Uitslag Formule 1: Grand Prix van Australië 2019

Auteur: , 114 Reacties

G'day, mate.

BOT

Nu echt voor de knikkers. Traditioneel is het voor de F1 liefhebber vroeg opstaan ergens half maart, om dan eindelijk weer eens een F1 race aan te gluren. En natuurlijk tevens om meteen een idee te krijgen van hoe de rest van het seizoen eruit gaat zien. Vaker wel dan niet pakt de winnaar van de Australische Grand Prix uiteindelijk namelijk ook de titel.

Wat dat betreft was het gisteren wel even schrikken in de kwalificatie. De hele winter lang durfden we te dromen van een spannende titelstrijd tussen drie teams en een stuk of vier coureurs. Doch tegen de verwachting in was Mercedes ‘gewoon’ weer uiterst dominant. Schrale troost: uit een grondige analyse van de cijfertjes bleek achteraf dat er ten opzichte van vorig jaar eigenlijk niet zoveel veranderd is qua krachtsverhoudingen in de eerste kwali. Vervolgens kregen we in 2018 alsnog een redelijk spannend seizoen voorgeschoteld. Kan dat dit jaar dan toch ook alsnog gebeuren?

De start
Het beeld aan de kop van het veld oogt bekend: zilver voor rood. Max Verstappen heeft zich gisteren knap tussen de Ferrari’s weten te nestelen en start vanaf rij twee. Vorig jaar kwamen de Ferrari’s nog weleens beter van hun plek dan de Mercs, dus wie weet kan Vettel meteen een konijn uit de Duitse hoed toveren voor de eerste rechts-links knik? Het antwoord is neen. Bottas kent een bliksemstart en verschalkt Hamilton meteen voor P1. De Ferrari’s komen wel íets beter weg dan Max en Leclerc lijkt tevens meteen voorbij te schieten aan Vettel. De Monegask krijgt echter meteen een goede les van zijn meer ervaren teamgenoot: cadeautjes zitten er niet in. De rode auto met nummer 16 wordt een beetje buiten de baan gedrukt, wat betekent dat Verstappen weer langszij kan kruipen en de vierde plaats terugpakt.

Verder achterin het veld beleeft Ricciardo letterlijk en figuurlijk een horrorstart van zijn dienstverband bij Renault. De Ozzie rijdt heel raar een klein stukje gras op naast start-finish en nog raarder is dat daarbij zijn voorvleugel pardoes afbreekt. Dat is dus eigenlijk al direct het einde van de hoop op een goed resultaat voor eigen publiek voor de honingdas. Nog verder achterin het veld verliest ook Kubica zijn voorvleugel, maar cynici zullen zeggen dat dat waarschijnlijk weinig effect zal hebben op de eindklassering van de Poolse herintreder dit weekend.

In de tweede helft van het startveld vinden we natuurlijk ook nog Max’ kersverse teamgenoot Gasly terug. Vorig jaar startten de Red Bulls ook af en toe vanaf achterop de grid en daarna sneden ze vaak door het veld. We kunnen dus eens in de gaten houden of Gasly dat dit jaar ook kan, hoewel die directe vergelijking misschien niet helemaal eerlijk is, omdat het middenveld wel degelijk iets dichter bij de toppers gekomen is dit seizoen.

Mid Race
Vooraan het veld verdwijnt de leider uit beeld. Enige verrassing: hij luistert niet naar de naam Lewis Hamilton, maar heet Valtteri Bottas. Rosberg lukte het ook in jaar drie van de interne tweestrijd voor de titel bij Mercedes om toe te slaan, maar het is waarschijnlijk wat prematuur om daar nu al aan te denken. Vettel en Verstappen blijven soort van aan het vinkentouw hangen, maar Leclerc heeft het lastig. Hij schiet een keer van de baan en lijkt het tempo onverwachts niet helemaal te kunnen volgen.

In ronde 11 hebben we de eerste echte uitvaller van het seizoen 2019 te pakken. Carlos Sainz zet zijn McLaren aan de kant met een rokende Renault power unit in de staart. Het zal vast goed zijn voor een wrange glimlach bij enkelen aan de Red Bull pitmuur, hoewel ze zich daar beter kunnen focussen op de beste strategie voor Verstappen en Gasly uitstippelen.

De tijd om pitstops te maken is namelijk aangebroken. In ronde vijftien komt Kevin Magnussen naar binnen voor Haas F1. Een spannend moment voor het team, dat vorig jaar een heel mooi resultaat weggooide in de pits. Dit keer gaat het allemaal goed. Althans voor Magnussen. Een ronde later komt namelijk ook Grosjean binnen en wil het linker voorwiel niet meewerken. Grosjean verliest zodoende veel plaatsen en tijd in de pits. Je. Verzint. Het. Niet..

