Vier Nederlanders maken kans op een stoeltje.
Bij de aankondiging van de gloednieuwe W Series, een formuleklasse die volledig gewijd is aan het opspeuren en ontwikkelen van vrouwelijk racetalent, ontstond er een duidelijke verdeling tussen voor- en tegenstanders van de serie. Zelfs een aanzienlijke groep vrouwelijke racecoureurs moest niets hebben van een klasse waarin ze zich tegen elkaar kunnen bewijzen, zonder daarbij opgescheept te worden met torenhoge kosten. Vandaag heeft de organisatie een shortlist gepresenteerd van 55 mogelijke deelnemers, waartot 4 Nederlanders behoren.
Het idee achter de W Series is in feite niets meer dan een nobel streven. In de keiharde racewereld is een van de vereisten dat je naast een bergketen aan talent ook een flinke zak geld meeneemt. Met name in de opstapklassen is het belangrijk over voldoende geld te beschikken. Anders is er namelijk niet eens een mogelijkheid om te laten zien hoeveel talent je precies in huis hebt. Omdat dit voor iedereen geldt en er nu eenmaal minder vrouwen actief zijn in de autosport, is de kans dat vrouwen een eerlijke kans krijgen hogerop te geraken kleiner dan bij de mannen.
De W Series probeert deze trend te doorbreken, door vrouwelijke racers op talent uit te kiezen en gratis en voor niets een kans te geven. In totaal heeft de raceklasse een prijzenpot van 1,5 miljoen euro, waarvan de winnares een derde (500.000 dollar) meekrijgt om de volgende stap in haar carrière te bekostigen.
Nu de organisatie zijn shortlist heeft gepresenteerd, kunnen we constateren dat niet alle getalenteerde dames de andere kant uit hebben gekeken. Namen als Sophia Flörsch en Tatiana Calderon ontbreken, maar naast onze Nederlandse vrouwen vinden we bijvoorbeeld wél ex-Lotus F1-testcoureur Carmen Jorda en Brits GT-kampioen en allereerste vrouwelijke Brits Formule 3-winnares Jamie Chadwick.
De Nederlandse dames die het tot de shortlist van de W Series hebben weten te schoppen zijn, in volgorde van de foto’s: Stéphane Kox (24), Beitske Visser (23), Milou Mets (28) en Shirley van der Lof (32). Daarmee levert Nederland voorlopig een nette, diverse lijst aan talent. Stéphane Kox (dochter van Peter Kox) en Beitske Visser, bijvoorbeeld, komen beide uit in GT-klassen, terwijl Milou Mets juist op ovals rijdt met haar flitsende, roze LMV8-auto. Van der Lof, die jaren geleden een Duits Formule 3-wedstrijd won, doet tegenwoordig met haar Porsche 911 mee aan klassiekerraces.
Hoeveel van deze Nederlanders het daadwerkelijk tot het officiële rijdersveld van de W Series zullen schoppen, ontdekken we de komende maanden. De organisatie gaat door middel van tests beslissen welke coureurs het meeste talent hebben en een zitje verdienen. Vanaf mei is de W Series te zien in het voorprogramma van de DTM.
