• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot belooft rijplezier met vernieuwde 308, ze zijn alleen de pk’s vergeten

Auteur: RubenPriest, gepost 26 augustus 2025 om 13:35 – 12 Reacties

Peugeot belooft rijplezier met vernieuwde 308, ze zijn alleen de pk's vergeten

Pk’s, sper, hallo. De vernieuwde Peugeot 308 is wat vergeten.

Serious about driving. Zo opent Peugeot het persbericht van de vernieuwde 308. Nou, dan gaan we er even voor zitten. Wat voor spektakel hebben de Fransen in petto om lekker uit te pakken met de facelift? Scrollend door het persbericht komen we weinig vuurwerk tegen waar we het nou écht warm van krijgen. Gemiste kans.

Designtrucjes en een lichtgevende leeuw

Peugeot pakt vooral uit met design. De 308 en 308 SW krijgen een nieuw front, met als gimmick een verlicht merklogo in de neus. Want zonder kermislogo of grille doe je tegenwoordig niet meer mee. BMW, Volkswagen, Cupra. Ze hebben allemaal verlichte neuzen, Peugeot nu ook met de vernieuwde 308.

Er zitten drie-led-klauwen in de koplampen op een wat breder geplaatste grille. Ook nieuw zijn de velgen in formaatje 17 of 18 inch. Baanbrekend is het niet.

Rijplezier zonder extra pk’s

Onderhuids verandert er weinig. De e-308 krijgt een iets efficiënter accupakket en haalt nu 450 kilometer WLTP. Netjes, maar nog steeds geen Tesla Model 3 concurrent waar je mond van openvalt. Het vermogen blijft steken op 156 pk en 270 Nm koppel, precies zoals we al kenden. Geen GTI, niets. Zelfs de plug-in hybride versie blijft bij 195 pk steken. Het ooit zo veelbelovende Peugeot Sport Engineered van de 508 is morsdood.

Voor wie niet aan de stekker wil hangen is er een 145 pk sterke hybrid met zelfopladende techniek, of een 130 pk sterke 1.5 BlueHDi diesel. Maar die laaste gaat natuurlijk helemaal niemand kopen in Nederland.

Binnenin vooral meer scherm en sfeerlicht

In het interieur zien we de bekende i-Cockpit, met compact stuurtje en hooggeplaatst digitaal cluster. Nu met wat nieuwe 3D-graphics (optioneel) en een set i-Toggles die je zelf kan programmeren voor bijvoorbeeld de airco of favoriete radiozender. Die vorm van keuzevrijheid is altijd handig.

Verder is er ambient lighting met acht kleuren, een optioneel Focal-audiosysteem en nieuwe stoffen of Alcantara bekleding. Het interieur van een Peugeot steekt altijd wel goed in elkaar, dat is met de vernieuwde 308 niet anders.

vernieuwde Peugeot 308
vernieuwde Peugeot 308

De SW is nog praktischer geworden met meer bagageruimte (tot 1.487 liter). Er is een driedelig neerklapbare achterbank en een optionele elektrische achterklep.

Connected

Aan de connectiviteit is ook gedacht. Remote updates, routeplanning met laadstations, de MyPeugeot-app waarmee je je auto kan terugvinden, de airco alvast kan aanzetten of de deuren op afstand kan vergrendelen. Bij de duurdere uitvoeringen zit ook ChatGPT in de spraakassistent. Kan je tijdens het rijden vragen hoe je de lekkerste appeltaart bakt.

vernieuwde Peugeot 308

Meer van hetzelfde met hier en daar wat vernieuwingen. Maar dat beloofde rijplezier van Peugeot met de vernieuwde 308? Mhaw. We horen het wel als er een versie met 300 pk en een sperdifferentieel is.

Ook interessant!

  • Peugeot e-Legend
    Peugeot gaat geen oude koeien uit de sloot halen
  • Yay, de nieuwste elektrische SUV-Coupé is hier
  • Übercoole Peugeot 208 Rallye is bijna perfect
  • Peugeot, Opel en Citroën-rijders de dupe van laadproblemen
    Peugeot, Opel en Citroën-rijders de dupe van laadproblemen

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

308, e-308, facelift, Peugeot

Vorig bericht: « Vergeet de Audi RS6, de perfecte vakantieauto zag jij nooit aankomen
Volgend bericht: Het is vandaag een zware dag voor de autoliefhebber »

Lees Interacties

Reacties

  1. S zegt

    26 augustus 2025 om 13:46

    Als ik jullie tekst lees dan schrijven jullie niet echt positief. Echt jammer dit. En natuurlijk kopen Nederlanders geen diesel want die is hier al lang niet meer leverbaar dankzij de overheid. Een beetje positiever had best gemogen.

