Deze occasion is de beste oplossing voor files

Auteur: , 66 Reacties

Toegegeven, je lost de files niet op, maar het wordt wel draaglijker.

Auto’s gaan steeds meer op elkaar lijken. Het is een veelgehoorde frase. Helaas koopt de consument voornamelijk auto’s die inderdaad veel op elkaar lijken. Dat is natuurlijk heel erg logisch. Zo’n fabrikant doet marktonderzoek, waarbij de uitkomst hetzelfde is als bij het marktonderzoek van al die andere fabrikanten.

Daardoor krijg je min-of-meer dezelfde eisen en wensen bij ‘input’. Vervolgens gaan de ingenieurs en bonentellers hun plasje erover doen. Het resultaat is dat je het verschil tussen een Hyundai i30, Opel Astra, Seat Leon en Renault Mégane nauwelijks kunt zien. Zowel qua design als qua rijeigenschappen zijn de verschillen niet groot.

Renault Avantime Privilege 3.0 V6 Automaat '03

Soms durft een fabrikant een gewaagde keuze te maken. Waarom Renault heeft besloten om de Avantime in productie te nemen, blijft een raadsel. De auto combineerde de rijeigenschappen van een MPV met de ruimte van een coupé. Het was zeker geen traditionele sportcoupé. Het was eigenlijk een superluxe treinwagon. Je zat wat hoger en er was veel licht om je heen door veel glas. Zeker in het hedendaagse verkeer is een Avantime een geweldige en originele keuze. Lekker onthaasten terwijl alle lease-hybrides om je heen vechten voor een paar vierkante meter asfalt.

Renault Avantime Privilege 3.0 V6 Automaat '03

In een Renault Avantime zet je de Cafe del Mar-playlist aan beweeg je je langzaam voort. Je haalt je bestemming toch wel. Het exemplaar wat wij vonden is origineel doch erg prijzig. Het is een Avantime Privilege uit 2003 en voorzien van de enige goede motor, de 2.9 liter V6. Deze vierentwintig klepper is bij dit exemplaar gekoppeld aan een automaat. Er was ook een handbak leverbaar, maar zo fijn was die niet in het gebruik. Daarbij past een relaxte automaat véél beter bij het karakter van de Avantime.

Renault Avantime Privilege 3.0 V6 Automaat '03

Dit exemplaar is zoals gezegd vrij duur, want de eigenaar wil graag 30.000 euro voor de toekomstige klassieker hebben. Voor dat geld kun je serieus een eind komen om alle Laguna’s uit 2003 te kopen. De lage kilometerstand van slechts 19.000 is uiteraard debet aan de hoge prijs. De andere reden is de bijzondere kleur: Vert Taiga. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken.



66 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Je slaat de spijker op de kop. Alle auto’s moeten tegenwoordig op een golf of polo lijken. Kijk de 2e generatie ford ka, super guitig leuk karretje om te zien, de 3e generatie ka(+)? Dom, saai, 13 in een dozijn. De fiesta, zelfde verhaal. En eigenlijk elke auto in het b en c segment.
@grasvreter:
Geen gein: als ik de huidige Focus zie denk ik in eerste instantie telkens een Kia voor me te zien. Zeker van de zijkant.
@sabrerator: 5 jaar geleden zag je een kia aan voor een Ford…
@davelepeef: 10 jaar geleden een Mazda voor een Ford
Koop voor dat geld een motor en bewaar wat je overhoud voor benzine en onderhoud. Ben je nog als eerste door de file heen ook👌🏼
@kennone: behalve die klootviool die afgelopen maandag z’n motorfiets tegen mijn voorscherm ‘parkeerde’ omdat -ie het slalommen tussen de filerijdende auto’s nog niet helemaal onder de knie had 😡
@rrrobert: +1 voor klootviool.
@rrrobert: Deed hij zelf ook aan gedoogbeleid? (En reed hij dus door?)
@fanboy: nee, gelukkig had -ie wel het fatsoen te blijven staan en daarna netjes naar een veilige plek te volgen.
@fanboy: Met een motor tussen de file doorrijden is niet verboden, dus er valt niets te gedogen.
@RRRobert: klinkt als ring parijs
@lekkaah: meer precies, in het al de hele week durende verkeersinfarct rondom Arnhem. De verkeersdienst van de ANWB grapte vanmiddag al dat ze “inmiddels door de rode inkt heen zijn om alle files in te kleuren”. Lachuh! (NOT.)