Hieronder bekijk je de volledige shortlist van de 55 potentiële deelnemers:
Ayla Agren, 25, Norway
Amna Al Qubaisi,18, UAE
Chelsea Angelo, 22, Australia
Carmen Boix, 23, Spain
Sarah Bovy, 29, Belgium
Toni Breidinger, 19, USA
Ivana Cetinich, 22, South Africa
Jamie Chadwick, 20, UK
Veronika Cicha, 31, Czech Republic
Sabre Cook, 24, USA
Courtney Crone, 17, USA
Natalie Decker, 21, USA
Mira Erda, 18, India
Carlotta Fedeli, 26, Italy
Cassie Gannis, 27, USA
Marta Garcia, 18, Spain
Michelle Gatting, 24, Denmark
Angelique Germann, 27 Germany
Megan Gilkes, 17, Canada
Samin Gomez, 26, Venezuela
Grace Gui, 27, China
Michelle Halder, 19, Germany
Esmee Hawkey, 20, UK
Jessica Hawkins, 23, UK
Shea Holbrook, 28, USA
Carmen Jorda, 30, Spain
Vivien Keszthelyi, 17, Hungary
Emma Kimilainen, 29, Finland
Natalia Kowalska, 28, Poland
Stephane Kox, 24, Netherland
Miki Koyama, 21, Japan
Fabienne Lanz, 32, South Africa
Milla Mäkelä, 25, Finland
Alexandra Marinescu, 18, Romania
Milou Mets, 28, Netherlands
Sheena Monk, 29, USA
Sarah Moore, 25, UK
Marylin Niederhauser, 22, Switzerland
Tasmin Pepper, 28, South Africa
Vicky Piria, 24, Italy
Taegen Poles, 20, Canada
Alice Powell, 25, UK
Charlotte Poynting, 20, Australia
Naomi Schiff, 24, Belgium
Carrie Schriener, 20, Germany
Sharon Scolari, 23, Switzerland
Doreen Seidel, 33, Germany
Siti Shahkirah, 24, Malaysia
Sneha Sharma, 28, India
Bruna Tomaselli, 21, Brazil
Shirley Van Der Lof, 31, Netherlands
Beitske Visser, 23, Netherlands
Fabienne Wohlwend, 21, Lichenstein
Caitlin Wood, 21, Australia
Hanna Zellers, 21, USA
ikleesookoverautos zegt
Zien er typisch Nederlands uit. Die tweede moet wel echt heel erg goed zijn.
boomhauwer zegt
Wie kent vanina ickx nog hier? Ook een vrouw die gewoon meereedt tussen de mannen.
carmasterr zegt
@boomhauwer:
Ellen Lohr, Claudia Hurtgen, Lella Lombardi, Desire Wilson, Michele Mouton…the list goes on.
roadster1976 zegt
En wat te denken van victoria verstappen
Jochempie zegt
@roadster1976: ?? Ze is de zus van, ze racet. Dat is toch geen garantie dat ze goed genoeg is?
gjvp zegt
@Jochempie: ze is sneller dan 3 van deze dames.. welke, dat mogen jullie raden
b2014209 zegt
Was wel even schrikken toen ik van foto 1 naar foto 2 ging.
gilettelubbers zegt
Ik tikte vol enthousiasme de foto’s aan! Was van korte duur helaas..
bmwfreak038 zegt
@gilettelubbers: mevrouw 1 mag er anders best wezen.
shalomleon zegt
@bmwfreak038: ik zou toch zweren dat dat nicky plessen was……
bmwfreak038 zegt
@shalomleon: Nee is Nicky plassen niet en dit is leuker?
toniominestrone zegt
@shalomleon: Stephane Kox
gilettelubbers zegt
@bmwfreak038: vandaar m’n enthousiasme
hplh zegt
Die lijst is niet heel erg short.
audiwaus zegt
ik dacht dat foto 2 de blik van het hert in de koplampen was voordat ze werd aangereden werd door de dame van foto 1.
simonferrari zegt
@audiwaus: Ik proest zojuist al mijn bier over het toetsenbord, bedankt hé ???
Robert zegt
Het wordt pas écht interessant als we straks de rondetijden die ze rijden kunnen vergelijken met de Formule 3 (gezien het feit dat de dames een Tatuus-Cosworth F3 spec gaan rijden). Daarmee is dus een redelijk objectieve vergelijking met de ‘mannen’ stukken makkelijker – en hopelijk ook overtuigend genoeg om sommigen de stap naar de Formule 2 en uiteindelijk de Formule 1 te kunnen laten maken.
carmasterr zegt
@rrrobert:
Dat is dus niet meer zo, want de F3 rijdt volgend jaar met 3.4L Mecachrome V6en en een compleet ander chassis. Totaal niet te vergelijken met het W Series vehikel dus.
renault4life zegt
Nog lekker ook
jaapiyo zegt
@renault4life: +1 voor de referentie aan die gouden oude video.
renault4life zegt
@jaapiyo: welke?
cpp1 zegt
Ik zou alleen die op de eerste foto een goede beurt geven…
gertjano zegt
@cpp1: Huh? Een beurt? Waarom? Komt ze nu niet door de keuring dan? Waar moet bij haar nog aan gesleutels worden volgens jou? Vragen… ??♂️
hjhj zegt
@cpp1: vind nummer 5 ook wel porno hoor..
