• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche: Elektrische supercars zijn saai

Auteur: Loek, gepost 5 maart 2020 om 20:05 – 25 Reacties

Porsche elektrische hypercar

Wie elektrische supercars van Porsche verwachtte, zal niet blij zijn met deze uitspraak.

Een jaar of zes geleden was daar ineens de Porsche 918 Spyder. Een topmodel voor Porsche waar de 4.6 liter V8 wordt versterkt door een set flinke elektromotoren. In totaal leverde de auto daarom bijna 900 pk. Niet alleen was het zo ongeveer de snelste auto des tijds, door zijn groene randje was het ‘de auto van de toekomst’.

Hybrides redden het echter niet meer als ’toekomstige’ supercars, zo bewijzen de volledig elektrische Rimac C_TWO, Pininfarina Battista en Tesla Roadster, bijvoorbeeld. Kan Porsche inspelen op deze nieuwe garde hypercars? Dat kan, maar dat gaat niet gebeuren, aldus Porsche-ingenieur Michael Mauer. Kneiterharde uitspraak: elektro-hypercars lijken allemaal op elkaar volgens de Duitse ingenieur.

Wat hij daarmee bedoelt is dat eigenlijk alles wat zichzelf ‘supercar’ en ‘elektrisch’ noemt is uit dezelfde ingrediënten bestaat. Karrenvrachten aan pk’s en koppel, enorm lage acceleratietijden, en het is allemaal niet zo lastig om uit te voeren. Bovendien zijn de auto’s altijd zwaarlijvig door gigantische accupakketten.

Een rivaal voor deze elektrische supercars van Porsche komt er dus niet. Mauer wil liever het elektrische segment wat meer ‘sportief’ maken. Kijken hoe je lichtgewicht integreert in een elektrische sportwagen. Dat vindt Porsche een leukere uitdaging.

Wanneer komt die 918-opvolger dan? Nog niet nu. Ook heeft Mauer het over een einde aan het SUV-tijdperk, want elektrische auto’s moeten gestroomlijnd zijn. SUV’s zijn dat niet. U ziet het: Mauer denkt graag anders. (via Autocar)

Image-credit: mooie foto’s van een 918 Spyder, via Autojunk.

Ook interessant!

  • elektrische Porsche Cayenne
    Elektrische Porsche Cayenne nog wat dichterbij
  • Een onderhuidse blik op de volgende Porsche Cayman
    Een onderhuidse blik op de volgende Porsche Cayman
  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Porsche Mission R: elektrisch en sexy

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, michael-mauer, Porsche, Supercars

Vorig bericht: « Brabus GLE diesel doet het heel subtiel
Volgend bericht: Autoblog on Tour: Genève Roadshow – Deel 3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. ty5550 zegt

    5 maart 2020 om 20:40

    Wel raar dat ze hun dan zo hebben ingekocht in Rimac dat naast de elektrische autoproducten zo bekend is om zijn elektrische supercars

    Login om te reageren
    • chills zegt

      5 maart 2020 om 20:54

      @ty5500: wat heb je??

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        5 maart 2020 om 21:12

        @chills: Waaaaat?

        Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      5 maart 2020 om 21:29

      @ty5500: als ik ’n brood haal bij de AH hoeft dat niet te zeggen dat ik al hun producten waardeer. ? Ik probeerde een metafoor te schetsen. Niet dat je nu denkt dat ik alleen maar brood van de Apple koop of zo… ?

      Login om te reageren
      • ytrewq zegt

        6 maart 2020 om 09:11

        @drdre1: maar appie autocorrigeert wel in Apple, erg verdacht ?

        Login om te reageren
    • basjaski zegt

      5 maart 2020 om 21:45

      Of toch niet. Ze hebben toegang tot Rimac technologie, ipv het zelf uit te zoeken wat net zo veel kost…

      Login om te reageren
      • nissanfairladyz zegt

        7 maart 2020 om 11:21

        Hoe denk je dat de Porsche Taycan aandrijving gemaakt is? Door Porsche zelf? Nee, want het is een totaal andere aandrijflijn dan de MEB platform van VAG, waar Porsche onder valt.

        Porsche Taycan is een Porsche omhulsel, met een Rimac aandrijflijn. Alleen houdt Porsche dit liever zo geheim ofzo. Terwijl uit allerlei technische documenten dit blijkt. Het is ook gewoon zo.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      6 maart 2020 om 09:09

      @ty5500: Rimac gebruikt zijn supercars als marketing voor hun kennis van elektrische aandrijflijn. Hun core business is echter onderdelen leveren aan de grote merken, waaronder waarschijnlijk Porsche en de volledige VAG groep.

      Login om te reageren
    • sprankel zegt

      6 maart 2020 om 14:33

      Dat is omdat iedereen leest wat hij wilt lezen,

      Wat ik lees:

      -Porche gooit de handdoek in de ring als het gaat om zuivere acceleratie
      -Porche gaat voor lichte voertuigen op EV maar dus niet de snelste.
      -Porsche zegt dag aan hybride opstellingen en dus aan hun benzine motoren

      En dat is logisch, in EV land is het niet moeilijk om zelfs lamborghini’s met V10 motoren te kloppen. De snelste proberen zijn is zinloos aan het worden, wat maakt het voor een daily driver uit of je het nu in 2.8, 2.6 of 2.1 kan doen? En wat ga je doen als we onder de 2s gaan?
      Hoe moet een merkt als Porsche dat zich wil verkopen als sportwagen voor alle dagen en bij uitbreiding de meer exoten zich dan nog onderscheiden tussen een middenklasser die het nu al reeds in 3.4 seconden doet.

