• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche: handbak blijft, PDK-update komt dit jaar

Auteur: sir_smokalot, gepost 22 januari 2013 om 12:29 – 46 Reacties

Porsches handmatige 7-bak


De manuele transmissie is een uitstervend ras, maar Porsche blijft zijn koperspubliek dat per sé zelf wil roeren de komende jaren trouw. Daarnaast wordt de PDK-bak natuurlijk doorontwikkeld. Verwacht dit jaar een verbeterde versie.

Zwengel de discussie over handgeschakeld versus (semi-)automaat bij de liefhebbers van sportwagens aan, en het huis is te klein. Ferrari is al compleet van de handbak afgestapt, maar Porsche kwam vorig jaar nog met een nieuwe handbak (video), met zeven verzetten maar liefst.

Hoewel Porsche hierover nog niets officieels heeft laten weten, wordt er algemeen van uitgegaan dat de zevenbak aan de nieuwe 911 GT3 voorbij gaat. Maar: in een interview met Automobile laat Wolfgang Hatz (hoofd R&D) weten dat de manuele optie in ieder geval de komende 10 jaar nog open blijft. Hooray for manuals!

Daarnaast onthult Porsche nog dit jaar een update van de PDK-bak, die, hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk aan het langste eind trekt (momenteel schijnt bijvoorbeeld al 80% van de Boxsters met PDK te worden verkocht). Hierbij belooft Hatz ‘veel snellere schakeltijden’. Niet dat die nu traag zijn, maar bij sportwagens gaat het om de ‘edge’, en de strijd met de concurrentie (die ook niet stil zit) natuurlijk.

De GT3 met de zeven versnellingen tellende PDK-bak

Voor de 911 GT3 zal deze update te laat komen, maar wellicht niet voor de GT3 RS? Hoewel dat natuurlijk het model bij uitstek is dat we (of eigenlijk: de (Amerikaanse) kopers) graag met een handbak zien. (via automobilemag.com)

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Waarom de 911 GT3 weer een handbak heeft
  • Hoe ziet jouw droom Porsche 911 GT3 eruit?
  • Porsche maakt uitstoot 911 GT3 volgend jaar op niveau van EV

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, GT3, Porsche, Techniek, transmissie

Vorig bericht: « In Canada kost een GL63 AMG een prikkie ($7)
Volgend bericht: Rolls-Royce geeft eerste afbeelding Wraith vrij [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. bsxc2 zegt

    22 januari 2013 om 12:46

    Alle autofabrikanten die zich blind staren op 0-100 tijden en Co2(automaat)en die daarbij hun kopers uit het zicht verliezen zijn gewoon niet goed bezig.

    Login om te reageren
    • widodh zegt

      22 januari 2013 om 13:03

      @bsxc2: Als de verkoopcijfers zeggen dat 80% een PDK neemt, dan zijn ze raar bezig als ze zich daar op richten?

      Login om te reageren
      • imba zegt

        22 januari 2013 om 17:55

        @widodh: Die 80% van jouw staat in de file en/of is simpelweg een ouwe lul die niet van schakelen houdt. Als je echt een sportieveling bent en dus van het schakelen geniet koop je een handbak. Als je ”sportief” wilt zijn met flippertjes koop je maar een racestuur voor je playstation.

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          22 januari 2013 om 21:49

          @imba: er zijn zoveel mensen die niet kunnen schakelen. Vooral in een Porsche, dan moeten ze iets laten zien aan de rest van de wereld

          Login om te reageren
        • RoT___ zegt

          22 januari 2013 om 21:50

          @imba: Standaard vraag bij mensen die zulke uitspraken doen: Zelf al eens een automaat gereden? Grote kans dat het antwoord nee zal zijn. Eenieder die ik ken die een automaat heeft gereden weet me namelijk hetzelfde te vertellen, namelijk dat het heerlijk rijdt. Zo ook in een Porsche, die PDK bakken zijn fantastisch.

          Login om te reageren
          • imba zegt

            22 januari 2013 om 22:43

            @RoT___: Lees m’n eerste zin nog maar eens.(17:55) I rest my case bij deze…

            Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      22 januari 2013 om 13:15

      @bsxc2: Sjonge jonge.. Ga is een lesje marketing volgen ofzo…..