Tevens in ronde zestien kiest Hamilton de aanval. Een opvallende keuze van het team, want van vorig jaar weten we dat als eerste binnenkomen meestal het voordeel oplevert ten opzichte van je teamgenoot. Terwijl de onvolprezen Olav Mol het heeft over de overcut, weten kenners natuurlijk dat Hamilton nu juist voor de undercut kan gaan. Het zij de enthousiaste reporter vergeven. Is dit nu alweer de manier van team zilver om Hamilton het voordeel te verschaffen ten opzichte van zijn wingman?

Mocht dat de bedoeling zijn geweest, dan faalt het plannetje schromelijk. Hamilton blijft weliswaar de eveneens vroeg stoppende Vettel voor, maar Bottas, Verstappen en Leclerc rijden door op hun zachte bandjes. Dat kan nog prima, zo blijkt al snel, want Bottas zet een paar snelste raceronden neer. Ook Verstappen rijdt zijn snelste rondjes van de race. In ronde 23 komt BOT dan toch de pits binnenrollen. De stop verloopt soeverein en de Fin komt weer naar buiten op positie twee in de race. Alleen de nog niet gestopte Verstappen, die nu de race leidt, zit voor hem. Teamgenoot Hamilton, de virtuele nummer twee in de race, heeft op een of andere manier echter veel tijd verloren. Bovendien laat LH44 zijn team weten dat hij naar zijn idee nog een keer binnen zal moeten komen voor een nieuwe set banden. Dat zou goed nieuws zijn voor onze landgenoot, die voor zijn eerste stop binnenkomt bij de aanvang van ronde 26. MV33 ritst vlak achter Hamilton en Vettel weer het veld in.

Achter de toppers valt er ook het nodige te genieten. We zien bontgekleurde rijtjes met auto’s vlak achter elkaar rijden. De teams in het middenveld zijn zoals iedereen al dacht erg aan elkaar gewaagd. Mooi dat sommige voorspellingen uit de winter wél uitkomen. Lando Norris is lekker aan het knokken met de laat stoppende Antonio Giovinazzi, die zich met een enigszins flamboyante rijstijl een weg baant over het circuit. Uiteindelijk komt de enige overgebleven McLaren in de race toch voorbij aan de Italiaan, die daarna meteen meer plaatsen verliest aan Grosjean en Perez. Daarop besluit Alfa Romeo de semi-rookie toch maar naar binnen te halen voor een pitstop.

Kablam! Waar we dachten dat de race vooraan een beetje gesetteld was, gaat Verstappen ineens vol in de aanval bij Vettel. VER zet VET onder druk op het rechte stuk en slaat daarna toe na de eerste rechts-links knik. De reeeespeees van de Nederlander blijkt dik in orde te zijn, want hij rijdt vervolgens meteen een paar seconden weg bij Vettel en gaat op jacht naar Hamilton, die inmiddels achttien seconden(!) toe heeft gegeven op Bottas.

VER

In dezelfde ronde dat Verstappen zijn move op Vettel maakt, moeten we helaas ook afscheid nemen van twee veteranen in deze race. Voor Ricciardo is de honeymoon officieel voorbij: hij parkeert zijn Renault in de pitbox. Bij Haas F1 gaat het ook pijnlijk mis, maar dan op een andere manier. Ondanks alle maatregelen die het team getroffen heeft om de pitstopblunders van vorig jaar uit te bannen, gaat het gewoon weer fout! Grosjean houdt het politiek correct op ‘suspension failure’ over de boordradio, maar het heeft er toch alle schijn van dat zijn linker voorband gewoon weer niet goed vast zat. Je. Verzint. Het. Niet. Part. Deux..

Zoals we eerder al aanstipten was een van de dingetjes om naar uit te kijken deze race de verwachte inhaalrace van Gasly. De Fransman laat ongewild de progressie zien van de teams uit het middenveld. In ronde veertig rijdt GAS nog steeds buiten de top-10. Aan de andere kant moeten we het ook weer niet overdrijven: Magnussen die als ‘best of the rest’ rondrijdt op dit moment heeft toch alweer een half minuutje verloren op Leclerc, die rondrijdt op P5 als laatste van de toppers (los van Gasly). Het is dus nog niet zo dat een ander team dan Mercedes, Red Bull en Ferrari op eigen kracht om bijvoorbeeld een podium kan strijden.

Het kan altijd erger. De Williamsen zijn werkelijk graftraag en Kubica zakt helemaal door het ijs. Het klinkt in eerste instantie raar, maar we hopen eigenlijk ten zeerste dat Robert wat mankementen aan zijn auto heeft. Zo niet dan kan hij dit jaar eigenlijk niet met goed fatsoen volmaken, het verschil met teamgenoot Russell is enorm. Nou zal George best een prima coureur zijn, maar een rondje toegeven op een rookie is beneden de stand van een Grand Prix winnaar.

