• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault: “F1-races winnen mag wat goedkoper worden”

Auteur: jaapiyo, gepost 27 december 2018 om 18:04 – 20 Reacties

Abiteboul


Hon Hon Hon!

Twee jaar geleden toog ik op 31 december naar -jawel- een vuurwerkveiling in Helmond. Na jarenlang ‘met de vriendengroep’ gepretendeerd te hebben dat we te cool waren om vuurwerk af te steken, werd het gewoon weer eens tijd. Zeker nu de overheid bewegingen maakt om ons ook dit lolletje af te pakken. Gewapend met mijn volledige AB-salarisstrook vond ik mezelf terug staande voor een hek op een veel te koud industrieterrein, alwaar ik er al snel achterkwam dat ik te weinig cash had meegebracht om mee te dingen naar de echte dikke dozen. Daar werd namelijk simpelweg meer geld op geboden dan ik in mijn naïviteit mee had genomen. Gelukkig kon ik deze ernstige omissie vorig jaar goedmaken met twee salarisstroken, waarna we mensen een goede reden konden geven om niet de weg op te gaan tijdens de jaarwisseling, maar dat terzijde.

In de F1 moet Renault zich ook ongeveer voelen zoals ik nu zo’n twee jaar geleden. De Franse fabrikant keerde voor het seizoen van 2016 officieel terug als fabrieksteam na een lange winter ‘will they, won’t they’-geneuzel met Genii Capital. De halfslachtige manier waarop de comeback tot stand kwam, lijkt tot op heden exemplarisch voor de manier waarop Renault zich überhaupt op lijkt te stellen in de F1 de laatste jaren: ze zijn er wel, maar committeren zich niet echt volop om succes te behalen. Daarvoor is het budget simpelweg te gering. Ferrari en Mercedes leggen meer geld op tafel en kopen/kapen zo de overwinningen voor de neus van team geel weg.

Renault Sport hon-hon-honcho Cyril Abiteboul zou dit graag anders zien. Dan zou je zeggen ‘ga even lobbyen op het hoofdkantoor voor meer Euro’s’, maar in plaats daarvan lijkt Cyril in te willen zetten op het beperken van de Ekkermannen die de concurrentie uitgeeft. Jazeker, de oude Franse brombeer pleit bij Racer nog maar weer eens voor een budget cap:

Ik wil niet klagen, maar dat doe ik toch want we wisten hoe de zaken ervoor stonden toen we besloten in de Formule 1 terug te keren, maar de sport is een wapenwedloop en het is echt daarbij echt opvallend hoe er steeds meer geld uitgegeven wordt. Dat moet op een zeker moment echt een halt toegeroepen worden, want dit is volgens ons zo echt niet vol te houden.

Cyril heeft zijn hoop gevestigd op Liberty Media, waarvoor het uur van de waarheid steeds dichterbij komt. De Amerikanen hebben aangegeven enkele dingen in de sport te hervormen, zoals de verdeling van de TV-gelden en eventueel de komst van een budget cap. Een en ander zou dan in 2021 moeten gebeuren, omdat het huidige Concorde Agreement afloopt na het seizoen van 2020. We zijn erg beniewd of Cyrils wens voor overwinningen met korting in vervulling gaat.

Ook interessant!

  • Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
    Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
  • Renault wanbetalers
    Wanbetalers kunnen gewoon doorrijden met hun Renault
  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine
  • Achterzijde
    Renault Arkana is een coupé-SUV, maar dan betaalbaar

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

cyril-abiteboul, Formule 1, geld, Racing, Renault

Vorig bericht: « Deze camper is een eenpersoons No Flex Zone
Volgend bericht: Teamgenoot van Arjen Robben crasht met supercar »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    27 december 2018 om 18:21

    Ik pleit voor meer pygmeeen in basketbal teams ..

    Login om te reageren
    • marinepower zegt

      27 december 2018 om 18:43

      @lincoln: ik snapte het eerst niet helemaal, want in eerste instantie las ik pigment.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        27 december 2018 om 19:03

        @marinepower:

        Kan mij nou verrotten wat jij leest ..

        Login om te reageren
        • marinepower zegt

          27 december 2018 om 21:13

          @lincoln: kusje er op?

          Login om te reageren
    • str8six zegt

      27 december 2018 om 18:50

      @lincoln: ik voor blinden met darten

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        27 december 2018 om 19:05

        @str8six:

        Ik pleit voor meer mensen op autoblog die wereldkundig willen maken wat ze in de eerste instantie lazen ..

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          27 december 2018 om 19:12

          @lincoln: weer lekker op dreef, pik?
          Neem nog een oliebol.

          Login om te reageren
          • ikleesookoverautos zegt

            27 december 2018 om 19:32

            @RRRobert: oliebol, dat komt pas later. Oliebol….

            Login om te reageren
    • hplh zegt

      27 december 2018 om 20:49

      @lincoln: ik pleit voor meer topless bediening in de horica.

      Login om te reageren
  2. notsobig zegt

    27 december 2018 om 18:38

    Maar… Tijd was toch de beperkende factor niet geld??

    Login om te reageren
    • jappie1996 zegt

      27 december 2018 om 19:06

      @notsobig: tijd = geld! Mindblowing zo he?

      Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        27 december 2018 om 19:33

        @jappie1996: jij bent nieuw hier?

        Login om te reageren
        • jappie1996 zegt

          27 december 2018 om 19:45

          @ikleesookoverautos: al een tijdje een account maar reageer niet zo veel

          Login om te reageren
          • hplh zegt

            27 december 2018 om 20:48

            @jappie1996: heb jij wel gewoon een baan?

            Login om te reageren
            • jappie1996 zegt

              27 december 2018 om 20:55

              @hplh: jaa, meest de linkerbaan

              Login om te reageren
              • geelbarrel zegt

                27 december 2018 om 21:16

                @jappie1996: gheghe…. goeie

              • baardmijt zegt

                28 december 2018 om 06:11

                @jappie1996: Ik hoop dat je hier rijstrook bedoelt.

  3. roadster1976 zegt

    27 december 2018 om 19:39

    Ik pleit voor een vierde kerstdag

    Login om te reageren
  4. Edge zegt

    27 december 2018 om 21:38

    Hoewel er zeker een kern van waarheid in het verhaal van Abiteboul zit, voelt dit toch al als een excuus vooraf voor het geval ze het gat naar de koplopers niet weten te dichten. Eerst was het plan nog dat ze elk jaar een stap verder naar voren zouden gaan en dan in 2020 om de titel zouden moeten kunnen vechten, maar deze opmerking van Abiteboul doet mij denken dat hij nu al inziet dat hij met het huidige budget dat de Fransen beschikbaar stellen nooit die aansluiting kan vinden.

    Login om te reageren
  5. mark997gt3 zegt

    28 december 2018 om 00:12

    Zeker een kern van waarheid. Denk dat alle pogingen de kosten te beperken hopeloos zijn gefaald. Denk dat de budgetten die openlijk en heimelijk worden uitgegeven werkelijk gigantisch zijn. Ook niet echt leuk om zo te winnen. Mercedes geeft waarschijnlijk verreweg het meeste uit. Wint daarom ook. Toch veel leuker als je wint omdat je slimmer bent en een betere auto bouwt met hetzelfde budget. Das pas echt knap.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North