‘Porsche presenteert binnenkort Pajun EV-concept’

Auteur: , 51 Reacties

Het is geen geheim dat Porsche wel oren heeft naar een achtste model in de lineup, in de vorm van een model onder de Panamera. Een volledig elektrisch concept van deze 'Pajun' krijgen we volgens de geruchten in september in Frankfurt voorgeschoteld.

Porsche Panamera Sport Turismo

Als het een beetje meezit gaat Porsche dit jaar door de grens van 200.000 verkochte auto’s, en wanneer je de wind in de zeilen hebt kan je maar beter meteen doorknallen. Na met de Macan een model onder de Cayenne te hebben gebracht gaat nu hetzelfde met de Panamera gebeuren, althans, als de Frenchers van Automobile het bij het juiste eind hebben.

Een voorproefje op het model zou op de IAA wereldkundig gemaakt worden, naast de gefacelifte Porsche 911. De aandrijving geschiedt geheel elektrisch, omdat het een concept is en Porsche sowieso plannen heeft over enkele jaren met een volledig elektrisch model te komen. Al bijna de helft van zijn aanbod is momenteel als PHEV te krijgen, dus een EV zou een goede volgende stap zijn. Goed voor het imago ook, terwijl je ondertussen gewoon massaal Cayennes blijft wegzetten.

Over de Pajun-EV – tegen het einde van het decennium te lanceren – circuleren al enige tijd geruchten, een concreet concept zou derhalve welkom zijn.

UPDATE: de volledig elektrische Porsche heet Mission E en krijgt een range van 500 kilometer.

Foto: Panamera Sport Turismo



51 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Smoelt lekker! alleen een ander blok erin ipv een muesli uitvoering
@Diesel52: Afgebeelde foto is panamera turismo sport concept (met dik turbo blok en dikke uitstoot), geen pajun concept. (maar hij ”smoelt” wel ja)
@diesel52: afbeelding is een concept model van de Panamera. Ziet er inderdaad wel heerlijk uit zo!
Als deze informatie klopt, dan is deze auto achterhaald als hij op de markt komt.

Als je het ontwikkelingstempo van Tesla ziet, dan moeten we in 2019 een Tesla Model S met een actieradius van 600-700km verwachten. Ter illustratie: In 2008 kwam de Tesla Roadster op de markt met een actieradius van 200 mi en deze word dit jaar ( 7 jaar) geüpdate naar 400 mi. De Model S kwam 2012 op de markt 7 jaar is 2019.

De kwaliteit van het interieur (op beeldscherm na) en exterieur van de Model S is nog niet op het niveau van Porsche, maar het tempo waarop ze dichterbij komen zou Porsche zorgen moeten baren.
@persian1: Wie koopt er een auto van €100k+ die elektrisch is (met alle nadelen van dien, gewicht, opladen etc) om wat brandstofkosten te besparen??

De enige reden dat die pretentieuze meuk wordt gekocht is omdat er tienduizenden euro’s aan subsidie worden gegeven.

Oké, misschien loopt er 1 éckte milieuknuffelaar rond die toevallig €100k over heb voor zo’n ding.
@lekkaah: Geloof het of niet, maar er zijn mensen die een EV rijden omdat ze stil, comfortabel en snel zijn. Daar hoef je echt geen geitenwollensokkentype voor te zijn.
@motoragent: handjevol.. voor de rest is het 1 grote poppenkast
in het weekend zie ik echt geen tesla’s rijden hoor..
@lekkaah: Met mijn dagelijkse auto ga ik in het weekend ook geen stukje toeren hoor, daar heb ik een oldtimer voor. Voor dagelijks gebruik wil ik gewoon een stille comfortabele auto die als het kan ook nog een beetje snel is, en iets veel beters dan een Tesla Model S kan ik daar niet voor verzinnen…
@motoragent: je spreekt jezelf tegen..
ik koop een elektrische schone subsidiebak, en in het weekend ga ik met mn gore vervuilende oldtimer vervolgens het tegenovergestelde doen.. oke.. sounds legit..
@lekkaah: Hij spreekt zich niet tegen.Hij wil doordeweeks in een comfortabele en stille auto rijden, en in het weekend in z’n oldtimer.Niet gek lijkt mij.
@motoragent: is niet beetje snel. Is “Je organen liggen op de achterbank / Oma schrikt zich het apelazarus snel” snel ;-)
@lekkaah: @fijnkonijn: kom er maar in!
@lekkaah:
“Oké, misschien loopt er 1 éckte milieuknuffelaar rond die toevallig €100k over heb voor zo’n ding.”

