Autoblog advies: wat kun je allemaal leasen voor 950 euro?

Auteur: , 75 Reacties

Is het echt allemaal hommeles of zitten er pareltjes tussen? Team Autoblog zoekt het voor u uit!

Tesla Model 3 Dual Motor AWD '20

Door de bomen het bos niet meer kunnen ziet. Het kan je zomaar overkomen. Zo was ondergetekende op zoek naar een nieuwe televisie. De keuze is werkelijk reuze: OLED, QLED, HDR, HDR10, DolbyVision, LCD-LED, LCD, 4K, 8K en ga zo maar door. In de showrooms word je standaard naar een uitgaand model geleid waar toevallig korting op zit. Toch is ook dat toestel nog 60 procent duurder dan dat het beschikbare budget toelaat…

Met auto’s is hetzelfde mogelijk. Neem Autoblog lezeres Claudia. Zij mag binnenkort voor het eerst een auto gaan leasen van de zaak. Omdat het haar eerste leaseauto is en het budget fors uitvalt, vallen enorm veel auto’s in het budget. Maar welke moet je dan kiezen? Goede vraag!

Claudia wil het liefst een elektrische auto leasen. Ze maakt niet enorm veel kilometers, dus wegen de nadelen daarvan (relatief korte actieradius) niet zo heel zwaar. Op dit moment rijdt ze in een Audi A3 e-tron. Mede dankzij die auto houdt ze van Duitse auto’s, terwijl Volvo eigenlijk een no-go is. Als het echt niet anders kan, is een auto op benzine te overwegen, maar liever dus een EV. De wensen en eisen van Claudia vind je in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Audi A3 e-tron
Koop / lease:Lease
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:€ 950 p.m.
Jaarkilometrage:10.000 km
Brandstofvoorkeur:Elektrisch
Reden aanschaf andere auto:Huidige auto mag eruit
Gezinssamenstelling:We zijn met zijn vieren
Voorkeursmerken /modellen:Duits merk
No-go modellen / merken:Volvo

Wat mis je door de no-go’s?
Nederland is traditioneel een Volvo-land met zeer veel trouwe klanten. Dat kan ervoor zorgen dat er ook mensen zijn die automatisch een antipathie ontwikkelen. Ondanks alle verjongingskuren die het merk heeft ondergaan, blijft het een merk met een veilig doch belegen imago. Toch willen we aanraden om heel even in de gaten te houden wat Volvo op korte termijn gaat doen, want de elektrische XC40 is namelijk aangekondigd. Die auto zou zowel qua eisen als financiën werkelijk perfect in het plaatje passen. Van alle Volvo’s die op dit moment gebouwd worden, is de XC40 de meest eigenwijze en recalcitrante. Daarmee is de auto een soort Jort Kelder op wielen: trappen tegen de gevestigde orde, terwijl iedereen weet dat ‘ie daar gewoon bijhoort.

Volvo XC40 EV '20

Tesla Model 3 Performance Dual Motor AWD
€ 915 p.m.
De ‘heetste’ auto op dit moment is de Tesla Model 3. Dan doelen we niet op diens vermeende gevoeligheid voor spontane ontvlamming, maar wel diens populariteit. De introductie van de auto doet denken aan die van de Alfa Romeo 156 een dikke twintig jaar geleden. Dat je zo’n gave sedan kunt leasen in plaats van de standaard generieke leasewagens! De hype is overigens wel degelijk ergens op gebaseerd. De auto rijdt uit de kunst, de prestaties zijn puik te noemen en je kunt op een volle accu echt een behoorlijke afstand afleggen. Verwacht alleen geen speciale deals of andere incentives.

Tesla Model 3 Dual Motor AWD '19

Opel Ampera-E Business Executive
€ 700 p.m.
Als volledig elektrisch een wens is, is deze auto The Next Big Thing. Ergens is de Opel Ampera-E minder sexy dan de Tesla. Maar de Ampera is ook een stuk voordeliger, wat tevens scheelt in de bijtelling. Het is daarbij absoluut geen verkeerde auto, deze Ampera-E. Dankzij de compactere maatvoering is het een geweldige auto voor het verkeer door stedelijke gebieden. Qua vermogen en reikwijdte hoef je je ook geen zorgen te maken. Het is alleen een lastige businesscase voor Opel. Voor ietsje meer heb je een instap Model 3. En dankzij 4 procent bijtelling tot 50.000 euro, maakt de hogere nieuwprijs van de Model 3 onder de streep niet zo heel erg veel verschil.

