• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Tesla Model 3 rijdt als een BMW E46 M3

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 7 januari 2018 om 10:02 – 121 Reacties

De Tesla Model 3 rijdt als een BMW E46 M3


1 april?

Alex McCulloch is een van weinige figuren die de term Renaissance Man vandaag de dag met eer mag dragen. Zo zal hij het zelf allicht niet zien, maar een vlugge gluur op zijn verleden onthult dat de man van alle markten thuis is. Je zou hem kunnen zien als een hedendaagse Da Vinci, al bemoeit hij zich in tegenstelling tot Leonardo niet met kunst en uitvindingen, maar met het besturen van commerciële vliegtuigen. Daarbij is hij een kundig mechanicus, schrijver en zo nu en dan professioneel coureur voor BMW. Niet zo vreemd dus, dat hij vorige maand door een productiebedrijf werd benaderd om de Tesla Model 3 te besturen voor een spotje.

McCulloch beschreef zijn ervaringen over die dag in een recent artikel voor de BMW Car Club of America. Omdat hij de auto niet heeft gereden als journalist maar als hired gun voor de productiemaatschappij, vertelt hij meer over het verloop van de dag dan over de auto zelf. De bevindingen over de Model 3 die hij wél deelt zijn echter niets minder dan opmerkelijk te noemen.

“Despite my lack of seat time in the car, it did what I asked with ease; it was communicative, composed, and surprisingly neutral, despite my not being able to figure out how to defeat the stability control. The steering, brakes, and balance were all on par with my expectations of a sport sedan—think E46 M3—but I’d better stop before I get too journalistic. I thoroughly enjoyed it.”

Natuurlijk is het nog maar de vraag of de Model 3 net zo klaar is het voor het circuit als zijn verluide evenbeeld uit Duitsland. Desondanks heeft Alex de wagen behoorlijk aan de tand kunnen voelen op het juiste terrein: slingerende bergwegen. Er bestaat enorm veel scepticisme over de rijkwaliteiten van Tesla’s, zeker gezien hun reputatie om met ongekende snelheden te accelereren. Dat scepticisme zal dankzij deze ene mening van McCuloch waarschijnlijk niet direct veranderen, maar het bewijst wel dat Tesla in staat is om behoorlijk vaardige mensen onder de indruk te brengen van hun producten. Alex zal het innoverende bedrijf in de toekomst dan ook nader in de gaten houden.

The silence of the moment was piercing, unbroken by the normal ticking of petrol-engine components cooling after a spirited drive. As I stood there—minding my reflection—it was clear that I was staring at the future. This car is a game-changer.

Wanneer een relatief nieuwe speler als Tesla in staat is om een levenslang BMW-fanaat en professioneel autocoureur zo onder de indruk te brengen, begin je je toch af te vragen of er iets is dat het bedrijf niet kan. Behalve met cash omgaan dan.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: BMW M3 (E46) van Raoul
  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • Er wordt nu al gesproken over een BMW M3 CS
  • BMW M3 xDrive
    BMW stopt met het leveren van de M3 en M4 [update]

Nieuwste artikelen

  • Is dit de stijlvolste Mansory op Marktplaats?
  • Video: brake check heeft zware gevolgen
  • Hè? Actieradius van EV groeit tussen de 100.000 en 170.000 kilometer
  • Koop de bekende Alfa Romeo 75 van Jeremy Clarkson uit Top Gear!
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e46, Elektrisch, M3, model-3, Tesla

Vorig bericht: « Special: GMC Syclone
Volgend bericht: Nederlands succes op eerste dag van Dakar »

Lees Interacties

Reacties

  1. hplh zegt

    7 januari 2018 om 10:12

    Model 3 is in elk geval mooier dan een e46 .

    Login om te reageren
    • hight96 zegt

      7 januari 2018 om 10:18

      @hplh: Vind jij. Ik zou het omdraaien ;)

      Login om te reageren
      • gezondverstand zegt

        7 januari 2018 om 22:50

        @hight96: Ik vind heel deze Tesla niet om aan te gluren. Niet alleen het front is geen gezicht, maar ook de verhoudingen van de auto kloppen van geen kanten.
        Ik zou hem niet hoeven al kreeg ik hem voor niets (zou hem wel accepteren maar dan alleen om het geld van de verkoop of inruil op te strijken ;) )

        Login om te reageren
    • paulvtec zegt

      7 januari 2018 om 10:24

      @hplh: Smaken verschillen……………..
      Zal een E46 M3 altijd verkiezen boven een Nikko R/C auto.

      Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        7 januari 2018 om 10:29

        @paulvtec: de term ‘wansmaak’ is niet voor niks uitgevonden ;-)

        Login om te reageren
        • jeroenwz zegt

          7 januari 2018 om 13:38

          @skinnybmw: ***kuch***. X6 iemand? ***kuch***

          Login om te reageren
          • paulvtec zegt

            7 januari 2018 om 19:45

            @jeroenwz: Ja graag! Maar we hadden het over een E46 M3.

            Login om te reageren
    • nabz zegt

      7 januari 2018 om 11:05

      @hplh: Smh. Het geluid, emotie en totale beleving zou nooit evenaard kunnen worden door een Samsung op wielen. Waarom Samsung? Je weet dat het de “betere” keuze is maar kiest toch iets anders omdat je er niet warm van wordt.

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        7 januari 2018 om 11:28

        @nabz: Denk dat er door die exploderende accu’s van de S7 anders genoeg mensen warm zijn geworden door een Samsung ;)

        Login om te reageren
        • Donstil zegt

          7 januari 2018 om 11:36

          @mopar: De accu’s van de S7 ontplofte niet.

