• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Registreer je bedrijfswagen voor 1 november, ik herhaal…

Auteur: Michel, gepost 23 augustus 2024 om 14:58 – 17 Reacties

registreer bedrijfswagen

…registreer je bedrijfswagen voor 1 november! Of betaal volle bak BPM.

Nieuw guur/radicaal/vernieuwend/fris rechts kabinet of niet, vanaf 1 januari 2025 veranderen de belastingregels. Vanaf dat moment betaal je BPM over de aanschaf van een bedrijfswagen. Dat betekent een enorme run op bestelbusjes en dikke SUV’s op grijs kenteken.

Die run moet even wat sneller, want de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft het een beetje druk en verwacht naar het einde van het jaar nog een flinke eindspurt. Daarom volgt er alvast een winstwaarschuwing van de RDW.

Registreer je bedrijfswagen voor 1 november

De deadline voor 1 januari 2025 was al een scherpe natuurlijk, maar het kan altijd strakker. De RDW geeft nu alvast aan dat de eerste registratie van je bedrijfswagen voor 1 november aangevraagd moet zijn om ook nog daadwerkelijk geregistreerd te worden in 2024. Alles daarna kan zomaar na de jaarwisseling in het kentekenregister belanden en dat betekent dokken!

Kleine disclaimer nog, want de Belastingdienst kan nog dwars liggen. Er is een afhankelijkheid van de Belastingdienst voor een fiscaal akkoord en eventueel de post voor het verzenden van de kentekencard. Zo lezen we bij de Bovag.

Consequenties consequenties

Flink doorwerken dus met al die nieuwe en geïmporteerde bedrijfswagens! Er is twee maanden minder beschikbaar dan je zou denken om ze op kenteken te krijgen. Wat werkt onze overheid toch weer lekker efficiënt en betrouwbaar.

De consequenties zijn namelijk best pittig. De BPM wordt net als bij personenauto’s berekend op basis van de CO2 uitstoot. Bij de dieselende bestellers of SUV’s kan dat aardig oplopen.

Klein voorbeeldje. Koop je een Toyota Land Cruiser dan kost die auto inclusief BPM dit jaar 180.995 euro. Daarvan is bij de instapper 99.845 euro BPM. Ga je voor de zevenzitter mag je zelfs 101.809 euro overmaken aan de Nederlandse staat in plaats van aan Toyota.

Nou verkoopt het merk in ons land momenteel voornamelijk de bedrijfswagen variant. Die kost namelijk 71.400 euro. Nog enigszins betaalbaar. Voor de fiscale waarde komt daar dan nog 42.185 euro bij. Dat is wel even slikken als het registreren niet lukt voor 1 januari…

Vooral omdat de BPM dan ook nog wel eens veel hoger kan uitvallen als de tarieven voor het nieuwe jaar bekend zijn en gelijk getrokken. Want de BPM op bedrijfswagens wordt nú nog berekend op basis van de cataloguswaarde, vanaf volgend jaar net als bij personenauto’s op basis van de CO2 uitstoot. Vandaar het voorbeeld van de “gewone” Land Cruiser. Voel je de tijdsdruk al?

Schiet nou op!

Kortom je moet gewoon op gaan schieten. Wil je nog even nalezen hoe het allemaal zit met die BPM vrijstelling of niet, dan biedt de belastingdienst uitleg. De korte versie is: registreer je bedrijfswagen voor 1 november 2024, ik herhaal: registreer je bedrijfswagen vóór 1 november 2024. Of vis naast het net.

Ook interessant!

  • Eerste nieuwe grijs kenteken maakt reclame voor Caroline
  • grijs kenteken
    Het grijs kenteken heeft officieel geen zin meer
  • Waarom je nú een bedrijfswagen moet kopen
  • BPM op bedrijfswagens in 2025: dit moet je weten

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, bedrijfswagens, belasting, belastingdienst, bpm, grijs-kenteken, rdw

Vorig bericht: « Voorlopig geen perspectief voor VDL Nedcar
Volgend bericht: Is deze V12 Ferrari de beste koop? [Video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. bimmerpost zegt

    23 augustus 2024 om 15:30

    Belasting = diefstal. Is niet voor niks dat het gros van de ondernemers in de transport hun auto’s tegenwoordig in Polen e.d registreert.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      23 augustus 2024 om 22:27

      Dan zijn uitkeringen zeker ook diefstal? Je kan belasting eenvoudig voorkomen door te emigreren. Lekker naar zo fiscaal vriendelijk land als Dubai waar je in een huis kan wonen gebouwd door een Pakistan die zijn paspoort niet meer heeft.

