Red Bull: “Misser in kwalificatie Max’ eigen schuld”

Auteur: , 24 Reacties

Dikke bult.

MV33

Het verhaal van de F1 kwalificatie van vanochtend (verslag), vooral vanuit Nederlands oogpunt bezien, was het feit dat Max niet de kans kreeg een tweede snelle ronde te doen in Q3. Altijd geldt in de dying seconds van de kwali dat je eigenlijk zo laat mogelijk over de meet wil komen omdat de baan dan meestal het snelste is (dankzij wat extra rubber op het asfalt et cetera). Aan de andere kant wil je ook een schoon rondje hebben zonder allerlei andere lieden voor je neus. Oh ja, je ronde voor het vallen van de vlag aanvangen is ook wel handig, anders telt ‘ie niet mee hoe hard je ook rijdt.

Meestal hebben de teams deze balanceertruc, mede met behulp van allerlei elektronische hulpmiddelen en data, wel redelijk onder de knie. Vanochtend ging het echter helemaal fout voor Red Bull Racing, dat zowel Max als Pierre uiteindelijk voor spek en bonen nog een keer de baan zag ronden. Max was na afloop boos op zijn concullega’s. Vooral Vettel en de Renaults zouden hem dwars gezeten hebben door hem in te halen voor het vallen van de vlag. Dat doe je niet, zo stipuleren volgens Max de ongeschreven regels van de sport.

Helmut Marko echter, teambaas en deeltijd tweede vader van Max, is het niet eens met de lezing van de Nederlander. Volgens Helmut moet Max in de spiegel kijken als hij wil zien wie de schuldige is van de blunder. Max wilde volgens Marko teveel door te gokken op een slipstream van een van de Mercs. Op sommige banen, zoals Monza, kan die strategie nuttig zijn. Ook China heeft een enorm lang recht stuk waar een beetje minder drag in theorie wel zou helpen. Maar Marko meent dat het een heilloze poging was om deze strategie in dit geval uit te proberen. Volgens hem ‘heeft dat nog nooit gewerkt’, zo laat hij optekenen bij de Duitse media.

Het mooie is; Max kan zich inmiddels zelf ook wel vinden in deze lezing. Net nadat hij uit de auto stapte, zwoer hij nog dat hij in de toekomst de anderen ook zou ‘verneuken‘. Maar nu de adrenaline wat gezakt is, geeft Max toe dat hij in de positie van Vettel exact hetzelfde zou hebben gedaan als de Duitser. Ding is alleen een beetje dat vanochtend bleek dat dat niet zo is/was, want dan had hij Sebbie wel keihard van de baan afgedwongen, of gewoon een beetje meer gas gegeven. Enfin, kniesoor die daar op let. Voortschrijdend inzicht, mooi.



24 reacties

Nu de ‘pech’ achter de rug is, kunnen we hopen op een vlekkeloze race. En stiekem zou het natuurlijk wel leuk zijn als we nog iets van die opgekropte adrenaline terug gaan zien morgen :-)
Ja, zelfinzicht klinkt wat voowassener dan anderen voortaan ook vermeulen…
verneuken
Oh dat is vreemd, toen ik dit vanmorgen al zei werd ik aan alle kanten uitgemaakt dat ik geen kennis van de F1 zou hebben en niet wist waar ik over sprak. Toegegeven het was een sneer naar Max. Maar inhoudelijk was er dus niets mis met met argument en onderbouwing. Zo slecht is het dus niet gesteld met mijn F1 kennis.
@gebruikersnaam3: wees blij met je huidige gebruikersnaam. Als ik zoiets zeg, dan zoeken ze me thuis op. Hoop oranje brillen hier…
Goed om te lezen dat Verstappen, nu de emotie wat gezakt is, inderdaad aan zelfreflectie doet. Ook goed om te lezen dat Herr Doktor Marko ook niet te beroerd is om zijn protégé en publique terecht te wijzen als de situatie daar om vraagt.
Dit is nu precies waarom Verstappen wel eens met Senna wordt vergeleken. Het gaat niet eens per se om het talent of wat hij met een mindere auto kan, maar meer om hoe hij reageert en denkt. Zijn reacties zijn eigenlijk nooit berekenend of met een politieke gedachte in het achterhoofd, maar gewoon puur zoals hij er op dat moment over denkt. Als hij vervolgens terecht wordt gewezen, draait hij er ook nooit omheen, maar hij is het er wel mee eens of niet mee eens. Punt uit. Ik vind dat wel mooi, zouden meer coureurs moeten doen.
@gandini: Ben ik het mee eens hoor, niks mis met een lekker primaire reactie (in woorden, welteverstaan) als de stoom nog uit je oren komt – zo lang je maar in staat bent om achteraf objectiever naar een situatie te kijken en wat genuanceerdere uitspraken te doen en eventueel je ongelijk toe te geven.
Goh wat lijkt ie op z’n vader.
@MercMeister: nee joh, op z’n moeder! Eieren voor je geld kiezen als de situatie niet zo loopt als je zou willen!
Was inderdaad niet een doordachte reactie van Max, maar laat het aan Jack daar geen kritische vraag over te stellen en lekker meegaan in de emotie van Max.

#ontslaJackPlooij
@Rick-dos: Ik ben ook geen fan van Jack, maar als hij hier kritisch wordt, is Verstappen het volgende interview meer op zijn hoede en wordt hij uiteindelijk politiek correct en dat zou geen positieve ontwikkeling zijn als je het mij vraagt
@Rick-dos: #promoveerRickWinkelman
Beetje raar verhaal. Als hij al een slipstream wilde was dat van Leclerc die voor hem reed. Er was geen Mercedes in de buurt.
Die laatste alinea slaat weer eens nergens op. Het is nog nooit gelukt om iemand in het verleden te verneuken omdat hij in de seconden daarna door die persoon werd ‘verneukt’.
@alfalfa: kennelijk heeft @jaapiyo een beetje teveel van deze rotzooi gegeten… 😉
https://static.ah.nl/image-optimization/static/product/AHI_434d50323130313938_1_LowRes_JPG.JPG?options=399,q80
@jaspervdwinden: onmogelijk, dat is het spul waar Alfa’s van gemaakt worden! Medicago Sativa, ofwel Luzernekruid.
Dan maar alles inhalen morgen.
Volgens mijn gaat het nog heel lang duren voordat Max zijn eerste Pole position haalt.
Ben ik niet helemaal eens met ome Helmut. Red Bull als team mag ook de hand in eigen boezem steken. Het is wellicht wat naïef van Max om zich netjes aan de gentlemen’s agreement te houden, maar de informatievoorziening vanuit de pitmuur schoot ook tekort. Max gaf aan dat hij doorgaans met een marge van 20 tot 30 seconden de baan op wordt gestuurd, zodat hij ruimte heeft om een gat te laten als dat nodig is. Ditmaal werd hij met een veel kleinere marge de baan op gestuurd, zonder dat zijn team dat met hem communiceerde. Een korte “Max, je hebt geen marge, planken met die kist” was genoeg geweest. Ferrari en Renault waren wel zo slim om hun jongens die boodschap mee te geven, met dit resultaat als gevolg.
@edge: helemaal mee eens. 1.200 schermen voor je neus en dan niet zien dat het heel erg krap wordt.
Van je werkgever moet je het maar hebben.
@ghost: De werknemer is er zelf ook niet vies van om zo nu en dan een sneer uit te delen. Als je uitdeelt, moet je ook kunnen incasseren.
@rikus: zo is het

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).