          Login om te reageren
          • thomasthomas zegt

            7 januari 2018 om 12:12

            @Donstil: als Tesla net zoveel update als Samsung dan kan de auto na 2 jaar naar de sloop.

            Login om te reageren
          • mopar zegt

            7 januari 2018 om 13:13

            @Donstil: Note 7 dan….jeez buzzkill

            Login om te reageren
        • elemento zegt

          7 januari 2018 om 14:00

          @mopar: samsung vs iphone en elect.rijden vs benzine

          Login om te reageren
      • jackass266 zegt

        7 januari 2018 om 11:42

        @nabz: mwa hangt er vanaf hoe jij betere definieert. Meer specs en/of meer aanpas mogelijkheden, ja, echter als t gaat om gebruiksvriendelijkheid dan slaan ze voor het meerendeel van t grote publiek de plank toch echt mis. Dan is t voor mij niet t betere maar t mindere toestel. Gewoon mijn mening.

        Login om te reageren
    • romeoalfa zegt

      7 januari 2018 om 11:26

      @hplh: Vind ik ook. Nu krijg je alleen wel al die twaalfjarigen E46 316i M-Performance Puristen op je af. Sterkte…

      Login om te reageren
  2. poes zegt

    7 januari 2018 om 10:12

    Zullen we eerst even de echte reviews afwachten?

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      7 januari 2018 om 10:14

      @poes: is goed, poes.

      Login om te reageren
    • stfu zegt

      7 januari 2018 om 10:26

      @poes: die zijn er al. Werd toen o.a. vergeleken met de Guilia QV. Of zou het gewoon een keer kunnen dat een EV briljant rijdt?

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        7 januari 2018 om 11:29

        @stfu: Nee want dat mag niet volgens de “autoliefhebbers”

        Login om te reageren
  3. enjoypunani zegt

    7 januari 2018 om 10:15

    Klinkt positief, maar das ook niet gek. Hij is ingehuurd door een bedrijf voor een spotje over de 3, dus iets negatiefs schrijven zouden zij niet tof vinden.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      7 januari 2018 om 10:24

      @enjoypunani: niet helemaal. Zoals het artikel stelt: “McCulloch beschreef zijn ervaringen over die dag in een recent artikel voor de BMW Car Club of America.“. Die zullen echt niet actief aan Tesla-promotie hebben willen doen.

      Login om te reageren
      • ikschrijfookoverautos zegt

        7 januari 2018 om 10:33

        @rrrobert: Precies, da’s niet echt het juiste publiek om dergelijke info mee te delen. Hij maakt het relevant voor hen, en de rest van de wereld, door hem met een van hun favoriete auto’s te vergelijken.

        Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    7 januari 2018 om 10:21

    Misscien moet ‘ie snel weer eens een potje gaan sturen in genoemde BMW…. Model 3 heeft natuurlijk wel een laag zwaartepunt vanwege de accu’s, maar is ook loodzwaar. En ik kan me niet voorstellen dan Tesla nu al de besturing op orde heeft, laat staan op “niveau BMW”.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 januari 2018 om 10:24

      @trustmeiamanengineer: hij vliegt commerciële vliegtuigen dus een beetje log gedrag en tact om die soepel te bewegen is helemaal zijn ding.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      7 januari 2018 om 11:12

      @trustmeiamanengineer: het scheelt 50kg tussen de Model 3 en de E46 M3 cabrio. Echter is het gewicht bij de Model 3 tussen de assen en lager.

      PS: de coupe is wel 200kg verschil en 400 kg met de CSL.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        7 januari 2018 om 12:24

        @flutterby: Ja zo ken ik er nog 10. Gewoon de zwaarste variant nemen van de 3 serie en die afsteken… Scheelt 250kg met de normale Coupe. Dat is vrij veel voor een vergelijkbare maat auto.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          7 januari 2018 om 16:58

          @E34M5Touring: ik vergelijk gewoon liever appels met appels en peren met peren. Om misverstanden met zwakzinnige ter voorkomen heb ik ook het verschil met de coupe genoemd, toch?

          Verder zijn de M3’s van Tesla en BMW niet met elkaar te vergelijken. Simpelweg een andere doelgroep. Dan is de 335i en Model 3 beter ter vergelijking.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            8 januari 2018 om 09:46

            @flutterby: Nee, je vergelijkt een Cabrio met een sedan om het verschil zo klein mogelijk te maken om je punt kracht bij te zetten. Kun je het wel gaan downplayen maar dat wil je er mee bereiken. Mooi ook dat wanneer het vergelijk niet jouw kant opgaat het ineens ook geen goed vergelijk is… Erg objectief allemaal…

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              8 januari 2018 om 12:39

              @E34M5Touring: iedereen hier weet toch dat een cabrio per definitie zwaarder en dus minder sportief is? Als je de invloed van de extra kilo’s wil beoordelen kan dat prima door het weggedrag van de e46 coupe te vergelijken met de e46 cabrio. Die cabrio scheelt minder als een passagier met de Model 3.

              Tevens maak ik de vergelijking niet. Ik voeg enkel feiten toe aan het bronartikel. Objectiever als feiten brengen gaat het niet worden.

              Als ik het gewichtverschil met de coupe niet had genoemd had je volledig gelijk.

