• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche nagelt doorrrrrr.. V8 diesel voor Cayenne

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 april 2012 om 09:58 – 64 Reacties

Porsche Cayenne S Diesel impressie - copyright: autoblog.nl


Hulde voor de marketingboys uit Zuffenhausen: wanneer je ‘Porsche’ zegt, koppen de meeste mensen termen als ‘sportief’, ‘begeerlijk’ en ‘dynamisch’ terug, want ze hebben de 911 in hun hoofd. De helft van de verkochte Porkers is echter een Cayenne, die er ook als diesel is, maar alleen met V6, en dat is wel wat schraal. Enter Porsche Cayenne Diesel S.

Wanneer je je ziel toch al verkocht hebt om in 2018 je verkoopdoelstelling van 240.000 auto’s te halen, dan moet je het ook goed doen. Audi levert in de Q7 niet alleen de 3.0 TDI V6 die ook in de Cayenne ligt, maar ook een 4,2 liter V8 TDI, welke niet in de Porsche-lineup voorkomt. Een rare situatie, maar volgens Car & Driver gaat het merk uit Stuttgart Zuffenhausen dit binnenkort rechttrekken.

Of Porsches opperdiesel ook daadwerkelijk de ze 4.2 zal zijn is nog even de vraag. het blok is niet de nieuwste, en er gaan geruchten over een Bentley-diesel, dus misschien zit er wat nieuws in het vat (waarvan de S6 en S7 dan meteen kunnen profiteren). Het lijkt me echter niet dat dit er op zeer korte termijn komt, dus ik acht de kans redelijk groot dat de eerste Cayenne Diesel S gewoon met dezelfde oliestoker is uitgerust als de top-Q7 en A8-diesels. Kunnen ze bij een eventueel nieuw blok meteen mooi hun persbericht volspammen met krachttermen over hoeveel zuiniger en schoner de nieuwe variant wel niet is geworden.

En nu we toch bezig zijn kunnen we meteen het volgende nieuwsartikel alvast schrijven: wat voor de Cayenne geldt, gaat natuurlijk ook voor de Panamera op. Zo, weer een artikel bespaard.

En hoe zou het zitten met die V12 TDI, zou die nog een vervolg krijgen (de huidige productie van de Q7 V12 TDI loopt nu echt op zijn eind)? Dan maak je natuurlijk een echte bazen-Cayenne…

Foto: rendering Cayenne S Diesel door uw photoshopper van dienst, die volgens ons zeer dicht bij de werkelijkheid ligt.

Ook interessant!

  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

cayenne, Diesel, Porsche, SUV

Vorig bericht: « Nederlandse vangrails niet meer toereikend
Volgend bericht: BMW-rijders naaien het meest buiten de deur »

Lees Interacties

Reacties

  1. beunhez zegt

    17 april 2012 om 10:04

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    17 april 2012 om 10:06

    Zeker die rode letters zijn erg kloppend. Zou dit een rode TDI worden of alleen de DI rood.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      17 april 2012 om 10:34

      @E34M5Touring: I = rood = 110Pk, DI=rood=130PK en TDI=rood=150Pk…dat was het rond de jaren 2000-2003

      Login om te reageren
      • pier zegt

        17 april 2012 om 10:57

        @Megakix: Haha, seriously…

        Login om te reageren
      • jelle1990 zegt

        17 april 2012 om 11:08

        @Megakix: een lupo 3L heeft ook roke DI, dust 130 PK.. uhu

        Login om te reageren
        • jelle1990 zegt

          17 april 2012 om 11:08

          @jelle1990: rode :P

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            17 april 2012 om 11:42

            @jelle1990: Nee hoor die zijn groen.

            Login om te reageren
        • dnadave zegt

          17 april 2012 om 11:32

          @jelle1990: das gewoon niet waar…
          Lupo 3L heeft groene DI.

          Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        17 april 2012 om 11:43

        @Megakix: Klopt. Alleen lijkt 110pk me wat te licht voor de Cayenne.

        Login om te reageren
        • jelle1990 zegt

          17 april 2012 om 12:01

          @E34M5Touring: die van mij toch echt rood… misschien een keer veranderd dan door iemand

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            17 april 2012 om 12:07

            @jelle1990: Ik vermoed dat ze inderdaad een keer lettertje gewisseld hebben! No worries!!

