Red Bull moet “magisch wachtwoord” RB15 ontdekken

Auteur: , 40 Reacties

Zeg, het is geen sprookje.

In zijn relatief korte geschiedenis heeft Red Bull Racing eigenlijk altijd opstartproblemen gekend aan het begin van het seizoen. Op hier en daar een uitzondering na, sluit het team van de energiedrankgigant zijn jaar altijd beter af dan dat hij het begint. Na de redelijke start in Australië zagen we afgelopen weekend in Bahrein dat de formatie ook dit jaar weer de nodige problemen kent.

In navolging van de Grand Prix in de oliestaat, waar momenteel de rookie-trainingen worden gehouden, heeft de teambaas van Red Bull laten weten dat hij nog lang niet tevreden is met de staat waarin de auto verkeerd. Uit de wintertests en de eerste twee raceweekenden is gebleken dat de RB15 een bijzonder lastige wagen is om af te stellen. En dat is misschien wel het vervelendste dat een Formule 1-auto kan mankeren. De zogenaamde ‘operating window’ waarin de auto goed en voorspelbaar kan presteren, is bij Red Bull in vergelijking met zijn concurrenten te klein.

Trying to understand where are our strengths/weaknesses to Ferrari here is quite important. Once you get into a window, particularly with these tyres, they looked a different team to two weeks ago. And vice versa with Mercedes. It’s just understanding what the magic password is. We’ve got a lot of good data from this weekend and starting to understand areas we need to be focusing on. […] Our focus is very much on trying to understand the tyre issues and get the car into a good operating window.””

Waar Max Verstappen de schade tot op heden nog redelijk heeft kunnen beperken met een derde en een vierde plaats, heeft nieuwkomer Pierre Gasly meer moeite zijn Red Bull onder de knie te krijgen. De Fransman is nog geen enkele keer in Q3 gekomen en heeft ook in de wedstrijden weinig spectaculairs laten zien. Ondanks speculatie over een mogelijke degradatie naar Toro Rosso, beweert Horner nog vertrouwen te hebben in de kwaliteiten van Gasly. Fijn, maar een garantie is het niet.

“I think it’s a tricky car at the moment. Our operating window looks quite narrow and Max has coped with that extremely well. I think it’s been harder for Pierre. That will come I’m sure.”



40 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Tweetal podia?
Dus jullie hebben een deel van een artikel herschreven van GP-update?
https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/370913/horner-ziet-ironie-wel-in-missen-p3-door-uitvalbeurten-renault/
Knap!
@gebruikersnaam3: Veel websites (waaronder AutoBlog) willen de lezers op de hoogte houden van het laatste F1 nieuws. Daar vallen ook interviews en interessante uitspraken over.

Er zijn meerdere websites die deze interviews (persconferentie, website e.d.) publiceren. De strekking zal bij elk artikel hetzelfde zijn, daar het afkomstig is van hetzelfde interview ;-).

@ikschrijfookoverautos kan moeilijk zeggen dat Horner erotische gevoelens koestert jegens Helmut Marko. Het is wel veel origineler, maar daardoor nog niet waar ;-).
@willeme: maar wat is nu jullie bron dan?

