De Amerikanen lopen wederom tegen een muur aan.
Het valt Liberty Media maar zwaar om de gewenste verandering in de F1 voor elkaar te krijgen. Als het gaat om het in beeld brengen van de sport en de bijbehorende muziekkeuzes, kunnen ze min of meer vrijelijk hun gang gaan. Maar bij zaken die de technische kant van de sport raken, krijgen ze al snel met de toorn van de FIA en de teams te maken. Los daarvan zijn er echter nog meer F1-stakeholders die een spaak in het wiel kunnen steken, zo blijkt nu.
Een van de vele snode plannen die Liberty Media voorheeft met de sport is een complete opschudding van de kalender. Het idee: begin het seizoen met alle races in Europa, doe daarna alle races in de Amerika’s en eindig met alle races in Azië. Volgens Sean Bratches zou dit zowel de hype rondom de sport groter maken én kosten besparen.
Dat laatste punt is makkelijk om te volgen. Nu moeten de teams hun teamleden en materieel nog kriskras over de wereldbol heen slepen. Zo staat dit jaar de Grand Prix van Canada ingepland tussen de Grand Prix van Monaco en de Grand Prix van Frankrijk op Paul Ricard. Tevens gaat het circus twee keer per jaar naar de zandbak en naar Azië. Knoop die races aan elkaar en het is logistiek allemaal net wat logischer, makkelijker en goedkoper.
Echter, er bestaat ook een goede reden voor het feit dat races in dezelfde regio juist níet vlak achter elkaar gehouden worden. Race-organisatoren vissen dan namelijk nog meer dan ze toch al doen in dezelfde vijver om potentiële klanten (toeschouwers) te verschalken. Als de fans een half jaartje hebben tussen twee races in dezelfde regio, kunnen ze even sparen voor tickets om naar beide te gaan. Als er twee races vlak na elkaar zijn in dezelfde regio, heb je echter meer kans dat fans maar één van die twee races bezoeken. Zo ligt de organisator van de Grand Prix van België nu al wakker van een potentiële Grand Prix in Nederland.
Voor Liberty Media zal dit issue niet hun eerste zorg zijn. Zij moeten het hebben van de globale kijkcijfers en die zijn niet direct afhankelijk van of er nu 30.000 of 120.000 mensen naast de baan zitten. Desalniettemin hebben de organisatoren kennelijk wat in de melk te brokkelen. Verschillenden van hen, zoals die in Australië en Abu Dhabi, hebben hun bezwaren te kennen geven aan de nieuwe F1-eigenaren. Met succes, zo blijkt. Sean Bratches zegt namelijk tegen Autosport:
From an aspirational standpoint, I am an optimist – but I am also a realist, and based on some of the contractual commitments we have, and based on weather issues, it will be a while before we can get there – if we can.
En zo sneuvelt, vooralsnog, het zoveelste proefballonetje.
Gulli zegt
Wat kan Australië daar nou op tegen hebben? Concurrentie van Singapore??
sportevo zegt
@gulli: de seizoensopener is al sinds 1996 (op 1x na) in Melbourne. Met de nieuwe plannen kan dat wel eens anders worden en dat zal Australië wel niet willen.
carrlo zegt
Kwa kosten? Meer dan eens, al vraag ik me af hoeveel dat uiteindelijk echt zou schelen. Zoals net omschreven zou het kwa bezoekersaantallen wel wat moeilijker worden voor de verschillende circuits, en laat het nou net dat gene zijn wat maakt dat circuits blijven of verdwijnen op de F1 kalender.
blackmilo zegt
@carrlo: Qua*
ikleesookoverautos zegt
Kijkcijfers bepalen meer dan de bezoekcijfers. Das logisch. En nog goedkoper ook.
Johan hadden ze moeten inhuren. Want zonder te scoren ken je niet winnenz
Orichy zegt
@ikleesookoverautos: Zonder bezoekers is er al geen race meer te boeken.
Want ga jij een circuit huren zonder kijkers?
Dat wordt zelfs voor Liberty onbetaalbaar, ook al haal je nog zoveel geld binnen, met meer kijkers via een beeldscherm.
Als circuiteigenaar wordt het dan wel aantrekkelijk, want je kunt vragen, wat jij wilt, zij willen racen en dat zal de prijs opdrijven, zeker als daar geen bezoekers tegenover staan.
moveyourmind zegt
Nog iets doms…
De GP van Monaco is in hetzelfde weekend in Mei als de EO Jongerendag…
Denk dat Andries Knevel nog een spannender evenement weet neer te zetten dan Liberty Media met hun puriteinse gedoe om de gridgirls te verbannen…
Als het weer een beetje meezit zijn er op 26 mei in het Gelredome misschien zelfs wel wat blote enkels te zien!
jarropieters zegt
Gaan niet alle teams meteen na een race terug naar hun hoofdkwartier? Als dat zo is scheelt dit niks qua reiskosten lijkt mij.
kenner zegt
Misschien als de kaarten goedkoper waren zou ik wel naar Spa én Oostenrijk én Duitsland gaan ja.
hijman85 zegt
Tja, ook uit milieu oogpunt is het natuurlijk belachelijk dat die auto’s, teams en spullen kris kras de wereld over gevlogen worden elke week. En wij maar bpm betalen omdat onze 520d zo schadelijk is.
Maar los daarvan, ik vind het een leuk idee om het per continent te doen. Mooi plan! En misschien ook beter voor de drivers zodat die wat minder jetlagged zijn.
trustmeiamanengineer zegt
Wat een verschrikkelijk slecht plan. En alsof al die teamleden maanden aaneengesloten van huis blijven. Die vliegen toch fijn heen en weer. Bovendien wordt er wel eens een auto afgeschreven en vergeet de vele tussentijdse updates niet. Ik denk dat er meermaals per jaar compleet nieuwe wagens aan onderdelen de wereld overgaan. En dat nemen ze echt niet allemaal mee op de eerste race naar Azië… Bovendien hebben we dan alle toffe races aaneengesloten op tv, gevolgd door saaie meuk. Dat gaan ze bij Liberty echt wel merken in de kijkcijfers.
iphonistvongates zegt
DHL heeft toch een meerjarig contract met de FIA voor het gehele logistieke deel van de F1 races. Krijgen de teams niet (al) hun logistieke/reiskosten vergoed bij het behalen van racepunten? Ik weet alleen niet hoe het zit met de reiskosten voor alle teamleden en de toewijzing van hotel(kamers).
mashell zegt
@iphonistvongates: als er ergens in een F1 race is zijn de jeugdherbergen al maanden van te voren helemaal uitgeboekt. Ik denk dat de teams daar hun monteurs onderbrengen…