Peugeot 308 krijgt een kont

Auteur: , 48 Reacties

De Fransen komen met een leuk ogende mini 508.

Buiten ons bereik, maar interessant voor markten buiten Europa. Peugeot presenteert in Beijing de 308 Sedan. Naast de gecreëerde kont is er weinig nieuws over dit model te vertellen. Peugeot lepelt dezelfde motoren als de hatchback en de station in de sedanversie van de 308.

De speelse Peu oogt wel strakker in sedanvorm. Door de achterlichten te combineren met een zwarte pianolak-balk krijgt de Fransoos een leuk gevormde kont. Peugeot propte bij het persbericht ook nog een plaatje van de nieuwe Chinese 3008 erbij. Deze crossover hoef je niet te verwachten bij een Europese showroom. Vooralsnog hebben we enkel de 2008 binnen het crossover-segment bij Peugeot. De 3008 is bij ons een gezins MPV.

Peugeot 3008 Crossover



48 reacties

Niet onaardig! Na de station, midi mpv en nu suv hype, 2017 het jaar van de sedan?
@maxhunter: zou mooi zijn!
Ik vind het er lang niet gek uitzien. Zou niet weten waarom dit in Europa niet zou kunnen slagen.
@viezefreddyw: Eensch, zeker nu ook blijkt dat een A3 sedan of Mercedes CLA ook aardig verkopen.
@Robbert01: Ik heb gisteren een rondje Nederland gedaan en ik heb nog nooit zoveel A3 sedans gezien! Werd er wel vrolijk van want het is wat mij betreft de mooiste Audi en zéker de mooiste C-segment sedan op de markt. Wel een beetje jammer want ik kon hem net niet betalen deze leaseronde :(
@Gulli: ik hoop dat je met net niet betalen bedoelt dat je een leuk aangeklede versie net niet kon betalen? Anders is het namelijk een geschenk uit de hemel, ik hekel kale uitvoeringen van alles boven het a-segment…
@rw1994: Met S-line erbij werd het allemaal net ff te duur. Ik zag toevallig vanmorgen een hagelnieuwe A4 sedan voor me rijden, twee uitlaatjes (één aan elke kant) dus was geen basismotorisering. Maar toch klopte er ergens niet, hij zag er zo zielig uit, zo goedkoop. Toen kwam ik erachter dat hij geen S-line had en de basisvelgen. Eigenlijk heel erg hoe we dus gehersenspoeld worden om die dikkere bumpers en grote wielen te willen monteren maar het ziet er wel echt 10x beter uit.
@Gulli: Maar beter zo dan anders. Hoe lullig is het als je een A4 tegenkomt met een 1.6 diesel maar wel met een S-pakket en dikke velgen. Veel show maar geen go. Hetzelfde met al die A-klasses met AMG pakketjes. Geldt eigenlijk voor elke auto…
@Gulli: de bumperpartij, uitlaatconfiguratie en zelfs motorisering is voor mij niet het eerste vinkje dat gezet wordt in de optie lijst (helaas geen lease voor mij). Ik vind echter dat mooie bekleding (of sportstoelen) een must is voor een auto boven het a-segment om nog te zwijgen over automatic climate control wat nog steeds een optie moet heten.
@Robbert01: dat heeft maar 1 reden: status. Deze auto’s lijken namelijk sterk op hun grotere broers welke een klasse hoger, dus duurder zijn. Zo lijkt het voor de buitenwereld net of ze een klasse hoger rijden. Eigenlijk best zielig.

Neemt niet weg dat de A3 sedan de een van de mooiste Audi’s van dit moment is.
@Robbert01: Want “Premium”…
Wanneer komt de verlengde variant?
Een lelijke kont
Eigenlijk is het gek dat wij hier zo dol zijn op hatchbacks en stations. Immers is een sedan veel rustiger op de snelweg, en juist Europa is de plek voor snelwegen waar vlot wordt gereden.

Daarbij ziet dit er eigenlijk gewoon beter uit dan de hatch.
@lekbak: Je was me voor, mooier dan de hatch
@lekbak: @ Lekbak

Grotendeels gelijk vind de hatch te gedrongen een van de redenen waarom wij de SW hebben gekozen. Sedan is meestal inderdaad eleganter….
Zonde dat deze zo weinig verkocht worden. Vroeger was een Stationwagon een auto voor de Bakker of de groentenboer….

Vraagje rijdt een sedan echt beter zo ja waarom?

Zelf jaren geleden Tempra en Tipo gereden en vond ze beide lekker rijden maar de tempra er inderdaad beter uitzien
@riendevag: Sedans kunnen (ik zeg het voorzichtig) beter rijden omdat ze doorgaans achter de achterbank een vast schot hebben, of als de achterbank omgeklapt kan worden, toch een dwarse verbinding onder de achterruit. Dat maakt enerzijds de carrosserie wat stijver en dempt anderzijds de geluiden van de achterwielen (vering en afrollen van de banden).
@oxymoron: Dat klinkt plausibel uw uitleg… Merci
*fapfapfap*
Willen zij zich met deze auto toevallig richten op de Chinese markt?
Die achterkant doet me ergens aan denken… Ik kom er alleen even niet op. Wie helpt mij? Volgens mij een mitsubishi ofzo.
@markie123: De nieuwe Fiat Tipo sedan?
@markie123: de nieuwe mustang!
@markie123: Renault Talisman (uitlaatsierstukken en onderkant van de bumper), Volkswagen Passat B7 (algehele strakheid van de achterkant)
@markie123: de achterlichtconfiguratie doet mij denken aan een oude MR2. http://www.aerokit.eu/files/product/product-149-0.jpg
Deze Peugot sedan vind ik wel wat hebben, jammer dat ie niet naar NL komt
Ik vind de achterkant van de hatchback die wij hier hebben zeer fraai, dus zo’n groot gemis vind ik deze sedan nou ook weer niet voor de Nederlandse markt.

