‘Porsche komt met Taycan Turbo als topmodel’

Auteur: , 62 Reacties

Turbo what?!

'Porsche komt met Taycan Turbo als topmodel'

Één van de belangrijkste modellen van 2019, zo niet het belangrijkste model van Porsche voor volgend jaar, is de langverwachte Taycan. De eerste info over de elektrische auto werd eerder dit jaar bekendgemaakt en ook is duidelijk dat er veel vraag is naar de Porsche.

Officiële informatie over prijzen en typebenamingen zijn er nog niet, maar autojournalist Alex Roy komt met interessante informatie naar buiten. Zo beweert Roy dat Porsche de Taycan in drie varianten gaat leveren. Als Taycan, Taycan 4S en Taycan Turbo. De eerste twee varianten zijn logisch, maar de derde benaming slaat als een lul op een kersenvlaai. De Taycan is immers een volledige elektrische auto en van een fysieke turbo is totaal geen sprake.

Het zou hier gaan om een marketingtroef van Porsche. De Turbo-benaming staat voor het topmodel bij de 911 (afgezien van de GT-modellen), de Macan, de Cayenne en de Panamera. Klanten zouden de naam associëren met het beste van het beste en daarom is voor Taycan Turbo gekozen.

De Taycan Turbo zal naar verwachting wel daadwerkelijk wat toevoegen. Grote kans is dat de eerste bevestigde informatie over de Taycan gebaseerd is op de Turbo. Dit betekent 600 pk systeemvermogen en 0-100 km/u in 3,5 seconden. De Taycan en Taycan 4S zullen goedkoper zijn en zo’n 400 en 500 pk krijgen.

Volgens de journalist gaat de Taycan minder dan 90.000 dollar kosten. De 4S ergens in de 90k en de Turbo zo’n 130.000 dollar. De elektrische Porsche rolt medio 2019 van de band, met een marktlancering tegen het einde van volgend jaar.



62 reacties

Want RS klonk niet bekend in de oren?
@breakingpoint: RS zijn vaak uitgeklede modellen om gewicht te besparen. De Turbo-klanten houden juist van veel luxe en overdaad in met name het interieur.
@granlusso: dat weet een kleuter ook. Plak er dan ook TDI achter, als techniek er geen hol mee hoeft te maken hebben. Klinkt lekker met een pint in de brasserie van het trailerpark.
@breakingpoint: De RS is voorbehouden voor het later te introduceren lichtgewicht model met de 3.8 boxster motor . ;-)
@w0ut: Boxster is een model, Boxer bedoel je?
Heb vernomen dat Honda z’n elektrisch model, Urban EV, zal uitbrengen met de benaming VTEC.
@utregcity: Very Tedious Electric Car.
@utregcity: Veel Te Erotisch Concept
Dit wordt dus de TT die iedereen wél zal willen…
@trobken: 130K….
@deeberton: USD. Maar mogelijk gewoon 1:1 in euro’s.

Het zou in Duitsland best een leasetopper kunnen worden wanneer de bijtelling zo om en nabij die voor een 520d is.
@karhengst: US prijzen zijn altijd ex BTW. Pak de koers 1:1 en plak er dan naar 22% op.
@deeberton: hier ruilt elke manager straks z’n Tesla op in.
@trobken:

alsof de TT een slecht verkopend model is door de jaren heen…
@ijsblok: Ja, dat is het ook, alleen de eerste generatie TT verkocht goed voor een niche model, Gen 2 en 3 verkopen dramatisch.
Daarom komt er ook geen TT Gen 4 meer, of het moet een elektrisch ding worden op MEB.
@trobken: heb liever een Tt dan een emotieloze Porsche.
In de jaren 80 werd op wel meer producten de term ‘turbo’ gezet zonder dat er daadwerkelijk een echte turbo inzat.

Gewoon heel retro dus.
@sportevo: je was me voor
@sportevo: voorbeeldjes?
@SimonMc:

Blijkbaar niet in de 80’s opgegroeid?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Turbo_(uitdrukking)

Turbo zonnebril
https://goo.gl/images/gz2Hx6

Turbo knop op een computer
https://goo.gl/images/HcWato

Turbo föhn
https://goo.gl/images/Yn2e4d


Misschien geen product uit de jaren 80 maar ook hier zit echt geen turbo in: https://www.amazon.de/UFESA-BS4704-Ufesa-Standmixer/dp/B009D57WBS


@sportevo: Haha aan die turbo knop op de pc moest ik tijdens het lezen van het artikel ook aan denken!
Die hadden wij destijds ook en ja die stond uiteraard altijd aan, ook al merkte je geen verschil…
@sportevo: Om een of andere reden dacht ik dat je bedoelde dat men turbo benamingen op niet-turbo auto’s plakte. Met die turbo benamingen voor andere dingen ben ik min of meer bekend.
@SimonMc: https://goo.gl/images/XpRriE