Marijn90 zegt
@cpp1: wel nadat ze mijn pook even goed opgepoetst heeft.
jelmer zegt
Wat een treurige commentaren, hierboven. De internetanonimiteit laat zien dat vrouwelijke coureurs aan meer moeten voldoen dan mannen: ze moeten niet alleen goed kunnen rijden, maar ook knap zijn. En zo zijn er bij andere beroepen ook vele voorbeelden, waarbij vrouwen nét wat meer moeten meenemen dan mannen.
W115 zegt
@jelmer: de f1 heren hebben nog borsthaar en een snor…
clk63bs zegt
@jelmer: hup, snel terug naar je keuken
cpp1 zegt
@jelmer: emotioneel wrak
simonferrari zegt
@jelmer: Neem anders contact op met de Libelle of de Margriet, daar kun je vast je verhaal kwijt..
OT: Ik ben nu al fan van nummer 1. Maar meer beeldmateriaal voor een grondig vergelijk is welkom ;)
peug206 zegt
@jelmer: er is een reden dat het zo rustig was op dumpert..
cossiekiller zegt
Ik dacht… mmm… Ik zie L. Hamilton niet staan.
Maar die is natuurlijk al in de F1 geraakt
2wheeler zegt
Wanneer je zaterdagmiddag een festival hebt en zaterdagavond een fotoshoot
bmwfreak038 zegt
@2wheeler: rare festivaltijden hebben ze bij jou.
2wheeler zegt
@bmwfreak038: ja, ik kon m’n grapje even niet anders formuleren. Beetje jammer :(
jaapiyo zegt
@2wheeler: je bedoelt dat Beitske weliswaar niet in een auto zit maar wel hard gaat op die foto?
2wheeler zegt
@jaapiyo: haha exact, door het geluid!
Edge zegt
Totaal niet serieus te nemen, die W-Series. Bij de aankondiging zeiden ze dat ze een alternatieve route naar de F2 en F2 willen vormen voor vrouwelijke coureurs, maar als ik deze deelnemerslijst zo zie blijft daar nog maar weinig van over. Het gros van die dames is veel te oud. Als je op je 30ste nog niet in de F1 hebt geracet, ga je daar ook niet meer terechtkomen en is deelname aan een opstapklasse zinloos. Meedoen aan een opstapklasse waar het niveau ook nog eens bedenkelijk is, is nog zinlozer.
Het feit dat Carmen Jorda op die lijst staat zegt genoeg. Jorda kwam in de Europese Fomule 3 niet verder dan een 21e plaats en kwam in haar derde jaar GP3 niet verder dan een 29e plaats in het kampioenschap. Ter vergelijking: haar teamgenoot Dean Stoneman werd tweede in diezelfde auto, en dat terwijl hij de drie jaar daarvoor niet kon racen omdat hij tegen teelbalkanker vocht. Vervolgens werd ze bij Lotus/Renault aangesteld als ontwikkelingsrijder en mocht ze in de simulator plaatsnemen. Daar was ze liefst 12 seconden per rondje langzamer dan Marco Sorensen. Marco wie? Precies. Inmiddels is Jorda 30 en heeft ze al twee jaar geen serieuze race meer gereden. Als dat je definitie van talent is, heb je echt niet begrepen hoe autoracen in elkaar zit. Nee, geef mij dan maar Sophia Flörsch, Tatiana Calderon of een van die andere dames die niet zielig in een hoekje gaat roepen dat vrouwen niks kunnen zijn en een eigen raceklasse nodig hebben. Ze hebben wellicht niet het niveau om tot de absolute top door te stoten, maar ze hebben in ieder geval wel de juiste mentaliteit.
Edge zegt
@edge: Overigens maakt het eigenlijk ook allemaal geen ene moer uit. De W-Series is niet FIA-geaccrediteerd en staat ook niet op de lijst van kampioenschappen waarmee je superlicentiepunten kunt verdienen. Iedere zichzelf respecterende racedame die hogerop wil laat deze serie links liggen, want het is gewoon een verloren jaar.
Dutchdriftking zegt
De dame van foto 1 staat ook op mijn shortlist…
healey zegt
@dutchdriftking: Mevrouw 1 valt niet op short. Jammer voor je.
Gulli zegt
Wanneer komt er een genderfluide linksdraaiende quinoa-klasse? We moeten wel iédereen kunnen accepteren he!