Opel Ampera-E Business Executive '19

KIA E-Niro ExecutiveLine
€ 680 p.m.
Moeten we de KIA E-Niro wel gaan aanraden? Het is namelijk bijzonder lastig om beslag te leggen op een exemplaar. Als je nu bestelt, bestaat de kans dat je twaalf maanden moet wachten. De Kia Niro is een van de eerste betaalbare elektrische auto’s met een acceptabele actieradius. Het is daarbij een compacte crossover, dus helemaal hip. Laat je niet afschrikken door de badge ‘KIA’, dit is een keurige auto. Natuurlijk, het is geen Audi qua interieur, maar het is allemaal prima voor elkaar. Mocht je de Kia te saai vindt ogen; er is ook een fractioneel spannendere Hyundai variant. Ook de Kia e-Soul is een guitig alternatief.

Kia e-Niro ExecutiveLine '19

BMW i3S Executive Edition (I01)
€ 710 p.m.
Een duurdere badge in combinatie met een hoger prijskaartje hoeft echt niet altijd de betere auto op te leveren. Dat bewijst de BMW i3. Het was bij introductie een van de eerste compacte elektrische auto’s die niet een monsterbedrag kostte. Maar de auto is inmiddels door de tijd ingehaald. De BMW i3 is duurder dan de ongeveer even groter E-Niro, maar je komt op een volle accu minder ver en laden duurt langer. Toch blijft de auto wel iets bijzonders. Het chassis is van koolstofvezel, wat uniek is in deze klasse. Zeker als i3S is de auto niet te versmaden. De i3 krijgt met de ‘S’-toevoeging een sterkere motor en bovenal een stoerdere uitstraling. Nog een voordeel is dat je er minder lang op hoeft te wachten.

BMW i3S (I12) '19

Polestar 2
€ n.n.b.
We weten het, Claudia wil liever geen Volvo. In principe is Polestar een submerk van Volvo en als je de auto ziet, kun je ook zeer zeker wat Volvo-esque lijnvoering ontdekken. In technisch opzicht verwachten we dat de elektrische XC40 en deze Polestar 2 veel op elkaar zullen lijken. Qua prijs wordt de Polestar wat duurder. Het zal de ultieme salonfähige auto van de Zuidas worden: geheel elektrisch, premium en níet Duits. Inhoudelijk kunnen we er nog weinig over zeggen, maar mocht je even de tijd hebben alvorens er besloten moet worden: de auto zal zeker de moeite waard zijn om te bekijken.

Polestar 2 '19

YOLO: Audi A5 Cabriolet 40 TFSI design (B9)
€ 910 p.m.
Het zal iedereen wel opgevallen zijn dat we bij lange na niet in de buurt kwamen van het bedrag dat op maandelijkse maand besteed kan worden. De reden daarvoor is heel erg logisch: er zijn gewoon nog niet voldoende elektrische auto’s in dat specifieke segment. Wil je toch het hele bedrag opmaken én vind je bijtelling geen probleem, dan behoort een Audi A5 Cabriolet tot de mogelijkheden. Maak niet de fout door te kiezen voor een S-Line uitvoering, die zijn te hard geveerd terwijl de auto verre van sportief is. De A5 Cabriolet is een uitstekende cruisemobiel en in de juiste uitvoering bijzonder stijlvol. Houd wel rekening met opties, want zonder problemen kun je voor 30 mille extra aan opties aanvinken, waardoor de auto niet meer in het budget valt.