Finish
Verstappen schiet even de baan af in de eerste bocht, maar sluit daarna weer snel aan achter Lewis Hamilton. Ondertussen bijt Gasly zich helemaal stuk op Daniil Kvyat, die er veel aan gelegen zal zijn om zijn semi-stalgenoot achter zich te houden. Terwijl Bottas op de radio vraagt hoe het zit met de snelste ronde in de race, komt Leclerc opeens ernstig dicht in de buurt bij Vettel. De Duitser lijkt een probleempje te hebben en is praktisch een sitting duck. Maar dan laat Leclerc toch weer een gaatje vallen. Stalregie?

Hoewel de nummers zeven tot en met elf in de race erg dicht bij elkaar zitten, lijkt het einde van de race vooral te gaan om wie de snelste ronde van de race rijdt. Houd een paard een wortel voor en ze draven toch net wat harder, zo blijkt. Het gaat dan echter niet per se om het steigerende paard, want het zijn vooral Verstappen en Bottas die aanspraak lijken te maken op het eerste puntje voor een snelste ronde in de F1. Bottas maakt zijn beste race ooit helemaal af door in de 57ste ronde de beslissende ronde neer te zetten en pakt zodoende de maximale score. Hamilton wordt tweede, voor Verstappen die in ieder geval de Ferrari’s verslaat en voor het eerst een podium scoort in Australië. Een gemêleerd gezelschap bestaande uit Magnussen, Hulkenberg, Raikkonen, Stroll en Kvyat maakt de top-10 compleet.

UPDATE 1: Max heeft na de race met de oranje mic gebabbeld.
Max-seb

UPDATE 2: Red Bull Racing is ondanks de behoorlijk eclatante dagzege van Mercedes ontzettend positief over haar kansen in het komende jaar, met dank aan de puik presterende Honda-motor.

UPDATE 3: Vettel vermoedt dat Hamilton best harder gekund had, maar dat hij daar na de verloren start geen zin meer in had.

De volledige uitslag
1. Valtteri Bottas
2. Lewis Hamilton
3. Max Verstappen
4. Sebastian Vettel
5. Charles Leclerc
6. Kevin Magnussen
7. Nico Hulkenberg
8. Kimi Raikkonen
9. Lance Stroll
10. Daniil Kvyat
11. Pierre Gasly
12. Lando Norris
13. Sergio Perez
14. Alexander Albon
15. Antonio Giovinazzi
16. George Russell
17. Robert Kubica

DNF
Grosjean
Ricciardo
Sainz



114 reacties

Tja, hoewel dit natuurlijk geen erg boeiende baan is qua mogelijke inhaal acties toch de moeite van vroeg opstaan waard:
– Die Duitse ster weer erg goed
– Top die Bottas
– Wat een jankerd is Ham toch en meet dan 20 sec op Bottas!
– Die Honda jankt erg lekker en Verstappen kan echt nog steeds rijden
– Auwww Ferrari (wel goed in trainen)
– Auwww Renault
– Raikkonen goed bezig
– Kan Stroll het toch?
– Die nieuwe Gasly, Giovinazzi Albon moeten nog echt wennen
– Wat doet Williams eigenlijk? Waarom doen die eigenlijk mee en waarom rijdt Kubica eigenlijk mee.
@SpiderIV: gelukkig geef je jezelf al 10 minnetjes.
@SpiderIV: moest wel even gniffelen toen de eerste opgeblazen motor een Renault bleek…verrassing!
@SpiderIV: “Valtteri, what did you have for breakfast?” “Lewis, and some Ferrari’s with a little sip of Red Bull!”
@spideriv: Mercedes had het ook over pay back time. Dus Hamilton moest Bottas laten winnen omdat Bottas vorig seizoen Hamilton voorrang moest geven in leidende positie zodat Hamilton het kampioenschap al veilig kon stellen.
Het is er niet beter op geworden dit jaar..
@bmwm8gc: als je renaultfan was klopt dat
@justsomebody: Ook als neutrale toeschouwer zijn de verschillen minimaal.
@toniominestrone: vind je? De hele race bleven de wagens dicht bij elkaar. Vorig jaar was ’t 2 of 3 rondjes proberen in te halen en anders maa afzakken en op strategie proberen omdat de banden eraan gingen. Ik vond ’t mooi. Em australië is altijd lastig inhalen, maar toch aardig wat moves gezien. Veld zit dicht bij elkaar, ook al is australië niet altijd een goed meetpunt. Hoop wel dat williams in ieder geval de aansluiting kan vinden, dat leek echt nergens op.
@thijsj: dat zeg ik, bijna een blauwdruk van 2018.
@toniominestrone: nee dus. Nu wel actie en auto’s de hele race dicht op elkaar. Was vorig jaar zeker niet zo. Wat hebben we nog te zeiken? Auto’s zijn retebetrowbaar, zien er dik uit, veld zit dicht bij elkaar, er wordt mooi ingehaald. Het geluid misschien, soit. Als t allemaal nog spannender moet, gewoon motogp kijken. Formule racen wordt niet echt closer dan dit.
Een race waarin weinig spanning zat! Bottas heeft top gereden, Hamilton was even aan het zeuren.
Max heeft het weer top gedaan! Een klein foutje gemaakt.
En Ricciardo kwam erachter dat Renault je geen vleugels geeft als je over een put rijdt naast het veld!
@rufctr01: redbull geeft je vleugels, renault geeft enkel de motor vleugels maar die trekken de motor uit één. Het is voor de eerste race van het jaar een mooi resultaat voor Verstappen. Nu maar hopen dat ze beter evolueren als de andere teams om overwinningen te halen.
De race was een lange tijd saai tot de pitstops en Giovonazzi. Door zijn lange doorrijden heeft hij het middenveld bij elkaar gebracht. Een aantal leuke en opvallende dingen gezien. Ook mooi dat dat ene extra puntje voor de snelste raceronde een hoop teweeg brengt. Het is Bottas gegund! Zou wat zijn als hij echt gaat strijden om het kampioenschap. Is eens wat anders dan “Valtteri, it’s James…”.