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        22 januari 2013 om 22:07

        @kaasboerin: de marketing bij Porsche snappen ze wel. De 928 had standaard een automaat en tegen meerprijs een handbak. En dat 30 jaar geleden al.

        Login om te reageren
  2. 964rs zegt

    22 januari 2013 om 12:52

    Porsche snapt het. Maarja dat doen ze al de nodige jaren

    Login om te reageren
  3. Pulizano zegt

    22 januari 2013 om 12:55

    *Staat op en applaudiseert*

    Login om te reageren
  4. ej20g zegt

    22 januari 2013 om 12:59

    Mooi om te horen dit, Porsche is één van de zeldzaamheden die het snappen. En nu maar hopen dat het geluid ook weer zo verslavend wordt als dat van de vorige generatie, maar dat zal wel goed komen denk ik zo.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      22 januari 2013 om 21:52

      @ej20g: idd de komende 10 jaar de optie. De oude ferrari’s met een klik klak versnellingsbak en zo’n lange pook vind ik nog steeds mooier dan wat ze nu maken.

      Login om te reageren
  5. lemans96 zegt

    22 januari 2013 om 13:07

    Ook Aston Martin heeft door dat ze er goed aan doen om niet enkel van die androgine automaten te maken.
    In de EVO ‘Car of the year’ test, hadden ze ook de met handbak uitgerustte 991 uitgekozen en deze bleek gewoon meer rijplezier te geven.

    Login om te reageren
  6. varln1991 zegt

    22 januari 2013 om 13:09

    Erg slim van Porsche, straks zijn ze de enige die nog een handbak leveren. Dat zal vast wat kopers wegkapen bij andere merken.

    Login om te reageren
  7. Rhyo zegt

    22 januari 2013 om 13:20

    Leuk te zien dat iedereen altijd pro handbak is. Ik ben er al overheen. Geef mij maar een PDK. Daar heb ik (persoonlijk) genoeg plezier van, sneller comfortabel, zuinig, fileproof. Bij Ferrari begrijpen ze het juist… Techniek, wen er maar aan. Meestal als mensen een goede automaat (DCT ofzo) hebben geproefd, willen ze niet anders.

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      22 januari 2013 om 13:23

      @Rhyo: helemaal mee eens! sinds ik SMG heb in de ///M hoef ik geen handbak meer hoor :) (en dat is nog niet eens zo geweldig als de DCT die later in de E92 M3 kwam etc…

      Login om te reageren
    • widodh zegt

      22 januari 2013 om 13:54

      @Rhyo: Eens! Ik heb dan wel geen Porsche, maar heb een paar jaar gereden met een A3 2.0TDI met DSG.

      Heerlijk rijden! Rijd nu Toyota Hybride en ook dat rijd gewoon super.

      Mijn M5 E39 is nog wel een handbak en dat is altijd weer even wennen. “Je kan niet rijden!”, dat zal ik wel naar mijn hoofd krijgen, maar die handbak haalt toch vaak je aandacht weg van het echte rijden.

      Natuurlijk is het vaak ook leuk, maar een goede automaat (met flippers) is echt niets mis mee.

      Login om te reageren
      • 300e zegt

        22 januari 2013 om 14:10

        @widodh: Grappig om te lezen dat je een Toyota Hybrid super vindt rijden terwijl je ook een M5 hebt. Verschil kan niet groter volgens mij! Vaak vinden BMW rijders een Toyota te gezapig en een Toyota rijder een BMW te stug.

        Ik heb goede verhalen gehoord over het comfort van een Prius. Zelf nog nooit in een Prius/Auris Hybrid gereden of meegereden dus kan er helaas niet over oordelen. Hoe is het praktijkverbruik?

        Login om te reageren
        • widodh zegt

          22 januari 2013 om 14:48

          @300e: Ik heb een Auris (2011) hybride. Die vind ik lekkerder rijden dan de Prius. Een Auris is wat stugger geveerd en vind ik lekkerder rijden.

          De M5 is voor mij een auto voor de plezier ritjes, maar zeker geen bruikbare auto voor dagelijks gebruik. (Iets met V8, 5 liter en 1 op 7).

          Login om te reageren
          • widodh zegt

            22 januari 2013 om 14:49

            @widodh: Oh, praktijk verbruik is overall sinds de aankoop 1:18.

