• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

RDW is eindelijk klaar met het gesjoemel van Jeep en Suzuki

Auteur: hayte, gepost 9 oktober 2020 om 20:01 – 16 Reacties

De Jeep Grand Cherokee

Na vijf jaar onderzoek is de RDW klaar met het gesjoemel van Jeep- en Suzuki-diesels.

Wie dieselgate denkt, denkt waarschijnlijk meteen aan Volkswagen. Maar hoewel de Duitsers wel het startschot gaven voor een ware heksenjacht tegen diesels, waren het lang niet de enige autobouwers die sjoemelden met de uitstootcijfers. Zo moet Mercedes miljarden euro’s overmaken naar de Verenigde Staten omdat hun dieseluitstoot niet in de haak was, maar ook bij Jeep en Suzuki was er iets smerigs aan de hand.

De Jeep Grand Cherokee en de Suzuki Vitara werden namelijk allebei met een dieselmotor geleverd die flink meer uitstoten dan eigenlijk mag. In de BNR Nationale Autoshow gaf adjunct-divisemanager Maarten Balk van de RDW uitleg over de twee sjoemeldiesels en het onderzoek wat er achter lag.

Gesjoemel

Het onderzoek begon namelijk in september 2015, na het uitbreken van Volkswagens dieselschandaal. Toen heeft de RDW alle dertig auto’s waar ze een emissiecertificaat voor hebben uitgegeven, nader onderzocht. Deze auto’s waren op basis van laboratoriumtesten goedgekeurd, maar werden nu aan praktijktesten onderworpen. Met veertien auto’s was niks mis, de andere zestien wel. Deze werden verzocht naar RDW’s hoofdkantoor in Zoetermeer te reizen, om daar tekst en uitleg te geven. Het gaat hierbij om auto’s ‘met opmerkelijk emissiegedrag’. “Dan moet je denken aan een auto die bij een koude start een hogere uitstoot heeft ten opzichte van een warme start. Dat zou niet zo moeten zijn”, zegt Balk.

Welke zestien fabrikanten het waren, zegt Balk niet. Wel was het een veerzameling van onder meer Japanse, Amerikaanse en Italiaanse autofabrikanten. Met ‘foto’s en een overload aan data’ probeerden ze aan te tonen dat hun auto’s niet de regels overtreden. Een auto mag namelijk meer uitstoten dan wettelijk is voorgeschreven, mits de fabrikant hiermee de motor wil beschermen. Denk aan hoge omgevingstemperaturen, of wanneer de auto op hoge hoogte rijdt.

RDW onderzoekt Jeep en Suzuki

Van de zestien fabrikanten, bleven er twee over die het niet konden uitleggen: Jeep en Suzuki. Bij Suzuki gaat het om de Euro 6b-motor, deze stootte gemiddeld genomen tien keer meer stikstof uit dan mocht. Jeep was met de Euro 5a-motor wat dat betreft nog geniepiger, die stootte vijftien keer meer stikstof uit dan mocht.

RDW startte toen – we hebben het inmiddels over 2017 – een onderzoek om erachter te komen waarom de auto’s zoveel uitstoten. De conclusie wordt bij BNR niet gedeeld, wel benadrukt Balk dat er geen sporen van sjoemelsoftware zijn aangetroffen. De RDW heeft dus geen bewijs van opzet gevonden bij het gesjoemel van Suzuki en Jeep.

Begin dit jaar kwamen beide autofabrikanten terug met een softwareupdate voor het motormanagmentsysteem. Die update heeft de RDW gecheckt, afgelopen zomer heeft de Dienst Wegverkeer kunnen bevestigen dat de update werkt. De terugroepactie kan dus eindelijk beginnen en de ruim zevenhonderd Nederlandse diesels kunnen naar de garage. Die terugroepactie is vooralsnog vrijwillig, maar dat betekent niet dat niemand het doet. Op basis van een eerdere Suzuki-terugroepactie gaat 98 procent van de autobezitters naar de garage voor zo’n terugroepactie, stelt Balk. En als ze dat niet doen? Dan zouden ze binnenkort zomaar eens een wegverbod kunnen krijgen.

Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: BOVAG geeft zijn prognose voor de automarkt van 2021. En Meindert Schut rijdt in de Aston Martin DBX.

Ook interessant!

  • Stokoude Suzuki-topman treedt op z'n 91e terug
  • Nederlandse overheid doet niks tegen sjoemelende autofabrikanten
  • Nep-Jeep
    Nep-Jeep is meer Jeep dan echte Jeep
  • Video: Jeep loopt lichte rolschade op

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

bnr-autoshow, Diesel, dieselgate, grand-cherokee, Jeep, nederland, rdw, Suzuki, terugroepactie, vitara

Vorig bericht: « Michael: deze liefhebbersauto’s schrijven niet meer af!
Volgend bericht: Vlaanderen gaat vervuilende auto’s extra belasten »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghini zegt

    9 oktober 2020 om 20:41

    Dan zijn er dus 14 die de RDW alsnog succesvol voor de gek hebben gehouden en niet aangepakt worden…….

    Login om te reageren
  2. jack_abarth zegt

    9 oktober 2020 om 20:47

    Vroegah kocht Suzuki de diesels in bij VW, waar doen ze dat tegenwoordig?

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      9 oktober 2020 om 21:32

      @jack_abarth: Fiat. Dezelfde motor als in de Jeep dus.

      Login om te reageren
  3. e36thuglife zegt

    9 oktober 2020 om 21:05

    ja zal die vast beter van gaan rijen van die software update dan ben je toch een sukkel als je dat doet ik wou juist dat ik een update kan krijgen waarmee ik meer co 2 en stik stof maak want dat is goed voor me wiet planten

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      9 oktober 2020 om 21:33

      @e36thuglife: Wauw..

      Login om te reageren
    • raceface zegt

      9 oktober 2020 om 21:44

      @e36thuglife: heerlijke comment! Je hebt me laten lachen

      Login om te reageren
  4. hplh zegt

    9 oktober 2020 om 22:56

    Het gaat hierbij om auto’s ‘met opmerkelijk emissiegedrag’. “Dan moet je denken aan een auto die bij een koude start een hogere uitstoot heeft ten opzichte van een warme start. Dat zou niet zo moeten zijn”, zegt Balk.
    Welk

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      9 oktober 2020 om 22:57

      @hplh: deze snap ik niet.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      9 oktober 2020 om 23:30

      @hplh: uitstoot mag niet veel van elkaar afwijken bij koude tov warme start

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        10 oktober 2020 om 11:40

        @benja01: Bij koude start word meer brandstof ingespoten, en katalysatoren werken beter als ze op temperatuur zijn. Dus met koude start stoot hij inderdaad meer uit.

        Login om te reageren
  5. mashell zegt

    9 oktober 2020 om 23:02

    Dan kunnen we nu eindelijk opgelucht adem halen.

    Login om te reageren
  6. techniekmeneer zegt

    9 oktober 2020 om 23:11

    Vreemd dat je ze niet hoort over de S-cross diesel, die technisch vrijwel gelijk is aan de Vitara en ook dezelfde motor heeft…

    Login om te reageren
  7. sam11 zegt

    10 oktober 2020 om 09:12

    Misschien een open deur intrappen ben net wakker maar zonder opzet is er volgens mij geen sprake van sjoemelen. Is de conclusie dat de manier van testen onvoldoende was niet meer logisch? Deze 2 diesels voldeden aan de eisen. De software is geüpdate en de auto’s komen nu ook door de nieuwe tests.

    Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      10 oktober 2020 om 09:46

      Ja maar dan lijkt het net als of de RDW een fout heeft gemaakt, en die maken geen fouten dus werd er verder gezocht bij de slachtoffers, zal hun fout dan wel zijn niet waar? ?

      Dit is en zal altijd een kat & muis spel blijven, al dan niet bewust dan wel onbewust, straks word er weer een bijproduct van de selectieve katalysatoren gevonden wat slecht is voor het milieu en dan is weer iedereen de Sjaak.

      Login om te reageren
  8. rutger97 zegt

    10 oktober 2020 om 09:55

    Nou nou die 700 auto’s maken het verschil denk ik.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    12 oktober 2020 om 08:29

    Na de dealer meteen door naar de chiptuner om het weer ongedaan te maken….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North