              Login om te reageren
    • mopar zegt

      7 januari 2018 om 11:33

      @trustmeiamanengineer: Dus als jii het je niet kan voorstellen dan kan het niet? Tesla zal echt wel een paar BMW’s en Mercedessen gekocht hebben en die reverse engineerd hebben om te kijken hoe de besturing etc in elkaar steekt.

      Cadillac is ook van de ene op de andere dag omgetoverd van een producent van zompige 65+ bakken tot een maker van magistrale sportsedans als de ATS (V) en de CTS (V). Het kan dus wel.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        7 januari 2018 om 12:46

        @mopar: Ik zeg nergens dat her niet kan… Alleen dat ik het me niet kan voorstellen. Als de Europese pers er mee gereden heeft, dan weet ik het zeker. Een of andere piloot op een internetforum is voor mij niet de maatstaf in ieder geval.

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      7 januari 2018 om 11:39

      @trustmeiamanengineer: oke kom maar op dan… Hoeveel meer weegt een model 3 dan een E46 m3?

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        7 januari 2018 om 12:47

        @w0o0dy: 250 tot 400 kg blijkbaar. Veel dus.

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          7 januari 2018 om 13:33

          @trustmeiamanengineer: ehm 1716 VS 1549 (voor de coupé).. volgens mijn wiskunde is dat een verschil van 167 kg… En de Tesla model 3 heeft een lager zwaartepunt..

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            8 januari 2018 om 09:48

            @w0o0dy: Ik zie 1470kg voor de coupe. Dat maakt het verschil: 1716-1470 = 246Kg.

            Login om te reageren
            • w0o0dy zegt

              8 januari 2018 om 09:57

              @e34m5touring: ik heb voor beide kerb-weight gebruikt.. dat lijkt me eerlijker dan het lege gewicht van de BMW afzetten tegen rijklaar gewicht (inclusief accu’s en vloeistoffen) voor de model 3 gebruiken. Zonder de benzine, olie en koelwater komt die BMW M3 immers niet van de plek.. een beetje zoals de Tesla zonder accu’s (die zou dan waarschijnlijk lichter zijn dan de bmw).

              Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          7 januari 2018 om 13:37

          @trustmeiamanengineer: als we de E46 cabrio nemen is het verschil zelfs maar 62 kg tov de Model 3

          Login om te reageren
  5. spykerboy zegt

    7 januari 2018 om 10:21

    Sounds scary… had liever gehoord/gelezen dat het reed als een fiat panda van 20jaar geleden ofzo…

    Login om te reageren
    • pa045 zegt

      7 januari 2018 om 10:56

      @spykerboy: Dit is nu ook precies waarom hier zo veel mensen negatief doen over Tesla. Ze vinden het beangstigend dat een elektrische auto steeds meer het niveau gaan halen die wij wensen. Alleen zonder geluid en benzine. Dat betekend een grote verandering in hun leven en hoe ze denken over autorijden.

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        7 januari 2018 om 14:35

        @pa045: ja idd, het geen waar ik mij het meeste aan erger is een gemis van mooi geluid, ik heb een haat aan stilte immers (woon ook liever aan de snelweg dan op platte land ofzo), en via de speakers vind ik te fake, dat blijft altijd in mn hoofd spoken dan. Dat het verder zonder brandstof is etc maakt mij niet eens zo veel uit. En de vermogen afgifte vind ik niks, ik vind een N/A juist zo mooi omdat ie echt moet werken om prestaties neer te zetten iets wat een turbo motor al minder hoeft te doen voor prestaties en een elektro motor hoeft er niks meer voor te doen. maakt het in mijn optiek gewoon erg saai

        Login om te reageren
  6. skinnybmw zegt

    7 januari 2018 om 10:24

    Hoe kan in vredesnaam een full electrische auto rijden als een hoogtoerige, lawaaierige E46 M3 met een prachtige zes cilinder? Is inderdaad meer een verkooppraatje om de Model 3 te vergelijken met één van de beste en meest iconische sportsedans ooit gemaakt. Ik kan niet wachten tot m’n eerste rit in een Model 3 ;-)

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      7 januari 2018 om 10:26

      @skinnybmw: of ik zit er compleet naast, natuurlijk…kan me alleen niet voorstellen dat de ervaring gelijk is. Rij-eigenschappen gelijkwaardig met een E46 M3 zou natuurlijk heel knap zijn.

      Login om te reageren
      • mopar zegt

        7 januari 2018 om 11:34

        @skinnybmw: Je zal het maar moeten afwachten en ervoor open staan dat een tesla net zo kan rijden als een oude bmw ;)

        Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          7 januari 2018 om 11:42

          @mopar: Ik moet niks, het eind voor de echte petrolhead is nu eenmaal dichtbij jammer genoeg maar logisch…En in 2018 een auto laten rijden zoals een M3 van eind jaren 90 is ook een prestatie natuurlijk. Ach, daily een electrische auto rijden van A naar B is voor mij geen probleem maar het zal niet mijn hobby worden.

          Login om te reageren
          • mopar zegt

            7 januari 2018 om 12:47

            @skinnybmw: je moet alles. Tenzij je de rest van je leven in een oude bmw wilt rijden tenminste…

            Login om te reageren
            • skinnybmw zegt

              7 januari 2018 om 16:11

              @mopar: het liefst wel ja!

              Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        7 januari 2018 om 15:42

        @skinnybmw: Waarom zou dat gek zijn? Hij is dan wel 170kg zwaarder, maar ook een jaar of 20 nieuwer?

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      7 januari 2018 om 11:15

      @skinnybmw: hij zegt het rijdt als een M3. Hij zegt niet dat de ervaring gelijk is.

      Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        7 januari 2018 om 11:47

        @flutterby: vandaar mijn eigen reactie op mijn reactie ;-) Het gewicht van de Tesla is natuurlijk altijd in zijn nadeel t.o.v. de M3. Dat zal zeker de rij-eigenschappen beïnvloeden.

        Login om te reageren
  7. stfu zegt

    7 januari 2018 om 10:25

    Verbaast me niks. Mijn S is vrij zwaar maar merk je ook amper. Het enorn lage zwaartepunt houdt ‘m enorm koersvast in snelle bochten. Model 3 werd eerder ook al qua rijden met de Guilia QV vergeleken.

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      7 januari 2018 om 10:43

      @stfu: Giulia Q*
      En dat lijkt me ook heel sterk. Een precieze, lichte en bewegelijke sedan met een heerlijke zespitter vergelijken met een loodzware unit. Maargoed, zou wel heeel erg knap zijn als het waar is…

      Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      7 januari 2018 om 11:10

      @stfu: naar mijn idee dat eenzelfde vergelijking als Erica Terpstra (ook koersvast:p) met een tangodanseres..

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        7 januari 2018 om 15:37

        @pindakoning: ze was schoonspringster. Dus je vergelijking gaat mank.

        Login om te reageren
    • BJ zegt

      7 januari 2018 om 11:24

      @stfu: En toch zie ik Tesla’s over het algemeen alleen maar heel erg hun best doen om hun snelle acceleratie te demonstreren. Als je vervolgens één of meerdere lekkere bochten die volgen enthousiast wil nemen, zit je er vaak klem achter…

      Het zal allemaal vast relatief goed kunnen sturen (en dat mag ook wel voor een auto van 100k), net als dat sommige SUV’s relatief best goed kunnen sturen, maar een auto van dik 2 ton wordt gewoon nooit lichtvoetig. Ook al heeft ie een laag zwaartepunt en is ie breed. Dat gewicht moet toch de bocht om.

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        7 januari 2018 om 11:56

        @bj: Ik heb het ook niet over lichtvoetig. Maar 9 van 10 mensen kunnen ook niet (goed) rijden, dus tuurlijk kom jij de matige chauffeurs tegen. Ik merk in het verkeer dat bijna niemand echt fatsoenlijk verkeersinzicht heeft. Dus jouw redenatie is wat zwak.

        En omdat een auto zwaar is, is het nergens mee te vergelijken? Het zwaartepunt is laag, net als bij echte sportwagens. De gewichtsverdeling is ook bijna 50/50. Dat zijn dingen die enorm belangrijk zijn.

        Login om te reageren
        • mcaa zegt

          7 januari 2018 om 12:29

          @stfu: allemaal leuk en aardig dat je zo een tesla fanaat bent maar om het ook zo te verdedigen met uit de lucht gehaalde statistieken maakt het wel een beetje triest. Ik denk dat jouw statistiek, dat 9 op de 10 niet goed kan rijden, niet klopt en dat je eigenlijk gewoon een doorgeslagen fanboy bent.

          Login om te reageren
          • stfu zegt

            7 januari 2018 om 14:12

            @mcaa: ik rij regelmatig naar klanten in Utrecht, dus zit veel op de A2. 80% van de mensen rijdt blindelings in het midden, gaat nooit naar rechts en snappen de hint niet als je er rechts voorbij gaat. Mensen kunnen in het algemeen niet GOED rijden. Ze kunnen wel rijden, maar men kijkt vaak amper verder dan hun neus lang is.

            Login om te reageren
        • BJ zegt

          7 januari 2018 om 20:20

          @stfu: Uiteraard zijn gewichtsverdeling en zwaartepunt belangrijk, maar dat is zo bij elke auto. Een auto waar dat bij klopt heeft nog steeds een nadeel als ie 500 a 600 kg te zwaar is tov een auto die dat beide ook heeft maar niet zo zwaar is. Er zal overigens ongetwijfeld een punt komen waarop EV’s niet meer dat gewichtsnadeel hebben!

          Login om te reageren
          • stfu zegt

            8 januari 2018 om 09:18

            @BJ: Eens

            Login om te reageren
  8. hollandbest zegt

    7 januari 2018 om 10:25

    Kan wel, maar het interieur blijft verschrikkelijk van de Tesla

    Login om te reageren
    • autodrop zegt

      7 januari 2018 om 13:23

      @hollandbest: ja want dat van BMW is vernieuwend..

      Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      7 januari 2018 om 18:26

      @hollandbest: Kwestie van smaak, al schijnt de bouwkwaliteit ook niet van het hoogste niveau te zijn..

      Login om te reageren
  9. MaartenD zegt

    7 januari 2018 om 10:33

    Coureur wordt door productiebedrijf ingehuurd voor een video met een rijdende accu en is lovend over de accu. Klinkt als: “wij van WC eend adviseren…….WC eend!”

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      7 januari 2018 om 10:35

      Technisch gezien is deze man onafhankelijk, dus nee.

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        7 januari 2018 om 10:41

        @ikschrijfookoverautos: ik hoor je wel weer als tesla hem presenteerd als nieuwe testrijder ;)

        Login om te reageren
      • shadowbroker zegt

        7 januari 2018 om 11:00

        @ikschrijfookoverautos: Totdat ie geld ziet

        Login om te reageren
  10. justsomebody zegt

    7 januari 2018 om 10:40

    edit-aangepast

    Login om te reageren
  11. blacksquad zegt

    7 januari 2018 om 10:41

    Hulde!!

    Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    7 januari 2018 om 10:43

    Dus hij rijdt even goed als een 15j(!!) oude 3 serie. Zozo.

    Login om te reageren
    • fouadski zegt

      7 januari 2018 om 10:47

      @e34m5touring: ja het is maar waar je trots op wil zijn. Je kan ook zeggen dat een 15 jaar oude bmw zijn tijd ver vooruit was?

      Login om te reageren
    • hammerman zegt

      7 januari 2018 om 11:59

      @e34m5touring: maar dan wel de M3 uitvoering. Ik denk dat een M3 van 15 jaar geleden nog steeds beter rijdt dan menigeen moderne auto. Dus zo slecht is een Model 3 nog niet…

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        8 januari 2018 om 09:26

        @hammerman: Een beetje hot hatch of dikke diesel laat geen spaander heel van een E46 M3. Is het dan echt zo’n geweldige prestatie dat deze vlamnieuwe auto net zo goed rijdt als een 17j oude M3?

        Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      7 januari 2018 om 18:28

      @e34m5touring: Beetje oneerlijk om dat zo te zeggen. Menig mens is nog altijd heel erg fan van die auto, en met goede reden. Bezoek voor de grap ook eens een trackday, zul je genoeg 3-series zien ;)

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        8 januari 2018 om 09:44

        @ikschrijfookoverautos: Ik zeg toch nergens dat het een slechte auto is? Ik zeg alleen dat ik het niet echt de megaprestatie vind die iedereen het blijkbaar vind. Als een Mustang of Camaro zo’n claim zou maken moet je hier de reacties eens lezen. Maar nou is het een Tesla en is het ineens een geweldige prestatie… Zoals ik hierboven al zei, een beetje diesel of hot hatch rijdt inmiddels rondjes om zo’n ding heen. Maakt het geen slechte auto, gewoon 17j oude techniek. Mijn M5 Touring was ook een hele snelle capabele auto toen ie nieuw was. Maar toen ik hem had was een beetje knappe 5 serie gewoon een stuk sneller. Dan zegt toch ook niemand, rijdt zo goed als een M5 Touring van 25j geleden…

        Login om te reageren
  13. crusader zegt

    7 januari 2018 om 10:58

    “The steering, brakes, and balance were all on par with my expectations of a sport sedan—think E46 M3” – zo ver ik weet is de E46 M3 er nooit geweest als sedan, enkel coupe

    Login om te reageren
  14. willeme zegt

    7 januari 2018 om 11:00

    Zelfde formaat als een 3 Serie, lager zwaartepunt, ook achterwielaandrijving. Waarom niet eigenlijk? Natuurlijk klinkt een Model 3 nooit zo goed als een E46 M3, maar dat is slechts één gedeelte van het totaalpakket. Als de auto net zo goed remt, stuurt en accelereert komt het toch goed? Het is alleen maar toe te juichen dat er EV’s komen waarmee je s’avonds gewoon even een blokje om wil omdat het leuk is.

    Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      7 januari 2018 om 11:51

      @willeme: Wel jammer dat je dan eerst moet wachten tot die vermaledijde accu eindelijk weer voldoende is opgeladen voor dat blokje om… ;-)

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        7 januari 2018 om 11:57

        @benzinehoofd: de 3 is waarschijnlijk minder snel leeg dan een M3.

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          7 januari 2018 om 12:25

          @stfu: Maar heeft wel wat meer tijd nodig om weer ‘vol’ te ‘tanken’ natuurlijk. Blijft een beetje een struikelblok, als ze dat issue kunnen tackelen hebben ze de massa vrij vlot om vermoed ik (en kan de regering ‘accijns’ gaan heffen op elektriciteit uit snelladers).

          Login om te reageren
          • stfu zegt

            7 januari 2018 om 14:13

            @racerx: Ik laad elke dag thuis op, dus de accu is nooit leeg. Dat lukt je met een brandstofauto niet. Die moet je voor 90 euro bijtanken. Stop nou eens met dat ouderwets denken joh. Als je benzine thuis kon tanken, kwam je ook bijna nooit meer thuis met een lege tank toch?

            Login om te reageren
            • racerx zegt

              7 januari 2018 om 15:04

              @stfu: En jij moet wellicht eens stoppen met denken dat iedereen zomaar in staat is om een laadpaal bij hun woning te laten plaatsen… Voor mij is dat sowieso geen optie.

              Login om te reageren
            • benzinehoofd zegt

              26 januari 2018 om 14:55

              @stfu: Leuk voor je maar het ging hier over een blokje om na thuiskomst, niet na een nacht laden

              Login om te reageren
  15. wceend zegt

    7 januari 2018 om 11:03

    Oké dus hij rijdt als een 18 jaar oude bmw

    Login om te reageren
  16. moveyourmind zegt

    7 januari 2018 om 11:16

    Rijdt als een E46 M3…

    Én dat is nog niet alles…

    De ‘leren’ bekleding van de Model 3 kan zich met gemak meten met die van de gerenommeerde en onder de kenners zeer gewaardeerde BMW 2002. The skai has no limits voor Tesla…

    Én dan overtreft de Tesla model 3 ook nog eens het oogverblindende design van de 2 Active Tourer alsof het niks is…

    Geen wonder je in de wachtrij moet staan als je een Model 3 wilt hebben.

    Login om te reageren
  17. Henk_he zegt

    7 januari 2018 om 11:16

    Lekker belangrijk eigenlijk. Het gros van de toekomstige bestuurd(st)ers rijdt met 45 mp/h dagelijks woon-werk en in ’t weekend naar ’the mall’ en ’the ball game’. Dynamische rij-eigenschappen zijn voor hen totaal onbelangrijk.

