Peugeot RCZ R Bimota heeft 305 pk

Auteur: , 46 Reacties

Hiermee is dit staaltje samenwerking tussen de auto- en motorfabrikant de sterkste RCZ ooit ever (tuners niet meegerekend).

Peugeot doet de laatste jaren graag collabo’s met andere partijen om zijn producten in een ander jasje te gieten, en zo in de spotlights te brengen. Een slimme manier van aandacht genereren als je kas leeg is.

Met Carrozeria Castagna verbouwde het al eens een Peugeot 508, en het nieuwste product is een samenwerking met Bimota, dat exclusieve motoren maakt. Op de Motor Bike Expo in Verona werd deze krachtige RCZ R gepresenteerd, met projectnaam PB 104 – de initialen van de makers met erna de ‘1’ van het projectnummer en ’04’ omdat hun schepsel 4 wielen heeft.

RCZ R Bimota interieur

Het 1.6’je – toch al niet lullig tot 270 paarden gekieteld in de standaard R – kreeg een nieuw uitlaatsysteem, een nieuwe ECU-map, en de turbo wrd voorzien van een andere nieuwe blow-off valve. Mits de voorwielen (ondersteund door een LSD) deze krachten nog een beetje kunnen verwerken is dit een aardige dijkjesstamper.

Het uiterlijk is – van binnen en buiten – in lijn met Bimota’s race-livery en in de wielkasten van de nog eens met 10 mm extra verlaagde RCZ R prijken forse zwarte vijfspakers. Hierin doen 380mm schijven aan de voorzijde hun werk, achter bleven ze standaard. Op de achterbank vind je een retehandige opbergbox voor je Bimota-helm.



46 reacties

Interieur ziet er geweldig uit met dat alcantara op het dash en het stuur.
Kleurstelling van buiten vind ik iets minder, maar dat neemt niet weg dat dit een heerlijke auto is. Helaas boven mijn budget.
Wow, het ziet er niet uit. Daarnaast heb ik niet veel vertrouwen in de Franse 1,6 met 305 pk
@mrrallycross: Mijn vader heeft een 3007 1.6HDI, na 60000 km zijn turbo kapot wegens een bekend productiefout, nochtans altijd auto netjes warmgereden en laten nadraaien, ik heb nog vrienden die na een recente Peugeot ook geen Peugeot meer moeten hebben. Ik begrijp dit niet, een auto wordt toch meestal grondig getest eer die op de markt komt? Of doen ze dat bij Peugeot niet? Mijn schoonbroer anderzijds, die zweert bij Peugeot en die heeft bij mijn weten nog niet veel serieuze problemen gehad, tenzij hij het mij niet vertelt, maar je hebt wel een punt, vertrouw het niet. En 305pk uit een 1.6, kan nooit lang meegaan…
@Volvo_440_turbo:

mijn oma rookt 3 pakkies zware sjek per dag ..
en is met haar 126 levensjaren nog geen dag ziek geweest ..
@Volvo_440_turbo: Een collega van me had als leaseauto een Peugeot 307 gekozen. Ik had nog zo gezegd, doe dat nou niet ;-) Binnen een jaar tijd 4x teruggeweest naar de dealer ivm diverse gebreken. Toppunt was dat de complete uitlaat er na een jaar spontaan afviel…
@silver: Een van mijn beste vrienden had 150000km met zijn 307, een 2.0 Hdi blok, in de garage raadde ze hem aan een andere auto te kopen omdat de kosten aan de motor te hoog opliepen. Zijn ramen hebben hebben van de eerste dag nooit normaal gesloten, en ik spreek dan niet over de andere elekronicaproblemen.
@Volvo_440_turbo: Ja en ik heb goede ervaringen met een 406 break 2.0 HDi met 4 ton op de teller en 0,0 problemen buiten de normale slijtage. Echte werkpaard.
@Volvo_440_turbo: Peugeot blijft een beetje een russisch roulette. Heb zelf drie gehad waarbij de laatste (1jaar oud) zo slecht was dat ik nooit meer dit merk zal kopen. Ik ken ook zat mensen die zweren bij een Peugeot en er alleen maar plezier van hebben. Over het algemeen denk ik dat elk merk zijn probleemauto’s heeft.
Deze 1.6 is naar mijn weten samen met BMW ontwikkeld en kun je ook terugvinden in o.a. de Mini. Redelijk betrouwbaar blok.
@potjak: Dat denk ik ook, mijn vader zijn 406 ervoor was vrij sterk, maar wel niet de kwaliteit als de Japanse auto’s die ie ervoor heeft gehad, hij is naar Peugeot overgestapt omdat die garage goeie service verleent, maar zo een turbo kapot, dan mag je nog goede service hebben, is een kostelijke grap. Trouwens, in mijn vroegere 440, 480 en 460 turbo zat een pompje dat de turbo automatisch deed nadraaien, waarom zetten ze dat nu niet meer in de auto’s?
@Volvo_440_turbo: mijn moeder heeft nu 296.000 op haar 306 prima auto geen rare dingen mee gehad