Verstappen heeft ook prima gereden op dat ene foutje na. Mooie actie op Vettel. De Honda is in ieder geval competitief zo lijkt het. Jammer dat Gasly dat niet heeft kunnen laten zien. Hij heeft als een drop gereden vind ik. En Williams is het benoemen niet waard, laten we dat maar niet doen dan.
@viezefreddyw: lewis, its james wordt het dit jaar haha. Driverswap driverswap
Ik blijf er bij die RBR gaat de auto zijn om te verslaan dit jaar.

Als je kijkt naar hoe makkelijk Max die Ferrari inhaalde en hoe makkelijk hij Hamilton bij hield en ook weer binnen hengelde, simpel even de snelste ronde haalde, dan zie je dat er weer een fantastische auto is neergezet.

Ik moet nog maar zien of Mercedes deze vorm kan doorzetten.

Wordt een leuk jaar voor ons Nederlanders.
@rick-dos: Haha.. Bottas’ ronde was 1 sec sneller. Had zelfs een pitstop met plaspauze kunnen doen en nog voor Max geeindigd.
@reactief: En toch zat er een Merc binnen een seconde van de RBR. Iets verder kijken dan je neus lang is. Die Merc is altijd sterk geweest in Australië maar vorig haar in Bahrein waren ze nergens. Australië is nooit een goed circuit voor de RBR geweest.
@rick-dos: Nee, jij doet alsof RB de winst in zak heeft voor dit sezioen en dat hij makkelijk de snelste ronde pakte.
Maar voorbij jouw eigen neus reed Bottas nog!
@reactief: Wacht maar af…
@rick-dos: Ik hoop dat jij gelijk krijgt!
@Rick-dos: ik denk dat het nog te vroeg is om voorspellingen te maken.
@jochempie: Wacht maar af…
@rick-dos: Ja, dat is het alternatief :D
@Rick-dos: Ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar een RBR is ook buiten de punten geëindigd. Iets met verder kijken dan je neus lang is..
@reciten: Met een Gasly achter het stuur en die ook nog van achter moest komen. Dat heeft niet zozeer met de auto te maken maar meer met de rijder.
Zou je gezien hebben als je wat verder kijkt… ;)
@Rick-dos: Die Gasly die ongeveer een halve race achter een Toro Rosso heeft gezeten omdat hij er niet voorbij kwam?
@reciten: En jij denkt echt dat het aan de auto lag? Een auto waarmee Max een Ferrari op de baan inhaalde en binnen een seconde zat van een Merc met een vijfvoudig wereldkampioen?
@Rick-dos: Dat zeg ik niet, maar voorheen kon een RBR altijd in de top 6 komen. Tevens zou het zo maar mogelijk zijn dat Ferrari een issue had. Anders loopt Leclerc ook niet zo maar een 10sec achterstand in op Vettel
@reciten: Das precies mijn punt. Als een Verstappen of Riccardo in die auto had gezeten dan waren ze in de top 10 geëindigd. Gasly is een beetje door het ijs gezakt en Kvyat heeft een goed argument voor zichzelf gemaakt om door te schuiven naar RBR. Zal mij niet verbazen als dat gaat gebeuren. Vooral als RBR echt voor het kampioenschap gaat strijden.
@Rick-dos: Laten we hopen dat we iig een dichtere/spannendere strijd hebben dit jaar ;)
@reciten: Ik hoop het ook. Zou mooi zijn als Ferrari zich ook weer herpakt. :)
@Rick-dos: Waarom zouden ze. De red bull is zo veel sneller dan de rest. Wacht maar af.. man jij als kenner moet toch ook wel zien dat je geen 25 seconde gaat goedmaken op korte termijn. Bahrein zal het verschil kleiner zijn absoluut, maar zie eerder strijd tussen Ferrari en rbr dit jaar. Laat Amg maar eens een show weggeven dit seizoen!
@fmgarcia: Vorig jaar dacht ook iedereen dat Merc weer zou domineren. De wedstrijd in Bahrein stonden ze weer achter de Ferrari’s.

