“Prestatiecijfers Tesla Roadster zijn nog conservatief”

Auteur: , 59 Reacties

Het moet niet gekker worden.

We zijn misschien regelmatig kritisch op Tesla, over de auto’s zelf valt weinig te klagen. Met name wanneer we spreken over de woest aantrekkelijke prestaties die de ingenieurs van de Amerikaanse autofabrikant uit de auto weten te peuteren. De Tesla Roadster, die binnen enkele jaren op de markt moet komen, is wat dat betreft het absolute neusje van de zalm. Echter blijkt nu dat de auto nog sneller is dan Elon Musk bij de onthulling verkondigde.

Dit verbluffende idee wordt bij ons in de gedachten geplant door Emile Bouret. De beste man heeft een druk verleden in de automobiele wereld en heeft vrijwel alles gedaan. Niet alleen heeft hij een tijd doorgebracht als ontwerper bij Porsche en Mitsubishi, hij is ook nog eens testrijder en rij-instructeur voor allerlei exotische merken, zoals Ferrari en Aston Martin.

Kortom, de man weet aardig van wanten, op allerlei verschillende gebieden. Nu wil het toeval dat Bouret enkele jaren geleden enig testwerk mocht verrichten voor Tesla. Emile greep de kans aan en hielp met de ontwikkeling van de Model S (rijtest). Die connectie met Tesla heeft hem geen windeieren gelegd, want weer een paar jaar later hadden ze zijn expertise nodig voor de gloednieuwe Roadster. Sterker nog, Bouret was bij de introductie van de auto de aangewezen persoon om mensen mee te nemen in de Roadster.

Bouret zat recentelijk tegenover de mensen van VINWiki en vertelde hier over zijn ervaringen met de Amerikaanse autofabrikant. Naast allerlei interessante verhalen, komt (rond 6:20) de Roadster aan bod.

“I know there is some skepticism about the figures that were quoted that day, 0 to 60 mph, quarter-mile, etc., and I think I can say without getting in trouble that those are actual figures. Those are not theoretical. Those are not calculations. We have done those numbers. I probably shouldn’t say but those numbers are actually conservatives. It’s going to be a proper weapon.”

Bouret heeft zichtbaar moeite zijn glimlach te onderdrukken als hij ‘geheime’ informatie deelt over de auto. Groot gelijk, want de sprint van 0 naar 100 km/u is momenteel al van buitenaardse proporties. Als we daadwerkelijk met conservatieve cijfers te maken hebben, betekent het dat we de ware acceleratietijden misschien wel in de buurt van 1,7 seconden moeten zoeken.