Audi A5 Cabriolet 40 TFSI design (B9) '19

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



75 reacties

Met 10k per jaar elektrisch?! Neem een zoë en steek de rest in je zak
@cloverleaf: ze zijn met z’n vieren
@enricoleerdam: ding heeft toch een achterbank?
@kennone: weleens achter in een Zoë gezeten?
@enricoleerdam: ja hoor gaat prima
@enricoleerdam: Zeker. Maar dat stelde zij niet op prijs en vond ’t zelf eigenlijk ook niet zo denderend. Leuk voor een keer.
@cloverleaf: 10K per jaar rijden en dan een hele dikke lease-bak; dit is nou exact de oorzaak van de milieu- en bereikbaarheidsproblemen in grote steden; mensen die 300m van de zaak wonen en dan gewoon met de auto komen en nog een parkeerplek opeisen ook – want ik moet de kinderen woensdagmiddag van school halen. Waarom dat een valide reden is bij veel ondernemingen, is me altijd onduidelijk gebleven …
@dawwg: wat is dit nou voor een reactie. Met 10k km woon je niet 300m van de zaak. En voor dat bereikbaarheid en parkeer probleem betaal je toch gewoon belasting? Dit is het probleem verschuiven. Hier vraagt iemand met een goeie baan en ruim leasebudget om advies. Om dan zo een reactie te geven vind ik wat kort door de bocht. En al helemaal als diegene ook nog uit eigen initiatief elektrisch wil gaan rijden.
@tsteg: maar hij heeft wel deels gelijk…
@davelepeef: onzin, want zonder leaseauto stond er een privé auto…de wijze van financiering is toch irrelevant?
@probono: zo bezien wel ja.
@tsteg: even snel gerekend. Als ze 40 weken in het jaar moet werken komt het neer op 250km per week dus ongeveer 25km enkel, maar aangezien ze niet alleen naar werk zou rijden met de auto zou ik zeggen dat je er makkelijk van de 10000km zo een 1500 a 2000km privé van kunt maken. Dan kom je al snel meer op een kleine 10km woon werk afstand en dat is het net wat hij probeert te vertalen.
@tortuga: das toch ver fietsen met je laptop en pak aan … niet overal is openbaar vervoer.
@tortuga: lekker hoor 12 weken vakantie per jaar. Is ze juf?
@tortuga: ik heb een leasekar en rijd een goede 15000/jaar.
Woon-werk is voor 98% met de fiets. De kilometers komen van beroepsverplaatsingen en privé. Mijn wagen staat de meeste dagen van de week stil, maar als ie dan buiten komt is het direct voor minstens 200km ineens.
Uit dit rijtje de Tesla, maar uiteindelijk zou ik daar op afknappen vanwege het interieur. Veel te minimalistisch en totaal niet mijn smaak. Voor zo’n leasebedrag kwam er een mooie benzine auto op de stoep te staan, volgens mij past een mooie BMW 5 of goed aangeklede 3 (Touring) prima binnen budget. Goed aangeklede Giulia, een Merc C of E… Maar als het met alle geweld dan toch elektrisch moest dan zeker de Model 3!
@racerx: Zeker. Met 10kkm per jaar kun je ook met een plug-inhybride volledig elektrisch rijden.
@roland78: 530e dan maar!
@tortuga: Ja tuurlijk!
@roland78: Haha ook nog een optie inderdaad.
@roland78: En dan je halve salaris kwijt zijn aan bijtelling.. Kan je beter een 2e hands E90 335i erbij kopen en de lease puur zakelijk rijden ;)
@ricjuh: Als ik mocht leasen zou ik dat meteen doen, mooi zakelijk de (elektrische) leasebak rijden en prive + vakanties reed ik wel in iets dat ik leuk vind.
Nieuwe Toyota Corolla of RAV4.
Tesla wat mij betreft veruit de beste optie
Een elektrische auto komt niet het beste uit de verf bij weinig kilometers per jaar, maar juist bij veel dagelijkse kilometers. Zeker de modellen met het formaat accu’s die hier voorgesteld worden. De brandstof kost namelijk de helft en je hoeft nooit te tanken, want elke ochtend is de tank vol.

Persoonlijk zou ik de Model 3 StandardPlus (48,5k) aanraden en voor het “premium” interieur de Long Range RWD (53k). Dat scheelt rustig €200 p/m bijtelling met de performance versie en met een beetje geluk krijg je het restant van het lease budget uitgekeerd.

De tweede motor verhoogd wel de veiligheid, regeneratie en natuurlijk performance, maar weet niet of het waard is. De instapper is al serieus snel vergeleken met het Nederlandse wagenpark (en de andere keuzes). Aan de andere kant ga je nooit meer voor dit geld met 400 pk onder je rechtervoet rijden..
Wat een geld. Dan liever een dikke v8 youngtimert en de rest voor benzine en onderhoud
@allesmetturbo: dit is bruto. Als je het netto zou laten uitkeren blijft de helft er van over. Maar je hebt geen bijtelling, want dat is namelijk de inkomstenbelasting die je over je auto betaalt. Dus afhankelijk van je keuze betaal je dus meer of minder inkomstenbelasting over danwel het netto salaris of de auto met meer of minder bijtelling.