            Login om te reageren
            • 300e zegt

              22 januari 2013 om 15:05

              @widodh: Denk dat het onderhoud van de m5 ook niet te betalen is als je er 25000 per jaar mee gaat rijden :). De Auris is ook wat mooier dan de Prius mijns inzien!

              Login om te reageren
          • ej20g zegt

            22 januari 2013 om 18:53

            @widodh: hier in de straat staat ook een E39 M5. Die klinken standaard al heerlijk, maar dit exemplaar heeft ook nog eens een aftermarket uitlaatsysteem eronder hangen. Ik schat dat de pijpen elk (4 nog steeds) zo’n 14 cm in doorsnee zijn. Tot nu toe heb ik nog maar één auto gehoord met een harder geluid en dat is de Impreza GT Turbo van een vriend van mij. Overigens wordt de M5 waar ik het over heb ook alleen met mooi weer uitgelaten.

            Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      22 januari 2013 om 21:54

      @Rhyo: Precies, praktisch iedereen is om nadat ze eenmaal met een automaat gereden hebben. Zelfs de grootste sceptici kunnen het niet onderdrukken dat het erg prettig rijdt. Dacht zelf ook altijd dat een automaat niets was, maar ik zou er nu zonder twijfel een bestellen als mijn portemonnee het toe zou laten. Vooral na een lange file vervloek ik elke keer weer die ellendige koppeling, zal niet de eerste keer zijn dat ik na een tijdje last van de enkel krijg.

      Login om te reageren
  8. spykerboy zegt

    22 januari 2013 om 13:21

    Tja, handbak is wel leuk, maar ook een boel gedoe als je file rijdt etc… ik ben wat dat betreft toch van de flippers, zelf in controle over wanneer schakelen maar veel gemakkelijker en sneller :)

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      22 januari 2013 om 21:57

      @spykerboy: Maar hoe vaak gebruik je ze daadwerkelijk? De enige keren dat ik ze heb gebruikt was bij een gerobotiseerde handbak, puur om te voorkomen dat dat ding op de meest ongelukkige momenten uiterst traag schakelt en je vol in de gordel komt te hangen.

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        23 januari 2013 om 00:14

        @RoT___: ik heb nog nooit in de automaat stand gereden in mijn M3, altijd zelf geflipperd dat is het leuks, anders schakelt die waarschijnlijk inderdaad op de raarste momenten als ik ff lekker hard wou rijden :)

        Login om te reageren
  9. chrisej2 zegt

    22 januari 2013 om 14:04

    Niet heel erg vreemd. In europa wordt misschien 90% van de 911’s met een pdk-bak verkocht, maar in Amerika is dat precies andersom. Daar wil bijna 90% een handbak hebben. Er Amerika is nog steeds een grootte markt voor Porsche dus een logische beslissing.

    Login om te reageren
  10. bassen zegt

    22 januari 2013 om 14:43

    Hoezo files en porsche, de meerderheid van de porsche bezitters heeft zo’n auto er naast. Daarbij zoveel werk is het niet hoor, bij een automaat moet je gas en rem gebruiken, handbak komt daar een koppeling bij, want je maakt mij niet wijs dat je continu van z’n 1 naar de 2 moet schakelen.

    Persoonlijk zou ik bij een sportauto altijd een handbak prefereren, heb welles waar nooit DSG gereden maar door te schakelen komt er een extra gevoel bij die het rij plezier vergroot.

    Maakt mij dat nu uit dat een m5 sneller weg is bij het stoplicht.

    Login om te reageren
  11. zdev zegt

    22 januari 2013 om 15:31

    Ik heb een 911 met PDK. Feestje.
    Maar stiekem is de ZF in de QP veel leuker. Die ramt ouderwets en hard. Sportiever.

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      22 januari 2013 om 22:00

      @zdev: De ZP wel. De Cambiocorsa/Duoselect/Whatever is daarentegen een waardeloos geval, wist het goed voor elkaar te krijgen om alle rijplezier uit de auto te raggen. Past totaal niet bij die auto.

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        23 januari 2013 om 00:16

        @RoT___: disagree, de cambiocorsa bak die in mn vaders oude cabrio 4200GT zat vond ik prima lekker rijden. ja wat intervals maar met de sportstand prima te verhelpen!

        Login om te reageren
  12. Jeyo zegt

    22 januari 2013 om 15:35

    Heb met een porsche met PDK gereden ooit en ik was echt onder de indruk, desalniettemin vind ik een handbak toch fijner, we hebben nu zelf ook een golf met dsg maar mis het schakelen toch wel een beetje..

