• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 911 GT3 RS krijgt ‘geheel nieuwe motor’

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 januari 2015 om 15:07 – 27 Reacties

Porsche 911 gt3 rs


En nee, daar zit GEEN turbo op, anders was het een GT2.

Had jij eigenlijk verwacht dat de nieuwe GT3 RS zo onderhand wel eens onthuld was? Wij eigenlijk ook, maar Porsche bewaart hem nog even voor later. De auto komt er wanneer hij af is, zo luidt het devies, en de Duitsers doen eigenlijk zelden tot nooit concrete uitspraken over wanneer je hun releases kunt verwachten.

De opper-hardcore 911 is al meermalen gespot, voor het laatst enkele weken geleden door deze Instagram-gebruiker maar nog steeds zit er een laagje tape over. Aan de andere kant kunnen we wel zo’n beetje voorspellen wat er schuil gaat onder de brede body, grote vleugel, en geventileerde voorstel wielkasten.

GT3 RS vents

Qua motor is het nog even gissen. Vandaag deelde ontwikkelingsbaas Wolfgang Hatz aan Britse media mee dat het motorblok in de GT3 RS ‘geheel nieuw’ zal zijn. Achter de schermen wordt al even gespeculeerd over een 4 liter groot exemplaar, om de zescilinder boxer met 200cc extra iets meer ademruimte te geven. Daarnaast wordt het onderscheid tussen de GT3 en de RS-variant groter dan voorheen. Gezien de 991 GT3 al een indrukwekkend apparaat is met een redline van over de 9.000 toeren belooft dat nogal wat!

Wanneer wordt ‘ie onthuld? Dat weet Porche alleen. Oh, en de Cayman GT4 werd terzijde ook nog even door Hatz bevestigd, vermoedelijk voor Genève.

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
    Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
  • Dít is de goedkoopste Porsche 911 GT3 RS van Marktplaats
  • Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!
    Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!

Nieuwste artikelen

  • Porsche Macan Rotterdam
    Introductie duurtest: de elektrische Porsche Macan
  • Mercedes 190 maakt LL Cool Jesque comeback op de ‘Ring
  • Dieven verhuren vers gestolen Rolls-Royce, Aston Martin en Corvette
  • Viaplay blijft bloeden, moet rechten verkopen
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, geneve-2015, GT3, gt3-rs, motor, Porsche

Vorig bericht: « Tankwagen met zoutzuur lekt lading op A73
Volgend bericht: Ford GT: alles wat je moet weten, inclusief geluid! »

Lees Interacties

Reacties

  1. motiondrive zegt

    14 januari 2015 om 15:19

    Mooi! Deze motoren klinken zo lekker rauw en mechanisch! Ik ga er even voor het gemak van uit dat dat bij deze ook zo is. Dus mooi!

    Login om te reageren
  2. fisto zegt

    14 januari 2015 om 15:20

    Die sleuven in de wielkasten. Heerlijk over de top.. Ben erg benieuwd naar de uiteindelijke specs!

    Login om te reageren
    • motiondrive zegt

      14 januari 2015 om 15:25

      @fisto: Nou… bij deze Porsches zit normaal niks erop wat “over de top” en dus onnodig is. Alles functioneel! Dat maakt het NOG mooier! ;)

      Login om te reageren
      • fisto zegt

        14 januari 2015 om 15:51

        @motiondrive: Helemaal mee eens. Bedoelde meer dat het een vrij extreem uiterlijk is voor een straatauto, zeker in het geval van Porsche. Kan niet wachten op de Chris Harris review :)

        Login om te reageren
        • motiondrive zegt

          14 januari 2015 om 15:53

          @fisto: Die zie ik ook graag verschijnen!

          Login om te reageren
      • imdoctorbob zegt

        14 januari 2015 om 15:58

        @motiondrive: Functioneel is niet per definitie mooier. Neem de Fiat Multipla…

        Persoonlijk vind ik de extra (en erg grote) sleuven niet mooi. Het wordt een beetje een boy racer van. Heb er hetzelfde gevoel bij als bij de “speciale” modellen van aston martin en jaguar, waar heel de voorkant onder de sleuven, gaas en spoilerlipjes komt te zitten… het verprutst het pure ontwerp van deze autos.

        Ik vraag me ook af hoe “functioneel” dit is, want bij de race versies van de 997 en 991 zie ik helemaal niet van deze sleuven bij de voorwielen. De sleuven bij de achterwielen zijn ook een stuk kleiner en subtieler..

        Login om te reageren
  3. tupperware zegt

    14 januari 2015 om 15:26

    Het is wel te hopen dat ze dit blok wel eerst ontwikkelen, anders kan binnen de kortste keren weer de gehele productie retour Zuffenhausen..

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      14 januari 2015 om 17:21

      @tupperware: goed voor de klantenbinding want al die lui roepen vervolgens hoe goed Porsche de aftersales doet!!

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        14 januari 2015 om 19:37

        @w0o0dy:
        Ik kan me nog herinneren dat er door de clientèle flink gemopperd werd toen alle 991 GT3’s terug moesten….

        Login om te reageren
  4. Stefje zegt

    14 januari 2015 om 15:36

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    14 januari 2015 om 15:37

    Word wel eens tijd, zitten nu al wel erg lang met die gt3 opgescheept

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    14 januari 2015 om 15:53

    De enige 911 die ik daadwerkelijk echt gaaf vind. Lijkt me een heerlijke auto om in te rijden.