            Login om te reageren
            • Megakix zegt

              17 april 2012 om 12:40

              @E34M5Touring: IDT ? ;-)

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                17 april 2012 om 12:58

                @Megakix: TID (tiet in de verleden tijd vorm) ;)

              • Megakix zegt

                17 april 2012 om 19:47

                @E34M5Touring: buwahaha +1

          • dnadave zegt

            17 april 2012 om 12:52

            @jelle1990: dat is ook shame! Met die Groene letters represent je juist de speciale techniek in de 3L. Rode letters is een beetje downgrading in dit geval.

            Login om te reageren
            • jelle1990 zegt

              17 april 2012 om 13:08

              @dnadave: inderdaad… wist het helemaal niet dat ze groen hoorden te zijn. De L is wel groen bij mij. ga wel een keer op zoek naar de groene (T)DI

              Login om te reageren
    • desoper zegt

      17 april 2012 om 12:51

      @E34M5Touring: die rode lettertjes zijn wel het meest kansloze wat VW ooit bedacht heeft.
      Zie regelmatig petjes met rode TDI’s van pakweg 150pk die denken dat ze mij makkelijk voorbij komen met mijn zilveren TDI (V6).

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        17 april 2012 om 12:57

        @desoper: Die ken ik. Heb eigenlijk alleen maar VAG (en dan vooral Audi’s 3.0TDI)Op de bumper en die redden het geen van allen.

        Login om te reageren
        • desoper zegt

          17 april 2012 om 15:09

          @E34M5Touring: 3.0TDI’s hebben dan ook geen kansloze (kijk mij effe snel zijn) rode TDI lettertjes. En gelukkig hebben de meeste petjes nog geen centjes voor een 3.0TDI.

          Verder ben je zoiezo niet helemaal lekker als je met je diesel probeert om een M5 te verslaan.

          Login om te reageren
  3. kraakensmaak zegt

    17 april 2012 om 10:18

    Porsche kan beter dat blok uit de Audi A6 halen, biturbo 3.0 TDI met meer dan 300pk, schroef er nog een turbo à la BMW M550d bij en klaar is Kees. Stuk schonere oplossing en dat scheelt in prijs.

    Login om te reageren
    • Goed_Koopman zegt

      17 april 2012 om 10:23

      @kraakensmaak: ‘Porsche’ en ‘dat scheelt in prijs’ in één zin. Wat klopt er niet?

      Ik vind dat het maar eens afgelopen moet zijn met al die centenschrapers die opeens een Porsche willen. Koop een echte of koop er geen. De bedrijfskas van Porsche mag er wellicht bij floreren, maar het merkimago wordt zo langzamerhand een lege huls.

      Login om te reageren
      • kraakensmaak zegt

        17 april 2012 om 10:49

        @Goed_Koopman: ik wil niet zeggen dat een Cayenne dan ineens spot goedkoop word, maar dat zou in ons land met de milieu maffia zijn CO2-taks al snel tienduizenden euro’s schelen, kijk maar naar de nieuwe M5 ten opzichte van zijn voorganger met V10.

        Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        17 april 2012 om 10:55

        Fout. En dat is juist zo knap van de marketeers. In het algemene gedachtengoed is een Porsche nog steeds iets zeer sportiefs. Wat tot op zekere hoogte ook wel klopt natuurlijk..

        Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        17 april 2012 om 11:06

        @Goed_Koopman: Bij jou draait het alleen maar om Peekaas en brandstof?

        Login om te reageren
    • Maarten123 zegt

      17 april 2012 om 10:29

      @kraakensmaak: helemaal mee eens. Een twinturbo V6 diesel is meer van deze tijd dan een V8. Men koopt een diesel om het verbruik binnen de perken te houden en dit wordt lastig met een V8.

      @ Goed Koopman: Porsche staat voor sportiviteit, innovatieve techniek, luxe en alledaags gebruik. Een Cayenne voldoet hier uitstekend aan. Daarnaast is Porsche 4WD pionier, wat resulteerde in veel rally-successen en nu een succesvolle Cayenne.