    Login om te reageren
  18. kempenaer zegt

    7 januari 2018 om 11:17

    “ Je zou hem (Alex McCulloch) kunnen zien als een hedendaagse Da Vinci, al bemoeit hij zich in tegenstelling tot Leonardo niet met kunst en uitvindingen, maar met het besturen van commerciële vliegtuigen.”
    Huh? Is dit een grap? Wat een potsierlijke vergelijking. Da Vinci was een genie.
    –
    Verder een beetje naïef om het verhaaltje van Alex als objectief te zien, meer een advertorial.
    Ik wacht nog even de echte tests af, meerdere.
    Iedereen die ooit op een circuit heeft gereden met een auto weet dat je gewicht niet wegsteekt en dat gewicht de grootste vijand is van dynamisch rijden.
    Dan kan een tesla het zwaartepunt relatief laag hebben zitten, wat een voordeel is, maar het blijven logge bakbeesten.
    Ook een model 3 lijdt daaraan. Een e46 M3 is een stuk lichter en zal dus ongetwijfeld prettiger sportief te rijden zijn, dat is ook logisch. Net zoals een caterham, lotus of donkervoort weer lichtvoetiger zijn dan een e46 M3.
    Hedendaagse accu’s zijn te duur, te zwaar, hebben te weinig capaciteit en laden te taag om een serieus alternatief te zijn voor fossiele brandstof.
    Alleen met verboden en extreme fiscale bevoordeling zijn er mensen in een electrische auto te jagen, op een paar fanatieke gekken na natuurlijk, maar die houd je altijd.
    En om die extreme besluiten er door te krijgen in de politiek is een hoop angstzaaierij nodig over klimaat etc.

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      7 januari 2018 om 11:38

      Geen grap.

      Login om te reageren
      • kempenaer zegt

        7 januari 2018 om 13:41

        @ikschrijfookoverautos:
        Huh, geen grap?
        Realiseer je je wel wat Leonardo da Vinci allemaal heeft gerealiseerd???
        https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci

        Login om te reageren
        • ikschrijfookoverautos zegt

          7 januari 2018 om 13:48

          Ja :)

          Login om te reageren
    • frank2b zegt

      7 januari 2018 om 13:34

      @kempenaer: Het zal de komende jaren afzien worden vermoed ik …

      Login om te reageren
    • dwfc zegt

      7 januari 2018 om 14:18

      @kempenaer: hey , volledig akkoord aangaande je analyse betreft rijvaardigheden. Enkel heb ik een opmerking betreft de prijs van de ( huidige ) batterijen, de prijs is sinds 2010 afgenomen met 75 % ! Fabrikanten rekenen momenteel nog ongestoord hun researchkosten door … die prijs zal door een grotere afname op termijn wel dalen. De productiekosten ( minder onderdelen ) en hieraan verbonden de assemblageduur van een EV is veel korter dan deze van huidige wagens. Op termijn zal dat ook in de aanschafprijs te zien zijn.

      Login om te reageren
  19. BJ zegt

    7 januari 2018 om 11:35

    Grappig hoe sommige auto’s telkens vergeleken moeten worden. Zo hoor of zie je vaak veel crossover/SUV eigenaren zeggen dat hun auto toch echt gewoon sportief rijdt zoals een station of sedan… Of mensen met een Tesla dat deze toch echt heel goede bocht eigenschappen heeft zoals een sportieve auto en je niets van het gewicht merkt…

    Het maakt mij allemaal niet uit waarom iedereen voor een auto kiest, maar het voelt vaak toch alsof ze de behoefte voelen hun keuze te verdedigen. Kies gewoon lekker voor de voordelen van een auto, maar wees ook realistisch over de nadelen. Een zware auto wordt nooit lichtvoetig. Een SUV wordt nooit echt sportief. Een crossover koop je omdat je hip wil doen of vanwege je leeftijd/rijvaardigheden veel overzicht wil hebben. Niet omdat ie net zo ruim en sportief kan zijn als een station. Een Tesla koop je omdat je goed voor het mileu wil zijn of het belastingvoordeel wel fijn vind. Net als een Outlander (vorig jaar tenminste). Niet omdat ze een emotioneel scheurijzer zijn wat je lekker de bocht door slingert of omdat de bouwkwaliteit zo goed is. Als je een sportauto koopt, moet het ook niet telkens gaan over hoe praktisch die auto is en dat ie lekker stil kan zijn…

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      7 januari 2018 om 13:32

      @bj: Owjajo?

      Wat zul jij met een harde schok wakker worden zeg!

      Login om te reageren
      • BJ zegt

        7 januari 2018 om 20:22

        @frank2b: Je vind je eigen reactie vast heel gevat, maar ik heb geen flauw idee welk punt je probeert te maken.

        Login om te reageren
        • frank2b zegt

          7 januari 2018 om 20:51

          @bj: Nee ik zie het. WEER sorry omdat ik op de verkeerde post zit te reageren steeds hier. Overkomt we wel vaker. Ik moet toch eens beter gaan opletten.
          Ik ergerde me wat aan een eerder geplaatste opmerking met de eeuwige out-of-date vooroordelen tegen elektrisch rijden en om de een of andere reden kreeg jij de volle laag.
          Was niet de bedoeling….

