

Gisteren werd de actie gemeld bij de rijksdienst en morgen krijgen de eigenaren van de desbetreffende bussen een telefoontje over de terugroepactie. Het defect zit in de opslagtanks. Hier kan in specifieke gevallen waterstof lekken.

Stellantis Nederland schrijft: ”Als de auto geparkeerd staat (H2-sensoren werken niet), kan de waterstof zich ophopen op de onderkant (in een gesloten omgeving) en kan het risico van waterstofverbranding niet worden uitgesloten.” Het is dus niet zo dat er per definitie waterstof lekt, er bestaat alleen een kans. Genoeg reden voor een terugroepactie.

Heb je een Jumpy, Expert of Vivaro op waterstof? Dan adviseert Stellantis je om de bestelbus vooral in de buitenlucht te parkeren totdat de bedrijfswagen bij de dealer langs is geweest. Mocht er dan toch brand uit breken dan beperkt de schade zich tot jouw bus en niet je hele garage.

Stellantis vraagt je om zelf een afspraak te maken bij een merkdealer. De verkoper zal een monteur aan het werk zetten die de waterstofopslagtanks vervangt en de kalibratie van het wateropslagsysteem updatet. Gelukkig beperkt de terugroepactie zich wereldwijd tot 232 bussen en in Nederland tot slechts 19 voertuigen.

Ook interessant!

  • Motorprobleem gehad met Opel, Citroën of Peugeot? Dan kun hier geld terug krijgen!
  • Peugeot, Opel en Citroën-rijders de dupe van laadproblemen
    Peugeot, Opel en Citroën-rijders de dupe van laadproblemen
  • Nederlandse rechter: ook Opel en PSA sjoemelden
  • Nee toch: nog een terugroepactie Stellantis, dit keer niet over airbags

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

brandstofcel, Citroen, Elektrisch, expert, jumpy, Opel, Peugeot, terugroepactie, vivaro, waterstof

Vorig bericht: « Oranje-international showt zijn ultieme voetballersauto
Volgend bericht: China wil stoplichtsprintjes schrappen met halve maatregel »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    12 november 2025 om 16:25

    Dit is oud nieuws toch?
    https://youtu.be/THw43I11MVE

    Login om te reageren
  2. potjak zegt

    12 november 2025 om 16:45

    Het gaat toch wel vaak mis bij merken van de Stellantis groep… Goedkope duurkoop.

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    12 november 2025 om 18:47

    “Hier kan in specifieke gevallen waterstof lekken.”

    Have I got news for you: élk opslagsysteem voor waterstof lekt. Elk. Waterstof is het kleinste atoom wat we kennen en dat geldt ook voor het waterstofmolecuul. Wanneer dit onder druk wordt opgeslagen in een fles of tank, moet je gewoon rekening houden met de permeabiliteit van het systeem van de waterstofopslag. Het waterstofgas kruipt als het ware door de wanden en leidingen heen. In lekvolumes gaat het natuurlijk om lage waarden, maar als engineer van gastechnische installaties dien je hier terdege rekening mee te houden.

    De regels voor opslagplaatsen voor waterstof zijn ook streng, maar ook duidelijk. Zo is het verplicht om een ‘open’ inrichting te kiezen (veel passieve ventilatie) en in sommige gevallen is ook actieve ventilatie, afzuiging en/of waterstofgasdetectie verplicht. Daarmee dek je veel risico’s af, want het voordeel van zo’n licht molecuul is: het is ook extreem vluchtig. Het verdunt heel snel met lucht of stikstof en vervliegt in een oogwenk.

    Login om te reageren
  4. schuimbekje3 zegt

    12 november 2025 om 20:10

    Huh? Bij scheikunde leer je dat waterstof een van de kleinste moleculen is. En dat opslag daardoor altijd lekt. Maar ook dat het 14x lichter is dan lucht. Hoe kan het dan blijven hangen? Dit kan geen waterstoftank probleem zijn maar moet een ontwerpfout van stellantis zijn, deze auto’s hadden nooit goedgekeurd mogen worden met zo’n ontwerp. Ach, franse auto’s. Lampje vervangen is voorwiel verwijderen.

    Login om te reageren
  5. THSD zegt

    13 november 2025 om 14:55

    Waterstofbestelbus klopt maar voor de helft natuurlijk…het zijn namelijk plug-in waterstofbussen 😉

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North