Porsche breit einde aan 991 met de 911 GT2 RS Clubsport

Auteur: , 24 Reacties

Dingetje hoor!

Porsche schijnt niet te hebben begrepen dat ze met de krankzinnige GT2 RS (rijtest) al het uiterste uit de 991 hadden getrokken, want een halve dag na de onthulling van de nieuwe generatie 911 (992), onthult de Duitse sportwagenfabrikant doodleuk een raceversie van het 700 pk sterke straatmonster. Op de Los Angeles Auto Show heeft de automaker zojuist de doeken getrokken van de 911 GT2 RS Clubsport, de niet-straatlegale broer van het origineel

Het hart van de 911 GT2 RS Clubsport is net als bij de meest krachtige varianten van de 911 de twin-turbo 3,8-liter zescilinder, die in de praktijk goed is voor precies 700 pk. Daaraan verbonden heeft Porsche een zeventraps, dual clutch PDK-tranmissie. Het is niet precies duidelijk hoe snel de auto is in een sprint naar de 100 km/u, maar aangezien de auto in feite weinig afwijkt van het straatmodel, zal er weinig verschil te vinden zijn. Hetzelfde geldt hoogstwaarschijnlijk voor de topsnelheid, al is het zeker mogelijk dat de vergrote luchtinlaten en het iets aangepaste plaatwerk invloed heeft op de maximale snelheid van de Clubsport-uitvoering. Afremmen moet in ieder geval geen probleem vormen, want Porsche heeft de voor- en achteras voorzien van respectievelijk 390 mm en 380 mm grote schijven. Aan diezelfde achteras vinden we tevens wielen ter breedte van 31 centimeter.

Voor zijn aanzienlijk lagere gewicht hoef je deze Clubsport overigens niet te kopen, want na de uitvoerige ombouw weegt de raceversie van de GT2 RS slechts 5 kg minder dan het origineel waarop hij is gebaseerd. Deze aanpassingen zijn, zoals je kunt zien, voor een groot deel aan de binnenkant gedaan. De Clubsport ontvangt het carbon stuurwiel en de tellers van de 911 GT3 R en heeft daarbij een volwaardige racekuipstoel met zespuntsgordel. Desondanks ontkomt dit puristische wezen niet aan airconditioning.

De 911 GT2 RS Clubsport wordt slechts in een oplage van 200 stuks gebouwd. Krijg je op een of andere manier de kans een exemplaar te kopen, dan moet je 405.000 euro overmaken naar het in Stuttgart gevestigde bedrijf.



24 reacties

Ochjee, weer 1 die in de vitrine verdwijnt en een paar maanden later het dubbele waard is.
@chriscross: wat wil je er anders mee doen in de winter? Op straat maggie nie
@b2014209: dat betekent dat het ergens anders zomer is.
@chriscross: haast je snel dan en koop ze eentje!
Breit, leuk woord dat je niet vaak tegenkomt op de internets.
Gewoon stam +t maar het ziet er een beetje apart uit en je hebt de neiging om het op z’n Duits uit te spreken.
@alcantara: gewoon uitspreken als BRA!!! -t
Die is eigenlijk te goedkoop. Met 200 stuks gaat dat echt nog wel hard stijgen.
Nein! Gerade dass: Nein!

Veel te veel geld voor wat het is, teveel gaten en nog steeds windgevoelig.

Ik heb veel liever een fijn haventje voor dat geld en dan hou ik nog over voor een Cayman als daily
@piedlourd: een haventje voor dat geld, een aanlegsteiger bedoelde?
@ikleesookoverautos: ik bedoel dat het mijn subjectieve mening is dat ik een 911 niet leuk vind en een Ferrari wel, zoals bijvoorbeeld de portofino.

C tout
@piedlourd: jouw delirium duurt wel vrij lang, gaat het wel goed met je?
@2wheeler: hij wil gewoon dat iedereen weet dat ie al eens een Ferrari én een Porsche gereden heeft. Knokke-la-Zoute-syndroom. Daar is het normaal om op Porsche te kakken want je ziet ze er vaker dan Volkswagens
@2wheeler: ja hoor prima! Dank je voor je empathie
@piedlourd: en ja, ik heb allerlei soorten auto’s gereden, waaronder 911 maar dat vind ik qua subjectieve mening minder dan Ferrari die ik lekkerder vind. Ik heb trouwens ook weleens dacia, hyundai, suzuki en citroen gereden. Schokkend
Het is nog wachten op die 991 Speedster, dat zal wel écht de laatste 991 worden.
@wesley: dan wordt de laatste
Ik vind de achtervleugel wat te klein. Anders had ik het uiteraard meteen gedaan.
@camber24: de tering, inderdaad wat een vliegdekschip
Dan toch liever de 935 reissue.
Spoilers, taartscheppen en picknick tafeltjes. Hoe gaan we deze noemen?
@banaan7: Dit is de luifel.
@banaan7: kocht laatst een spoiler, zat er ineens zomaar een GT2RS aan vast.
@jules713: Ik zal het je nog sterker vertellen, hiermee heb je niet meer down force, hiermee wordt de aarde harder tegen je porsche gedrukt.
Karig interieur hoor

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).