          Login om te reageren
          • BJ zegt

            7 januari 2018 om 20:52

            @frank2b: ok check

            Login om te reageren
  20. jorian zegt

    7 januari 2018 om 11:36

    Ik ben skeptisch. Hoeveel zal deze gast er voor betaald hebben gekregen?

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      7 januari 2018 om 11:57

      @jorian: Goh, AB-lezers die skeptisch zijn over alles wat positief is over Tesla, wat verrassend.

      Login om te reageren
      • jorian zegt

        7 januari 2018 om 14:02

        @stfu: Hoho, niet iedereen over een kam scheren. Ik vind Tesla een geweldig merk maar het lijkt me sterk dat je Model 3 qua rijbeleving kan vergelijken met een E46 omdat het twee fundamenteel verschillende wagens zijn. Los van of dat positief of negatief is.

        Login om te reageren
  21. haroldv zegt

    7 januari 2018 om 12:05

    E46 uit 2000? Dat is 18 jaar oude techniek en daar is men trots op? De E46 is een icoon, voor wat hij toen was. Is het nu de beste sportsedan? Nee, wel een van de betere herinneringen.

    Login om te reageren
    • bmwe46m3balling zegt

      7 januari 2018 om 17:20

      @haroldv: bruhhh… je bent hocus pocus praatjes aan het houden, Kalmeer jezelf en doe je research dan praten we verder.

      Login om te reageren
  22. racerx zegt

    7 januari 2018 om 12:23

    Goeie zaak, nu nog een fatsoenlijke ontwerper inhuren en we kunnen van een goed rijdende en ook nog eens aantrekkelijke auto genieten. Oftewel: ik wacht nog wel even tot de gevestigde orde met een fatsoenlijke betaalbare EV op de markt komt. Een andere reden is dat ik een beetje moe wordt van Elon/Tesla fanboys…

    Tot die tijd lekker de V8 opstoken, lovely!

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      7 januari 2018 om 14:15

      @racerx: Stoer. Dan koop jij lekker een elektrische Audi ofzo. Waar je niet mee op vakantie kan, die je nog laat betalen voor updates (als je die überhaupt krijgt), je sponsort een merk dat fraudeert (dieselgate), een matige serivce biedt en zelfs met tig jaar ervaring nog niet de meest betrouwbare auto’s bouwt. Succes daarmee.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        7 januari 2018 om 15:16

        @stfu: Tja, redeneren op basis van een paar zelfgeproduceerde hersenscheten m.b.t. de toekomst van de mobiele infrastructuur is natuurlijk ook niet heel chique. Prima dat je een Tesla fan bent, maar je reactie beginnen met ‘stoer’ om vervolgens een bende aannames te produceren is natuurlijk niet geheel een objectief betoog.

        Als een product gewoon goed is heeft het natuurlijk ook geen updates nodig, dus ik hoop dat je genoten hebt van de kerstman die Tesla afgelopen feestdagen op je scherm geprojecteerd heeft. Overigens krijgt mijn auto ook gewoon gratis nieuwe motormanagement software mocht dat nodig/beschikbaar zijn, dus waar je je info vandaan haalt is mij een raadsel.

        Ik ben geen VAG fan, dus een audi zul je me niet snel zien rijden. Als ik dat wel deed had ik redelijk lak aan het feit dat er gefraudeerd is met emissiecijfers, echt, dat interesseert me als particulier geen hol. De service behorende bij mijn auto is overigens uitstekend, dank u.

        Login om te reageren
  23. cees2 zegt

    7 januari 2018 om 13:27

    Lees hele artikel; geweldig geschreven!

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      7 januari 2018 om 14:40

      @cees2: Dankjewel, Cees!

      Login om te reageren
  24. eefie zegt

    7 januari 2018 om 14:13

    Doe maar een BMW dan, deze Tesla ziet er echt niet uit

    Login om te reageren
  25. 2wheeler zegt

    7 januari 2018 om 15:22

    Leuk hoe de één schamper zegt dat de Tesla op hetzelfde niveau is als een oude BMW en de andere helft niet kan geloven dat de zware Tesla net zo goed is als diezelfde oude BMW. Haal je stringetje uit je reet en koop ‘m gewoon wel of niet afhankelijm van je voorkeur. Je wordt nergens toe gedwongen.

    Login om te reageren
  26. notsobig zegt

    7 januari 2018 om 15:47

    Grappig ik heb BMW liefhebbers nog nooit zo over gewicht horen ‘praten’…

    BMW’s zijn zelf ook niet bepaald de lichtste auto zeg maar. En nu komt er een elektrische auto uit, die in rechte lijn sowieso sneller is als hun geliefde bolide. En nu wordt er beweerd dat deze in de bochten ook kan concurreren met hun geliefde BMW en dan, dan is gewicht ineens wel een dingetje hoor!

    En nee ik ben geen Tesla fan (alles behalve) en ook ik zie voorlopig een elektrische auto nog niet als een waardig alternatief…

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      7 januari 2018 om 15:55

      @notsobig: Zoveel scheelt het ook helemaal niet, een moderne BMW die enigszins wat power aan boord heeft gaat ook al rap richting de 16-1700kg met volle tank. Idioot eigenlijk. De E46 M3 heeft een loodzwaar gietijzeren blok in het vooronder (prachtig blok, dat wel), brengt het gewicht ook wel wat omhoog t.o.v. een regulier model. De nieuwe 7 is wat dat betreft wel verfrissend, alsnog zwaar, maar het carbon in het chassis helpt wel om het gewicht relatief laag te houden.

