Prijzen Honda NSX zitten nog steeds in de lift

Auteur: , 28 Reacties
Honda NSX van RM

De Japanse supersportwagen blijft een gewild ding.

Honda heeft de NSX een nieuw leven ingeblazen, met op zich een gave wagen. De auto is, laten we zeggen, heftig. Neem de styling met veel vouwen, gaten, hoeken et cetera, wat we wel gewend zijn van Honda, samen met een cutting edge hybride-aandrijflijn die zo’n 550 pk de weg op stuurt. Een echte supercar, dus. Maar is hij waardevast? Nee, niet echt.

Acura NSX nieuw

Dat ligt wel anders met zijn voorganger, de oude NSX. De naam NSX is er eentje met een geschiedenis, die alom bekend is, maar we nemen je er toch even in mee. NSX is een afkorting, NS staat voor New Sportscar, waar de X voor staat zijn de meningen over verdeeld. De meesten zeggen ‘eXperimental’, anderen zeggen dat de X een ‘onbekend’ variabel aanduidt, omdat Honda met de NSX zich op onbekend terrein waande. Want dat deden ze, in 1990. De Japanse sportwagens destijds, de Nissan Skyline, Mazda RX-7 en Toyota Supra om een paar te noemen, hadden allemaal de motor voorin liggen. Honda deed het anders. Ze wilden een soort Japanse Ferrari bouwen, met een krachtige motor die in het midden, achter de stoelen gelegd werd.

Voor de auto is alles uit de kast gehaald, met inspiratie uit de straaljagerwereld. Maar dat is niet waar de auto bekend om staat: de laatste periode van de ontwikkeling werd Honda geholpen door niemand minder dan Ayrton Senna. De F1-coureur hielp de Japanners om één van de meest iconische, maar ook destijds één van de snelste sportwagens op de markt te zetten. Dat is gelukt, zo bleek later.

Acura NSX van RM

Wat maakt de NSX nou zo sterk? De motor was niet baanbrekend groot, een drieliter V6 die, zoals bijna elke auto in de jaren ’90, 275 pk mobiliseert. De middenmotor-configuratie maakte het inderdaad een unieke ‘Japanse Ferrari’, maar dat maakt een auto in principe niet gewild (hallo Pontiac Fiero). De kracht was juist dat de auto gewoon eenvoudig én bloedsnel was, zonder dat je er alles voor opoffert. Een Ferrari destijds kon een NSX maar net bijhouden met een veel grotere en dorstige V8. En dat eenvoud was er ook: de auto was gestyled zoals bijna alles destijds. Een spitse neus met klapkoplampen, een grote spoiler achterop en een doorlopende lichtbalk met de knipperlichten er ‘bovenop’. Simpele designtaal, rechttoe rechtaan, maar toch redelijk op de toekomst gericht.

Ook was de auto goedkoper dan zijn rivalen. Niet alleen qua aanschafprijs, maar ook kon je bijna er vanuit gaan dat hij niet stuk ging. De Honda kreeg ‘gewoon’ een VTEC motor mee die erg betrouwbaar bleek. Dat, in combinatie met de eenvoud van het geheel, zorgde voor een nieuwprijs van zo’n 62.000 dollar. Dat lijkt veel geld, maar vergeet niet dat het ding de toenmalige equivalent van de Ferrari 488 GTB (de 348) eruit kon rijden.

Is de auto dan zeldzaam? Het is geen Civic, maar hij is ook niet in gelimiteerde oplage gebouwd. Tevens kwamen er verschillende versies van de NSX en heeft de auto, in licht gewijzigde vorm, tot 2005 in de prijslijsten gestaan. Onderweg kwamen er een NSX-R (lichter en strakker onderstel, alleen voor Japan, 1992), een NSX-T (met iconische Targa-Tops, 1995), een Type-S (nodige update voor meer kracht, beter onderstel, etc, 1997) en een facelift in 2002 (afbeelding onder). In totaal zijn er zo’n 18.000 NSX-en gebouwd.

Acura NSX facelift

Er zijn verschillende opvattingen over de gewildheid van een NSX, vooral de eerste generatie. Want gewild zijn ze zeker. De prijzen zitten al een tijdje in de lift, maar er moet momenteel serieus geld neergelegd worden voor een originele NSX. Neem deze NSX-T die door RM Sotheby’s wordt aangeboden, waar verwacht wordt dat de auto 110.000 tot 130.000 dollar oplevert. Niet alleen is dat een verdubbeling van de nieuwprijs, maar ook de gemiddelde prijs voor NSX-en te koop schiet omhoog. In 2013 was dat gemiddeld 42.700 dollar, nu is het 98.100 dollar, aldus Bloomberg. En met exemplaren die al ver boven de 100.000 dollar komen wordt verwacht dat die prijzen alleen maar stijgen. Ter informatie: een Ferrari 348 mag tegenwoordig, zelfs als het een goed exemplaar betreft, voor 55.000 dollar mee.