Groot onderhoud. Flikkeren ze gewoon de hele N325 westwaarts dicht. Zelfs de (brom)fietsers moeten ’s ochtends én ’s middags 6 km omrijden en automobilisten zelfs 15-25 km, afhankelijk van de gekozen route… Dik anderhalf uur rijden over een afstand waar ik er normaliter 25-30 minuten over doe. Ben inmiddels maar een uur eerder begonnen met werken en dan om half vier naar huis; dan doe ik er ‘maar’ een uur over.

Vrijdag zal het wel weer dubbel feest zijn, als ook een flink deel van de vakantievierders weer huiswaarts keert. Tip voor die mensen: blijf nog een dagje langer op de camping.
@rrrobert: vergeet de Zweedse balletjes gangers niet.. met hun dacia’s
@RRRobert: rustig aan het is zelfs te omzeilen. Ook als je Arnhem door moet. Je moet alleen de wegen kennen.
@dailydriver: presikhaaf rechtdoor rijden, langs de HTS/Intratuin, velperweg op, linksaf thomas a kempenslaan op. Dan naar rijnstate rijden. Rechtsaf apeldoornseweg op, meteen linksaf(wagnerlaan)naar Rijnstate net voor 1ste links parkweg op rijden. Deze uitrijden tot aan de zijpendaalseweg linksaf. Dan weer 1ste rechts parall de woonwijk in. Je rijdt pararllel aan linkerhand Utrechtseweg en Zijoendaalseweg rechts. Dan doorrijden tot dat je doodlopend bord ziet of zijpendaalseweg opduiken naar de Willemstunnel of Utrechtseweg op naar Willemstunnel. Binnen 25 min heel Arnhem door. Iedereen pakt de John Frostbrug die vermijden en Nelson Mandelabrug nemen. Succes.
@dailydriver: het is aan je linkerhand Zijpendaalseweg en rechterhand Utrechtseweg.
@dailydriver: tuurlijk. Ik woon er ook pas 26 jaar 🤣

Ik heb ze nu letterlijk allemaal geprobeerd. Gelukkig is morgen de laatste werkdag vol ellende en kunnen we hopelijk maandag weer de normale route rijden.

Stiekem hoop ik dat -ie morgen in de loop van de dag al weer open gaat. Ik zag vanochtend dat ze ook al nagenoeg klaar waren op het wegvak Huissen – Kronenburg/Rijnhal. Hoeven ze dus alleen nog het korte stukje tot aan de Gelredome.
Wel een goede kleur. Het zou een hoop schelen als autos in Nederland uberhaupt een leuk kleurtje hadden. In de file is alles zwart, duizenden tinten grijs of misschien wit..
@quotama: af en toe zie je nog een gewaagd kleurtje donkerblauw.
@quotama: dat klopt, de mijne is rood maar daarmee sta ik (bijna) nooit in de file ;-)
@quotama: alle tinten grijs vanaf wit tot zwart moeten er 10 % bpm erbij krijgen.
@quotama: Mss moeten we quota zetten op grijs en zwart. Laat zeggen vijf procent van de auto’s. Zijn die verkocht: jammer, jij koopt een rode, of een gele, of een groene…
Een geweldige youngtimer! Mooi? Weet ik niet, maar een heerlijk gedurfd design.
Toen ik vroegah bij Renault werkte, hadden we jaren lang een paarse in de showroom staan. Dat ding werd onderhands onderdeel van het interieur. Was ook zo’n 6 cilinder, die overigens altijd op 5 liep. Als je helemaal naar rechts stuurde, ging het linker raam open, helemaal naar links, het rechter raam.
De verkoopleider was toen de auto net nieuw was ermee op vakantie gegaan. Sloeg dat ding op tilt op de snelweg toen het ging regenen, ging het dakraam open…. En op geen enkele manier wilde die nog dicht.
Nee, de beste elektronica zat er niet in.
@r525: Haha, dat van dat dakraam heeft een collega van mijn vader ook ooit gehad met een splinternieuwe Citroën XM met alles er op en er aan. Als het regende en je reed harder dan pakweg 110km/h, ging het schuifdak open en niet meer dicht. Bleek dat bij die snelheid een rubbertje iets terugweek, waardoor er vocht in een schakelaar kon komen en dan ging het dak dus open en bleef dat tot het vocht uit de schakelaar verdampt was. Mooie feature vonden we dat.
@vaakbenjetebang: kennis van mij heeft het met een A3 gehad! In de zeikende regen ging het linker raam naar beneden en wou met geen mogelijkheid meer omhoog!
@rufctr01: Vag-kwaaltje geweest; mijn 1998 golf opende automatisch alle ramen als hij geparkeerd stond en het hard regende….
over XM’s gesproken, @Willeme, special…? 😬
@r525: noem het karakter, dan ben je klaar voor een alfa romeo 😁
Prachtige auto, maar praktisch gezien een onding. Nu is hij verouderd en veel te inefficient.