Ik wil dan eigenlijk klikken naar dit interview, naar de quotes zeg maar. Die zullen toch niet verzonnen zijn?
@hamerhaai: Die zetten we er in principe altijd bij ;-). Ik zal het even voor je uitzoeken.
Domme vraag misschien: Maar het chassis van RB is normaal gezien hun sterk punt. Als dat dit jaar niet het geval is, wil dat dan zeggen dat hun chassis van vorig jaar beter is? En kunnen ze dan niet gewoon terug het oude nemen?
@fejjie: Nee een chassis is helemaal om een motor heen gebouwd. Simpel gezegd is de motor een onderdeel van het chassis en dat kun je niet aanpassen, los van dat het reglementair niet mag.
@fejjie: zo’n chassis stelt amper wat voor, een carbon badkuip met een motor er aangeschroeft en wat wielophangingen er aan vast. De aerodynamica er om heen is juist het sterke punt van Red Bull (lees: meneer Newey).
@mashell:
Newey heeft wat te veel tijd gestoken in de ontwikkeling van de Valkyrie ipv de F1 bolid waarschijnlijk…
@dimglor: dat was vorig jaar inderdaad het excuus. Dit jaar telt dat niet meer!
@fejjie: het nieuwe chassis is wel sneller dan het oude chassis, alleen is de concurrentie meer ingelopen
@plopkoekje: De concurrentie is niet meer ingelopen, de concurrentie is nog verder uitgelopen.
@fejjie: Het feit dat de Red Bulls het snelste door de speedtraps gaan geeft aan dat ze met weinig downforce rijden. Dit heeft effect op de “window” waar ze het in dit artikel over hebben. De samenwerking tussen chassis en de PU moet nog even goed worden afgestemd.
En Max zit gevangen…. Ferrari en Mercedes gaan hem de komende 3 jaar naar het lijkt niet overnemen, en of Redbull hem in deze periode aan de wereldtitel kunnen helpen is nog maar de vraag….
@dutchdriftking: het is zuur dat ze nu op precies hetzelfde performance en betrouwbaarheidsniveau als vorig jaar en de jaren er voor zitten. En we hebben gezien dat het voor Renault erg moeilijk was om de betrouwbaarheid te behouden en de performance te verhogen. Maar als we het wonder zien wat Honda van de winter heeft geleverd (de laatste vier jaar was het een drama) dan zijn daar wel mogelijkheden. Er is een kans dat in 2020 of 2021 RBR zomaar de snelste is. Maar het is een sport, lang niet altijd wordt de beste coureur ook de kampioen (is ook niet de bedoeling, de F1 is een discipline voor de constructeurs), je moet ook een dosis geluk hebben en op het juiste moment bij het juiste team zitten.
@mashell: En in het geval van Max een hoop geduld….
@dutchdriftking: de hele hoop geld die hij verdiend maakt dat hij dat moet kunnen opbrengen.
@mashell:maar in 2021 gaan alle regels weer helemaal op de schop!
@mashell: hetgeen blijkbaar bij weinig mensen is opgevallen is dat Leclerc zijn snelste tijd in q3 slechts marginaal sneller was dan het vorige baanrecord(vettel 2018). Denk dat red bull eerder performance verloren is dan dat de rest huizenhoge sprongen heeft gemaakt
@dutchdriftking: Laten we even rustig blijven we komen nu pas bij race 3 het kan nog alle kanten op.
@dutchdriftking: Waarom zou Max gevangen zitten? Mercedes heeft hem al meerdere malen proberen te verleiden tot een overstap, en Toto Wolff laat nog altijd blijken zeer gecharmeerd van Verstappen te zijn. Als ze hem kunnen halen, zullen ze dat echt niet nalaten.
@edge: Ik verwacht dat Vettel en Hamilton niet meer al te lang zullen blijven rijden. Dan zou Max een overstap kunnen maken naar een van die teams.
@berlinetta: Vettel blijft nog wel even, en Hamilton wil denk ik toch Schumacher evenaren.
@dutchdriftking: Hamilton wil natuurlijk niet evenaren maar overtreffen, die gaat voor de 8 of 9 wereldtitels. Als er geen gekke dingen gaan gebeuren gaat hem dat nog lukken ook.
@berlinetta: idd naast leclerc. Zo stom is zelfs ferrari niet lijkt mij..
Mooi dat RedBull in Bahrein kan testen. Van een niet optimaal werkende auto een vrijwel perfect werkend maken en de problemen in de afstelling zullen allemaal moeten worden gevonden en opgelost. Daarna kunnen ze doorontwikkelen en snappen ze de auto wel helemaal. Kijken of ze in de tests de snelheid in de race kunnen gaan kloppen.
Vooralsnog lijkt het erop dat Mercedes nog de beste papieren heeft. De auto is snel genoeg en betrouwbaar. Ferrari lijkt sneller te zijn, maar ook onbetrouwbaarder. Bij Red Bull is het volgens mij andersom.
Één zwaluw maakt nog geen lente.
@cloverleaf: zomer.
Nu ja, in 2018 had RB na 2 races 20 punten, nu heeft RB 31 punten, al 21 punten meer dan de nummer 4 Alfa Romeo. Toen RB in zee ging met Honda werd er heel duidelijk gesteld dat 2019 vooral een leerjaar zou zijn maar waarbij er ook een paar races zouden worden gewonnen. in 2020 zou er echt om de titel worden gestreden. Naarmate 2019 dichterbij kwam zijn de verwachtingen, vooral door Marko, behoorlijk opgeschroefd. Maar als je een beetje op afstand naar de uitdaging kijkt die RB voor zijn kiezen heeft gekregen dan is 31 punten best een aardig resultaat.

Een rijder is, zoals RB zelf zegt, te vroeg gepromoveerd naar het 1e team. Ze hebben een gloednieuwe motor die in het pakket moest worden geschroefd waarbij het chassis en de motor op elkaar moeten worden afgesteld. Daarnaast is er een behoorlijke ingrijpende regelwijziging doorgevoerd op aerodynamica, het onderdeel waar RB de laatste jaren flink in heeft geïnvesteerd en wat ze nu dus opnieuw moeten gaan ontwikkelen.

Als ik de baas van RB was zou ik dit jaar me vooral aan die halverwege vorig jaar gestelde doelen houden. Vergeet dat kampioenschap in 2019 en ontwikkel de auto gewoon goed door en zet in op 3 of 4 overwinningen (Monaco, Oostenrijk, Mexico, Brazilië, Japan?). Dan heb je een goede kans in 2020.
@pomoek: Natuurlijk was het fijner geweest als ze direct de aansluiting met Ferrari en Mercedes hadden gevonden, maar hij Verstappen twee puike races gereden en is goed voor 27 van de 31 punten die Red Bull op dit moment heeft. Vergelijk dat met zijn 8 punten uit een zesde plaats en een uitvalbeurt in de eerste twee races vorig jaar en je mag toch spreken van een persoonlijk goede start.
Leclerc wordt toch kampioen.
@karaya: dachten ze twee weken geleden ook van bottas
Max heeft op dit moment meer punten
En misschien is Ferrari in China weer net zo langzaam als in Australië , want blijkbaar kon iets in de motor het opschroeven niet aan
Username: C_Horner
Password: GingerSpice01

Magic Password: RijdenKreng_01
@Rick-dos: lijkt me sterk dat Horner Nederlands leest en schrijft. 😉
@rollingstoned: Heeft Max hem geleerd. 😉
Geef de motor maar dan bouwen wij het chasis er om heen. Ik hoor het ze nog zeggen tegen Honda. Bang om de zelfde fout als Mclaren te maken. Maar er is ook zoiets als eren middenweg natuurlijk. Hopelijk krijgen ze het snel onder de knie.
Open sesame ….
Elk team eindigt beter als het begint dat is wel de opzet van ontwikkelen. Ik geloof dat het net zo is als in een race; als je een voorloper hebt om je op te richten dan is het gat dichten makkelijker als vooraan rijden en het gat vergroten. RBR loopt gewoon traditioneel achter de feiten aan, een gat dicht je niet zomaar want iedereen ontwikkelt. Behalve dit jaar. Met die nieuwe motor gun ik ze een jaartje opstarttijd, elk podium is meegenomen dat is realistisch. Behalve Gasly gaat het tot dusver goed.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).