      Login om te reageren
      • Goed_Koopman zegt

        17 april 2012 om 10:36

        @Maarten123: bla bla bla… mooi dat je het marketinggezwets uit je hoofd hebt geleerd. Ik kom nog uit de tijd dat er geen Cayenne’s bestonden en dan staat Porsche simpelweg synoniem voor sportwagen. Een Cayenne diesel is geen sportwagen. Punt. Porsche moet opletten om niet een soort Audi te worden.

        Login om te reageren
        • mout zegt

          17 april 2012 om 10:49

          @Goed_Koopman: Ze mogen inmiddels zelfs 7 jaar achter Audi aan hobbelen! Alleen de Audi instap-diesel mogen ze in hun B-bak schuiven. De twee serieuze diesels zijn Audi Only. Totdat Audi ze bijna vervangt, blijkbaar…

          Login om te reageren
          • spylegion zegt

            17 april 2012 om 11:02

            @mout: De serieuze motoren maakt Porsche gewoon zelf, een diesel voor het volk betrekken ze idd. van een mindere concern genoot..

            Login om te reageren
            • mout zegt

              17 april 2012 om 15:41

              @spylegion: Ja. En als ze toch aan het minderen zijn, betrekken ze meteen de minste. De 6. De 8 en 12 laten ze lekker minderwaardig blijven.
              Ik rijd ook Mitsubishi omdat mijn Rolls niet meer wil starten.

              Login om te reageren
              • spylegion zegt

                17 april 2012 om 19:41

                @mout: Puur voor de verkoopaantallen dat de keus op de 6 is gevallen..
                In Duitsland vanaf 58k euro..

          • RuVi zegt

            17 april 2012 om 11:38

            @mout:
            Touareg heeft ook de 4.2 tdi van Audi…..

            Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          17 april 2012 om 11:08

          @Goed_Koopman: Leuk voor je, noem eens een bedrijf op waarbij het ‘merkimago’ (waar alleen jij achter je pc’tje continu op zit te vitten) boven de bedrijfskas staat.. Op ’t stadshuis na.

          Login om te reageren
        • Barnato zegt

          17 april 2012 om 11:23

          @Goed_Koopman: Je kunt wel zeggen dat Porsche synoniem is met sportwagen maar zonder de cayenne/panamera was er geen nieuwe 911 (991)

          Login om te reageren
  4. Megakix zegt

    17 april 2012 om 10:31

    Nummerbord: S-CAR-GO…

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      17 april 2012 om 19:57

      @Megakix: Volgens mij weet niemand dat dat slak is :P

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        18 april 2012 om 09:31

        @dennisr: ..wij worden ouder… ;-)

        Login om te reageren
  5. tonyb zegt

    17 april 2012 om 10:48

    Whaha, die L33t Paint skillz… :)
    I LOL’d ;-D

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      17 april 2012 om 12:13

      @tonyb: En nu in het Nederlands?

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        17 april 2012 om 19:58

        @RoT___: hij heeft grote vreugde vanwege de met paint aangebrachte rook en tekst..

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          18 april 2012 om 09:31

          @dennisr: :lol: … dank !

          Login om te reageren
  6. Tommy2 zegt

    17 april 2012 om 11:22

    Wat hebben de S6 en S7 hier mee te maken?

    OT: Logische stap wel, de Cayenne is hier het meest geschikt voor.

    Login om te reageren
    • 72bug zegt

      17 april 2012 om 12:17

      @Tommy2:

      VAG

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        17 april 2012 om 12:41

        @72bug: ..je zou daar werken en INA heten.. :lol:

        Login om te reageren
  7. jrk68 zegt

    17 april 2012 om 11:29

    @maarten123

    Ook met dat 4wd pionieren valt het wel mee hoor.
    Ergens eind jaren 80 3 keer dakar gewonnen dan heb je het wel gehad, jaren nadat audi en subaru de awd al op de markt hadden.

    Face it porsche is gewoon een conservatief merk dat zijn imago te grabel gooit om de aandeelhouders te plezieren.

    Login om te reageren
  8. RuVi zegt

    17 april 2012 om 11:37

    de 4.2 tdi wordt ook al geleverd in de Touareg, het technische zusje van de Cayenne, moet geen probleem zijn dus.
    Machtig blok!