De 21 seconden is een beetje vertekend omdat Hamilton duidelijk Verstappen ophield.
Daarnaast denk ik dat Australië voor Merc hetzelfde is als Mexico voor de RBR.
Vergeet ook niet dat Verstappen uiteindelijk maar een tiende toegaf op de snelste ronde van Bottas op een circuit dat van oudsher de RBR niet ligt.
Daarnaast heeft RBR altijd laten zien dat ze veel sneller een auto kunnen ontwikkelen dan de anderen. Dat ze de update van China naar voren hebben gehaald laat dat eens te meer zien. Nu hebben ze echter ook nog een motoren leverancier die niet zit te kutten in de marges. En een PU die echt mee kan doen. Ik denk dat Honda net zo snel kan door ontwikkelen als RBR zelf omdat ze daar alleen maar hun focus op hebben en al hun middelen op kan zetten.

Nogmaals, wacht maar af…
@Rick-dos: Ben je ook wel een beetje aan het plagen. Ben het eens over de aard vh circuit en de doorontwikkeling. SF kan ook zo weer dominant zijn over een maand dus laten we maar afwachten. Misschien gaat Gasly nog wel wereldkampioen worden. 26 punten verschil is niks.
@fmgarcia: ooooow gaan we zo doen op de vroege ochtend. ;)

Ik hoop dat dit niet de ware vorm is van Ferrari. Zie liever een strijd tussen drie teams dan één dominant team.
@Rick-dos: Ja denk dat het estafette gaat worden tussen de top 6 hoor. Had echt gehoopt op 2 of 4 auto’s meer. Typisch haasje over spelen dit seizoen voor de rest.
@rick-dos: ik begrijp dus echt niet waar die ‘maar’ 0,1 verschil toegeven op Bottas vandaan komt. Of ja, ik hoorde het Max zeggen tegen Plooi dat hij dat dacht, maar Mol zei in de race 1 seconde.

Gelukkig kunnen dit soort dingen gewoon gecheckt worden, aangezien de FIA het keurig publiceert:
https://www.fia.com/file/78349/download

Valtteri BOTTAS 1:25.580
Lewis HAMILTON 1:26.057 + 0.477
Max VERSTAPPEN 1:26.256 + 0.676
@hamerhaai: Denk dat Verstappen doelde op Hamilton.

Verandert niets aan mijn punt. Wacht maar af…
@rick-dos: verandert alles aan je punt dat Verstappen maar 0,1 toegaf op Bottas. Plak daar maar een 0,5 bovenop. Maarja, wat maakt dat nou weer uit he: wacht maar af..

En Hamilton same old: rijdt geen lekkere race, gaat zich vervelen, laat ‘m komen, spaart wat banden, brandstof wellicht, maar had Max nooit echt kans op een serieuze poging gegeven.

Maar ik begrijp je enthousiasme :)
@hamerhaai: Als Mexico vorig jaar als eerste race was gepland en Max had die met overmacht gewonnen zoals ie dat deed, zou je dan ook gezegd hebben dat de RBR dominant was voor het hele seizoen? Nee. En ik ook niet. En dat is mijn punt.

Honda heeft een goede motor en RBR heeft eindelijk een goede motor. Mensen hier gebruiken nog steeds de referentiekader van een RBR met Renault motor maar dan kijk je niet verder dan je neus lang is.
RBR toont al jaren aan het beste chassis van de grid te bouwen. Mijn vraagteken voor dit seizoen was de Honda motor. Die heeft vandaag aangetoond betrouwbaar te zijn maar zeker ook dicht of zelfs op het niveau van Merc en Ferrari te zitten.
Dit is gewoon een circuit dat de Merc beter ligt. De puzzelstukjes vallen voor RBR bijna in elkaar. Durf zomaar te zeggen dat dat al Bahrein zal gebeuren. Wacht maar af…
@rick-dos: nergens aangegeven dat Mercedes dominant was/is, die conclusie trek je zelf (dat ik die trek). Ik geef enkel aan dat hetgeen je zegt niet klopt en staaf dat met wat de FIA uitgeeft. Daarnaast zei Max dat hij het puntje gemist heeft op 0,1 sec, dat wil wel degelijk zeggen t.o.v. de snelste tijd, in dit geval Bottas. Dat was dus 0,6 sec.