59 reacties

Tesla haters, kom er maar in..
– na 1 forse drag, batterij op
– wat moet je met zulke tijden
– rare keuken
Etc…
@lippie: zit je iets dwars?.
@lippie: – komt pas in 2034 op de markt met de huidige productieproblemen
– interieur is waardeloos
– concurrentie komt eraan
Hopen dat nu de kwaliteit van het interieur wel on point is. Met zulke acceleratiecijfers vliegen de deurpanelen je om de oren
@occasiefapper: Net daarom dat het interieur zo kaal is. Dan kan er niets wegwaaien.
Vraag me af of je met dit sneller op 100 zit dan uit een vliegtuig te spingen!
@cossiekiller: 100km/u is ongeveer 27,5 meter per seconde.
Als je valt accellereer je met 10 meter per seconde.
Dus 27,5/10=2,75 seconden.
Klopt mijn berekening dan?
@duckmefaddy: Dat wel, maar het ging juist om de tijd om de 100km/u te halen. Daar komt meer bij kijken. Oa een iemand met echt verstand van natuurkunde en een gr.
@fmgarcia: als je uit een vliegtuig springt vlieg je meestal al harder dan 100km/u.
@jerry: Alles is relatief (behalve de lichtsnelheid): de aarde heeft een straal van ruim 6.000 km. Daarmee is de omtrek van de aarde zo’n 40.000 km. De aarde draait in 24 uur één keer rond. Dus, als je je op de evenaar bevindt, heb je al een snelheid van 40.000 / 24 = 1.667 km/h, en hoe verder je je van de evenaar vandaan bevindt, hoe langzamer je gaat. Ten opzichte van de as van de aarde uiteraard, maar zoals gezegd, alles is relatief (behalve de lichtsnelheid)…
@henrie: de aarde verplaatst niet alleen om zijn as, maar ook rond de zon en het hele zonnestelsel verplaatst zich ook met snelheden waar je u tegen zegt… De andere kan van aarde is op dat niveau verwaarloosbaar.
@flutterby: Precies! Alles is dus relatief… …behalve de lichtsnelheid…
@henrie: nou… zelfs tijd is te buigen en zwarte gaten zijn ook nog niet verklaard..
@jerry: Volgens mij tik je de 200 km/u aan. Heb het zelf al eens meegemaakt tijdens een sprong. Alleen de eerste paar seconden merk je dat je valt, daarna lijkt het alsof je zweeft.
@fmgarcia: 100km/h=27,75 m/s g = 9,81 v=g * t –> 27,75 = 9,81 * t –> t=27,75/9,81 = 2,82 sec
@aikon1694: Uitgaande van een luchtledige situatie klopt deze berekening. In het Eggie komt er nog een cw waarde van de man in kwestie bij.
@aikon1694: en ik maar denken dat ik nooit geen wiskunde nodig zou hebben
@gove: Nooit geen? Dus eigenlijk altijd?
@reind: nederlands ook niet blijkt
@duckmefaddy: is de valversnelling niet (m/s) per seconde, dus m/(s^2)
@duckmefaddy: iets met 9,8 m/s kwadraat ofzo toch? De versnelling door gravity.
@duckmefaddy: als je die twee door elkaar deelt hou je geen eenheid over.
@woudloper: a jawel de Valversnelling is in meter per seconde in het kwadraat
@cossiekiller: Hangt van de cw waarde af bij de val, maar zal erg
close zijn. Denk dat de Tesla net zal winnen.
@cossiekiller: ik dacht dat de terminal velocity van een mens niet eens zo hoog was…
@tjorque: Een normale mens valt ongeveer met 210km/u maximum…. Hangt nog van gewicht, aerodynamica, hoogte en waar op aarde af. Maar de gemiddelde parachitist zit daar rond.
Als je rechtstaand valt ga je ook een stuk sneller dan de zweefhouding ivm aero Enzo…
@cossiekiller: gewicht heeft geen invloed op valsnelheid. In een vacuüm valt een bowlingbal net zo snel als een veer.
“Echter blijkt nu”- ben ik gek of zei Elon tijdens de onthulling destijds al dat de cijfers conservatief zijn en dit het basis model is. Mooi stukje ‘nieuwswaarde’ dit weer.
Ik zit te wachten op een Elektrische D-segment station met een normale acceleratie en een range van ca 550 km per dag. Oh ja, voor liefst onder de 50.000 euro. Dat ik mijn service spulletjes kwijt kan en een dag in Nederland van A naar B kan komen. Hyper acceleratie is leuk voor gesprekken aan de bar, in de praktijk heb je er geen föck aan. Is dat misschien ook mogelijk Mr Musk?
@freez65: stop met wachten en ga aan de slag zou ik zeggen. Het is niet dat iemand je iets verschuldigd is hoor…
@2wheeler: al maak jij ff 500 mil over, begin ik morgen.
@freez65: vraag je nu een Amerikaan om een station? Ha! Misschien dat de Model Y aan je verwachtingen voldoet.
@freez65:

Voor de volledigheid nog maar een keer:
Maximale acceleratie en range zijn bij elekrische auto’s onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een grotere range verlangt een grotere accu capaciteit en een grotere accu capaciteit staat toe om een groter vermogen uit de accu’s te onttrekken. Het zou simpelweg zonde zijn om dat vermogen te beperken, aangezien het op dat moment niets extra’s kost. Uiteindelijk is het “gas”pedaal de bepalende factor, of degenie die het bedient.

