
Pk’s, sper, hallo. De vernieuwde Peugeot 308 is wat vergeten.
Serious about driving. Zo opent Peugeot het persbericht van de vernieuwde 308. Nou, dan gaan we er even voor zitten. Wat voor spektakel hebben de Fransen in petto om lekker uit te pakken met de facelift? Scrollend door het persbericht komen we weinig vuurwerk tegen waar we het nou écht warm van krijgen. Gemiste kans.
Designtrucjes en een lichtgevende leeuw
Peugeot pakt vooral uit met design. De 308 en 308 SW krijgen een nieuw front, met als gimmick een verlicht merklogo in de neus. Want zonder kermislogo of grille doe je tegenwoordig niet meer mee. BMW, Volkswagen, Cupra. Ze hebben allemaal verlichte neuzen, Peugeot nu ook met de vernieuwde 308.
Er zitten drie-led-klauwen in de koplampen op een wat breder geplaatste grille. Ook nieuw zijn de velgen in formaatje 17 of 18 inch. Baanbrekend is het niet.

Rijplezier zonder extra pk’s
Onderhuids verandert er weinig. De e-308 krijgt een iets efficiënter accupakket en haalt nu 450 kilometer WLTP. Netjes, maar nog steeds geen Tesla Model 3 concurrent waar je mond van openvalt. Het vermogen blijft steken op 156 pk en 270 Nm koppel, precies zoals we al kenden. Geen GTI, niets. Zelfs de plug-in hybride versie blijft bij 195 pk steken. Het ooit zo veelbelovende Peugeot Sport Engineered van de 508 is morsdood.
Voor wie niet aan de stekker wil hangen is er een 145 pk sterke hybrid met zelfopladende techniek, of een 130 pk sterke 1.5 BlueHDi diesel. Maar die laaste gaat natuurlijk helemaal niemand kopen in Nederland.

Binnenin vooral meer scherm en sfeerlicht
In het interieur zien we de bekende i-Cockpit, met compact stuurtje en hooggeplaatst digitaal cluster. Nu met wat nieuwe 3D-graphics (optioneel) en een set i-Toggles die je zelf kan programmeren voor bijvoorbeeld de airco of favoriete radiozender. Die vorm van keuzevrijheid is altijd handig.
Verder is er ambient lighting met acht kleuren, een optioneel Focal-audiosysteem en nieuwe stoffen of Alcantara bekleding. Het interieur van een Peugeot steekt altijd wel goed in elkaar, dat is met de vernieuwde 308 niet anders.


De SW is nog praktischer geworden met meer bagageruimte (tot 1.487 liter). Er is een driedelig neerklapbare achterbank en een optionele elektrische achterklep.
Connected
Aan de connectiviteit is ook gedacht. Remote updates, routeplanning met laadstations, de MyPeugeot-app waarmee je je auto kan terugvinden, de airco alvast kan aanzetten of de deuren op afstand kan vergrendelen. Bij de duurdere uitvoeringen zit ook ChatGPT in de spraakassistent. Kan je tijdens het rijden vragen hoe je de lekkerste appeltaart bakt.

Meer van hetzelfde met hier en daar wat vernieuwingen. Maar dat beloofde rijplezier van Peugeot met de vernieuwde 308? Mhaw. We horen het wel als er een versie met 300 pk en een sperdifferentieel is.





Als ik jullie tekst lees dan schrijven jullie niet echt positief. Echt jammer dit. En natuurlijk kopen Nederlanders geen diesel want die is hier al lang niet meer leverbaar dankzij de overheid. Een beetje positiever had best gemogen.
Helemaal eens. Ik vind het design er bijvoorbeeld echt op vooruit gegaan tov het huidige model.
En voor de meeste mensen is dit genoeg qua pk’s. Niet alles hoeft een hothatch te zijn.
Serious about driving. Het impliceert niets, maar dan ook niets, dat er dan meer PK’s etc. bij zouden moeten.
Ik ben niet de doelgroep voor dit model, maar hier ga ik toch eens naar kijken.
Serious about driving, dan denk ik aan een sperdifferentieel, misschien torque vectoring bij een 4WD auto, wat meer pk’s in ieder geval dan 156 pk. Of 192 met de zwaardere PHEV. Dat doet een Golf GTE of een Cupra Leon toch een stuk leuker? Met de Alfa Romeo Junior Veloce laat Stellantis zien dat ze het wel kunnen (mech sper). Dus daarom mijn kritische blik tov de vernieuwde 308.
Een sper had wel leuk geleken inderdaad, maar helaas. Een GTE is een stuk duurder, dus dan mag je ook wel meer verwachten voor dat geld naast een zaaddodend design. De Cupra Leon heeft wel meer PK’s maar begint al te verouderen.
Liever had ik dan een echte GTI terug gezien in het rijtje naast de overige uitvoeringen, zoals weleer. Daarnaast meer kleurenopties voor het interieur, wat meer leuke lakkleuren etc.
Ik ben eruit, er moet een GTI komen met minimaal 250PK.
“(…)en een set i-Toggles die je zelf kan programmeren voor bijvoorbeeld de airco of favoriete radiozender.”
Die had-ie vóór de facelift al, toch?
Opvallend hoe weinig info er wordt gegeven. Mogelijk is de prijs nog niet bekend, het gewicht nog niet bekend, de 0-100 nog niet bekend (want aantal pk zegt tegenwoordig niet zoveel), de topsnelheid nog niet bekend, maar eigenlijk dus alleen de kofferbakruimte. En iets met schermen, maar hoeveel inch en of er een snellere gpu/cpu in zit ten opzichte met voorheen is vast ook nog niet bekend.
Ik ben geen potentiële koper maar na dit artikel weet ik alsnog vrij weinig.
De gemiddelde lease-slaaf uit Almere Muziekwijk weet helemaal niet wat een sper differentieel is, en boeit dat ook niet….
Die kijken naar hele andere dingen; is er genoeg entertainment voor mijn twee jengelende kinderen? Past de hond erin? Kan mijn vrouw haar iPhone opladen? En zo’n verlicht logo is echt supergaaf…
Dus, een perfecte auto voor het grijze muizen volk wat een uur file prefereert boven een volle trein….
Aan de andere kant. Wie geen circuit tijger is die wekelijks op het circuit vertoeft heeft ook geen 300pk en een sperdifferentieel nodig.
Peugeot zet auto gewoon wat lager in de markt dan de Model 3: minder ruimte, minder pk’s. Alleen is hij om de een op andere reden wel duurder dan de basis Model 3. Wat een suffe bak. Ik ben benieuwd of ze het ontzettend trage infotainment hebben nog geupgrade.
“We horen het wel als er een versie met 300 pk en een sperdifferentieel is.”
Dat is natuurlijk ook echt wel gaaf, maar leest vooral ook stoer.
Ik vind de foto’s mooier dan de tekst ;-).
Er zal wel een 280 pk EV versie met sper komen, zoals bij alle andere Stellantis producten.