    Login om te reageren
  13. bmwe46csl zegt

    22 januari 2013 om 15:38

    handbak moet gewoon voor altijd optioneel blijven

    Login om te reageren
    • salberts93 zegt

      22 januari 2013 om 16:10

      @bmwe46csl: haha totally agree hoewel de auto in je naam die optie niet had ^^ toffe bak hoor daar niet van xD

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        22 januari 2013 om 17:20

        @salberts93: Daarom dat er ook een “update” van uitkwam, genaamd de M3 CS, die dus wél een handbak heeft.

        Login om te reageren
        • spykerboy zegt

          23 januari 2013 om 00:16

          @SimonMc: maar nogsteeds hebben de meeste een SMG bak erin, zo ook in mijn CS…

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            23 januari 2013 om 00:42

            @spykerboy: Ok, mijn fout. Je kon bij deze ook een handbak krijgen, in tegenstelling tot de CSL.

            Maar is deze eigenlijk een verbeterde CSL, of is dit een M3 met bepaalde CSL opties erop? Ik lees tegenstrijdige berichten.

            Login om te reageren
            • spykerboy zegt

              23 januari 2013 om 15:31

              @SimonMc: klopt, je moet de CS zien als een amerikaanse CSL, in amerika mocht een merk nog niet echt met carbon werken zover ik weet. Daarom is de CSL er nooit gekomen. een CS heeft bijna alle goodies van een CSL behalve de carbon onderdelen (dak, intake, middenconsole, stoelen etc)

              de CS heeft wel de stuur inrichting, remmen, versnellingsbak (indien SMG), Mtrack mode, onderstel etc van de CSL…. onderhuids is het eigenlijk het zelde op de box na ;)

              Login om te reageren
  14. zdev zegt

    22 januari 2013 om 15:55

    Ach en als je over 10 jaar alsnog een Porker wil met handpookje, dan koop je toch gewoon een gebruikte 991, 997, 996 of nog ouder? Het blijven leuke tijdloze sportkarts en er zijn er genoeg.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      22 januari 2013 om 21:56

      @zdev: ga dan voor een 993 de eerste watergekoelde 911 waren een ramp. Vreemde en dure storingen, en relatief snel versleten.

      Login om te reageren
  15. salberts93 zegt

    22 januari 2013 om 16:09

    wat mankeert er toch in godsnaam aan zelf schakelen mensen met hun flipperonzin waarom zou je een Boxster kopen en vervolgens een automaat laten schakelen dat is net zoiets als dat je een keyboard koopt en vervolgens de demo-knop indrukt

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      22 januari 2013 om 22:02

      @salberts93: Rij er eens mee, dan ben je om ;)

      Login om te reageren
  16. donvliet zegt

    22 januari 2013 om 16:10

    Afhankelijk van het doel van de auto kan zowel de handbak als de pdk de juiste keuze zijn. Beide kunnen sportief rijplezier geven, maar de pdk is handiger als de auto dagelijks gebruikt wordt. Voor een weekend/trackday auto is een handbak soms wel erg lekker. Maar een pdk in een GT3 zou ook zeer vermakelijk zijn. Hopelijk blijft de keuze beschikbaar voor de klant.

    Login om te reageren
  17. spidermann zegt

    22 januari 2013 om 18:01

    De M5 is in de USA leverbaar met manual…

    Login om te reageren
  18. xiran zegt

    22 januari 2013 om 21:59

    Ik heb liever een handbak niet uit nostalgie maar zodat ik kan voelen wanneer de versnellingsbak warm is.

    Login om te reageren
  19. Joerek zegt

    23 januari 2013 om 10:38

    Ik zwoer altijd bij een handbak. Eenmaal TT RS gereden met handbak en DSG was de keuze duidelijk: DSG! Zoveel meer mogelijkheden (launch control, nog steeds handmatig schakelen, of vol automatisch laten schakelen). De beleving wordt er ook niet minder op (bij echt sportieve autos), want het geluid met een DSG bij op- en terug schakelen is zoveel mooier. Lekkere explosies ook. Ook het geval van heftig accelereren wat maar door en door gaat zonder hakkeltje. Gewoon prima techniek.
    Voor dagelijks gebruik helemaal een no-brainer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North