Porsche pakt een interessant ‘Ringrecord’

Auteur: , 19 Reacties

Soms moet je creatief zijn.

Porsche Cayenne Turbo S e-Hybrid (PO536) '19

Ronderecords zijn tegenwoordig erg belangrijk voor fabrikanten. Eigenlijk is dat waanzinnig vreemd. Een auto die snel is op een bepaalde baan, hoeft niet direct een prettig sturende auto te zijn om elke dag mee te rijden. Het geeft echter wel aan hoe competent een auto is. Het is net als met hele dure horloges. Je gaat niet dagenlang op de bodem van de oceaan liggen om te controleren of ‘ie nog steeds precies op een duizendste nanoseconde gelijk loopt. Maar het is wel gaaf dat het kan.

Er zijn echter heel erg veel gegadigden voor de titel snelste auto op de Nürburgring. Dus je kan het dan in categorieën gaan zoeken, zoals de snelste zevenzits SUV met viercilinder diesel. Dat betrof overigens de Skoda Kodiaq RS. Honda deed het slim door met de Civic Type-R alle andere circuits dan de Nurburgring af te gaan. Iets wat Alfa Romeo met de Stelvio dunnetjes over heeft gedaan.

Porsche Cayenne Turbo S e-Hybrid (PO536) '19

Porsche doet het nu nog inventiever. Ze zetten het ronderecord op een circuit dat nog niet eens af is! Met Tim Schrick aan het stuurwiel werd er een rondetijd van 3 minuut 51 afgelegd. De auto in kwestie was een Porsche Cayenne Turbo S e-Hybrid. Op dit moment zijn ze bezig met de verbouwing van de Gotlandring, dus dit ‘record’ zal voor eeuwig blijven staan. De auto stond overigens op gewone straatbanden. De video kun je hieronder bekijken:



19 reacties

Helemaal van het padje daar in Zuffenhausen
De enige records die tellen zijn de records voor all-time, de records voor straatauto’s en de records voor de verschillende aangedreven wielen (ik vind het altijd leuk om te zien hoe Honda en Renault hun FWD’ers dik pushen voor die ringtijden). De rest is hetzelfde als SUV-coupés: niches uitvinden voor de niche.

Zo’n luchtig ideetje tussendoor (bijvoorbeeld die Panamera Sport Turismo die met een Porsche trekker op de trekhaak een rondje deed) is prima voor een PR-stunt, sterker nog, ik vind het getuigen van deels zelfspot en deels creativiteit om dat soort dingen te verzinnen. Maar om dan gelijk weer te zeggen: “jaaaa we hebben een record” is strijken met een eer die je zelf uitvindt. Zo ken ik er ook nog wel een paar.

Die laatste categorie valt dit ook onder. Totdat men en masse ditzelfde rondje gaat proberen heeft Porsche helemaal geen record wat mij betreft. Leuke PR-stunt, niks officieels van maken.
Leuk dat record maar ik koop nog steeds geen Porsche, omdat ik lijdt aan alfisme.
@mikje90: Je kan het gewoon niet betalen sloeber :p
@mikje90: alfisme, schrijf je daar dt fouten van?
Mja, als dit soort aandachttrekkerij werkt (zelfs een serieus medium als Autoblog schrijft er immers over!) dan zullen ze wel vaker irrelevante ‘records’ gaan neerzetten.
Voor eeuwig = 3.153.600.000 seconden op de atoomklok. Dat record gaat er zeker aan in de toekomst!
Dit is zo extreem nutteloos, maarja, als ze er 1 auto extra door verkopen hebben ze winst.

Deden ze dit ook tijdens de crisis, of is dit 1 van die dingen die nu kan omdat er geld is. Zoals suv coupés bouwen, die alle nadelen hebben van suv’s, maar niet de voordelen zoals laadruimte en 7 zitplaatsen, door het aflopende dak. Serieus die lelijke suv coupés hadden echt niet gekund in 2008.
Ik vind t net een boot… nog net niet zeeziek geworden van de beelden.
Het viel mij op dat ie op het asfalt veel meer onderstuur leek te hebben dan offroad.
@Original_Arnoud: offroad was ook best leuk om te zien, vol (over) de limiet!
Wel veel onderstuur in enkele bochten zo te zien.
@bogey: Het is dan ook een bastaard porsche.
Leuke rallycross stage… nu een echte rally auto er over (zo’n opgehoogde 911 of zo)
Porsche domineert!
Die was best vet om te zien!
Best netjes voor een auto van 2,7 (?) ton… op circuit.
Met de luchtvering daarna voluit op het onverharde, moet ik toegeven dat dat zeer imposant is! Heerlijk als de mogelijkheden ook echt ‘genuttigd’ worden :D (haat nog steeds de SUV die door modepopjes (m/v) gebruikt worden om te gaan shoppen).

Rally spelen wil ik ook doen, zou wel de lichtste versie mee naar huis nemen met genoeg vermogen, de ‘gewone’ S? En een hydraulische handrem laten installeren, die miste Tim ook zag ik…
Naast Gotland ring hebben we hier duizenden kilometers gravelweggetjes maar de lokale wegbeheerders (omwonenden met krap budget op subsidie) zouden me vermoorden als ze zouden zien hoe ik hun weg kapot maakte met dit ding…
Dan toch geen nut voor een SUV dan…
Nee het heeft totaal geen nut. Maar het is fantastisch om te doen, dus alleen al daarom is het een goed idee.
Dus al hadden ze 3 dagen over de rond gedaan, dsn nog hadden ze een record te pakken die nooit meer af te pakken was? Indrukwekkend hoor, heel knap!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).