Mocht je willen onthaasten in een grote hoeveelheid licht en daar 30k op stuk willen slaan, koop dan een mooie 6 Coupe oid. Iets als dit: https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/bmw-640-640d-high-executive-automaat-leer-xenon-pdc-diesel/c7d7dee9-ba5b-4a78-ab0d-493c6ce14a98/
@krisp: who cares? Een Lamborghini of Ferrari koop je ook niet omdat je deze graag voor woon-werkverkeer en familieuitjes in wil zetten.

Zo’n Avantime koop je met het doel om er van te genieten, net zoals je met elke delicate oldtimer of youngtimer moet doen. Die vergelijk je niet met pak-em-beet een Espace of Scenic.
@krisp: prachtauto, die 6. En bizar goedkoop voor wat je krijgt.
In tegenstelling tot de Avantime: óók een prachtauto, 1 van de gedurfde ontwerpen van Patrique Le Quément, destijds designbaas bij Renault (hij ontwierp ook o.a. de Ford Sierra -toen nog bij Ford natuurlijk-, eerste R Twingo, eerste Scenic en de Megane met die rare achterruit). Maar 30000 euro voor deze Avantime? Keer of 4 te veel.
@krisp: je hebt het echt niet begrepen. Wie wil er nu zo’n dooie coupe met grafinterieur. Van zo’n Avantime wordt je blij en in deze kleurstelling en nog blijer als ook de stoelen beige bekleed zijn
@pignon: ja, maar ik wil rijden met een auto, niet sleutelen
@pignon: U hebt het dus wel begrepen? Die twee auto’s zijn totaal niet te vergelijken…is een persoonlijke kwestie. Ikzelf zou ook zeker voor die 640d gaan, saai of niet…vraag me eigenlijk af of u ooit in 1 van de twee gereden heeft. Zoals ik al zei, twee verschillende werelden. De Avantime vind je mooi of lelijk en is bijzonder, de 6 is een dikke coupé met heerlijke diesel maar wat minder bijzonder.
@skinny058: je hebt gelijk. Het zijn twee werelden. Die ik inderdaad beide bereden heb 😃
@pignon: Dan snap ik uw opmerking niet helemaal…maar dat zal dan wel aan mij liggen.
@pignon: als ik ergens bedroefd van word is het wel het interieur van dit ding. Net een familieruimte in een bejaardentehuis… Lekker comfortabel en praktisch. Vast fit for purpose maar ik zie liever een interieur wat ernaar uitziet dat je daadwerkelijk een potje kan sturen/rijden ipv op je reet zitten maar eraf glijden zodra er een bocht om gehoepeld moet worden :)
@davelepeef: helemaal mee eens. zo leuk de buitenkant is zo bedroefend is het interieur. jammer daarom zou ik hem toch maaar laten staan. gemiste kans
@pignon: zo’n BMW rij je om indruk te maken op je buren, een Avantime wanneer je totaal onbelangrijk vind wat je buren denken over je.
@jeroenwz: zo is het. The art of not giving a fuck!
@krisp: Je heb gelijk ik zou voor dat geld heel wat anders kopen die BMW is een dik ding beter dan de Renault.
@krisp: Gatver een diesel. Deze verdient een fatsoenlijke motor.
Klassieker wordt t zeker maar dagelijks in een Renault rijden? Merci, non…
@toontjelager: pourquoi pas?
Blijft zo’n gave auto! Toentertijd was ‘t al een bijzonder mooi gestylde auto. Wordt mooi oud. Een van de weinige Franse auto’s die me kan bekoren.
@str8six: dikke plus! Verkooptechnisch een ramp, maar qua verfrissend design een superauto. Al vind ik 30.000 euro wel veel en veel te veel.
Dit soort auto’s zijn juist de oorzaak van files. Ze staan vooraan stil met een elektrische storing.
De Avantime en de Velsatis zijn beide auto’s uit een tijdperk van Renault welke je snel moet vergeten. Zeer mooie auto’s bouwden ze in Frankrijk, maar ook zeer slechte. Ik heb 3 keer een Velsatis gereden. Nee dit waren geen afdankertjes. Ze waren pas 2 of 3 jaar oud toen ik ze kocht. Oh wat reden ze lekker, maar wat heb ik er een hoop geld aan gespendeerd. Elke keer ging er wat kapot, van airco’s, intercoolers, draagarmen tot de uitgezakte cilinder bussen van de v6 diesel. De Avantime heeft identieke problemen. Vooral naar kijken en niet te veel mee rijden.
@grandvitara: de V6 diesel was dan ook van Isuzu met een grote boog omheen lopen. Later hadden ze wel een eigen V6 dci met 235 pk i.p.v de schamele 177 van het isuzu blok. In NL vrijwel niet geleverd maar die heeft nooit in de vel satis / avantime gelegen helaas. De 2.2 Dci was overigens veel beter als het Isuzu blok dus waarom Renault er uberhaupt voor gekozen heeft omdat Isuzu blok te leveren.
Beter van niet ….
Ter info voor iedereen alle laguna’s (met foto’s) uit 2003 op autoscout kosten samen €34118. Uitgezonderd een niet serieuze Laguna met 150.000km van €5950.
@alfaromeospider: Haha, wat een heerlijke fact check!
“Waarom Renault heeft besloten om de Avantime in productie te nemen, blijft een raadsel.”