Ja ikke ikke ikke. Ben alleen geen frigg’n hippie maar een volbloed autoliefhebber. Geniet elke dag met volle teugen van m’n “pretentieuze meuk” en ik heb geen enkele Switzerse Frank subsidie gekregen.

Doei !

@ Grego: zo goed ? ;-)
@fijnkonijn: genieten altijd goed ga zo door heb ik ook geen enkele kritiek op

Enkel die andere 99% doet t om t prijskaartje en niet om t milieu.

Voor de rest; lets agree to disagree, jij compenseert mijn zuipende tokkie v8 dan weer met jouw zuinige bolide, top!
@persian1: Alles wat je zegt klopt, maar:
Een Tesla heeft geen Porsche badge (usp nummer 1) en ik weet zeker dat de ingenieurs van Porsche absoluut in staat zijn om te concureren met wie dan ook.
@rtnet: “Een Tesla heeft geen Porsche badge ”

Hebben ze schijnbaar niet nodig want ze gaan werkelijk als warme broodjes over de toonbank. Audi, BMW en Mercedes voelen de aanwezigheid van Tesla flink (in het hogere segment) en zijn alles behalve “amused”. De grote drie krijgen daar echt klappen en Tesla buttfucked ze zonder glijmiddel… Dat zijn de keiharde feiten.

Kijken we naar de toekomst:
De Model X is op dit moment al bijna 26.000 keer voorbestelt en geen van die kopers heeft de final uitvoering OF gezien OF er mee testgereden. En het zijn geen goedkope auto’s. Noem die mensen dwaas, of whatever you want, maar heb je ooit zoiets bij een ander merk gezien?…
Het is puur een zaak van vertrouwen. Die auto’s verkopen zichzelf. Testrit = bijna altijd kopen (als je de centen hebt). Wat Tesla doet is zelden vertoond in de auto-Industrie. Fact.
@persian1: zoals je het nu zegt lijkt het alsof tesla de wereld over gaat nemen, maar dat gaat niet gebeuren gelukkig want wij hebben een geweldig overheid hier in nederland dat tegen de tijd dat die autos zo ver kunnen op elektriciteit dat elektriciteit mega hoge accijnzen krijgt en dan gaan mensen die een huis hebben met lampen huilen want dat word ook duur dus denk dat het uiteindelijk nog 50 jaar fossiele brandstof blijft en dan iets van nutteloze restsoorten van planten ofzo wat geen effect heeft op het milieu en waar genoeg van is/of gemaakt kan worden.
@thimochand: Potverdimme, wat een verhaal.Ik heb het drie keer getracht te lezen en het duizelt me nog steeds.
@sydney: ik denk dat u het punt van mij begrijpt, ik mag elektrische autos NIET
@thimochand: Ieder zijn mening. Maar je denkwijze is tamelijk kortzichtig en wereldvreemd gefundeerd. Ik Noem het Maar zo. Anderen zouden het woord “dom” gebruiken…