    Login om te reageren
    • GebakkenLei zegt

      26 augustus 2025 om 16:22

      Helemaal eens. Ik vind het design er bijvoorbeeld echt op vooruit gegaan tov het huidige model.
      En voor de meeste mensen is dit genoeg qua pk’s. Niet alles hoeft een hothatch te zijn.

      Login om te reageren
  2. lecomte zegt

    26 augustus 2025 om 13:54

    Serious about driving. Het impliceert niets, maar dan ook niets, dat er dan meer PK’s etc. bij zouden moeten.
    Ik ben niet de doelgroep voor dit model, maar hier ga ik toch eens naar kijken.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      26 augustus 2025 om 14:09

      Serious about driving, dan denk ik aan een sperdifferentieel, misschien torque vectoring bij een 4WD auto, wat meer pk’s in ieder geval dan 156 pk. Of 192 met de zwaardere PHEV. Dat doet een Golf GTE of een Cupra Leon toch een stuk leuker? Met de Alfa Romeo Junior Veloce laat Stellantis zien dat ze het wel kunnen (mech sper). Dus daarom mijn kritische blik tov de vernieuwde 308.

      Login om te reageren
      • lecomte zegt

        26 augustus 2025 om 15:14

        Een sper had wel leuk geleken inderdaad, maar helaas. Een GTE is een stuk duurder, dus dan mag je ook wel meer verwachten voor dat geld naast een zaaddodend design. De Cupra Leon heeft wel meer PK’s maar begint al te verouderen.
        Liever had ik dan een echte GTI terug gezien in het rijtje naast de overige uitvoeringen, zoals weleer. Daarnaast meer kleurenopties voor het interieur, wat meer leuke lakkleuren etc.
        Ik ben eruit, er moet een GTI komen met minimaal 250PK.

        Login om te reageren
  3. dtwo zegt

    26 augustus 2025 om 14:07

    “(…)en een set i-Toggles die je zelf kan programmeren voor bijvoorbeeld de airco of favoriete radiozender.”

    Die had-ie vóór de facelift al, toch?

    Login om te reageren
  4. rogerzz zegt

    26 augustus 2025 om 14:58

    Opvallend hoe weinig info er wordt gegeven. Mogelijk is de prijs nog niet bekend, het gewicht nog niet bekend, de 0-100 nog niet bekend (want aantal pk zegt tegenwoordig niet zoveel), de topsnelheid nog niet bekend, maar eigenlijk dus alleen de kofferbakruimte. En iets met schermen, maar hoeveel inch en of er een snellere gpu/cpu in zit ten opzichte met voorheen is vast ook nog niet bekend.

    Ik ben geen potentiële koper maar na dit artikel weet ik alsnog vrij weinig.

    Login om te reageren
  5. slowland zegt

    26 augustus 2025 om 16:10

    De gemiddelde lease-slaaf uit Almere Muziekwijk weet helemaal niet wat een sper differentieel is, en boeit dat ook niet….
    Die kijken naar hele andere dingen; is er genoeg entertainment voor mijn twee jengelende kinderen? Past de hond erin? Kan mijn vrouw haar iPhone opladen? En zo’n verlicht logo is echt supergaaf…

    Dus, een perfecte auto voor het grijze muizen volk wat een uur file prefereert boven een volle trein….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 augustus 2025 om 17:16

      Aan de andere kant. Wie geen circuit tijger is die wekelijks op het circuit vertoeft heeft ook geen 300pk en een sperdifferentieel nodig.

      Login om te reageren
  6. Mocha Joe zegt

    26 augustus 2025 om 16:11

    Peugeot zet auto gewoon wat lager in de markt dan de Model 3: minder ruimte, minder pk’s. Alleen is hij om de een op andere reden wel duurder dan de basis Model 3. Wat een suffe bak. Ik ben benieuwd of ze het ontzettend trage infotainment hebben nog geupgrade.

    Login om te reageren
  7. Stellantis rules the sky zegt

    26 augustus 2025 om 17:01

    “We horen het wel als er een versie met 300 pk en een sperdifferentieel is.”

    Dat is natuurlijk ook echt wel gaaf, maar leest vooral ook stoer.
    Ik vind de foto’s mooier dan de tekst ;-).

    Login om te reageren
  8. HZW zegt

    26 augustus 2025 om 17:32

    Er zal wel een 280 pk EV versie met sper komen, zoals bij alle andere Stellantis producten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North