      Dan zeg ik, proficiat dat Porsche zijn prioriteiten herbekijkt en zijn lijnen hertekend. Dat is al beter dan een Ferrari die het moet hebben van veel te dure wagens met slechte betrouwbaarheid die totaal niet geschikt zijn voor circuitwerk, als je het enkel moet hebben van show en dat je de snelste bent op een rechte lijn, dan shiet er morgen enkel show over wat niet goed gaat eindigen voor het merk.

      Login om te reageren
  2. MaartenD zegt

    5 maart 2020 om 21:21

    Zegt het saaiste sportwagenmerk onder de sportwagens…

    Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    5 maart 2020 om 21:31

    Ook of juist in dit segment zal elektrisch denk ik (uiteindelijk) het goedkoopst uit pakken.
    Als je ziet hoe goedkoop Tesla zo’n hoog vermogen aandrijflijn neerzet, dan zie je hoe goedkoop de elektrische aandrijflijn is. En ja accu’s zijn duur, maar dat wordt ook overdreven, en valt in het niet bij de prijzen van sportwagens.
    En een Tesla is nog geen sportwagen, maar goedkoop veel vermogen leveren kan dus.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      6 maart 2020 om 10:34

      Goedkoop is volgens mij niet zo relevant in dit segment. De rijke koper koopt het toch wel, ongeacht de prijs.

      Login om te reageren
  4. VeniVidiVici zegt

    5 maart 2020 om 21:32

    EV’s zijn sowieso saai!

    Login om te reageren
  5. nopetrolnofun zegt

    5 maart 2020 om 21:32

    Dat is mooi. Eerder ging het altijd om cijfers, alleen maar cijfers en niks anders. Ik rij liever in een auto die binnen 5 sec naar de 100 gaat en een geweldig geluid produceert, dan een auto die er 1 sec minder voor nodig heeft maar geen geluid produceert of stikt in de turbo’s. Emotie is waar het om draait bij een supercar, niks anders.

    Login om te reageren
  6. kennone zegt

    5 maart 2020 om 21:39

    Eens

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      5 maart 2020 om 23:16

      @kennone: ik ook. Maar is het niet wensdenk van deze beste man. Vooral het deel over SUV’s…

      Login om te reageren
  7. SimonMc zegt

    5 maart 2020 om 22:25

    Wat ze eigenlijk bedoelen is dat ze in dit segment nog geen geld als slijk kunnen verdienen, dus wachten ze nog even af.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      6 maart 2020 om 09:13

      @SimonMc: dat zal nooit komen. De prijs van een supercar en niet te vergeten het onderhoud ervan is waar geld verdiend wordt. Als Tesla ooit hun nieuwe Roadster uitbrengt zijn de oude super en hypercars gereduceerd tot “kijk hoeveel geld ik heb” en “zo klinkt een brandstofmotor”.

      Login om te reageren
  8. kobus1967 zegt

    5 maart 2020 om 22:38

    Als je toch nergens meer hard mag en kan rijden omdat big brother straks alles via 5g in de gaten kan houden, dan rij ik het liefste zo comfortabel mogelijk van A naar B.
    Dat kan prima in een SUV ook in een elektrische SUV.

    Login om te reageren
  9. jippie zegt

    5 maart 2020 om 23:06

    Maar dan weer wel in die truttige formule-e stappen.

    Login om te reageren
  10. Jantje_555 zegt

    5 maart 2020 om 23:28

    een elektrische supercar heeft effectief het zelfde motorgeluid als een elektrische Mii of Renault ZOE inderdaad…

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    6 maart 2020 om 09:49

    Tja, elektrische sportwagens zijn bloedsnel en de Taycan is ook nog eens erg mooi. Maar een stukje beleving is ook best fijn.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      6 maart 2020 om 10:35

      Eens. In mijn ogen koop je een supercar niet alleen om hard te gaan, maar ook vanwege de beleving. Ik kan me voorstellen dat dat nog wel mist bij een EV-supercar.

      Login om te reageren
      • sirdrinksalotofpetrol zegt

        6 maart 2020 om 13:12

        @berlinetta: precies, lekker emotieloos van 0 naar 100 (harder mag je straks toch niet meer harder) in 2.9 seconden…..

        Login om te reageren
  12. degwnbmw zegt

    6 maart 2020 om 12:58

    “Hybrides redden het echter niet meer als ‘toekomstige’ supercars, zo bewijzen de volledig elektrische Rimac C_TWO, Pininfarina Battista en Tesla Roadster, bijvoorbeeld.”

    Voor zover ik weet zijn deze auto’s voorlopig alleen nog maar luchtkastelen? De Rimac zal er wel komen, die lieten eerder al zien hun plannen te realiseren. pininfarina heeft genoeg geld en contacten om zijn auto te realiseren, maar de tesla betwijfel ik ten zeerste. Zulke prestaties claimen, circa 5 jaar voor je uberhaupt een test model bouwt? Klinkt voor mij een beetje als Spyker praktijken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North