Slaap lekker verder. De wereld gaat intussen gewoon door.
@thimochand: ik denk dat ik de puntEN inderdaad niet begrijp. Ik ga niet zeggen dat je perfect Nederlands moet schrijven, dat kan ik zelf niet eens. Maar her en der een punt of komma in je zin leest niet vervelend ;)
@thimochand: overigens, ik mocht laatst een testrit in een Tesla meerijden en dat was behoorlijk indrukwekkend. Niet eens het topmodel, maar het gaat hard.
Binnen west Europa kun je overal komen door het snel laad netwerk. Toegegeven, op lange afstanden zul je een uurtje langer pauze moeten nemen, maar vervelend zal het niet zijn. Elektrisch gaat zeker wel een toekomst hebben, zeker aangezien fossiele brandstoffen juist degene zijn die over 50 jaar veeeel duurder zijn. Elektriciteit zal daarentegen altijd opgewekt worden aangezien ons hele economische systeem, de huishoudens, wegennetwerk noem maar op het nodig heeft. Jij typt dit immers ook niet met een postduif.
Wat Tesla betreft gaat het goed. Ze worden kwalitatief beter, waar de gevestigde orde juist het elektrische gedeelte inhaalt. Gelukkig zullen de benzine auto’s van nu en vroeger nog altijd als hobby gebruikt kunnen worden.
@mrb: Ja wat u zegt klopt wel en het zou goed kunnen maar toch blijft mijn buikgevoel bij iets anders wat wij nog niet weten. Heb trouwens ook in de tesla p85d gezeten en ja het gaat snel maar vond het niet bijzonder leuk ofzo. Leek net een saaie achtbaan en de mensen die zeggen dat je in de stoel word gedrukt. In een x5 3.0d gebeurd dit ook aardig heftig.
@mrb: En bedankt voor de tip ik zal zeker iets doen met de..,,, ben dan ook nog niet zo oud dus kan het mezelf nog wel redelijk permitteren ;)
@thimochand: i’m done
@888natan: ik denk niet dat hij begrijpt wat je daarmee bedoelt… (tip: don’t even try)
@fijnkonijn: zo erg moet je me niet onderschatten, geloof me ik weet wat het is en denk je serieus dat alles wat ik zei niet een ondertoon van sarcasme had
@thimochand: sorry mijn “sarcasme radar” sloeg niet aan. Maar dat “zich er uit proberen te lullen” doe je leuk.
@fijnkonijn: oh ja en jij als ruimdenkend persoon, weet je heel toevallig waar elektriciteit door word opgewekt. Ohja dat is waar op dit moment fossiele brandstoffen als grootste leverancier. En was het idee van de elektrische auto niet om het schoner te maken en weg te stappen van fossiele brandstoffen? Ik hoor van je als ze een goeie manier hebben gevonden om elektriciteit op te wekken die betaalbaar is voor de gemiddelde mens want ja zonnepanelen zijn ook niet zo winstgevend.
@thimochand: “weet je heel toevallig waar elektriciteit door word opgewekt”

Ja dat weet ik. Mijn “Juice” wordt volledig door waterkracht opgewekt. Doen we veel hier in CH.
In Noorwegen komt 98% van de stroom uit Hydro (de rest is zon of wind).
In Europa wordt momentaan 33% non-fossiel opgewekt. Natuurlijk zijn er landen die er bijna geen ene donder aan doen. Andere doen er heel veel aan. Het europeesche gemiddelde stijgt elk jaar dus we gaan de goede kant op. Het is een kwestie van tijd Maar het heeft de aandacht. Zulke zaken veranderen nu eenmaal niet in één dag.
@fijnkonijn: oke dat wist ik niet mijn bronnen liepen achter dat spijt me maar dan nog, ik probeer me er niet uit te lullen want ik denk dat de komende 5 jaar tesla best goed gaat en misschien de wereld niet overneemt maar groot word. Daarna is het een flop. Mensen komen erachter dat het het toch niet is. Denk dat de fossiele brandstoffen blijven bestaan en dat het uiteindelijk waterstof met benzine etc zij aan zij worden mijn mening. En ja het lijkt me zonde als autos elektrisch wordeb
@thimochand: Dan heb ik een tegenvallertje voor je, want waterstofauto’s zijn namelijk ook gewoon elektrisch.

Fosiele brandstoffen hebben hun langste tijd gehad, die conclusie durf ik nu wel te trekken. Elektrische aandrijving is de toekomst, de energiedrager zelf kan nog vele kanten op.
@motoragent: klopt wist ik alleen waterstof klinkt prettiger, maar ik ben nog steeds van mening dat het een goeie tussenstap is naar een ander middel voor brandstoffen. En al zou het einde van de verbrandingsmotor hier zijn zou ik dat echt heel erg vinden want dan heb ik niet eens mijn droom mee kunnen maken misschien kan je daarom ook mijn mening begrijpen.
@thimochand: Waterstof klinkt (in praktijk dan) hetzelfde als een elektrische auto, die zijn namelijk ook gewoon stil, maar het bekt wel wat lekkerder inderdaad.

Wees gerust, auto’s met ICE zullen niet direct uitsterven. Zo ging het ook met paarden, vroeger waren ze puur functioneel, tegenwoordig hobby voor liefhebbers.
@fijnkonijn: Zonde hè dat Nederland, beroemd om de waterbouw techniek en niet op de laatste plaats de Deltawerken, zo ongelofelijk achter blijft met duurzame techniek. Wubbo Ockels heeft jaren geleden al voorgesteld om serieus werk te maken van getijdenenergie. De potentie is enorm! Waar is toch de echte innovatiegeest van Nederland gebleven? Je kan niet eeuwig gas uit de grond toveren.