Sommige werkgevers keren een eventueel restant ook niet eens uit dus dat wordt verrekend met eventuele bijtelling dan.
@stephane8200:

“Een Lada” noemden we dat vroeger in de USSR ..
@lincoln: da’s ook toevallig. Ik ga morgen met een Lada 1500 naar een Lada evenement.
10k per jaar..//??
Koop iets leuks privé, laat die paar zakelijke km’s netjes door de zaak betalen (19 cent of meer) en kies iets zonder naar catalogus prijs of bijtelling-percentage te kijken..
Je maandsalaris knapt er een stuk van op, en het straatbeeld ook! :)
@ukbob: Je hebt helemaal gelijk maar er zijn maar weinig mensen die dat snappen.
Toen ik nog consultant was en een lease auto mocht uitkiezen heb ik daar altijd voor gepast. Ik kocht een wat oudere goed rijdende BMW en kreeg alle gemaakte km’s uitbetaald. Ik verdiende geld met mijn auto terwijl het al mijn collega’s, met wel een lease auto, geld koste. In hun nieuwe Peugeot 307. Deze reed ook nog eens een stuk minder fijn dan mijn BMW.
@evdw: Ja maar het probleem is dat veel werkgevers dat niet goedkeuren. Zo heb ik als stagiair bij een bedrijf gewerkt ( ik kwam gewoon met de trein) waar de auto niet meer dan vijf jaar oud mocht zijn, SUV’s waren uitgesloten en snellere modellen ook niet waren toegestaan. Was gewoon een vereiste voor werknemers die klanten bezochten. Dan kom je toch al snel, vooral degene die begin 30 waren en dus niet veel spaargeld hadden uit bij een leaseauto van de zaak.
@1audi1: Was overigens om het wat duidelijker te maken een bedrijf (zoals nu bijna alle bedrijven in de randstad) dat zich groen wilde profileren
@1audi1: dat soort gekke regels zijn vrij eenvoudig te parreren, zo heb ik voor mijn vrouw een paar jaar geleden een bijna 5 jaar oude c4 met ruim 2ton op de teller en wat schade gekocht, kostte me 2700 euro. Die paar keer dat ik naar de zaak ging, was ik met dat ding. Verder was ik lekker kilometers naar de klanten aan het maken met mn trouwe oude range rover ;)
@dutchneon: Dat kan. Maar als je een wekelijks trajecten als Amsterdam-Brussel rijdt dan is dat gewoon niet te doen.
Je eerste leaseauto, slechts 10k km per jaar maken en een budget van €950. Nice, ik ben jaloers.
@detroitv8: zal wel iets in de IT zijn, of ze is een “agilist” of “scrum manager”. Als ik zie wat daar voor tarieven betaald moeten worden kan zo’n leasebedrag er makkelijk af…
@timdawg: klinkt meer als een management rol. Een senior IT’er moet het vaak met minder budget doen en 3-4x zoveel kilometers. Die tarieven zijn namelijk alleen te verantwoorden als je naar de/een klant toe gaat en dus kilometers maakt.
@timdawg: bedrijven die denken dat je een agilist of scrum manager (het is overigens best lastig om al die kleuren Post it’s juist te gebruiken) nodig hebt vragen er gewoon om een poot te worden uitgedraaid.
“Dan doelen we niet op diens vermeende gevoeligheid voor spontane ontvlamming”
Bronnen?
Godsamme wat een geld. Waarom kan het niet zoals het Duitse systeem. Daar lease je echt leuke auto’s voor zo’n €500,- Pm en is het de normaalste zaak van de wereld. Maar goed, in Nederland ben je zwaar de sjaak als autobezitter.
950 euro op basis van financial lease of Operational lease??? Is nog een duidelijk verschil.
@alloallo: Met die afstand en met een elektrische aandrijving (prijs laden / elektriciteit) is dat verschil best beperkt.
Wat is Nederland toch een vervelend duur Autoland in DE lease ik mijn Wagen voor 700 per maand en lekker 300pk plus.
Een heel ruim budget. Maar voor een elektrische auto te laag. Of net te vroeg. Over 2 jaar zal het aanbod al flink beter zijn. Mocht je echt elektrisch moeten dan kan je niet om de model 3 heen. Als het bij een Audi mag blijven neem dan een hele dikke A3. Hij gaat er bijna uit dus een goede deal is vast mogelijk.
Tesla natuurlijk
Wat een nu al kansloos verouderd design toch, van die Tesla. Echt designtaal van een jaar of tien geleden als je het mij vraagt. Ook als je het me niet vraagt, trouwens.
Wat een volslagen idioterie ..
Als je voor 10.000 km per jaar een auto wil laten produceren ben je niet goed snik ..

Koop een 2de handsie voor 2500 euro op benzine en schenk de rest aan een goed doel ofzo ..
@lincoln: het goede doel help Lincoln de winter door😂
@kobus1967: Alsjeblieft niet. Zie hem liever vertrekken.
Wat een off-topic reacties hier…

Ik zal 100% voor de Tesla gaan. Wel is hier een leaseprijs genoemd voor de Performance. Dat is we geweldig, maar denk dat je met Long-Range variant een meer dan perfecte auto hebt..