Je HOEFT het niet te gebruiken als je zuiniger wilt rijden, maar het is aanwezig voor die keren dat je wel wilt knallen.
Nog maar een keer hier:

Zelfs al helpt het niets voor de wereldwijde CO2 uitstoot, dan nog is elektrificering van de auto een enorme verbetering. Geluid en trillingen zijn afwezig. Het milieu is niets meer dan een start trigger voor de verandering. Grote autofabrikanten hebben de ontwikkeling altijd tegengehouden omdat hun businessmodel (gebaseerd op brandstof) zo lekker liep. Zo’n verbrandingsmotor is namelijk duur/winstgevend om te produceren en er is veel onderhoud voor nodig, wat ook winstgevend is. (Iedereen zou toch raar opkijken als je je PC weg zou moeten brengen voor de jaarlijkse beurt… ) Maar bij auto’s is elk jaar een dure beurt ineens normaal, en dat terwijl een PC van een goed merk gewoon 10 jaar meegaat zonder onderhoud. Tja en nu moet alles ineens om vanwege milieu. Elektrificeren van auto’s gaat noppes nada helpen voor de wereldwijde CO2 uitstoot, daarvoor stoot de rest van de transportbranche teveel uit. Maargoed, zolang het de duw is die autofabrikanten dwingt tot verandering vind ik het wel prima zo.

En de Roadster hierboven laat zien dat het geen inhalen is met stapjes, maar met sprongen. Dat komt omdat een performance elektromotor een fractie weegt van een performance motorblok met dezelfde specs. Momenteel nog even geremd door de accu, maar moet je over 5 jaar nog eens gaan kijken.
@dare2think: met je PC rijd je ook niemand dood als je je onderhoud niet hebt gepleegd. Hoogstens dat je zolderkamer affikt…
@dare2think: @Soms is geluid wat een auto nou juist een échte auto maakt. Vraag me een beetje af wat je op Autoblog doet als je niet van een lekkere v8 of iets dergelijks kan genieten…
@basr32: We hebben nog steeds paardenliefhebbers hoor… die gaan naar de manege, halen daar hun paard uit hun stal en rijden een X aantal rondjes. Dagelijks vervoer wordt gedaan met een auto.

Dat paard is de brandstofauto van nu.
@dare2think: voor de auto hadden we al de trein. Treinen zitten nu ook nog steeds overvol en worden veelvuldig benut.

Zolang de elektrische auto de logistieke mogelijkheid niet heeft om op te laden in de periferie in vergelijk met een auto op traditionele brandstof zie ik echt niet gebeuren dat we alleen nog maar elektrisch gaan rijden.

Genoeg mensen reizen tussen punten waar niet zo snel laadstations zullen komen te staan. Misschien in de randstad wel maar ik kan je verzekeren dat in Zuid-Frankrijk of Spanje of Zuid-Italië je in de problemen komt met je Tesla, ook nog de komende 5 tot 10 jaar..
@giulio: @giulio: “voor de auto hadden we al de trein. Treinen zitten nu ook nog steeds overvol en worden veelvuldig benut”

Sorry hoor. Maar ik kan geen trein voor m’n deur parkeren en ermee vertrekken wanneer ik dat wil en gaan waar ik wil.
Met de paard en de auto kan ik dat allebei wel.

Verder ligt er een groter netwerk voor elektriciteit dan voor brandstof en is het een kwestie van eindpunten plaatsen.
Steeds meer huizen krijgen zonnepanelen en eigen energieopslag.

Maar goed. Ik ben wel benieuwd naar jouw alternatief voor als de olie op raakt en niet meer te betalen is?
@giulio: Mee eens. Ik redeneerde de accu er ook even bewust uit. De accu in zijn huidige vorm is geen wereldwijde oplossing in een auto.
@dare2think:
Je zal nog altijd moeten langsgaan voor remvloeistof (eventueel blokjes, schijven), banden, airco bijvullen,… Helemaal onderhoudsvrij is ook zo’n elektrische wagen niet.