      Login om te reageren
    • BJ zegt

      7 januari 2018 om 20:29

      @notsobig: Mwooah… je moet tegenwoordig toch wel wat beter zoeken naar BMW fans van de oude garde die ook de nieuwe BMW’s een warm hart toedragen. En het vorige model 5 serie vond ik met M onderstel ook niet bepaald een lekker lichtvoetig scheurijzer ;-)

      Login om te reageren
  27. 9000cse zegt

    7 januari 2018 om 17:03

    McCulloch heeft het over de rijeigenschappen en niet over de rijbeleving van de Model 3. En omdat hij “zo nu en dan professioneel coureur voor BMW” is, dicht ik hem wel toe te weten waarover hij praat/schrijft. Maar waarin resulteert zoiets als je -zoals @ikschrijfookoverautos doet- eens iets positiefs over Tesla op AB durft te schrijven? De bovenstaande reacties spreken voor zich: Kanniewaarzijn! Magniewaarzijn! Betaalde advertorial! Niet dat ik vastgeroeste petrolheads niet begrijp, maar zulke reacties getuigen -naar mijn bescheiden mening- niet bepaald van serieuze belangstelling voor de verdere ontwikkeling van de automobiel. Veel héél grote merken zijn immers bezig met het ontwikkelen van auto’s in navolging van wat Elon Musk in gang heeft gezet. Is zo’n EV dan pas interessant als er Porsche op staat? Of van het merk is, waarvan je zelf fanboy bent? Probeer eens wat objectiever te zijn. Je hoeft zo’n Tesla toch niet te kopen?
    En – @ikschrijfookoverautos – ik kan je moed om ook eens iets positiefs over Tesla op AB te schrijven alleen maar waarderen!

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      7 januari 2018 om 17:09

      Het gaat uiteindelijk allemaal om balans, niet? Dankjewel voor de lieve woorden!

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        8 januari 2018 om 04:32

        @ikschrijfookoverautos:
        M’n beste! Ik kom al jarenlang hier op AB. Soms met ’n gulle lach, soms luid knarsetandend, soms met grote waardering. En ik weet ’t: Jullie noemen je niet voor niets: Autonieuws van de straat. Dat het petrolheadgehalte in de artikelen hoog is en de reacties hierop hoog petrolheadig moeten zijn, is mij dus niet onbekend. Ik wist bij voorbaat wat mij bij mijn reacties te wachten stond. Als kind had ik al ’n enorme belangstelling voor auto’s en wilde niets liever dan later werkzaam zijn in die wereld. Dat heb ik ook weten te bereiken en heb vele jaren lang op management niveau gewerkt bij één van ‘s-werelds grootste autoproducenten. En daarom bezoek ik AB ook regelmatig. In mijn posts kan ik daarom verd*md kritisch zijn, maar nooit beledigend! Mijn ervaringen op automobiel gebied zijn veelzijdig en daarom sta ik ook zeer open voor de veranderingen, die op dat gebied plaatsvinden. Vanwege mijn vroegere functies heb ik veel ervaring opgedaan met “companycars” met spiksplinternieuwe, dikke 6- en 8-cylinders. 100.000den km’s mee gereden! En natuurlijk ook enorm veel plezier aan beleefd! Daarom begrijp ik de petrolheads anno 2018 ook beslist wel. Maar we moeten gaan omdenken! Daar zullen we niet omheen kunnen. En dat dat op weerstand stuit, begrijp ik best wel. Echter! Of het alternatief nu EV heet of met waterstof ingevuld gaat worden, zal me volkomen worst wezen! Het omdenken zal plaats moeten vinden, willen we de toekomst veiliger en schoner maken. En om die reden heb ik bewondering voor hetgeen ene Alan Musk ons presenteert. Met het openbaar maken van zijn patenten heeft hij immers andere belangrijke autoproducenten ertoe aangezet zijn trend te volgen. En geloof me: Daarin is hij blijkbaar heel goed geslaagd!
        Dat ik jouw artikel daarom zo waardeer is niet om je “lieve woorden” toe te spelen, maar eerder als blijk van waardering, dat jij op AB een positieve bijdrage aan een EV-product durft te leveren.

        Login om te reageren
    • notsobig zegt

      7 januari 2018 om 18:41

      @9000cse: Dit is al veel eerder in gang gezet als Tesla bestaat hoor…

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        8 januari 2018 om 04:41

        @notsobig:
        Dat ben ik volkomen met je eens. Maar welk ander merk heeft zich zo duidelijk in de markt weten te zetten als Tesla? Voor andere producenten waren het toch min of meer experimenten en niet doel op zich? Noem mij anders eens een merk, dat succesvoller is.

        Login om te reageren
    • notsobig zegt

      7 januari 2018 om 19:33

      @9000cse: Voor de rest met je eens overigens…

      Login om te reageren
  28. bmwe46m3balling zegt

    7 januari 2018 om 17:30

    I DON’T BELIEVE

    Login om te reageren
  29. alpinafanb10 zegt

    7 januari 2018 om 21:21

    Vandaag nog even heerlijk gereden met mijn E46 Alpina B3.3 met sper. Is een wagen uit 2001 en dat vergelijken met een Tesla uit 2017. Appels en peren als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
  30. maxie zegt

    8 januari 2018 om 10:20

    Login om te reageren
  31. e1000bmw zegt

    8 januari 2018 om 11:01

    Als we het feit dat een E46 M3 een goede stuurmans-/rijdersauto is even buiten beschouwing laten, rijdt de Tesla dus als een oud barrel… Innovatief hoor!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North