Wil je nog meer “besparen” op lease tarief, ga voor de standard plus. Die range is al beter dan concurrentie en al genoeg voor de zomervakantie naar Italy. 👍 (is ongeveer gelijk aan models S 85 range)
@sjoerd_hovels: ze rijdt 40km per dag – gemiddeld!!! Wat moet je dan in vredesnaam met een long range??? Dit is elektrische fiets-territorium…
@sjoerd_hovels: Long range heb je met 10K per jaar niet nodig. De standard version die net bestelbaar is, scheelt weer 200/maand met de performance.
10000km per jaar? Dat is 40km per dag! Koop dan een electrische fiets als je perse een zware accu in je voertuig wilt.
Voor dit soort achterlijke uitwassen zou die hele subsidie afgeschaft mogen worden.
@tge1:

Jahaa .. maar dan hebbie wel een auwto van de zaaaaak ..

Dik 2200 kilo schoon aan de haak voor weinug ..
En omdat het mag van Rutte ..
Wow die A5 in die kleur is wel erg gaaf. Doe die maar zo.
Ik snap nooit zo goed wat ik met die bedragen moet. Waarop is dit gebaseerd? Is dit wat er dan betaald wordt richting een lease maatschappij? Financial lease? Operational lease?
@GTR: de werkgever betaalt het bedrag aan de leasemaatschappij. Meestal kan je uitgaan van operational lease tenzij anders genoemd. Bij financial lease regel je de verzekering en MRB zelf, plus van een aanbetaling (BTW teruggave) en een slottermijn (restwaarde).

Daarnaast krijgt de werknemer een deel van de cataloguswaarde bijgeteld op zijn inkomen. Dit bijgetelde bedrag ontvangt de medewerker dus niet, maar betaalt er wel inkomstenbelasting over.

Brandstof zit niet in operationeel lease en betaalt de werkgever vrijwel altijd. Daarnaast betaalt de werkgever nog een BTW heffing indien de werknemer er ook privé in rijdt (en dus bijtelling betaald).
@flutterby: Leasebudget is echter vaak inclusief brandstofcomponent. Bij €950 mag ik aannemen dat dat inclusief brandstof is.
@koeberg: echter vaak ook niet. Plus brandstof is altijd op nacalculatie.
Wat een bitch
@volvo4life: over welk familielid heb je het?
@sjonniedeluxe: z’n huisdier waarschijnlijk.
10k per jaar? 950€ per maand, volgens mij kan ik dan gewoon een Porsche Cayman S leasen..wie verzint die 10k, denk als je realistisch wilt zien dat je dit bijstelt naar 35k…
Een eerste leaseauto uit mogen zoeken en toch al in een Audi A3 e-tron rijden; hoe zit dat dan? Alleen leasers rijden zo’n auto toch ?
@chills: En vooral mensen met een auto op de zaak
@chills: Ik zou zeggen dat ze nu een pool auto heeft en nu voor t eerst zelf een auto mag gaan uitkiezen.
Vw egolf
Klinkt meer als een nep aanvraag. Waarschijnlijk van leasemaatschappij die Model 3 probeert aan te smeren, want die 950/m is net aan wat een performance model met 10K km kost. Kan me slecht voorstellen dat er iemand een auto op de zaak voor maar 10.000 km nodig heeft. En daarbij: 1e auto uitkiezen en al een audi etron rijden, die praktisch alleen zakelijk worden gereden ivm de fiscale voordelen.
@joerek: Tel bij die leaseprijs nog even de brandstofkosten en bijtelling bij op, dan is een taxi goedkoper.
Wie het toch ff wilt nakijken ivm de Model 3 leasing:

https://www.tesla.com/nl_NL/model3/design#battery

Als je voor de basis wilt gaan ben je eraan voor de moeite. Helaas heeft Tesla eergisteren al laten weten dat de 35.000 dollar versie dood is:

https://www.tesla.com/nl_NL/blog/update-our-vehicle-lineup
Heb die Tesla Model 3 Performance een dagje mogen proberen. Dat interieur is wennen, want ik ben echt van de ronde klokken. Maar het is een stap vooruit in de tijd en het rijdt echt formidabel. De kracht is verslavend. Actieradius is goed, laden gaat snel. Zo wil ik best elektrisch rijden.
BMW 530e, de nieuwe BMW 330e. Of misschien een Mercedes E 300e.
Dikke middelvinger naar de schatkist en het milieu: de Tesla! F.U. all!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).