Trouwens binnen 5 jaar is deze Roadster misschien op de markt in Europa, en zullen batterijen nog steeds evenveel wegen.
– ronde tijd op de “Ring”
– snel op het rechte stuk, bij de eerste bocht ….paniek
– ja ik vind Tesla overroepen. Vooral de manier waarop de opperbobo steeds in het nieuws tracht te komen.
– en neen , ik heb geen hekel aan elektrische wagens, wel de manier waarop ze promoot worden door politiekers en andere boomknuffelaars en visionairs.
– die roadster mag in 0,5 sec optrekken, mag +300 km/h en 1000 km range , dan vind ik het nog niks…
via Android app
@ericc: je 2e regel, hoe kom je daar bij? En… Journalisten die met de Model 3 reden zijn lyrisch over het bochtenwerk. Vergeet niet de enorm lage zwaartepunt en perfecte gewichtsverdeling.
@stfu: de journo’s zijn waarschijnlijk de enige buiten de medewerkers die met de 3 hebben gereden. Vergeet niet, hoe langer de “range” hoe meer batterijen hoe zwaarder. Dit alles moet met een paar vierkante centimeter op de grond worden gehouden.
Ben benieuwd wat de Tesla GT-serie (zie site automotorundsport) zal terecht brengen.
@ericc: de Model 3 is door elke Amerikaan en Canadees te bestellen. Levertijd binnen 6 maanden. Hoezo alleen Tesla fans die ermee gereden hebben?
@ericc: de opperbobo twittert gewoon. Het zijn de journalisten die er een forum voor creëren. Voor alle duidelijkheid: alle andere bedrijven zitten ook op Twitter, maar dat wordt gefilterd door een stevige PR / Communicatie / Marketingafdeling. Bij Tesla dus niet. Straight from the horses mouth. Ik zie het probleem niet. Misschien moeten onze Duitse CEO’s dat gewoon ook beginnen doen. Eens zien hoelang ze dat gaan overleven :D
Indrukwekkend zinloos.
0-100 tijden boeien me niet zo veel meer als vroeger, maar alles onder de 2 seconden is toch wel echt ontzettend snel hoor. Zelfs in tijden waar een station van 1600kg in 4 seconden op de 100 zit.
kan me geen voorstelling maken hoe hard dit zou gaan
@gove: Stap een keer in een lancerende achtbaan.
@tge1: is anders, 0-100 binnen 2 seconde binnen de bebouwde kom is de beleving van snelheid groter lijkt me
@gove: Dat zeker. Hoppa, zo de gevel bij de buren in!
@tge1: En via de achtergevel de tuin in …
@gove: Dat is de kick die je erbij krijgt omdat dat niet mag ;-)
De maand dat dit ding geleverd word zullen denk ik diverse idioten zich dood rijden.
Nou geweldig hoor, maar zero beleving verder.
Dit is toch wat je wilt als autoliefhebber, dat geluid kippenvel!
https://www.youtube.com/watch?v=go6kxyKSDZ0
@m54b30:
Maar snelheid is ook beleving, anders weet ik niet waar mensen in een achtbaan zich druk om maken…
Nou, op naar Pikes Peak met dat ding.
Kijken of-ie ook de bocht om kan.
Vlot naar de 100 of 200 kunnen is prettig maar als je eenmaal aan de 5 seconden of minder zit is dat toch prima. Wie zit er nou te wachten om in 1.7 sec naar de 100 te willen gaan. Ik heb in een p90D gereden en zo snel naar de 100 is 1x grappig maar daarna werd je er alleen maar misselijk en duizelig van. Een grote range daar is een grote batterij voor nodig en dat houdt dan ook automatisch in dat je heel snel naar de 100 kan. Eerder een prettige bijeenkomst dan dat dit de basis is van een Tesla dus om daar nou zo mee te schermen is een btje overdreven lijkt me.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).