Oh, en @RubenPriest, die Chinese 3008 lijkt me dezelfde gezins MPV als de wagen de bij ons in Nederland in de showrooms staat. Op het derde zijruitje en de strakkere bumpers na is het exact dezelfde auto.
Nee hoor, de 3008 is wel degelijk een crossover, de 5008 is de MPV.
Ik zeg: Meer sedans in het straatbeeld!
Deze 308 is zeer goed gelukt, en zou prima op mijn oprit staan :)
Door de 3008 facelift na facelift te geven proberen ze hem onder de aandacht te houden in China, waar hij moet profiteren van de crossoverhype aldaar. En intussen proppen ze weer een sedannetje tussen het grote bestaande aanbod van PSA in China, in plaats van nu eens een fatsoenlijke Chinese crossover te plaatsen. De modellenstrategie is niet heel handig in mijn ogen…
@Citrofiel: PSA en modellenstrategie gaat ook voor geen meter samen. Heb me daar tijdens mijn werkzaamheden voor het merk vaak genoeg over verbaasd. Toen Citroen met de nieuwe C5 en C4 Picasso etc kwam ging het bij Peugeot ff heel slecht. Dus kregen zij de hybrid varianten later toegewezen. Resultaat: Iedereen least een 508 Hybrid4 dus je verkocht geen C5 meer. Toen kreeg Citroen ook hybrid techniek. Maar dan in de DS5… En niet in de bestsellers als de C5 en C4 Picasso. Nee, die kreeg Peugeot weer voor de 3008…
@Citrofiel: Waarom niet? Als ik het mij goed herinner, is PSA toch met redelijk wat crossover’s/SUV’s vertegenwoordigd in China: De 2008, 3008, 4008 voor Peugeot en de DS6 WR, C3-XR, C4 Cactus en C4 Aircross voor Citroën.
@Edge: Modellen die niet lokaal geproduceerd worden kunnen niet meekomen (tenzij ze in China echt een goede naam hebben, zoals de Duitse premiummerken en Jeep), daarmee vallen de 4008, Aircross en Cactus al af. De overgebleven modellen lopen best aardig (muv de DS6), dat zou reden moeten zijn om meer die kant op te gaan. Het marktaandeel van sedans daalt al een tijdje waar die van crossovers stijgt.

Waarom PSA dan recent met hatchbacks komt (DS4 en 308S) terwijl die in China nooit echt hard lopen, en aanvullende sedans de markt op pompen terwijl ze al goed zijn vertegenwoordigd in dat segment is mij een raadsel. Vergeet niet dat er al een 308 sedan ís, alleen heet die 408:
http://left-lane.com/wp-content/uploads/2015/04/Auto-sales-statistics-China-Peugeot_408-sedan-2015.png
Zo heeft Citroën ook meerdere varianten sedans op basis van de C4 lopen. Dan kunnen ze beter een extra crossover de markt op gooien, die lopen de laatste tijd harder dan sedans. Het enige model dat dit jaar tot nu toe plust in de lineup van PSA is de C3-XR. (en de volledig nieuwe hatchbacks natuurlijk, maar die opereren in de marge) De rest gaat achteruit, terwijl de markt nog steeds groeit. Dan doe je ergens iets verkeerd…
Ben ik de enige die er een mustang achterlichten in ziet?
@mrrallycross: nee hoor. Was mijn eerste gedachte!
Doe toch maar een A3 Limousine.
Ook hier leveren aub, saaie jetta’s en A4’s zij er al genoeg
Wat een prachtig ding! Ik rij nu vaak rond in de 306 sedan van mijn moeder, zwarte metallic lak, vind het nog steeds een erg fijne en sjieke auto. Van mij mogen ze de 308 sedan hier ook heen halen!
Mooier dan de C-Elysee, maar nèt niet, iets te grote overhang achteren en de velgen mochten iets groter. Dan was hij redelijk geslaagd.
Maar hoe dan ook vind ik een C-segment sedan altijd vrij gedrongen overkomen, in de negatieve zin van het woord dan.
Ik dacht dat nieuwe benaming 208 voor de hatchback was en 301 voor de sedan. Maar dat is toch maar veranderd?
@dafmaf: Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. De 308 sedan uit dit artikel is gebaseerd op de 308 hatchback die wij hier in Europa ook kennen. De 301 is het zustermodel van de Citroën C-Elysée. En de 208 is gewoon de 208.
@dafmaf: De x08-reeks zijn de gewone, “dure” modellen. De x01-reeks zijn budgetmodellen…
Eigenlijk zou 309 geen slechte naam zijn voor dit ding, toch?
Zoals gezegd, de 3008 hier afgebeeld is dezelfde als hier in NL te koop, maar dan met een (extra) facelift a la die de 2008 hier onlangs kreeg. Hier krijgen we binnenkort een geheel nieuwe 3008, met, jaja, een achterlichten-partij die dan weer een beetje lijkt op die van de 308 sedan. De MPV 5008 wordt dan ook vervangen door een meer crossover achtig model, de 6008.
Ik hou van Sedannen. Recent een Chevrolet Aveo sedan gekocht voor woon-werk. In hatchback trim niet te pruimen, maar als sedan prima materiaal!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).