Het moment om goedkoop een NSX te kopen als investeringsobject ligt dus al ver achter ons. Hij behoudt wel zijn waarde en zal alleen nog maar stijgen in de komende jaren. Als je ervoor in de markt bent en je wilt hem gewoon als supercar, heb je een hele goede aan de NSX. De VTEC-motoren zijn nog steeds zo betrouwbaar als elke jaren ’90 Honda en het gebrek aan elektronische middelen in de auto, zorgt ervoor dat hij voor een supercar relatief weinig aandacht nodig heeft. Eenvoudig en toch in staat om Ferrari’s het leven zuur te maken. Als dat geen klassiekerstatus rechtvaardigt…



28 reacties

Dan baal je wel even als je hem omgebutst hebt naar nep F50…
https://www.autoblog.nl/archive/2007/02/17/conversietip-acura-nsx-naar-ferrari-f50
@alcantara: tja, dat topic stamt uit de tijd dat je een gebruikte, niet geheel frisse NSX voor 15-20 mille kon ophalen.

In dat opzicht is het niet wezenlijk anders dan als je in 1990 een 12 jaar oude vierdehands Golf 1 GTI kocht en er de Autostyle catalogus op los liet, terwijl een originele, onverprutste Golf GTI tegenwoordig al de 15 mille aantikt. Da’s óók bijna drie keer de oorspronkelijke verkoopprijs.
De allereersten hadden zelfs geen stuurbekrachtiging, dat was pas werken op het circuit..
@techniekmeneer: eenmaal op snelheid is stuurbekrachtiging ook minder nodig en het haalt altijd gevoel weg.
NSX = New Sports eXperimental

😉
Hier in Zwitserland nog steeds CHF 45000 (is ook USD 45.000):
https://www.comparis.ch/carfinder/marktplatz/details/show/23847095
@rulefollower: snel kopen dan
Die nieuwe haalt het ook niet wat de NSX vroeger wel was. Maar ja was toen ook veel minder concurrentie.
Ooit voor relatief weinig een NSX kunnen kopen. Niet gedaan want niet praktisch. Soms voel ik mij…
@hondafiel: soms voel jij je geen Hondafiel?
Dit filmpje met het prachtige voetenwerk van Senna gehuld in bordeelsluipers met witte sok blijft fantastisch om te zien: https://youtu.be/8By2AEsGAhU
Prijzen van oude middenklassers ook. Krijgen we daar ook een artikel van? Vind ik veel leuker :)
@davelepeef: ik zou maandagavond de site even goed in de gaten houden ;-).
Gaaf, wil er wel eentje bij!
De, wat mij betreft, tofste NSX is nooit te koop geweest helaas.
Dan heb je al de NSX als basis maar dan ook nog met moderne technieken en met ruwweg de opzet van de JGTC auto’s van die tijd. Langer, breder, lichter en motor in lengterichting.

Wat als Honda een ‘GT3RS’ van de NSX had gemaakt: ’09 Mugen NSX-RR Concept

https://www.influx.co.uk/wp-content/uploads/2014/03/mugen_honda_nsx_rr_concept_3-e1395237729757.jpg
@torsen: wat een lelijk ding.
@torsen: hoe verkracht ik een prachtig design
Heb 2x gereden in een zwarte nsx,
Destijds ehhhm en nu nog steeds een sublieme wagen met veel feedback.
Toppertje
En in Nederland was hij rond de €120.000. Scheelt aanzienlijk met prijzen uit de VS. Keek altijd even om als ik hem langs zag rijden.
Als iedereen nou voor de “echte” NSX gaat, dan mogen jullie de “neppert” bij mij voor de zetten. Heb er diverse gezien in Murica, man man dat is niet Back to the Future, maar Go to the Future! 😍
Ach de oude nsx ik heb het nooit een supercar gevonden en die naam is ie ook niet waard en mooi nee, de enige mooie honda is de s2000 ook een veel uniekere auto dan de nsx in miin ogen.
@jwcroy82: oke
@jwcroy82: wat een lange zin Roy
Ben ik nou 1 van de weinige op de wereld die dit voertuig totaal niet mooi vind? Proporties kloppen voor geen meter.
Dat is altijd hè, dat prijzen eerst zakken en pas bij oldtimer leeftijd weer stijgen, heeft niks te maken met dat een “Senna” auto is.
@daniel1975: precies, net als bij de Ferrari 348 destijds! Die leveren nu ook meer dan 150k op…
-EDIT: kerel, kap eens met zeuren man. Alsjeblieft, elkaar normaal aanspreken.-

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).