    Login om te reageren
  9. akrapovic zegt

    17 april 2012 om 11:57

    Haha das toevallig. Zat me deze week nog af te vragen waarom dit blok niet in de cayenne en panamera geleverd werd. Zal zeer goed verkopen!! Ik snap wel nog steeds niet wat porsche wil met de cayenne gts. Beetje nutteloze bak

    Login om te reageren
  10. 4991 zegt

    17 april 2012 om 12:15

    diesel ftw!

    Login om te reageren
  11. escort77 zegt

    17 april 2012 om 12:40

    kan de AB-photoshopper ook een rendering maken van een Cayenne bluemotion?

    Alvast bedankt!

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      17 april 2012 om 13:00

      Poe…Er heetf wel heul veel tijd ingezeten. Zal eens kijken of me dat met een avondje lukt.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        18 april 2012 om 09:33

        @sir_smokalot: doe het dan op de avond waarop niet de gehele hockeyclub op je schoot bungelt… :lol:

        Login om te reageren
  12. fit4fun zegt

    17 april 2012 om 13:13

    V8 diesel lijkt me prima voor klanten die wél een V8 willen, maar zonder het sociaal minder acceptabele verbruik van een benzine V8. (En een veel groter rijbereik)

    Login om te reageren
    • spylegion zegt

      17 april 2012 om 14:29

      @fit4fun: terwijl diesel de vervuiler is vergeleken met benzine… (fijnstof..)

      Login om te reageren
      • 4991 zegt

        17 april 2012 om 18:02

        @spylegion: http://www.autoblog.nl/fijnstof-alert-benzinemotoren-viezer-dan-diesels

        Login om te reageren
        • spylegion zegt

          17 april 2012 om 21:42

          @4991: Txs..

          Login om te reageren
  13. audirs3 zegt

    17 april 2012 om 14:00

    En de V10 TDI? Lijkt me ook wel lekker…

    Login om te reageren
    • nelly0183 zegt

      17 april 2012 om 14:49

      @audirs3: dat blok lag in de eerste generatie vw touareg als ik me niet vergis.

      Login om te reageren
      • Tommy2 zegt

        17 april 2012 om 16:49

        @nelly0183: Klopt, is al een tijdje uit productie.

        Login om te reageren
  14. Anoniem zegt

    17 april 2012 om 17:44

    V8 TDI :’)
    Volvo D5/D24TIC FTW!

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      18 april 2012 om 09:34

      @dennis245turbo: ..als ik het omgekeerd lees, staat er hetzelfde ?

      Login om te reageren
  15. tjorque zegt

    17 april 2012 om 20:03

    Ik ben het helemaal eens met: Cayenne diesel = pauperbak…

    Ik ben niet voor zo’n aso bakken, maar dat halfslachtig gedoe vind ik helemaal triest… Net zoals die verlaagde cayenne die ik vorig jaar zag rijden. Koop dan een panamera loser…

    Login om te reageren
  16. bartheertjes zegt

    8 mei 2012 om 17:56

    Tjorque, vind je het echt een pauperbak? I kvind hem echt geweldig!

    @andere: het draait niet alleen om PK’s ook om de NM koppel. Samen vormen zij de snelheid van de Porsche Cayenne. Prachtige bak!

    Login om te reageren
  17. bartheertjes zegt

    8 mei 2012 om 17:57

    Voor de mensen die een echt snelle Porsche willen aanschouwen (voor mij slechts aanschouwen helaas) http://www.chiptuningexperience.nl/actueel/akrapovic-voor-de-porsche-cayenne-turbo-als-eerst-in-europa/ ! Heel dik!!!

    Login om te reageren
  18. dubhead zegt

    9 september 2012 om 11:49

    Als ik het geld had dan bestelde ik een Bentley Mulsanne (coupe) met die V12 TDI. Gewoon om de bal aan het rollen te brengen. Perfecte motor voor dat soort wagen: massas koppel en je bent door half Europa gereden vooraleer je moet bijtanken. En jammer dat de eerste en enigste V12 TDI verkwist word aan een SUVfie.

    Continental V8 TDI zie ik ook wel zitten.

    Login om te reageren
  19. jox87 zegt

    2 mei 2016 om 11:46

    Ik gemonteerd deze op een client. Het is een show: http://www.drakebox.nl/chiptuning-porsche-cayenne/chiptuning-porsche-cayenne-30-d-211-pk-1473.html

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North