    Login om te reageren
  7. sydney zegt

    14 januari 2015 om 16:14

    Ik heb toch liever een Turbo S.Daar ben ik een rare in.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      14 januari 2015 om 19:27

      @sydney: nee hoor! Een Turbo S is een veel bruikbaardere, snellere, comfortabelere en veiligere auto. Voor de laatste 50 liter benzine in je leven zou ik het in een GT3 RS doen (en dan lief, want LF-A), maar om het hele jaar in te rijden: zeker de Turbo.

      Login om te reageren
  8. redneckdarian zegt

    14 januari 2015 om 16:34

    Even off-topic. De app laadt geen nieuwe artikelen

    Login om te reageren
  9. 6cilinder zegt

    14 januari 2015 om 16:43

    Ik geef me op om gratis en voor niets de auto wel te testen mocht dit nodig zijn! Ik wil ook nog wel zelf de benzine betalen!

    Wat een apparaat! Nu nog even de jackpot winnen en dan een bestelling plaatsen bij Porsche.

    Login om te reageren
  10. auke100 zegt

    14 januari 2015 om 16:49

    Ik wil niet zeuren, maar ik heb jullie exact deze fotos gestuurd plus een link naar het instagram profiel van de maker, en krijg nieteens een vermelding?

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      14 januari 2015 om 17:19

      @auke100: Zeur niet zo.

      Login om te reageren
  11. porscheFan64 zegt

    14 januari 2015 om 16:56

    @sir_smokalot (/artikel):
    “Dat weet Porche alleen”, moet hier nog een S bij of zie ik een woordgrap over het hoofd….?

    On topic: Een blok met een inhoud van 4000cc doet wel afbreuk aan de bijzonderheid van de GT3 RS 4.0 van de 997 generatie.

    Login om te reageren
    • uncivilsum zegt

      14 januari 2015 om 17:33

      @porscheFan64: misschien voor de versies met een PDK, maar de versies met een handbak zullen waarschijnlijk enorm in waarde stijgen

      Login om te reageren
  12. peterm3 zegt

    14 januari 2015 om 17:23

    De nieuwe 991 GT3 heeft diverse problemen, o.a. met het drysump systeem (wat eigenlijk de naam niet mag hebben – sandwichcarter), veel vermogende trackday liefhebbers grijpen nu al terug op de 997 en zelfs op de 996,de 4 assen e-besturing schijnt ook grillen te hebben…, maar het blijft lastig als je al zulke mooie racers gebouwd hebt om jezelf elke keer te overtreffen zonder concessies te doen aan de racing pedigree… Onlangs begonnen met trackdays in een GT3 996 Mk1 na M3 46, was letterlijk een openbaring vwb besturing en track feedback, wouw, daarbij is de besturing van een BMW maar pudding…

    Login om te reageren
  13. series2 zegt

    14 januari 2015 om 19:14

    Yes caman gt4! Das pas interessant!

    Login om te reageren
  14. gtwillem zegt

    14 januari 2015 om 19:32

    Zal wel weer een briljante auto zijn. Ik denk wel dat het niet meer lang duurt dat Porsche komt met een 911 GT3 RS-R. De GT3 RS wordt telkens comfortabeler (navigatie, airco, automaat, elektrische ramen en spiegels etc, minder extreme onderstelafstemmingen) en dan komt er weer een stukje markt vrij om in te vullen.

    De eerste 996.2 911 GT3 RS was een plankhard apparaat met fantastisch zuivere besturing, een huilende Mezger 6 achtering, lekker ‘klik-klak’ versnellingsbak (soepel, maar precies en voldoende weerstand) en iets overnemeten remmen. Dat is toch telkens wat minder geworden…

    Login om te reageren
    • agarde zegt

      14 januari 2015 om 21:59

      @gtwillem: Jij beweert dus dat de 991 GT3 RS niks wordt qua rijbeleving? Onzin, zo dacht iedereen ook over de 991 GT3 voordat deze uit kwam op de markt, terwijl dit een geweldige auto is gebleken. Ik snap enigszins waar je vandaan komt, maar komaan move on…

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        15 januari 2015 om 09:22

        @agarde: nee hoor. Ik denk dat de 991 GT3 RS dé rijdersauto van 2015 wordt. Het zal een fantastisch spectaculaire auto worden. Pneuminger en zijn maten zullen daar wel voor zorgen. Daar heb ik alle vetrouwen in.

        Wat ik bedoel is dat de GT3 en GT3 RS telkens comfortabeler worder, dat dat ruimte aan de bovenkant van het ‘race auto voor de straat’ segment openlaat voor Porsche om met een nog scherpere versie te komen. In 2000 had was er een 996 Carrera, 996 Turbo en 996 GT3: dat was het. Pas na de facelift kwamen er iets meer varianten. In 2010 had je een 997 Carrera, Carrera S, Carrera GTS, Targa, Targa S, Turbo, Turbo S, GT3, GT3 RS, GT3 RS 4.0, GT2 RS, Speedster en Sport Classic. Dit geeft aan dat Porsche telkens meer niche ruimtes opvult. Het zou mij niet verbazen als Porsche met nog een uitvoering komt. Bij de 997 hadden ze ook de RS 4.0 die boven de 3.8 stond.

        Login om te reageren
  15. rufctr01 zegt

    14 januari 2015 om 21:09

    Briljant mooi!

    Login om te reageren
  16. str8six zegt

    14 januari 2015 om 22:25

    De GT3 RS, de auto die standaard in m’n top-3 favoriete auto’s staat. Wat een bak!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North