Ook over Tesla ben ik het grotendeels eens. Gelukkig laten zij zien wat een elektrische auto kan, wanneer men er echt voor gaat. Neemt niet weg dat er nog veel meer mogelijk is met de huidige techniek. Met name de range. In mijn opzicht gaat Tesla op dit moment erg veel de gadget kant op, terwijl ze te weinig doet met de range van de auto. Maar goed, het gadget gehalte is ook een belangrijke reden waarom het zo gewild is in de markt. En uiteindelijk wordt de auto dusdanig doorslaggevend, dat de grote merken hun kop niet langer in het zand kunnen houden.

Op de vraag of een merk als Porsche, Audi, of Volvo in staat is een waanzinnig capabele elektrische auto te ontwikkelen is het antwoord gewoon ja. Maar ze doen het gewoon niet. Laat Tesla ze maar eens de oren wassen.
@arthur: “Maar goed, het gadget gehalte is ook een belangrijke reden waarom het zo gewild is in de markt.”

Vergis je niet. Veel Tesla kopers zijn senioren die, and I quote “nog één keer een nieuwe auto willen kopen. Die moet dan wel sjieque-de-friemel en simpel te bedienen zijn (sprich: niet zo veel knoppen hebben). Een Model S past goed bij deze wensen. Dat grote scherm is voor hen juist handig. Alles gaat af fabriek automatisch (ruitenwisser, licht, hoogte van de vering etc.). Ze bedienen het net zo makkelijk als een iPad. Dit zijn dus mensen die echt niets hebben met gadgets maar de Model S dus ook niet zo zien.
Ik was een paar keer bij een opening van een Supercharger of Service Centre hier in CH en ik had niet verwacht zo veel senioren te zien. And they LOVE the car !
@persian1:
Die Tesla met een bereik van 6 á 700km is er dus al, 400 mijl [email protected]=654km
Hierbij ga ik er gemakshalve vanuit dat de 400 mijl die je noemt ook klopt.
@carnut: bedoel je de Roadster 3.0 (neem ik maar aan)? Die is nog niet officieel op de markt ;-)
@fijnkonijn:
Ik weet niet op welke Tesla @persian1 doelde, hij verwijst naar een Tesla die nog dit jaar op de markt moet komen.
Hoewel ik Tesla een warm hart toe draag volg ik ze nog niet op de voet. Tesla zit voorlopig nog boven mijn budget.
@persian1: als ik het ontwikkeltempo zie van Tesla wordt ik daar niet vrolijk van. De Model X is al flink vertraagd. Dan moet de 3 serie killer komen. Dus een opvolger voor de Model S hoef je niet eerder dan 2025 te verwachten. Bovendien maken ze geen stabiele winst, failliet gaan voor die tijd is zeker een reeële optie.
@mashell: je hebt duidelijk moeite het grote plaatje, incl. hun bedrijfs-strategie, in te zien…
Electrisch.. Ik vind een toekomst met electrische auto’s best somber.. Geen beesten geluid langs je raam dat je holt om te zien wat langsreed. Of de Nurburgring wat klinkt als een race voor electrische Tamiya autootjes ..
@rdamnn: Heerlijk rustig op de ring. Hebben de vogeltjes ook eens een keertje rust ;-)
Het lijkt me wel wat, maar op dit moment ben ik vooral benieuwd welke richting Porsche op gaat met de nieuwe Panamera. De onthulling daarvan is inmiddels slechts maanden van ons verwijderd. Ik hoop op een sport turismo met een aflopende kont zoals de Rapide heeft met een middentunnel die op de 918 is geïnspireerd.
Oh nee, nu is Porsche helemaal geen sportief merk meer, en ik wou er net een kopen, wacht, ik kan alleen een 3ehands Corsa kopen.
nou maar hopen dat het design beter uitpakt als het model kleiner is, zoals bij cayenne-huracan
Off topic: waar slaat het op dat op de android app de reactie gedeelte anders scrolt als de artikel, zwaar irritant.
Panamera Junior (pajun)
En nu hoop ik dat het een Concept blijft..
Een Panameravariant waarvan ik niet begin te kotsen!! Goed werk!
Doe nou aub niet iets wat lijkt op een panemera!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).