Mijn pa heeft een 508 alleen de versnellingsbak is een ramp al 2 keer vervangen neem nooit zon half automaat van peugeot echt een ramp
@Volvo_440_turbo: Sterk verhaal man, Peugeot 3007 bestaat niet eens.
@mrrallycross: Volgens mij is het dat prince-blok, die schijnt best robuust te zijn.
@mrrallycross:
Kan je dat motiveren?
Als je nu zegt dat je geen vertrouwen hebt in een Duitse 1.4 met 180 pk dan snap ik hem wel. Daarvoor staat het internet vol met bewijsmateriaal..
@mrrallycross: in een Duitse wel? Die kunnen een 1.4 Tsi al niet normaal laten functioneren.
@rufctr01: nee in dat vag blok heb ik ook zeker geen vertrouwen
Wow, het ziet er goed uit .Daarnaast heb ik veel vertrouwen in de Franse 1,6 met 305 pk..
@norge: trolololol
stickers zullen best wel stoer staan op een valhelm ..
De stickers hoeven van mij niet zo, wel opvallend, maar ook kinderachtig.

Maar het interieur is prachtig en de specs veelbelovend. Graag eentje in rood, met zwart dak en zwarte velgen.
Nice! !
Ik las echt even Bimotor…
@silver: dat werd alleen bij de Audi TT gedaan door MTM
@Junior540:
Niet alleen bij een TT hoor, 50 jaar eerder was er al een 2CV bimotor om maar een voorbeeld te noemen..
@Junior540: Mosler heeft ook een aantal (straatlegale) Cadillac’s aangepakt en omgedoopt tot twinstar, wel heel zeldzaam.
@silver: dat had ik nu eerst ook verwacht. Of in stijl van bimoto het 1.6je in een eigen chassis hangen.
Wel leuk om even wat anders te zien als gekietelde Duitse auto :-)

Off-topic: ik heb echt koffie nodig, toen ik de titel las, dacht ik “oh leuk, een RCZ met 2 motoren” (je weet wel: bi-moto) hahahahaha
Was ik de enige die na het lezen van de naam uitging van een creatie met 2 motoren?
@henk123456: Nee, dat was je niet…
@henk123456:

sterker nog ..
je bent niet eens de enige die zonder sneue reacties van andere kneuzen zijn spannende avonturen op autoblog.nl plempt ..
Leuk. Nu nog het dak volledig weg, met voorruit en al, passagierskant afdekken met een plaat, en zo’n klein stukje plexiglas voor de bestuurder om de wind mooi over je helm te sturen…
Interieur ziet er wel goed uit. En onder de motorkap vind ik het ook lekker ogen. Maar 305 paardjes op de voorwielen lijkt me iets te veel.
Bi Turbo,Bi motore.Ik had ook 2 motoren in deze Peugeot verwacht.Maar niks van beide dus.
Nou ziet dat er even leuk uit! Nu nog een koper vinden die fan is van én peugeot, én bimota! Eitje toch?
Tja, ze kunnen wel roepen dat hij 305 pk heeft, ik geloof het niet. De rcz r haalt ook niet zijn 270pk.
@RazorHead: Want jj hebt de RCZ R motor op de proefstand gehad (dus niet op de rollenbank)??
@406_v6:
Al 6 RCZ R’s op de rollenbank gehad, halen ong zo’n 250 pk. Ga je met zo’n nickname echt vertellen dat je niet weet dat die blokken hun vermogen niet halen ?
-edit: nutteloze bijdrage-
Het gaat de goede kant op dus
Wat is het nut van de opbergbox voor een helm in een auto waar je geen helm op hoeft te hebben als je die bestuurt?

Je hebt toch ook geen aansluiting voor je wasmachine in een auto?
Als Peugeot nou eens een grotere motor maakt dan dat achterlijke éénpuntzesje, ja je krijgt er dus veel power uit maar ga es na hoeveel meer je er uitkrijgt als je de motor al iets vergroot.
Of past het design van die auto zich niet aan een grotere motor?
Wordt tijd dat Peugeot eens zoiets als de SR1 concept gaat realiseren.
Mooi vermogen uit zon blokje
Gaaf ding!
Die naam en dan geen 2 motoren. Jammer gemiste kans. /Zoekt youtube naar DuRocco (Scirocco met 2x 16v blokje) veeeeel leuker maar niet zo nieuwswaardig
Hoe mooi ik de RCZ ook vind, het blijft een beetje truttig ding.
Dan vind ik de gemiddelde motor van Bimota toch wel wat mooier/leuker/sportiever/begerenswaardiger.
Ziet er aan de binnenkant mooi uit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).