tur·bo (bijvoeglijk naamwoord; in samenstellingen)
1
voorzien van een turbo: turbomotor
2
groot, sterk, snel, super- enz.: turbokoe, turbotaal
@sportevo: Min moeder’s Volvo 340 had een bergknop…maar er zat geen berg in…
Tja, er komt een dag dat je als chagrijnige ouwe zak aan je kleinkinderen moet gaan uitleggen wat een échte turbo is!
@dutchdriftking: goh, wat een pijnlijke gedachte :(
Wat slecht zeg, de echte turbo kopers pikken dit niet.. gewoon slecht omgaan met je klassiekers
Porsche doet dus ook mee met de “Fake news hype”.
Een e-turbo om de batterijen te koelen. Niks mis mee hoor. High power cooling fan klinkt nu eenmaal nogal lullig en is te lang om op de kont te zetten. 😋
Back to the 80’s… toen het woord Turbo voor marketing doeleinden overal opgeplakt werd.
Als we het dan toch in de tachtiger jaren-benamingen zoeken – wat is er mis met Taycan 2000?
Hier in EU zal het wel dollar + btw zijn.
New Kids Turbo was ook slechter dan ’t origineel.
@henk_he: Ik vond Turbo geweldig. Het was Arnie die met Nitro naar mijn mening een tenenkrommend vervolg maakte.
Lol. De tesla model 3 performance is dus sneller dan de taycan turbo. 3.3s 0-100
@alassad: Lol. Dat is niet waar. Tesla Model 3 Performance: 0-60 mph in 3,3 seconden ja. Dat is 0-100 km/u in 3,5 tellen, net als de Taycan. (bron: Tesla)
@RubenPriest: ach gewoon even een updateje erover.

En als je fysiek wordt kan het onderstel van de Model 3 Performance ook flink verbeterd worden. Wel zo eerlijk wanneer je een auto van 75k vergelijkt met 130k.
@alassad: En nog steeds heeft nog nooit één persoon een tesla gekocht omdat die zo hard kan accelereren…
@alassad: ja, want de 0-100 tijd is het enige verkoopargument.. Hou eens op met het steeds maar weer uitvergroten van van de weinige pluspunten van een Tesla.
@henk_he: idd. met de files heden ten dagen kan je nu snel accelereren van 0 naar 20 :-)
Wijsheid komt met de jaren Henk, geef ze nog wat speeltijd .
@henk_he: voor een sportwagenmerk toch wel een belangrijk punt me dunkt. Hou eens op met dit te minimaliseren.
Vind het een goede marketingstrategie die andere topmerken ook zullen volgen mijn inziens. Je neemt met zulke benaming ook de geschiedenis van een merk mee …en deze toppers hebben een geschiedenis ..Tesla is geschiedenis weldra :-)
Nee man Tesla blijft voorlopig de benchmarc
@tttijn: idd je zegt het, voorlopig. Weet dan wel dat dit model in de States ook is uitverkocht ….het merendeel van de kopers zijn … juist ja.
Ik zou me als Taycan Turbo koper pas écht genept voelen als er niet tenminste twee neppe uitlaatsierstukken onder de diffuser/achterbumper uitstaken…
dus een Taycan Turbo kost 130 000 dollar dus neem 130 000 euro en een Tesla Model S P100D (zelfde motorgeluid als de Porsche :P) kost boven de 150 000
@Jantje_555: en is een seconde sneller naar de 100. Al zal de Porsche het waarschijnlijk langer uithouden op top snelheid.
Een 330i is ook maar een 2.0l 4 cilinder. Accepteren we ook zomaar…
@rick-dos: Ja vroeger was dat een 3ltr 6 cilinder.
@rick-dos: laatste 6 cylinder 330i (e90) ging van 0-100 in 6.6, 2019 model in 5.8. liever de viercilinder dan
@wceend: als je alleen geilt op 0-100 tijden, en geen moer geeft om het aantal cilinders, kun je het beste een Tesla kopen
@wceend: 6.1 moet dat zijn. Doe mij de zes cilinder dan maar, die nieuwe 330i lijkt niets meer waard eens de 180 gepasseerd.
Een elektrische turbo, knipoog knipoog.
400, 500 én 600 pk klinkt als geldklopperij aangezien de meerprijs minimaal is. Of is die eerste enkel rwd?
@flutterby: verschil zal denk ik vooral zitten in de capaciteit van het accu pakket. Dat is het onderdeel dat geld kost en waar dus op bespaard kan bij de mindere goden.
typeaanduiding staat toch al meer los van de motor dan vroeger. De carrera is ook een 911 Turbo, maar toch is er een losse 911 Turbo
Tang op een varken? Nee, lul op een kersenvlaai. Mijn visueel ingestelde brein bedankt je..
Misschien zijn er alternatieven te bedenken voor het electrische tijdperk? Ipv Turbo: Taser, TeraWatt, TwinVolt en euhm: Tesla
Toch grappig om te zien wat Tesla binnen een jaar of 10 in beweging heeft gebracht…
Dat zelfs Porsche zo snel met een EV hadden weinigen kunnen bevroeden
@monsieurleloure: Dat zelfs Porsche zo snel met een EV zou komen hadden weinigen kunnen bevroeden
Eigenlijk klopt ‘Turbo’ als naam voor het (bijna) top model al een hele tijd niet meer. Het is niet bepaald onderscheidend want bijna alle andere modellen gebruiken ook gewoon een turbo-motor.
@dracae: juist! Voor de 911 slaat turbo ook als een tang op een varken om deze reden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).