Maar goed, constateringen naar aanleiding van de race versus wensdenken voor de toekomst. We gaan het zien (door af te wachten..)!
@hamerhaai: Oke, dan heb ik je verkeerd begrepen.

We gaan het idd allemaal zien. Wacht maar af… ;)
@rick-dos: Wel eens dat het kleine verschil met Hamilton hoopvol is. En voor Ferrari idem.
@reactief: Maar Bottas reed die ronde dan ook in kwalificatie modus. Vandaar.
@rick-dos: Zo ver wil ik nog niet gaan, maar de voortekenen voor een sterk seizoen zijn er zeker. Red Bull heeft zich de afgelopen jaren toch wel bewezen als het allerbeste team als het aankomt op doorontwikkeling tijdens het seizoen. Als je dat in gedachte houdt en dan ziet hoe goed Red Bull nu al meedoet qua race pace, kan het nog wel eens heel leuk gaan worden alle Verstappenfans.
@edge: Dat is zeker ook een feit.

Wat hier ook meetelt en waarvan ik denk dat het beeld vertekend zijn de bochten. De Merc is beter ingesteld op de langere bochten. Ik denk dat we in Bahrein een hele andere situatie gaan zien.
Ook het feit dat Hamilton 23 seconden achter Bottas eindigt is voor mij ook een indicatie dat die auto niet zo dominant is dat het lijkt.
De Honda motor is in ieder geval geen GP2 spec meer.
@zwepp: nee nee, mclaren /alonso die wijzen naar honda, dat was het probleem
@zwepp: The Power of Dreams.
Ai ai ai, leclerc is wel heel duidelijk 2e rijden. Hij had niet moeten luisteren en het vettel moeilijk moeten maken. Ik hoop dat Gasly zich snel gaat herstellen anders mogen ze wat mij betreft Kyvat doorschuiven. Bottas, lewis en max hebben ijzersterk gereden, een terrecht podium
@arnoldh: dat was toch al duidelijk dat hij tweede rijder is?
Honda is weer lekker bezig.
Vooral heel spijtig dat een snellere Leclerc niet voorbij Vettel mocht, dat was wel vrij duidelijk…
Geen spannende race.

Had gehoopt dat het middenveld beter kon aansluiten, maar ze zitten wel lekker bij elkaar.

Gasly stelde teleur. En kannonen, wat ging Bottas lekker, wie had dat gedacht.