Ze kwamen met de Avantime om het publiek te laten wennen aan de nieuwe designrichting met o.a. de Renault “shake your bootie” Megane.

Achterbuurman van me had er een jaar of 10 geleden eentje. Zo’n helblauwe. Gaaf ding.
Ik heb er precies zo een maar dan met handbak en iets hogere kmstand. Geweldig ding! Rijdt uitstekend, zit supercomfortabel en is gewoon leuk!
Met een knop kan je de vier zijruiten en het dak in één keer opendoen; bijnacabriogevoel. Probleemloze auto verders.
‘Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar’, dat wordt al sinds de jaren ‘30 geroepen. En is deels waar, maar grotendeels niet waar.
@henkp1: die Megane die je op noemt was origineel ontworpen. Maar, hoewel niet lelijk, de huidige Megane is met zijn dikke C stijl een ordinaire Golf kloon. Net als alle andere auto’s in het C segment.
Ik heb er eens serieus naar gekeken en proef gereden. Ik vind het een geweldige vorm gegeven auto maar het interieur is idd tegenvallend. Zeker na een paar jaar ziet het er ook snel vrij shabby uit. Daarnaast vind ik de hoge zit , evenals bij alle MPV’s , SUV’s en crossovers niet prettig . Ik zit liever in een auto dan op een auto maar dat is uiteraard iets persoonlijks.
Op mobil.de staan er trouwens verschillende. Voor 5K heb je al een hele nette.

I found this offer at mobile.de:

https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=275933423&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

Renault Avantime Privilege Leder Xenon
First Registration: 02/2002
Mileage: 171.000 km
Fuel Type: Petrol

Price: € 4.700
Zo torsiestijf als een plak ontbijtkoek.
@harrie:

Zolang je er niet de Nürburgring mee op gaat maar als een normaal persoon aan het dagelijkse verkeer deelneemt, is er niets aan de hand.
Doe mij maar een 159. Dan hebben de overige file rijders ook iets om naar te kijken.
Vandaag is de dag dat ik voor het eerst een beetje hebberig werd van een (non-RS) Renault.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).