• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche: De Turbo-naam betekent belofte

Auteur: hayte, gepost 25 februari 2020 om 15:39 – 16 Reacties

Achterkant blauwe Porsche Taycan Turbo

Eindelijk snappen we wat de Turbo-naam anno 2020 nog betekent.

De laatste jaren is de Turbo-naam een beetje vaag geworden, maar in het begin was het nog vrij simpel. De Porsche 930 maakte Porsche omdat het mee wilde doen aan FIA-races. Daarvoor moest je een versie van je raceauto in productie brengen, wat Porsche deed. Deze auto leek op een 911 en had een turbo, dus hoe noem je de auto dan? Juist, de Porsche 911 Turbo.

Ook daarna was het nog vrij eenvoudig: de Porsche’s met een Turbo in de naam hadden een turbo erin, Porsche’s zonder turbo hadden die niet. Later werd dat wat minder duidelijk. Neem de Porsche Panamera, na de facelift in 2013 hadden de S en 4S ook een turbo aan boord. De huidige 992-generatie Porsche 911 is (vooralsnog) niet eens leverbaar zónder turbo. Met de Taycan werd het feest echter helemaal compleet, nu krijgt een auto die nooit een turbo zal hebben, de naam Turbo mee.

Maar nu heeft Porsche eindelijk aangegeven wat ze nou in hemelsnaam nog bedoelen met de naam Turbo: belofte. De belofte van performance, rijdynamiek, versnelling en topsnelheid. Het topmodel van een auto-reeks, dus. Kennelijk negeren ze even het feit dat de 991-911 GT2 RS sneller was dan de Turbo S van diezelfde generatie.

Porsche doet deze onthulling in een reeks #AskPorsche-YouTube-films, waarmee het bedrijf vragen wil beantwoorden van fans. In het fragment gaan ze ook in op het geluid van de auto. Dit is gebaseerd op het geluid van de aandrijflijncomponenten. Denk aan de elektrische motoren, de elektronica en de versnellingsbak. Dit geluid is trouwens wel versterkt, dus helemaal mechanisch is het geluid niet.

De toekomst van de elektrische Porsche komt ook in de films voorbij. Zoals bekend wil Porsche meer uitvoeringen van de Taycan gaan bouwen. Als de Porsche Taycan Turbo het topmodel is, moet er ook iets onder zitten, natuurlijk. En dat er in de toekomst een elektrische Macan zal zijn. Wat we al wisten, die komt er over twee jaar namelijk al. Benieuwd naar hoe zo’n elektrische Porsche eigenlijk rijdt? Lees dan onze rijtest van de Taycan Turbo S.

Foto: Eerste Nederlandse Porsche Taycan gespot van ByJacquelinePhotography, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Video - Porsche Taycan Turbo S vs 911 GT2 RS: wie wint?
  • Porsche 911 Turbo kust Peugeot 206 in Friesland/Groningen
  • BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio
    BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio
  • Porsche viert een feestje met deze 911 Turbo S

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

911-turbo, Porsche, Taycan, taycan-turbo-s, turbo

Vorig bericht: « Dieven stelen Ducati van Superbike-legende
Volgend bericht: ‘Tesla wil in Europa met Semi op zondag kunnen rijden’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. olivier420 zegt

    25 februari 2020 om 16:18

    Ach ach wat is die Taycan toch om te smullen in die blauwe kleur. Fantastisch

    Login om te reageren
  2. Onehp zegt

    25 februari 2020 om 16:40

    Wat ondezoek onder mijn bekenden die voor 99% geen petrolheads zijn, kennen 98% het woord turbo, maar 97% kan niet uitleggen hoe een turbo eigenlijk werkt… Prima dus. 96% prima. 95% van de tijd. Enz.

    Login om te reageren
    • rrvliet zegt

      25 februari 2020 om 16:57

      @Onehp: Huh?

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        25 februari 2020 om 17:11

        De percentages zijn nonsens. Maar de meeste normale mensen weten dus niet hoe een turbo werkt, dus als naam voor ‘de snelle versie van’ werkt dat prima.

        Login om te reageren
        • nissanfairladyz zegt

          25 februari 2020 om 19:54

          Leg eens uit dan. Wat doet een turbo precies? Wat maakt hij dynamisch aan?

          Login om te reageren
          • barendbotje zegt

            25 februari 2020 om 20:42

            Wellicht de rack positie van de turbo bladen

            Login om te reageren
  3. tjorque zegt

    25 februari 2020 om 17:26

    Als turbo (je weet wel dat turbine achtige toestel dat je verbrandingsmotor een torenhoog koppel geeft) liefhebber blijf ik toch moeite hebben met het hele idee van een elektrische auto met “turbo” op de kont.

    Zelfs als Porsche er een uitleg voor verzint…

    Login om te reageren
    • stalensnuitje zegt

      26 februari 2020 om 12:12

      @tjorque: tja, als je zo redeneert is het enige verschil dat “dat turbine achtige toestel” er niet in zit, maar het koppel heb je alsnog. Nou ja, een verbrandingsmotor had je er ook al niet in zitten, dus het ‘probleem’ lijkt me beperkt. En anders bestel je ‘m toch zonder badge?

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        26 februari 2020 om 16:18

        Semantics… I know!
        Maar een heel lekkere dame die Marcel heet blijf je ook met wantrouwen bekijken. Ongeacht het feit of dat ze het op haar voorhoofd heeft staan of niet…

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    25 februari 2020 om 17:29

    Ach, ooit kocht je een turbo koelkast of magnetron….

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      25 februari 2020 om 18:17

      @dutchdriftking:

      Inderdaad, onze Pentium II had vroeger al een elektronische turbo knop✌?

      Login om te reageren
    • ralfast zegt

      26 februari 2020 om 08:59

      @dutchdriftking: inderdaad. Heimwee naar de tijd dat met een catchy 80’s Turbo sticker iets opeens heel cool werd. Turbo Reflex gaten in je ghettoblaster. Heerlijk. Volgende stap om de 2020’s verder de 80’s in te trekken: louvres op de achterruit. Een rubberen spoiler. Klapkoplampen… Come on, Porsche: do it!

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        26 februari 2020 om 09:14

        @ralfast: klapkoplampen! Briljant omdat weer door te voeren. Met de huidige laser en led technieken moet dit heel gaaf te maken zijn.

        Login om te reageren
  5. mynameisjeroen zegt

    25 februari 2020 om 19:06

    Vroeger gebruikten ze ‘Carrera’ voor de extra potente modellen.

    Login om te reageren
  6. melkkoe zegt

    25 februari 2020 om 19:14

    Mijn buurman rent nu met dit artikel in de hand naar de kroeg.

    Bij hem staat er namelijk ook “turbo” achterop zijn Opel grandland x met 1.2 driecilinder

    Login om te reageren
  7. pascalio92 zegt

    26 februari 2020 om 16:17

    Hij is mooier dan n teslas dat wel maar durf me niet uit te laten over de prestaties dus die turbo hadden ze wel weg kunnen laten

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North