Dat extra puntje is ook wel een leuke toevoeging!
Niet de meest spannende race… Hopelijk laat Gasly snel beter zien, wat een moeite had ie met het inhalen
Waarom was Lewis op het podium verkleed als piraat? 🤔 Enkel zijn ooglapje ontbrak nog… 🙄
@tonino: hij is altijd bezig met zijn haar en petjes, implantaten problemen?
@tonino: zijn nieuwe nickname is dan ook ” badmuts “.
Van Gasly heeft Max dit jaar niets te vrezen, wat een natte tosti!
@toniominestrone: ja echt he? Teleurstellend dat ie t niet eens “echt” geprobeerd heeft. Zal ook de auto nog een beetje moeten leren kennen, maar echt vechten voor de plek leek het niet te zijn!
Het was wel een interessante graadmeter. NATUURLIJK is Mercedes weer goed. GVD. Maar hoewel ik na 1/3e van de race dacht dat Verstappen qua race pace de aansluiting met de toen top 3 leek te verliezen, was hij plots toch snel genoeg om de Ferrari’s achter zich te laten. Jammer dat de reclame van RTL precies over de pitstop van Max zat, maar ja, beggars can’t be choosers. Ik slinger de Grandeur weer aan voor de terugrit naar CH. Lat0rz!
Eigenlijk maar 2 inhaal acties op skill gezien. Max op Vettel. En Magnussen op (weet ff niet meer wie)
Ben net wakker; zo te lezen niks gemist😉
@baserace: klopt, misschien de make over van Bottas, voor de rest ” the same old song”.
Bottas: super. Kampioenschap? Eerste racefout van Ricciardo sinds….? Leclerc niet zo sterk als verwacht, Gasly valt tegen Kvyat valt mee, Pierre moet oppassen…
@pomoek: Over Ricciardo gesproken, ik denk dat deze fan het voor hem gejinxt heeft:
https://i.imgur.com/1grO5tE.jpg
@edge: Daar zeg je wat!
@pomoek: Vanaf Barcelona een switch tussen Gasly en Kvyat?😉
@pomoek: om er een mooi seizoen van te maken mag die Bottas nog wel wat meer winnen. Dan lanceren we het gerucht dat Nico Rosberg zijn persoonlijke coach is en dan komt zowel het slechtste als het beste in Hamilton naar boven.
Op zich is het wel veelbelovend dat er zo veel auto’s zo lang zo dicht op elkaar kunnen rijden. Nu nog wat meer inhaal-acties. Bij Gasly leek haast wel faalangst mee te rijden, die had toch op zijn minst wel een keer een echte poging mogen doen bij Kvyat. Bottas was vandaag atypisch sterk, ik hoop dat hij die lijn kan doortrekken – dan moet Hamilton ook even serieus aan de bak.
Robert Kubica gaat het seizoen niet afmaken. Zijn weekend is echt gênant. 2 keer de muur geraakt, de start verkloot en vervolgens rondetijden rijden die zoveel langzamer zijn dan zijn teamgenoot, dat kan echt niet. Ik denk dat Ocon zijn zitje gaat overnemen.
@tvklarenbosch: er bestaat een kans dat het een freak occurance is..
@jochempie: geloof ik totaal niet in. Hij heeft gewoon niet de kracht om een F1 auto goed te kunnen controleren. Jammer want het is wel een sympathieke gast.
@tvklarenbosch: Mijn buurvrouw is ook aardig. Ze rijdt minimaal eens per half jaar haar auto aan gort tijdens inparkeren. En dat met twee goeie handen. Ben bang dat je gelijk gaat krijgen en een volle race to much is geworden voor the pianist! Hoorde gisteren ook iemand zeggen dat Doornbos als teamgenoot van de pianist in de fitness zat en hij het onzin vond. Ben benieuwd wat de subtitles te melden hebben straks. Ik vind het jammer!
@fmgarcia: Nice guys finish last
@tvklarenbosch: Of pakken de beste coureurs van deze generatie met 20 seconde!
@fmgarcia: haha inderdaad, leuk voor die gaat. Totaal verrast door zijn eigen kunnen.
Wat een reacties hier. Als notoire anti Max kijker kan je natuurlijk zeggen dat hij achter Mercedes is geëindigd, maar was gewoon sneller dan Ham.
De baan maakt het bijna onmogelijk om in te halen. Daarom Gasly achter Kvyat. Max laat natuurlijk zien dat er altijd wel een mogelijkheid is, maar dat is kwaliteit.
Jammer van Ferrari.
Ik ben benieuwd naar de rest van het seizoen.
Iemand die zegt dat het allemaal hetzelfde is, snapt het niet.
@pa045: ik wil niet lullig doen hoor maar als max sneller was dan ham dan was max tweede geworden…
@lekbak: heb je gekeken of ben je slechts lullig aan het doen?
Als je gekeken had, zag je dat hij inliep op Ham. Tot 2 keer toe. Helaas een foutje gemaakt, misschien hierdoor het kleine beetje extra niet meer gehad om echt een aanval te plaatsen. Alhoewel hij zelf vertelde dat het snelheidsverschil te klein was om op deze baan een geslaagde aanval te doen.
@pa045: linksom of rechtsom blijft het een feit dat ham de race sneller heeft gereden dan max. Leuk, en veelbelovend, dat max op een gegeven moment een hogere snelheid had, maar dat is niet wat telt.
@lekbak: dan kan je ook zeggen dat Verstappen de race sneller heeft gereden dan Hamilton. Kijk naar de startopstelling Hamilton 1 en Verstappen 4. Hamilton finisht 2 dus heeft een plek verloren, Verstappen finisht 3 en dus een plek gewonnen dus is Verstappen absoluut sneller geweest dan Hamilton.
Ik heb werkelijk geen idee wat voor bijdrage Kubica levert. Wat een kansloze race voor Williams zeg.
Ik zal eerlijk zijn, dit ziet er beter uit voor RB als ik had durven denken. Podium eerste race met een nieuw blok, daarbij een Ferrari met zijn toprijder op de baan ingehaald.
@niex: en Leclerc valt ook wel een beetje tegen over het gehele weekend.
Hamilton was vergeten de sandbagswitch om te zetten. Kleinigheidje, gebeurt vast geen tweede keer. Leuk voor Bottas hoor, maar zou me oprecht verbazen als hij het Hamilton ineens moeilijk gaat maken dit jaar.

Wel fijn dat hij mocht winnen. Mercedes is wat dat betreft iets minder gênant dan Ferrari. Dat Leclerc zo overduidelijk tweede rijder moet spelen is wel heel treurig voor de sport.
@casperh: serieus? Mercedes iets minder genant?
Iedereen heeft het erover dat Bottas vorig jaar geen gp heeft gewonnen. Maar toen hij kon winnen, moest hij de rapper voorbij laten gaan. Maar dat is al weer lang geleden..
@pa045: je hebt een punt, maar tegelijkertijd: als je de illusie hebt dat Ferrari in dezelfde situatie niet hetzelfde had verlangd van Raikkonen destijds.