      Login om te reageren
    • arta zegt

      23 augustus 2024 om 22:57

      Belasting zorgt dat je in een van de beste landen ter wereld kan wonen.
      Zorg
      Onderwijs
      Wegen

      Vrijwel nergens is het beter dan in Nederland. De regel is al tig keer uitgesteld iedereen wist er van, bestaande moderne auto’s kunnen overal nog komen.
      Niet zo janken

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        24 augustus 2024 om 13:31

        Zorg en onderwijs zijn een pak beter in België en hier is met een auto rijden wel betaalbaar. ik tank 98 aan 1,80 euro en betaal amper wegentaks op een 2l met 270pk. Over de wegen ga ik niet spreken natuurlijk.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    23 augustus 2024 om 15:32

    Het heffen van BPM op lichte bedrijfswagens welke niet volledige elektrisch zijn, Dat snap ik op zich nog wel. Maar waarom doen we de overgang zo abrupt? Op deze manier breng je de hele markt op hol, moeten ondernemers versneld afschrijven en investeringen doen. De rekening hiervan komt uiteindelijk weer bij de consument terecht… We hadden deze BPM toch ook gewoon kunnen spreiden? Opbouw in bijvoorbeeld 5 of 7 jaar had voor veel meer rust gezorgd en had denk ik een beter effect gehad op de praktijk uitstoot.

    Login om te reageren
    • Otua zegt

      23 augustus 2024 om 16:00

      Helemaal met je eens. Ik vermoed dat het feit dat een regeringsperiode 4 jaar duurt (als dat al halen) een grote rol speelt in deze aanpak. Met een flink begrotingstekort is het erg lastig om doelstellingen uit het regeerakkoord te behalen. Er is dus snel meer geld nodig en dat moeten ze ergens vandaan halen. Traditiegetrouw doen ze dat natuurlijk op een waardeloze manier

      Login om te reageren
    • Jeroen zegt

      23 augustus 2024 om 18:33

      Hoezo versneld afschrijven? De bedrijfsauto die je vandaag hebt, is na 1 januari meer waard, niet minder. De nieuwe wordt wel duurder in aankoop dan de huidige, maar dat wordt in de toekomst vast netjes verrekend in de tarieven.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      23 augustus 2024 om 22:31

      Abrupt, terugdraaien, toch wel doen, oh toch weer niet.. Dat is onze overheid. Exact hetzelfde met zonnepanelen, netverzwaring en elektrisch rijden.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 augustus 2024 om 17:49

      Laat me raden, jij bent geen ambtenaar? Want zulke goede en logische ideeën als gefaseerd invoeren van BPM op bestelwagens vindt je daar niet…

      Login om te reageren
  3. scrmeagle zegt

    23 augustus 2024 om 18:32

    Helemaal ok voor die zogenaamde ZZP trucks met 6 zitplaatsen. Grote vervuilers en worden vaak niet gebruikt voor, waar ze voor gemaakt zijn. Ze nemen ook nog vaak 2 parkeerplaatsen in. Volgende stap ook wegenbelasting voordeel afschaffen.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      23 augustus 2024 om 22:29

      Dat klinkt jaloers zeg. Het verliezen van die belastingvoordelen bereken ze gewoon door in de prijs hoor. Zo hebben we voor die betaalbare woningen nog meer immigranten nodig.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        24 augustus 2024 om 17:54

        Nou nou. Veertien jaar VVD regering heeft ons geleerd dat als de regering goed is voor de ondernemingen dan gaat het goed met de ondernemers, maar niet noodzakelijk ook met de klanten, werknemers, burgers of Nederland. Dus we moeten daar waar de ondernemers de maatschappelijke doelen niet vrijwillig halen ze gewoon dwingen. En ach dat wat ondernemingen meer aan belastingen betalen kan er bij de burgers weer vanaf, die balans was al langer verstoord.

        Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      23 augustus 2024 om 23:04

      Ben je jaloers soms…..

      Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      23 augustus 2024 om 23:04

      Ben je jaloers soms…..

      Login om te reageren
    • tmenges zegt

      24 augustus 2024 om 18:15

      Meeste hebben dikke lpg tank achterin, is een hele schone brandstof!

      Login om te reageren
  4. awesome zegt

    23 augustus 2024 om 22:52

    Ik neem aan dat de RDW doelt op import-auto’s die ze graag even willen zien op een van de keuringocaties?
    Reguliere inschrijvingen gaan toch geautomatiseerd? Hoe kun je daar nou 2 maanden achterstand mee oplopen?

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      24 augustus 2024 om 08:03

      Dat denk ik ook, het zou een beetje vreemd zijn dat als je iets tijdig online indient, dat dan het moment waarop de RDW het behandeld, dat dat leidend is.

      Maar wel eens bij zo’n keuringsstation geweest? Ik heb altijd het idee dat ze daar niet op hun tandvlees lopen. Dus misschien moeten ze gewoon een beetje opschalen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North