Veel briljanter dan dit wordt het niet.
Porsche heeft een groot aantal legendarische sportwagens gebouwd in de afgelopen jaren. Tegenwoordig bouwen ze voornamelijk crossovers en SUV-achtige auto’s. Gelukkig rollen er ook nog modellen als de 718 en 911 van de band, met af en toe een heuse hypercar.
Legendarisch
Als Porsche een auto eert, is het meestal de 911. Er zijn onnoemlijk veel speciale modellen van de 911 die andere 911’s eren. Dank aan de Speedsters en RS-modellen. Niets mis mee, maar Porsche laat een groot gedeelte van zijn historie ongemoeid. Op een speciaaltje van de Boxster in 2006 na (afbeelding onder), heeft Porsche nog niet zoveel gedaan met de 550 Spyder. Dat is gek, want het is een van de meest legendarische sportauto’s die Duitsers ooit gebouwd hebben.
550 Spyder
De 550 Spyder werd in de jaren ’50 gebouwd voor deelname aan races. De verschillen tussen een raceauto en straatauto waren toen aanzienlijk kleiner. De auto vergaarde grote roem in die 1.100 cc en 1.500 cc raceklasses. Het was een van de succesvolste raceauto’s van zijn tijd. De auto werd nog beroemder c.q. beruchter dankzij het dodelijke ongeluk met de veelbelovende acteur James Dean aan het stuurwiel.
Replica
Er zijn maar 90 550A Spyders gebouwd en de exemplaren die over zijn gebleven, zijn extreem duur. Vandaar dat er veel bedrijven zijn die zich bezighouden met het maken van replica’s. Sommige daarvan, zoals de Chamonix Spyder, zijn erg fraai. Dat kan ook gezegd worden van de 550 Spyder van Hoonigan AutoFocus. Het is alsof Singer een 550 gemaakt heeft.
Centrale zitpositie
De quasi-moderne Fuchs velgen, de bruine lak, het interieur: het ademt Singer. De lak komt overigens van een Toyota, maar staat hierop zoveel beter. Een geinige modificatie en uitkomst voor mensen die symmetrie belangrijk vinden: er is slechts één zitplaats, precies in het midden. Inderdaad, net als de McLaren F1.
Bladgoud
Maar de overeenkomsten met de McLaren F1 gaan verder. Zo is ook bij deze Porsche de motor voorzien van bladgoud. Over motor gesproken, onder de kap treffen we een Volkswagen-blok aan. Hij komt uit de Type 4. Normaliter mag je blij zijn als daar 50 pk uitkomt, maar het slagvolume is vergroot naar 2.600 cc en mede dankzij andere modificaties komt er nu een gezonde 200 pk uit. Gezien het feit deze 550-replica niet zoveel weegt, heb je daar meer dan voldoende aan. De video kun je hier bekijken. Kun je meteen concluderen dat een 718 nog niet zo verkeerd klinkt.
ericc zegt
Mooi, maar bladgoud had niet nodig geweest. Ook de middenpositie is leuk maar heb toch liever een linksgestuurde.
jamesatthewatercooler zegt
Die gekheid van porsche op AB begint tesla-vormen aan te nemen. Nu naast fansla ook porsla?
Wel grappig, voor mij heeft het merk echt nul emotie. Maar dat heeft wellicht andere oorzaken.
monaco zegt
@jamesatthewatercooler: Wat een gezeur zeg, ga lekker ergens anders zuur zitten doen…
katoenboer zegt
@jamesatthewatercooler: dus omdat jij niks met Porsche hebt, moet AB minder artikelen schrijven over Porsche? Het kost volgens mij meer moeite en frustratie voor jou om zo een reactie te schrijven, dan dit artikel met ‘Porsche’ in de titel te skippen.
toniominestrone zegt
@jamesatthewatercooler: Volgens mij ben jij de enige die het grappig vindt, tip: je kan een artikel skippen.
qvdweide zegt
@jamesatthewatercooler: nul emotie? Kan je dit onderbouwen?
skinny058 zegt
@qvdweide: Ben ik ook wel erg benieuwd naar. Hou nooit zo van dat populistisch geschreeuw. Porsche als merk emotieloos noemen getuigd niet echt van kennis van autozaken, dat is wat ik vind.
pa045 zegt
Filmpje bekeken. Is inclusief een James Bond rookfunctie. Dat stond niet in de tekst.
antielectrischeautos zegt
Gaaf, alleen jammer dat ze er niet 2 stoelen schuin achter gezet hebben, nu kan je er niet eens mee op vakantie met je meisje, gemiste kans..
Hubert zegt
Wat een over the top kitsch.
Auto is te afwijkend van origineel om te gaan verzamelen.
En hij is teveel verkracht om er normaal mee rond te rijden. Je rijdt compleet voor lul. Voordeel van deze single seater is dat je niemand meetrekt in je midlifecrisis.
dondeboer zegt
@Hubert: ach, t is een replica, dus voor verzamelaars per definitie niet relevant. Ik vind t wel een geinig ding, al zou ik toch liever met m’n meissie erin willen kunnen zitten.
jamesatthewatercooler zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
reactief zegt
Singer is hot, dus dat wordt maar al te graag aangehaald bij elke Restomod. Maar ik zie eigenlijk nauwelijks overeenkomst tussen een Singer 911 en deze 550…
Over deze 550: leuk bedacht, weinig stijlvol uitgevoerd.
mashell zegt
Mag ik met je meerijden in je 550 spyder, alsjeblieft, toe nou, please? Nee!
martingtv zegt
Dit is toch geen restomod, maar een aangepaste replica.
joostwentink zegt
He AB wel ff opletten he ; )!
Larry Chen van Hoonigan Autofocus heeft een reportage gemaakt van deze 550 replica. Deze 550 replica is gebouwd door John Sarkisyan en z’n broer.
jerudo zegt
Single seater en niet bedoeld voor circuit, weinig tot geen toegevoegde waarde volgens mij, Flaneren met je knappe vriendin zit er ook al niet in, Nu ja, ze kan misschien volgen op de fiets zodat je tenminste nog een terrasje kan doen als de zon schijnt.
vroaaaaaaaaaar zegt
McLaren F1 heeft 3 stoelen… kop van dit artikel slaat dus nergens op.