Maar om vandaag zo duidelijk Leclerc achter Vettel te houden gaat nergens over. Er is nog geen punt verdeeld en ze beginnen al…
@casperh: Leclerc was het hele weekend de mindere van de twee. Mocht Seb een technisch mankementje hebben gehad dan snap ik het wel. Ze hadden beter Leclerc nog ff het snelste rondje kunnen laten rijden…
@casperh: ik verheug mij zo op prestaties van Leclerc. Even zn plek bewijzen binnen de Ferrari stal en dan misschien een keer ongehoorzaam zijn. Ik wil “NON” horen over de boordradio, gelijk aan ooit Max deed. Laten ie twee eens vuurwerk zien tegenover de oude garde…
Bottas gegund! Voorspelling voor het seizoen 2019? Aan het eind is Verstappen de Nr. 3 snelste. Dat zou al heel mooi zijn. Dat betekent nl. dat ie de Ferrari’s achter zich houdt.
@ericd: Dat zowel de Honda motor in de auto van Max als die van Gasly het heeft gehouden, bemoedigt. De teams van Renault en opnieuw die van McLaren zijn wederom zwaar het haasje.
Mooie prestatie weer:)
En zoals in 2018…. de eerste 5 ronden bekijken, de laatste 5 ronden kijken en je hebt de wedstrijd wel gezien. wel geteld 1 inhaalactie van verstappen, wel een mooie, en wat achterhoede gevechten en thats it. op naar de MotoGP .
Hebben jullie je ook zo verbaasd over de lachwekkende journalistieke inbreng van Jack Plooij? Was dat niet tenenkrommend?
inkoppers:
– kvyat ruilt binnen een paar races met gasly…
– kubica gaat het einde seizoen zeker niet halen
@hans75:nog belangrijker:
– olav moll en plooy worden vervangen door wat anders.. nog liever skysport met 10 minuten vertraging.. of een slaapverwekkende duitser op rtl…
@hans75: LOL
@hans75: Als jij dat kan fixen trakteer ik op Japans!
@fmgarcia: In Okura zelfs. Niks tegen demente en blinde mensen overigens, maar Olav was weer lekker bezig. JP moet gepakt worden met drugs op de airport van Melbourne.
@hans75: als je dan zo veel liever naar sky kijkt, doe het dan ook gewoon dan hoef je dit onzinnige gelul ook niet te plaatsen. Soms kan het leven zo simpel zijn.
@rhellema: Beetje zoals een uitzending op ziggo dus.
@fmgarcia: dat is ook de reden dat ik alleen de race maar bij ziggo kijk.
@hans75: die tweede stelling zou nog wel eens snel bewaarheid kunnen worden.
Ik vond het best een leuke race om te zien. Spannend niet, leuk wel!

Alleen: kan iemand mij het voordeel van F1 TV Pro (of hoe het dan ook mag heten) uitleggen?
– Geen ‘screen in screen’ (bv cockpit en live ‘normaal’ kijken), het is óf óf.
– Geen Sky-commentaar, maar gewoon Olav en Jack
@ijoost: met pro kun je live communicatie tussen team en rijder volgen. On-board beelden zien van rijders wanneer jij wil, uitgebreide telemetrie en nog wel wat meer….
@iJoost: Je kan meerdere schermen (als in bijvoorbeeld computer en iPad tegelijk gebruiken voor meerdere beelden. Wat betreft commentaar kan je wisselen met het koptelefoon icoontje. Je kan commentaar uitzetten, Engels (Sky), NL, Frans of zelfs Spaans selecteren. Ik heb het via de laptop met HDMI op de TV gekeken met Engels commentaar en dat was een verademing. Alhoewel ze ook foutjes maken, zitten er zoveel mensen dat het vanzelf verbeterd wordt. Daarnaast hebben ze meer inhoudelijk commentaar, vooral tijdens saaiere gedeeltes van de race.
Vond de F1 app (ipad) nog slecht werken dit weekend. Trage overgangen en vaak opnieuw opstarten. En nog geen cast functie. Heb voor de race toch maar de ziggo aangeslingerd. Dit moeten de heren van liberty echt verbeteren. Het is immers 2019
Senna werd met honda ook niet altijd eerste …
Wilde vanmorgen vroeg eruit om te gaan kijken maar Autoblog was toch eerder en ben voor de spoilers gegaan..😂🙈
@ghost: Zeg dan ook niks meer over f1 tot 2020, ouwe fan!
Ik vond het de moeite om ervoor uit bed te komen
Kon kubica Hamilton eens van de baan rijden maakt hij zich nog s nuttig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).